Gå til innhold

Test: AMD Phenom II X4 940 BE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ble overasket veldig over dette: 125watt tdp :-O

vel watt har lite å si, bare sjekk Intel sine Q9300 og Q9400 begge disse bruker like mye watt som AMD Phenom II 920 og 940, selv om intel oppgir 95W så bruker de mere

 

bare se her

Capture039-20090116-213752.png

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...?i=3492&p=7

 

Les artikkelen du linket til:

 

Note that while Penryn’s idle power isn’t nearly as low as Phenom II, this has more to do with Penryn’s lowest operating frequency. Phenom II’s minimum p-state is only 800MHz, compared to 2.0GHz on Penryn. Load power is also impressive, not quite Nehalem impressive but definitely competitive with Penryn at least.

 

In load power, Penryn still has the advantage. The Q9400 draws 174W compared to 190W for the Phenom II X4 940. The Core i7 is still the most power efficient of the two, as the i7-920 draws less power and is faster than the Phenom II X4 940.

 

Herregud snakk om å skyt seg selv i foten. :thumbdown:

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Jeg lurer mest på hvorfor AM2+ CPUene er blitt testet på et midrange hovedkort?

790GX chipsettet er basert på 780G og tilpasset for gamere. 790FX er fremdeles top-of-the-line.

 

Tipper at dette har endel å si på flere av målingene. Det viste iallefall forskjeller under en test av 790GX vs 790FX.

 

Jeg er en AMD "fanboy" men det er nok mest fordi jeg er alltid på siden til den jeg mener trenger min støtte, og AMD trenger all den støtte de kan få. Intel har altfor godt grep om markedet.

Lenke til kommentar
Jeg er en AMD "fanboy" men det er nok mest fordi jeg er alltid på siden til den jeg mener trenger min støtte, og AMD trenger all den støtte de kan få. Intel har altfor godt grep om markedet.

Godt du innrømmer det da. Tror du virkelig at AMD eller noe annet firma virkelig bryr seg om oss? AMD i likhet med Intel er interessert i å tjene mest mulig penger. Det at Phenom II er så billig er fordi AMD ikke sitter på ytelsestronen. For å få folk til å kjøpe produktene sine, så må da selvfølgelig prisen settes ned. Men AMD taper jo penger. Som selskap gjør de alt for å overleve. Det at Intel har fått monopol er ikke fordi de er noe mer onde enn AMD!

 

Hadde Intel sittet med Netburst teknologien enda (Pentium4), så hadde AMD hatt den prosessoren som var raskest og kostet mest. Husker da Athlon64 FX-62 var den raskeste. Den var alt annet enn billig!

 

Jeg kjøpte Athlon64 da den var raskest. Nå sitter jeg med Intel fordi dem har en bedre prosessor. Hvis AMD kommer med en prosessor som er raskere enn Core i7 f.eks så kjøper jeg nok fra AMD igjen. Ja så egoistisk er jeg, og det er AMD og Intel også. De tenker penger, og vi ytelse/pris. Er ikke noe mer komplisert enn dette.

Lenke til kommentar

Vel så egoistisk er ikke jeg, og Intel har tidligere brukt ganske skitne metoder for å skaffe seg kunder. Som kom spesielt godt frem da AMD lå på ytelsestoppen. Derfor sviktet salget for AMD til tross for at de hadde de beste prosessorene. At Intel sitter på store oppsparte formuer og at de kan så å si diktere fremtiden i markedet alene, de har så mye makt at de kan enkelt gjøre tiltak som setter AMD på konkursboet. Men jeg tror de er litt redde for hva som vil skje dersom dette skjer. verdenssamfunnet ville kreve at noen tar opp konkurransen og dersom ingen melder seg vil Intel bli tvangsoppdelt slik det skjer med microsoft.

Nei, da er det bedre å ha en konkurrent man kjenner.

 

Besides jeg sitter med en PhII 940 selv og kan rapportere at den er meget rask:

overklokket 15%, fsb på 230mhz ingen endring i volt:

post-126966-1232718853_thumb.jpgpost-126966-1232718865_thumb.jpg

Dette er med to HD3870 i crossfire. Og jeg tror dette er temmelig nær ytelsesgrensen for skjermkortene.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke noe mer komplisert enn det? Fordi du sier det?

Du er vel gammel nok du også at du vet firmaer er opptatt av profitt.

Om du ikke liker det andre jeg skrev, så er jo det helt greit. Jeg er ikke for at slike som Intel og Microsoft skal få total monopol jeg heller. Jeg bare lurer ikke meg selv til å tro jeg støtter en god sak ved å kjøpe CPU fra AMD bare for å støtte dem. Kjøper jo noe som gangner mitt bruk. Er ikke snakk om å støtte gatabarna i Kongo her :roll:

 

Edit : Lenge siden jeg har eid en AMD CPU, så det er absolutt noe jeg kunne tenke meg igjen. Men ikke for enhver pris. 5% ytelses forskjell klokke for klokke gjøre ikke noe, så lenge den som yter 5% mindre er priset deretter også. Men litt mer enn 5% forskjell mellom Phenom II og Intel sine.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Du forstår tydeligvis ikke hva jeg mener.

 

Av en eller annen grunn induserer du en årsakssammenheng mellom det at selskapene tjener penger, og er interesserte i dette; og at dette fører til at man ikke trenger å være en god samaritaner i favør AMD for å gagne sine egne interesser (via å hjelpe på en konkurransesituasjon).

 

Hvem som bryr seg om hvem har absolutt ingenting med saken å gjøre all den tid dette er snakk om økonomisk mekanikk som bryr seg pent lite om selskaper, individer eller ytelsen på prosessorer.

 

Du formulerer deg som om Intel/AMD sin egoisme kan legges til grunn for en legitimering for en dikotomisk egen egoisme, når det faktisk forholder seg slik at man like gjerne kan redegjøre for sin egen egoisme uavhengig om man kjøper det som gir mest ytelse der og da. Det er bare snakk om et skift i tidsperspektiv.

Lenke til kommentar

Jaja hovedgrunnen til at jeg kjøper AMD er at jeg ikke liker intel's måte å drive forretning på, kall det en personlig boykott. Det er min rett som forbruker og jeg skulle ønske flere brukte denne retten slik at disse store firmaene retter seg etter forbrukerne. Og ikke bare performance på prosessorene.

 

En annen grunn er at AMD har gått veien mot open source og støtter disse communityene, det gir meg en ny grunn til å gå for AMD.

Itel's agenda er vel mere som å holde alle konkurrenter i sjakk på laveste nivå uten at de går konkurs. Men det ser skummelt for AMD med finanskrise og forbrukere som kun, ene og alene tenker på prosessorhastighet, og driter i alt annet.

Lenke til kommentar

CAT-scan jeg formulerte meg ikke så godt tydligvis da. Jeg ser bare ikke poenget med å blade inn etikk inn i kjøpet av en CPU. Så du mener at hvis jeg kjøper av AMD nå, så gangner det mine fremtidige CPU kjøp fordi jeg bidrar til økt konkuranse mellom AMD og Intel? Det har jeg ikke noen tro på. Men jeg må jo respektere deg hvis du velger å tro det.

 

At jeg skal føle meg egoistisk fordi jeg velger en Intel CPU synes jeg er å dra det altfor langt.

Lenke til kommentar
Det har jeg tro på Betroz, stimulerer man markedet til å kun ha en aktør så vil det gå utover deg som forbruker. Det er konkuranse som hovedsaklig driver utviklingen fremover.

 

Enig, en litt aktiv forumbruker med gode klokkekunnskaper, kan ha god smitte effekt og vil kunne få andre til å gå samme veien. Så selv 1 person kan ha innvirkning her. Det er bare å titte på denne tråden, og på XS, så finner man mange gode eksempler på dette..

 

Spesiellt viktig synes jeg det er nå, nå som AMD har kommet med en meget god CPU og konkurransedyktig med Intels Quads, og det ville bare vært utrolig leit om folk ignorerer denne uten å tenke seg om både 2 og 3 ganger......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...