Gå til innhold

Test: AMD Phenom II X4 940 BE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt ok prosessorer dette. Prismessig er de også helt korrekt priset mot like intelytelse på 775 plattformen. Men ser jo at min q9450 ikke blir byttet ut med det første. Hadde jeg dog hatt et am2 hk. ville nok fint en slik funnet vei inn i pcen min. Syns hw sin test var litt spinkel. Det var jo primært kun brukt syntetiske testprogrammer, om man leser feks. anadtech sin omfattende test så ser man jo at det er mange programmer og spill der ph2 gjør det bra.

Lenke til kommentar
ER det noen som hvet hvordan gamle generasjon Phenom klokker.

 

Har en 9950be som jeg lurer på å overklokke til ca 3.0-3.2 ghz.

Hvordan går dette med stock kjøler?

 

Har ikke turt å overklokke enda ettersom det er et litt eldre hovedkort

 

ellers så er det bra at AMD endelig tar litt inpå intel, selv om det ikke er så mye.

 

3ghz er nok mulig, men om det blir for varmt på stockkjøleren vet jeg ikke... hvis den har masse kobberheatpipes greier den nok en liten spenningsøkning, om nødvendig, da burde det gå greit.

Lenke til kommentar

Crysis er intel og nvidia spill, alle vet har man ikke sett "Runs worst on Intel Core 2 Quad Extreme" reklamen på oppstarten? og "NVIDIA, The way its NOT meant to be played"

 

:)

jeg syns anandtech og techreport hadde bra benchmark tester

og ja alle vet nå at Phenom II 940 yter bedre en Core 2 Quad Q9400 og at Core 2 Quad 9300 yter dårligere en Phenom II 920 i mange tester

i tilegg er de priset likt

 

og vi har jo også BIOS oppdateringer, Driver forbedringer, i tilegg til AM3 (DDR3) versjoner av Phenom II som kommer neste månde som har omtrent 8% bedre ytelse bare fordi AMD bytter til DDR3

 

rask sjekk i prisguiden og se på de fine prisene :p

Phenom II 940 for 2491kr

Core 2 Quad Q9400 for 2450kr

 

for meg kan jeg bare bestille en Phenom II 940 for 2491 og få bra ytelse,

jeg trenger ikke mere fordi jeg har AMD 790FX hovedkort med socket AM2+ så jeg får samme ytelse som i techreport og anandtech testene ;)

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@wiak:

"Alle vet" ikke at X4 940 yter bedre enn Q9400.

Tvert imot, de som er litt mer enn fan av en gitt CPU-produsent ser at X4 940 i snitt er omtrent på niva med Q9400.

Faktisk har de fleste sites konkludert med at den legger seg mellom Q9300 og Q9400.

Og det er jo greit nok det synes jeg. :)

 

Prisene på PHII reflekterer at de ønsker at slike som deg skal betale "full pris" for å oppgradere sitt eksisterende PHII-system.

Men mange av dere sier dere skal vente på AM3/X4 9n5. Og da kommer neste avsnitt i realitetsbehandlingen min til sin rett:

 

For de av oss (f.eks. meg) som skal bygge en *ny rigg* basert på PH-II så gjør vi det i tilfelle av ren godhet (mot AMD) og nysgjerrighet på klokke/benche-sessions. :)

For vi vil klare å bygge ett C2Q/Intel-basert system like billig som ett PHII/AMD-basert system.

 

Det er *den* settingen AMD må forholde seg til, dersom de virkelig skal vinne noen markedsandeler tilbake.

Lenke til kommentar
og ja alle vet nå at Phenom II 940 yter bedre en Core 2 Quad Q9400 og at Core 2 Quad 9300 yter dårligere en Phenom II 920 i mange tester i tilegg er de priset likt

Alt Intel trenger å gjøre her er å senke prisene, slik det også er ryktet at de skal gjøre før utgangen av januar. Prise Q9550 likt som Q9400 er idag, og vips ligger de et hestehode forran.

 

og vi har jo også BIOS oppdateringer, Driver forbedringer, i tilegg til AM3 (DDR3) versjoner av Phenom II som kommer neste månde som har omtrent 8% bedre ytelse bare fordi AMD bytter til DDR3

Så mye som 8% for å bytte minne? Skeptisk... Det er vel isåfall kun i utvalgt minneintensive applikasjoner vil jeg tro. Her har man også momenter som man nå bruker mot Core i7 som kommer til å gjelde for AMD... Nytt hovedkort, og "dyrt" DDR3 minne...

 

Det er *den* settingen AMD må forholde seg til, dersom de virkelig skal vinne noen markedsandeler tilbake.

Hva som skjer her gjenstår å se, men jeg er nok desverre redd at AMD ikke vinner noen merkbare markedsanndeler tilbake med Phenom II.

Lenke til kommentar
@wiak:

"Alle vet" ikke at X4 940 yter bedre enn Q9400.

Tvert imot, de som er litt mer enn fan av en gitt CPU-produsent ser at X4 940 i snitt er omtrent på niva med Q9400.

Faktisk har de fleste sites konkludert med at den legger seg mellom Q9300 og Q9400.

Og det er jo greit nok det synes jeg. :)

Har du lest THG nå igjen? Vær klar over at Intel har en betydelig markedsmakt, og ikke alle nettsteder er like objektive. Du kan nok trygt regne med at PII 940 er på høyde med Q9400 (med mindre du skal kjøre SuperPi). Skulle gjerne sett AMD sile ut en 3.4GHz versjon, den vil isåfall konkurrere greit nok med Q9770. Det ville isåfall legge mer enn litt press på Intel med tanke på at de fleste her kun er ute etter spill. Stikk over på Guru3D så kan du se benker med litt realistisk oppløsning.
Lenke til kommentar
og ja alle vet nå at Phenom II 940 yter bedre en Core 2 Quad Q9400 og at Core 2 Quad 9300 yter dårligere en Phenom II 920 i mange tester i tilegg er de priset likt

Alt Intel trenger å gjøre her er å senke prisene, slik det også er ryktet at de skal gjøre før utgangen av januar. Prise Q9550 likt som Q9400 er idag, og vips ligger de et hestehode forran.

 

og vi har jo også BIOS oppdateringer, Driver forbedringer, i tilegg til AM3 (DDR3) versjoner av Phenom II som kommer neste månde som har omtrent 8% bedre ytelse bare fordi AMD bytter til DDR3

Så mye som 8% for å bytte minne? Skeptisk... Det er vel isåfall kun i utvalgt minneintensive applikasjoner vil jeg tro. Her har man også momenter som man nå bruker mot Core i7 som kommer til å gjelde for AMD... Nytt hovedkort, og "dyrt" DDR3 minne...

 

Det er *den* settingen AMD må forholde seg til, dersom de virkelig skal vinne noen markedsandeler tilbake.

Hva som skjer her gjenstår å se, men jeg er nok desverre redd at AMD ikke vinner noen merkbare markedsanndeler tilbake med Phenom II.

 

Du glemmer et par ting her, nemlig at AMD også kan sette ned prisene når produksjonen har "satt seg litt". Dessuten er det sjeldent at AMD's Hk koster så mye som Intel sine, må vel tilbake til NF4-dagene før man finenr Hk til 2500, som er der i7-HK ligger. DDR3-minne BØR ha blitt en tanke billigere fra i7-lansering til AM3-lansering, så syns ikek de argumentene trefefr noe godt i det hele tatt.

 

Den 8-prosent-greia skal jeg være enig med deg i, blir det ytelsesøkning på såpass mye over hele fjæla er det nok andre ting som må tweakes og forbedres også.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å lure litt på 925, siden 920 har 125W TDP. Vil disse prosessorene som kommer i februar være ny stepping?

 

Jeg ser at 945, som kommer i April, står oppført som C3 på Wiki, mens de andre med ingenting, men ja, siden det er snakk om lavere TDP på 925, så lurer jeg litt.

 

Synd man må vente såpass lenge for åpen PII med lavere TDP (og ganske sikkert ny stepping).

Lenke til kommentar
Dessuten er det sjeldent at AMD's Hk koster så mye som Intel sine,

Sokkel 775 har mange billige og gode hovedkort, saa prismessig for en som skal ha et nytt oppsett vil det vaere svaert liten prisforskjell mellom Am2+ og 775.

 

Jeg tenkte i7, og beklager det :p Uansett... om vi sier at pris/ytelse er ca den samme vil jeg fortsatt påstå at AM2+ er mer fremtidsrettet enn 775, og at det vil være mer fornuftig å hoppe på AM2+-karusellen enn 775. Samme gjelder jo også for AM3, når den tid kommer. i5 vil jo selvfølgelig blande seg inn her et sted, men hvor de havner hen er det umulig å si.

Lenke til kommentar

Når HW.no tester forbruket på load så sitter jeg her og tenker litt.

 

Er det load på alle 4 kjernene dere tester?

 

Synes det er litt pussig at en firekjerner(q6600), skal bruke over 25 mindre enn en tokjerner(e8600).

 

edit: mente effektforbruk, og ikke temperatur

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
@wiak:

"Alle vet" ikke at X4 940 yter bedre enn Q9400.

Tvert imot, de som er litt mer enn fan av en gitt CPU-produsent ser at X4 940 i snitt er omtrent på niva med Q9400.

Faktisk har de fleste sites konkludert med at den legger seg mellom Q9300 og Q9400.

Og det er jo greit nok det synes jeg. :)

Har du lest THG nå igjen? Vær klar over at Intel har en betydelig markedsmakt, og ikke alle nettsteder er like objektive. Du kan nok trygt regne med at PII 940 er på høyde med Q9400 (med mindre du skal kjøre SuperPi). Skulle gjerne sett AMD sile ut en 3.4GHz versjon, den vil isåfall konkurrere greit nok med Q9770. Det ville isåfall legge mer enn litt press på Intel med tanke på at de fleste her kun er ute etter spill. Stikk over på Guru3D så kan du se benker med litt realistisk oppløsning.

 

THG var i hovedsak meget positive til PHII.

Så her er du for en gangs skyld ute og sykler. :)

 

Jeg har lest omtrent alt som er av tester, lekkede benches.. etc...etc.. i lang tid før NDA.

Med stor forventing og forhåpning.

 

Og har uansett bestemt meg for å kjøpe en X4 920.

Bestilte alt det andre idag/kveld (HK, RAM, Kabinett...etc).

 

 

Så kom ikke her og kom her!!! :D

 

PS/Edit.

 

Og Osse... ikke gå i den "fella" som alt av AMD-fans går i og referer til game-tester i 555000x34444 i X999/AF555.

Det er ikke test av CPU og sier mer om chipset/drivere (og i en viss grad memory subsys).

 

@Knopfler:

Jeg glemmer ingenting!

Selvsagt går prisene ned. Det er det jeg regner med.

Såsnart "fansen" har betalt overpris skal jeg handle. :D

 

Og en ting til..... :) ...

jeg kjøper ikke/bygger ikke en AM2+/X4 920 rigg for å spille. Det er for å klokke/benche!!

 

@Ozelot:

Ikke vektlegg "temptester" overhodet.

Synes alle sites kan d***e i dette, da det varierer så mye fra CPU/platform/hk/bios at det kun er tall. Som kanskje er noe i nærheten av realiteter.

Måling av strømforbruk sier mere og antyder noe om evt varmeutvikling (og kjølebehov).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
THG var i hovedsak meget positive til PHII.

Så her er du for en gangs skyld ute og sykler. :)

Poenget står nok. Flott hvis THG har tatt seg sammen, jeg har av prinsipp ikke besøkt dem siden den latterlige cherry pickingen de drev på med etter K8 introduksjonen.

 

Hold oss oppdatert om hvordan klokkingen går :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...