Gå til innhold

Test: AMD Phenom II X4 940 BE


Anbefalte innlegg

9850 kjører 2 ghz htt

 

Er vel snakk om at HT er kaldbugget eller noe, og at det derfor blir brukt 1000ht på ekstremkjøling, men for så høy ytelse som mulig på luft er det selvsagt viktigst å få denne så høy som mulig...

 

Joda, men i spesifikasjonene til 9850 på side 2(tror jeg) står det at 9850 kjører 1 ghz htt, og det er ikke korrekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Båndbredden til minnet er meget god med Phenom II 940, kun slått av dobbelkjernen E8600 fra Intel av prosessorene som er testet på DDR2. Intel i7 920 ligger naturlig nok langt høyere på skalaen, takket være trekanals DDR3-minne.

 

Nå er det vel sånt at phenom 2 har integrert minne kontroller i cpu mot core 2 som ikke har det.

Lenke til kommentar
En liten feil jeg kom over på første side:
I dag ble Phenom 2 lansert, som kan skilte med 45 nm-produksjonsteknikk, en god økning i frekvens og en tredobling av prosessorens cache, sammenliknet med forgjengeren.

Det er bare en dobling fra 4 til 8 MB.

Rettere sagt fra 2MB L2 + 2MB L3 til 2MB L2 + 6MB L3. I tillegg kommer totalt 0,5MB L1 på både den gamle og den nye utgaven.

 

Fikset

 

 

 

Ourasi: Stemmer, jeg også syns det burde vært stabilt høyere. Jeg håper på å få testet dette litt mer etter hvert.

 

 

 

nemizz: Det kan du godt si....jeg skal prøve å få lagt q6600 inn i den grafen igjen.....Done!

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
AM3 prosessorene er vel kanskje heller de som blir å konkurrere med i7, men de må nok ned i pris på denne.

Phenom II er såpass mye svakere enn i7 at de neppe kommer til å konkurrere direkte. Men når det er sagt, er ikke i7 ment til å være en gaming-cpu, så kanskje Phenom II kan komme i nærheten der med høyere klokk.

Lenke til kommentar

Et steg i riktig retning, men dessverre et for lite steg.

Mulig litt stiv pris på prosessoren, men man kommer nå ikke langt med kun selveste prosessoren. Dessuten om man ser prisen på Q9300 og Q9550, havner Phenom II X4 940 BE midt mellom disse på både pris og ytelse. Så om man ser det på den måten, så er ikke prisen noe avskrekkende. Ytelsesmessigt er det langt opp til i7, men så vil en i7 basert PC også koste deg et par tusenlapper mer enn eksempelvis et AMD Dragon oppsett. Når det gjelder denne testen, lurer jeg også på hvordan resultatet vil endre seg på et AM3+ hovedkort og DDR3 Ram.

 

Uansett, trenger man en firekjerne prosessor, er det ikke lenger noen stor fordel å velge socket 775 over AMD med Phenom II prosessor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Når det gjelder denne testen, lurer jeg også på hvordan resultatet vil endre seg på et AM3+ hovedkort og DDR3 Ram.

 

Uansett, trenger man en firekjerne prosessor, er det ikke lenger noen stor fordel å velge socket 775 over AMD med Phenom II prosessor.

 

To ting:

 

For det første må dere slutte å spørre/spekulere om AM3 og DDR3 er en kritisk suksess faktor!

Det er ikke en ny CPU-arkitektur og trekanals minne med HT++ slik som med Nehalem.

Så det blir bedre ytelse ja, men ingen revolusjon.

Kjøp PHII nå dersom man vil "støtte" AMD

 

For det andre:

Dersom man "trenger" quad har det aldri vært noen vektig grunn til å velge Intel over AMD.

Ikke for "normal" folk som ikke er opptatt av å ha pers rek i alt av benchmarks.. på høyest mulig klokk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmmm... Hadde venta noe bedre resultater for PhII, noe mellom C2Q og Ci7. Nå blir det svakt. Litt underlig også at denne utgaven ikke støtter AM3, det er jo noen AM3 (790GX) kort på vei.

 

Avventer flere score's, men det ligger an til X58 nå...

Lenke til kommentar
Den skal sammenlignes med C2Q, og der konkurrerer den bra. Bedre når prisen settes ned :yes:

Klokke for klokke taper de jo mot Core 2 Quad.

Det eneste Intel trenger å gjøre av mottiltak her er å sette ned prisene på Core 2 Quad, noe som de i følge rykter skal gjøre iløpet av januar.

Lenke til kommentar
Den skal sammenlignes med C2Q, og der konkurrerer den bra. Bedre når prisen settes ned :yes:

Klokke for klokke taper de jo mot Core 2 Quad.

Det eneste Intel trenger å gjøre av mottiltak her er å sette ned prisene på Core 2 Quad, noe som de i følge rykter skal gjøre iløpet av januar.

 

Fullstendig klar over det :yes: og da blir det kanskje ny cpu i HTPC´en min :roll:

Lenke til kommentar
Den skal sammenlignes med C2Q, og der konkurrerer den bra. Bedre når prisen settes ned :yes:

Klokke for klokke taper de jo mot Core 2 Quad.

Det eneste Intel trenger å gjøre av mottiltak her er å sette ned prisene på Core 2 Quad, noe som de i følge rykter skal gjøre iløpet av januar.

 

...så setter vel AMD ned prisene etter hvert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...