Gå til innhold

Du trodde flytende nitrogen var kaldt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
synes klokkenerdene kan holde seg unna Helium, helium brukes av tekniske dykkere for å kunne øke maks dybden sin, og på et typisk dykkesenter i dag ligger heliumprisen på +-40øre literen i gass form. og trenger man 2000 liter til ett dykk så sier det seg selv at det ikke er billig.

Og det blir ikke mer helium i verden med mindre vi får igang noen fusjon reaktorer. så ingen grunn til å kaste vekk helt god helium på å steke prosessorer og hovedkort.

 

så klokkenerder kan kjøre på med nitrogen, det vil ikke dykkere ha noe serlig av siden det bruker lengre tid på å forlate kroppen ;)

 

Tror dere dykkere får beholde det dyrbare gullet deres :!:

Lenke til kommentar
Alt dette vil jo si at det blir sabla dyrt. Tok å regnet litt på det, bare sånn kjapt. rett meg hvis det er noe feil i metematikken min :p:
Som andre har nevnt her så tviler jeg sterkt på at dette er praktisk gjennomførbart da heliumenen vil fordampe nesten med en gang den treffer bunnen av potten. Kan selvsagt hende at de har laget en eller annen blokk som heliumen spyles ned i med stor hastighet, omtrent som vannkjøling bortsett fra at systemet ikke er lukket.

Heliumkjøling gjøres kun med lukkede systemer. Regn med at kjølesystemet er på størrelse med en transport-kontainer og at det koster et par titalls millioner kroner. Leie av systemet for en ukes tid (inkludert transport) bør derimot ikke koste så veldig mye. Kanskje bare 500 000 kr eller noe sånt. Det er sikkert verd pengene i PR-verdi.

 

Hmmm. Jeg vet jeg har lest en plass om et av de store prosessorselskapene som superkjølte en chip til å klare 700GHz i en lab som eksperimentelt arbeid for et par år siden, jeg lurer på om det var IBM...

Det kan godt stemme, men det er viktig å bemerke at det trolig er snakk om en vippekrets med 2 transistorer. Ikke en fullverdig prosessor med hundrevis av millioner transistorer. Videre så er nok de to transistorene svært forskjellige fra transistorer i prosessorer. Silisiumsubstratet er trolig byttet ut til fordel for diamant og transistorene er nok basert på galliumarsenid i stedet for silisium.

 

Hvis de faktisk kan klare å få i stand Phenom2 prosessorer som virker stabilt som superledere og går ved noen hundre gigahertz så kan det kanskje ha noen bruksområder? Verdensrekord i diverse benchmarks? :p

Silisium blir ikke superledende uansett temperatur. Superledning er en spesiell egenskap som kun oppstår i bestemte materialer. Silisium er ikke ett av de.

 

Forøvrig vil en superledende transistor være en ikke-fungerende transistor. Hele poenget med transistorene er at de er halvledere som kan veksle mellom ledende og ikkeledende egenskaper.

 

Hehe... Jobber til daglig med flytende helium, og de prisene som er oppgitt i denne artikkelen er jo rene fantasipriser. Har dere sjekket med noen leverandører?

Flytende eller bare komprimert? Gi oss noen hint om driftskostnadene på et sånt anlegg. (kr per watt fjernet ved ~4K)

 

Det som også er verdt å nevne er at helium ikke kan eksistere i flytende-form i normal atmosfære, så det må et lukket system til.

Joda, det kritiske punktet til Helium er ved 2,27 atm trykk og 5,19 K.

http://en.wikipedia.org/wiki/Helium

Men helium brukes som du sier i lukkede systemer.

 

tja, ikke akurat syden temperaturer det nei. men til den prisen der kan man nesten heller ta en svipptur til pluto(som også holder ca -270 hvis jeg husker riktig) og overklokkke litt der, sikkert like billig det:P

Temperaturen på Pluto er ca 33-55 K og prosessorene ville vært rimelig utdatert før de når frem.

 

"Ved null Kelvin (det absolutte nullpunkt) vil ingenting i prosessoren beveges, og prosessoren vil ikke fungere"

 

Dette er feil, molekylene vil ikke vibrere lengre, men elektronene vil fremdeles bevege seg, og dermed vil prosessoren fungere. Sådeså!

Ved 0 K finnes det ikke bevegelse av noen sort eller noen form for elektromagnetisk stråling. Forøvrig så kan aldri 0 K oppnås så ingenting vil noen sinne stoppe helt opp.

Lenke til kommentar
Vel, nå er temaet langt inne i tørreste nerdeland fra før av så litt til kan vel ikke skade. ;)

nja, mulig mulig. selv om jeg gikk meg på "bloggen" til en kjemiker som hadde ett ganske morsomt ordelag når det gjaldt å beskrive ting han nektet å jobbe med...

 

tror beste eksempelet var noe som kunne få selv sand til å "brenne"...

Lenke til kommentar

Bare en liten notis til artikkelen!

 

Dere sier at prosessor hastigheten kan økes når temperaturen synker. Dette stemmer for store geometrier (>90nm). Når størrelsen krymper og blir mindre enn dette trenger ikke dette stemmer lenger. Grunnen er at spenningen også minker ved mindre geometrier og når spenningen blir lav nok vil en få en forandring. Hastigheten for en transistor vil øke med temperatur når supply spenningen blir mindre enn ca 2 ganger terskelspenningen til transistoren.

Det stemmer i midlertid at resistansen i koblingen mellom transistoren også minker ved lavere temperatur, så den faktiske effekten av temperature vil avhenge av begge disse effektene.

Lenke til kommentar
Litt matematikk:

 

Det er en 37 prosent senkning i temperatur, dvs 37 prosent senkning i resistans og strømforbruk. Desto kaldere silisiumet er, desto mindre resistans, desto raskere kan elektronene flyte gjennom silisiumet. Kort forklart, desto kaldere temperatur prosessoren blir kjørt nå, desto bedre skalerer den mot volt ved overklokking.

Et eksempel: Om en prosessor kan gjøre 3 GHz ved 1,5 v og 80 °C, skal den i teorien kunne nå 4 GHz ved tilsvarende volt, og en temperatur på 10 °C. Siden en prosessor er såpass kompleks, er det andre ting som spiller inn når det kommer til overklokkingspotensiale.

 

ρ*(lengden på lederen*2):kvadratet = effekttap.

 

Man forandrer resitiviteten ρ (rho) , men at dette skal være lineært i prosentvis senkning av temperaturen mot motstand og strømforbruk stusser jeg på foreløpig.

 

elektronene går vel heller ikke raskere? 92% av lysets hastighet i kobber mener jeg å ha lest?

 

Rent effektmessig burde det gå ann å få opp et diagram. Denne delen burde ryddes opp, for eksempel bruke spenning der det nå står volt.

 

Edit: Lærte at det heter resitivitet

Edit2: Så at formelen min var riv ruskende når jeg leste posten til Simen1

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
nja, mulig mulig. selv om jeg gikk meg på "bloggen" til en kjemiker som hadde ett ganske morsomt ordelag når det gjaldt å beskrive ting han nektet å jobbe med... tror beste eksempelet var noe som kunne få selv sand til å "brenne"...

Flytende magnesium? Sand er i ferdig forbrent/oksidert så det må i så fall til et kraftigere oksidasjonsmiddel slik som magnesium, men temperaturen må være så høy at reaksjonen går raskt nok til å opprettholde temperaturen. Derfor flytende. Slike reaksjoner kalles termittreaksjoner og er svært farlige om de kommer ut av kontroll. F.eks i et anlegg som produserer magnesium.

 

ρ*arealet på lederen*(lengden:2) = effekttap.

Du glemmer at det ikke er motstand men kapistans som dominerer varmeproduksjonen i prosessorer.

Lenke til kommentar

400px-Cvandrhovst.png

Behavior of heat capacity (cv, blue) and resistivity (ρ, green) at the superconducting phase transition

Wikipedia-Superconductivity

 

Er det termisk konduktivitet(grønn) i denne grafen, eller er det dette jeg etterspør?

 

Kapasitiv (reaktiv) last ja, men vil ikke effekttapet slå følge med temperaturen siden ledningsevnen forbedres som følge av at resitiviteten går ned? (Hvis man sammenligner ved flere temperaturer og samme frekvens.)

 

Mulig jeg tar meg tid til nærmere ettergang senere, men det kan virke som om grønn går i metning og går ned til null. Hvis temperaturene er tilstrekkelig lave til at kobberet aldri når høyere temperatur har man jo oppnådd perfekt kjøling av banene. Med ideelle operasjonsforhold for ledningsevnen er det bare varmeledningsevnen til en prosessor som setter grenser rent fysisk, eller?

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Er det termisk konduktivitet(grønn) i denne grafen, eller er det dette jeg etterspør?

Nei, den grønne grafen er varmekapasiteten. Altså hvor mye varmeenergi i Joule som skal til for å varme opp 1kg av materialet med 1 °C. Det er uavhengig av oppvarmingshastigheten og hvor bra varmen ledes i materialet.

Lenke til kommentar
Hehe... Jobber til daglig med flytende helium, og de prisene som er oppgitt i denne artikkelen er jo rene fantasipriser. Har dere sjekket med noen leverandører?

UiO skulle ha 33k per liter.

 

O_o noe sier meg at jeg har snakka med feil folk, de ville jo ikke engang selge LN2 til meg - selv noe så banalt som tørris var umulig å få fatt i.

 

kan du sende meg navnet på kontaktpersonen din pr PM (evt over MSN) så jeg kan slå av en prat med vedkommende? :p Skolestart om et par dager, hehe.

Lenke til kommentar

"Hi guys, we spent today preparing for tomorrow overclocking AMD Phenom II X4 940 Black Edition. We used liquid helium successfully and cooled F1 EE down to -237 degrees Celsius. CPU and system was running just fine with +6 GHz clocks 3DMark05 stable. Tomorrow we will do final runs and publish some nice results "

 

-Sampsa @ XS

 

Ser ut som det fungerte iallefall, er spent på å høre mer om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...