Gå til innhold

Diskusjonstråd: Panasonic DMC-LX3


Anbefalte innlegg

I sit corrected - så lærte jeg noe nytt i dag også.

Heh - på den måten blir jo en bitmap med 8 bit/kanal mer informasjon enn det som finnes i råfila.. Interessant - trodde hver pixel var fire dots. Takk for info - enda en god grunn til at bildene blir softe og trenger oppskarping. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kjapp titt i bildefolderen min plasserer stort sett alle råfilene fra LX3 mellom 10500 og 12000 kB.

 

EDIT: Nærmere bestemt, så er de enten litt over 10600 kB, litt over 11300 kB eller rundt 12000 kB, med et slingringsmonn på ca. 100 kB.

 

Jeg vil tippe de forskjellige størrelsene korresponderer med forskjellige bildeformater, og at variasjonene innenfor hver "klasse" hovedsakelig skyldes exif og innebygd jpeg.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
En kjapp titt i bildefolderen min plasserer stort sett alle råfilene fra LX3 mellom 10500 og 12500 kB.

Fra dpreview:

• 11.3 million total pixels CCD

• 10.1 million effective pixels

 

Heh - litt marketing på gang - den klarer 3648x2736, 3776x2520 og 3968x2232. Største bildet er altså (som skrevet under) 3648x2736=9980928, mens sensoren har ekstra pixler som ikke blir vist "samtidig". Derfor de har tallet 10.1 Mpixler, antar jeg?*) ;)

 

Plass for raw-filer - de har litt lossless komprimering, så jeg tror mest at Sutekhs real-world data er den beste indikasjonen på filstørrelse. :)

Mitt 8.1Mpx 20D har laget raw-filer på både 6.5MB (mørke stearinlys) og 11.2MB (bjørkeskog i dagslys), så det er litt variasjon ute og går.. ;)

 

*) Selv om dette etter min beregning skulle gi totale 10735872 pixler - go figure..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har kjøpt Raynox Raynox DCR-250. Mulig det er meg, men dette funker bare ikke. Makroen blir mye dårligere med denne på enn uten.

Det er jo ikke grenser for hvilke kameraer den der passer på!

 

Hmm - men i kompatibilitetslisten lenger ned, så står det ikke noe om Panasonic LX3..

 

Edit: Det er jo ikke grenser for utstyr jeg kan putte rett på 5DmkII'en min. Useriøs mig-site.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle oppdatere firmwaren til kameraet, men stemmer det virkelig at en trenger en kortleser til pc/mac for å kunne overføre til sd-kortet for så å kunne installere i kameraet? Jeg har ikke kortleser til maskinen min, finnes det en annen vei rundt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...