Gå til innhold

Diskusjonstråd: Panasonic DMC-LX3


Anbefalte innlegg

Diskusjonstråd for Panasonic DMC-LX3

 

lx3oz8.png

 

Oppdatert 31.01.2009

 

Dette er en samletråd for kompaktkameraet Panasonic Lumix DMC-LX3 og alt medfølgende. Dvs. at her kan det prates om kameraet i seg selv, objektiver, linser, filtre, blits, anbefalinger, erfaringer eller rett og slett bare misunnelsesfaktoren. Det kan også postes bilder i denne tråden, og disse trenger ikke å legges i spoiler. Siden "Leica D-Lux4"(takk PMnormal) er så å si det samme kameraet, kan selvfølgelig dette også diskuteres. Tok initiativ til å lage denne tråden ettersom at jeg ser at kameraet er diskutert som avsporinger i andre tråder. :)

 

Nåværende pris på kameraet kan du finne på prisguide eller kelkoo. Beste tilbud per 31.01.09 er 3 773,- inkl. mva. hos JapanPhoto.no

 

Gutta i dprewiev.com har laget noen saftige sider med info om kameraet med det du trenger (samt det du ikke trenger) å vite. De er kjent for å gå i dybden.

 

Firmware-oppdateringer:

DMC-LX3 Firmware version 1.1

DMC-LX3 Firmware version 1.2

DMC-LX3 Firmware version 2.0

 

Nyttige linker:

 

 

 

Firmware version 1.1 (2008/12/15) (ny og forbedret firmware)

Ornithomedia.com (digiskopi-omtale)

Impression LX3 (vanntett hus til lx3)

aditech-uw.com(vanntett hus i aluminium)

http://kleptography.com/rf/ (utløserkabel til lx3)

lx3-photography.com (blogg viet til lx3)

aditech-uw.com (proft alumimium-hus for dykking)

http://www.zagg.com (beskyttelsesfilm til skjerm, takk til ragamuffin)

http://www.digitaltoyshop.com (tredjeparts ekstrautstyr)

 

Bidra gjerne til listen om du kommer over noe. :)

Endret av Propofol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke rukket å bruke mitt så veldig mye ennå, men jeg er veldig fornøyd med bildene så langt.

 

God støyytelse opp til ISO 400 i hvert fall, og bildestabiliseringen er såpass bra at jeg ikke har noen problemer med lukkertider opp mot 1/4 sek. Så lenge motivet står stille har jeg ingen problemer med å ta bilder jeg vanligvis ville tatt med D80en på ISO 1600 og blenderåpningen på f/1,4.

 

Eneste lille irritasjonsmomentet så langt er at auto-iso ikke er tilgjengelig i lukkerprioritetsmodus. Det er etter min mening den ene modusen hvor det virkelig trengs.

Lenke til kommentar
D-lux 3 er langtfra samme kamera. D-lux4 er det du sikter til. Og nå må dere snart slutte å skrive D-lux3 før noen faktisk tror på dere, og tar det på alvor. For da ender de opp med helt feil kamera, som har helt andre egenskaper. Og det ønsker du vel ikke?

Ja, det er D-lux4 jeg sikter til. Og nei, jeg ønsker ikke det. Gi meg nå ikke dårlig samvittighet! ;)

Lenke til kommentar

Til nå har jeg brukt blitsen bare en håndfull ganger. Selv i dust opplyste julekveldsstuer har jeg tatt bilder uten blits med stor suksess. Og jeg har satt ISO på max 400. Så en god optisk stabilisator sammen med stor blenderåpning, gjør dette kameraet veldig godt egnet til innendørsbilder.

 

Men merk at om de(t) du tar bilder av beveger seg, så vil ikke stabilisatoren hjelpe. Derfor kan det være litt risikabelt å ta bilder uten blits av f.eks barn eller på en fest, ettersom man ikke så lett ser på skjermen om bildet plages av litt bevegelsesuskarphet. Det ser man ikke før man får det over på dataskjermen eller papir.

 

Panasonic har samtidig utmerket seg med veldig god driftsikkerhet. Etter å ha jobbet i fotobutikk i seks år, og solgt mengder med Panasonic Lumix-kamera og videokamera, er jeg overrasket over hvor lite som kommer inn som garanti eller reklamasjonssaker. Faktisk hører det med til sjeldenhetene at noen har klart å ødelegge kameraet ved et uhell også.

 

D-Lux 4 er teknisk og optisk sett nøyaktig det samme kameraet (Panasonic som produserer dette også), men firmware sies å være mer optimalisert mot europeiske hudtoner. Etter å ha studert testbilder, kan jeg ikke si å ha sett forskjell, verken på hudtoner, andre farger, støynivå eller andre faktorer. Å betale 1500 kroner for å få en liten rød Leica-logo på kameraet ser jeg derfor som lite nødvendig. Men om det er det man ønsker, og man har penger, så gjerne for meg :) Men uten å ha sett D-Lux 4 fysisk, har jeg fått inntrykk av at det ikke er like godt å holde.

 

Jeg har hatt Lumix LX3 i et par måneder nå, og blir fortsatt overrasket over hvor god lysfølsomhet kameraet har totalt sett. Jeg liker også vidvinkelen på 24mm, og at jeg med en bryter lett kan skifte mellom sideforholdene 3:2, 4:3 og 16:9. Bruker stort sett 3:2 hele tiden da det gir et sideforhold jeg er vant til (jmf. vanlig 10x15cm format på normal bildeutskrift).

Lenke til kommentar
Rett linken til vanntett hus også.

Fikset.

 

D-Lux 4 er teknisk og optisk sett nøyaktig det samme kameraet (Panasonic som produserer dette også), men firmware sies å være mer optimalisert mot europeiske hudtoner. Etter å ha studert testbilder, kan jeg ikke si å ha sett forskjell, verken på hudtoner, andre farger, støynivå eller andre faktorer.

Jeg er langt fra like kompetent til å vurdere det som deg, men jeg kom over en blogg som påsto noe annet. Tror du påstandene stemmer? Tenker på det som blir skrevet om differansene i coatingen, se spoiler.

 

 

See any difference between the Panasonic LX3 n Leica D-Lux4? It's hard to tell from those resized images eh? You will probably have noticed the slightly different colors though. The Leica does appear slightly sharper at 100% size too. This debate is raging in the internet right now as to why people would pay double the price for the Leica when there's no apparent difference from all the pics posted on the internet so far. All I can say is, I can see that the Leica is just that lil bit sharper at full size. This is from my own cameras n experience with them so far. I have no idea if the differences are due to sample variance though.

 

Here's some evidence that there is indeed some difference between the cameras. My DL4 seems to have a better lens coating. I put both cams under the same table lamp to get a picture of the reflection. Here's the pic of the difference in coatings. See how the LX3 reflects more of the lamp? It's whiter n brighter with a more defined reflection of the lamp's chrome reflector surface.

DSC00956.jpg

 

 

 

Men uten å ha sett D-Lux 4 fysisk, har jeg fått inntrykk av at det ikke er like godt å holde.

Dette kan jeg bekrefte, selv om det sikkert er veldig individuelt hva folk foretrekker da.

Lenke til kommentar
Jeg er langt fra like kompetent til å vurdere det som deg, men jeg kom over en blogg som påsto noe annet. Tror du påstandene stemmer? Tenker på det som blir skrevet om differansene i coatingen, se spoiler.

Nå er dette én tilfeldig blogger som påstår dette. Jeg vil heller tro at dette kommer av en helt naturlig produktvariasjon (som også bloggeren ser på som en av to naturlige forklaringer) enn at det er forskjeller på modellene. Verken Leica eller Panasonic kommer med påstander som indikerer at Leica-modellen sitt objektiv er mer påkostet enn det som er montert på Panasonic-modellen. Det er også vanskelig å se forskjellen i coating på et bilde der de ligger ved siden av hverandre med forskjellig refleksjon i objektivet. I såfall burde jo objektivet på Leica'en ha hatt en litt annen betegnelse for å kunne skille de fra hverandre.

 

Men som sagt... jeg har ikke prøvd kameraene opp mot hverandre selv, så jeg støtter meg bare til det jeg har lest på nettet og det jeg har sett av eksempelbilder.

Lenke til kommentar
Jeg er langt fra like kompetent til å vurdere det som deg, men jeg kom over en blogg som påsto noe annet. Tror du påstandene stemmer? Tenker på det som blir skrevet om differansene i coatingen, se spoiler.

Det er også vanskelig å se forskjellen i coating på et bilde der de ligger ved siden av hverandre med forskjellig refleksjon i objektivet.

Det var det samme jeg tenkte. :)

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med video på LX3? Vurderer kjøp og brukbar videokvalitet er ganske viktig. Vet det er 1280x720 og 24 bilder/s.

Dette lurer jeg litt på også. Hvordan er video på LX3 sammenlignet med andre high-end kompakter?

 

Dessuten lurer jeg litt på hvor kompakt den faktisk er. Får sjelden så mye ut av å lese om dimensjoner i tall. Hvis noen har eller kan ta et bilde sammen med en annen gjenstand (for eksempel en kortstokk) ville jeg blitt takknemlig.

 

Edit: En ting til:

Eneste lille irritasjonsmomentet så langt er at auto-iso ikke er tilgjengelig i lukkerprioritetsmodus. Det er etter min mening den ene modusen hvor det virkelig trengs.

Kan man bruke auto-ISO i manuell modus?

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Dessuten lurer jeg litt på hvor kompakt den faktisk er. Får sjelden så mye ut av å lese om dimensjoner i tall. Hvis noen har eller kan ta et bilde sammen med en annen gjenstand (for eksempel en kortstokk) ville jeg blitt takknemlig.
Kan prøve å fikse det i kveld, det er litt vanskelig å ta bilde av LX3-en når det eneste kameraet jeg har med meg er LX3-en :p

 

Det er litt chunky, men ikke større enn at det går greit i lommen på allværsjakken også når jeg har på bærevesken.

 

Kan man bruke auto-ISO i manuell modus?
Sjekket nettopp, og svaret er nei.

 

Akkurat det er ikke så viktig for min del, det er mest i lukkerprioritet jeg savner det.

Lenke til kommentar
Denne videoen (10 min gjennomgang av kameraet) fra Camera-Labs bør gi bra inntrykk av størrelsen.

Takker. Linken inneholdt også en liten snutt som er tatt opp med LX3'en, og det så forsåvidt greit ut selv om det ikke akkurat var utfordrende filming... Får prøve å finne noe på vimeo.

 

Sjekket nettopp, og svaret er nei.

Hmm, synd. Jeg bruker det noen ganger istedenfor lukkerprioritet når jeg har 30/1.4 påmontert. Da hender det at jeg foretrekker litt høyere ISO mot å få litt mer DOF. Nå blir ikke dette aktuelt like ofte når man har f/2-2.8, men en unødvendig begrensning likevel. Kan ikke skjønne grunnen til at de ikke har implementert auto-ISO i alle modusene.

Lenke til kommentar

Jeg er i prinsippet enig, men jeg lar det ikke bry meg så veldig mye. Hvis jeg først skal drive med fotografering hvor jeg genuint har bruk for lukkerprioritet, så har jeg som oftest med meg D80en.

 

Å ta bilde av 10 kg svært aktiv halvårgammel beagle med kompaktkamera er fånyttes uansett :p

Lenke til kommentar
Hvorfor er det egentlig slik? Og kan det evt. rettes opp i en firmware?
Aner ikke. Jeg regner med at det kan inkluderes i en fremtidig firmware-versjon hvis Panasonic tar seg bryet. Kan jo være de ikke fikk det til å fungere tilfredsstillende før slippdato og at de derfor valgte å utelate det. Det er jo litt merkelig at det mangler når de har autoiso i andre moduser.

 

Prøvde å finne en "customer feedback"-side på Panasonic sine websider for å sende dem en kommentar om det, men jeg har ikke funnet noe.

 

Men når det er sagt, så vil jeg ikke blåse det unødvendig opp. Det er etter min mening en filleting, og langt fra noen dealbreaker. Jeg skaffet meg LX3 for å ha noe jeg kunne ha med meg alltid så jeg slipper irritasjonen over å gå glipp av et vakkert motiv fordi D80en er for mye å drasse med seg hele tiden. Og til landskap, arkitektur og lignende motiver er LX3 mildt sagt glimrende.

Lenke til kommentar
Jeg er i prinsippet enig, men jeg lar det ikke bry meg så veldig mye. Hvis jeg først skal drive med fotografering hvor jeg genuint har bruk for lukkerprioritet, så har jeg som oftest med meg D80en.

Joda, det er jo sant det. Action-fotografering med LX3 begrenses vel som oftest av hurtighet uansett (fokushastighet og pbs) i forhold til et dslr. Men det er en av de småtingene som gjør at jeg ikke helt klarer å bestemme meg om å gå for LX3 nå eller vente på en mFT fra Olympus som jeg regner med dukker opp i løpet av året.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg virkelig digger dette kameraet. Har hatt det i 3-4 måneder nå, og jeg bruker det så mye jeg kan. I en periode gikk det til og med så langt at jeg tok med meg LX3 i stedet for min D40 på dedikerte fototurer rundt omkring i Oslo med stativ...

 

Enig med super8 i at det er et svært bra kamera for fotografering i lite lys. f/2.0, bildestabilisering og ISO 400 kan gi svært gode resultater! Jeg har også en sigma 30mm f/1.4, og synes jeg får omtrent samme bildekvalitet med disse to oppsettene i lavt lys (av statiske motiver selvsagt...)

 

En annen killer feature ved LX3 er MF-bryteren. Det gir svært enkel og rask betjening av autofokus og utløser, herlig:-)

 

Live histogram er også særs nyttig, skulle ønske jeg hadde det på D40-en.

 

Noen bilder fra min LX3:

 

Solnedgang ved Huk

 

3000723666_ddf8bce01c.jpg

 

 

 

Obsession

 

2986953079_cd0350cc48.jpg

 

 

 

 

Kjeller

 

2970660145_359c7aeedf.jpg

 

 

 

Kalde klipper

 

3123524312_8bf9e8e9ca.jpg

 

 

 

Soloppgang over Oslo Operahus

 

3133551274_c02541526a.jpg

 

 

 

Solnedgang over Hellestø

 

3145740118_25bb3225c7.jpg

 

 

 

 

Og til siste et bilde for å illustrere "low-light capabilities":

 

3097490762_40bccc7022.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...