Gå til innhold

Kommentar: Hva venter oss i 2009?


Anbefalte innlegg

@GDI

 

de siste 3 årene har vært tøffere for AMD enn 2009 blir, er egentlig forbausa at de har hode over vannet enda, noe som i stor grad skyldes arabisk kapitalinnsprøyting. Slik jeg ser det har de bedre produkter å konkurere medfor 2009 både mot intel, tross nehalm og mot nvidia. Blir spennende å se om det kun blir røde tall for AMD i 2009 også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gleder meg til neste år, er egentlig mest spent på hvordan det går med mini bærbare og Win 7, for jeg tviler på at MS kommer til å jage videre på XP hesten sin etter at Win7 er sluppet. MS må nesten ha ett eller annet alternativ å komme med til de aller rimeligste bærbarmaskinene, ivertfall hvis det fortsetter slik som nå og folk flest får mindre å rutte med. Da begynner man fort å vurdere om det er verdt å bruke ekstra med penger for å få en ekstra flott surfemaskin med windows, eller om man skal spare kronene og få en med Linux, så det blir ett litt spennende "syn" selv om jeg tror MS greier å få det i orden hvis de ønsker.

 

Ellers håper jeg AMD/ATi kommer seg opp igjen, de har vært ute i grøfta en stund nå, tror nok den økonomiske situasjonen kan knekke dem helt, da får vi ett intel/nvidia prosjekt som jeg ikke tror er helt sunt for markedet sin del.

 

Jeg tror faktisk ikke på den fantastiske fremgangen for SSD. Det kommer til å bli en fremgang, men jeg tror neppe at "alle" kommer til å ha en SSD disk på slutten av året, i HTPC'er som "må" være stillegående og i servere tror jeg vi kommer til å se mye mer av SSD, men i vanlige normale pc'er der folk ofte måler megabyte/krone ratioen, så tror jeg ikke man kommer til å ha en vanvittig fremgang.

 

Det blir ett spennende år for flere bransjer, med nedgangstider... Er mest spent på hvem som kommer ut av dette styrket og hvem som stryker med... For noen kommer nok til å stryke med, spørsmålet er bare hvem overlever ?

Lenke til kommentar

@kilik:

Jeg tror ikke alle på forumet kommer til å ha SSD i slutten av 2009, men det er nok en del som har tatt seg råd til å kjøpe en, eller fått en i en netbook.

 

@Lock-Aze:

Det er greit du nevner kr/gb for SSD i stasjonære, men ikke gå i fella og tro at dette har noe å si for noe annet enn smertegrensen i pris for innkjøp. Mange betaler gladelig 20-30 ganger mer pr GB for en SSD hvis den leverer det den lover, og det er ca der vi kommer til å passere rundt sommeren.

For øyeblikket ligger vi på rundt 50-80 ganger mer pr GB for SSD enn HDD hvis man skal ha et produkt som holder det det lover (alså IKKE core eller tilsvarende). Hvis vertex og den andre billigere serien fra OCZ holder mål vil vi være nede i ca 30 ganger prisen pr GB for SSD i forhold til HDD, og med tanke på størrelsene de kommer i vil man da passere smertegrensen for de fleste med en litt dyrere laptop (8-10k)

Lenke til kommentar

Ikke så veldig utdypende artikkel, menmen - grei oversikt, er tross alt en veldig "levende" business, og mye skjer over natta. Kunne tenkt meg litt mer info om lanseringsdatoer, lurer veldig på om jeg skal oppgradere PC-en litt nå, eller om jeg burde vente ..

 

Og som så mange har påpekt, vennligst fiks feilen ang DX11 :)

Lenke til kommentar

Kjedelig men kort artikkel. Like greit at den er kort når den er kjedelig.

 

Tipper 2009 er året amd tryner fullstendig(håper jeg tar feil). Men kan ikke se at de kommer med noe som helst. Tipper amd påvirker ati negativt, og ati får mindre markedsandeler. Det er tross alt Nvidia som kommer til å domminere nyheter, teknologi, og buzzwords sammen med intel.

 

MS kommer til å bli spennende i 2009. Absolutt.

 

Tipper 2009 blir et trøblete år for open source generellt. Mange profilerte produkter har vokst seg for store i forhold til utviklingsressursene/metodene, og det ligger potensielt mye stygt her og der. Det kan føre til mye negativ publisitet for alle. Men jeg kan ta feil. Kanskje de enorme utfordringene blir plutselig løst, eller problemet utsettes et år, eller produktene forsvinner sakte bort fra rampelyset.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til sutring. Artikkelen var god, den manglet bare innsikt i åpen kildekode. Nå høres det ut som Robin dekker den biten, så da er det i gode hender.

AMD: 2009 kommer til å bli et tøft år for AMD. Om de klarer å lansere Fusion før 2010 gjenstår å se... Ellers tror jeg at grafikkortene demmes kommer til å kunne konkurere bra hvis man ser på pris/ytelse, og det samme kommer nok til å gjelde Phenom II og socket AM3. Utfordringene for AMD kommer til å være i servermarkedet. Der har de vært best i flere år nå, og har fått en stor markedsandel av et lukrativt marked. Xeon-baserte Nehalem prosessorer kommer til å gjøre en slutt på dette i febraur/mars.

Morsomt, du kritiserer Silje for tidsangivelse, men ser ut til å tro at 2P/4P Nehalem er tilgjengelig i volum feb/mars. Kilde?
Intel: Kommer iallefall ikke til å slippe noe Larrabee i sommer, det tidligeste vi ser det er helt i slutten av året, kanskje ikke før i 2010. Kommer ikke til å bli et gamer kort i det heletatt, men mer et kort beregnet for GPGPU-markedet. I motsetning til det Hardware.no sier på andre side så er Larrabee ikke i første omgang en erstatter for CPU.
Jeg tror du har rimelig rett, men når du utroper at andre tar feil kan det være greit å begrunne litt hva du baserer din mening på.
Lenke til kommentar

amd fusion:

Det er noe som heter "too litle too late". Eller noe i den duren. Lansering i 2011 er vel siste estimatet jeg så på computerworld. For å si det slik. Det gir intel/nvidia nok tid til å gruse den idee'en. Larabee anyone???

 

Larabee:

Er en grafikkbrikke. Ikke cpu. Den kommer overhode ikke til å erstatte cpu. Intel er ikke så dumme å ødelegge både grafikkmarkedet og cpu markedet for seg selv.

Grunnen til at den er tenkt som multicore basert på "x86", er for et nytt og spennende marked - nemlig "supercomputers in a computer", eller på godt norsk: Noen ønsker å bruke den brutale regnekraften i GPU til å kalkulere ting. Innen forskning f.eks.

 

For gamere blir dette en grafikkort å regne for, men for bedrifter blir dette en matteprosessor å regne for. Altså en sabla god grunn for å pushe state-of-the-art skjermkort på bedrifter som til nå bare skulle ha det billigste skvipet. Hallo, 3D i en bedriftspc??? 3D Powerpoint? 3D Word? 3D websider?

Nvidia og Ati jobber med samme greia - altså mulighet for å programmere mot skjermkort for å utnytte regnekraften. Er jo ikke så lenge siden det var en artikkel her med en universitetsfyr på uio(eller var det ntnu?) som brukte 2 nvidia kort til snøsimmulering.

Intel kan vi nok stole på at de releaser tingene sine. De har jo 100ganger mer penger enn amd.

Lenke til kommentar
Tipper 2009 blir et trøblete år for open source generellt. Mange profilerte produkter har vokst seg for store i forhold til utviklingsressursene/metodene, og det ligger potensielt mye stygt her og der. Det kan føre til mye negativ publisitet for alle. Men jeg kan ta feil. Kanskje de enorme utfordringene blir plutselig løst, eller problemet utsettes et år, eller produktene forsvinner sakte bort fra rampelyset.

Hvilke produkter/prosjekter er det du sikter til her? Og hvilke enorme utfordringer har de?

Lenke til kommentar

Mysql for å ha et tonn av critiske buggs i release versjonen, og mange gamle som enda ikke er fikset. Open office for å ha en ganske trøblete utvikling, eller mangel av sådan.

FF for å komme med et lass med sikkerhetshull, og kanskje utfordringer med å holde tritt med utviklingen på javascriptsiden. PHP for å fremstå som et gapende problem.

 

Det er de mest profilerte jeg kommer på, finns mye annet.

 

Grunnen er dette: 2009 blir kanskje et år hvor man ser MER til open source ting enn noen gang, og det jeg tror er at 2009 kommer til å bli preget av "open source app X har problem med Y". For mange slike er ikke bra for open source generellt.

Programvare idag har blitt såpass komplisert og krevende å utvikle, at hobbyarbeid ikke lenger duger. Det er på dette området jeg mener at risikoen ligger.

 

Utviklingen er rivende for å si det mildt. Skal man lage noe så er man ofte avhengig av 3dje parts biblioteker, selv innen open source. De biblioteker har kanskje andre biblioteker. Omtrent ingen går igjennom noe kvalitetssjekk bortsettfra "brukt av x systemer i y timer".

 

For 3-5 år siden satte MS seg ned og sa at nok er nok, med tanke på buggs og sikkerhetshull. Idag så ser man tydelige resultater av dette. Det er forsvinnende lite av den slags i nyere applikasjoner i forhold til hva det var.

Open source har så langt ikke satt seg ned og følt at de har hatt behov for å gjøre noe tilsvarende.

 

2009 kan kanskje bli et "slap in the face". Men som sagt, kan hende at ingen bryr seg.

Lenke til kommentar
er ssd disk sånn som velociraptor western?

En SSD er en Solid State Drive, alså en sak som ikke har noen deler som beveger seg.

Disse er bygd opp av enten NAND Flash, eller RAM. For det aller meste flash. Alså det samme som er i minnepenner. Dette fører til at de har 100 ganger kortere responstid enn vanlig harddisker.

 

Western Digital VelociRaptor er bare en 2,5" harddisk som snurrer med 10.000 RPM.

Jeg har både en Velociraptor og 2 SSD i raid, og jeg må si meg godt fornøyd med begge deler, men SSD'ene KNUSER velociraptoren.

 

EDIT: Tulla du? Jeg håper du tulla... Det slo meg akkurat at det var veldig usansynlig at du har forvillet deg inn på forumet her uten en konseptuell forståelse av forskjellen på hva velociraptor og SSD er.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
@Lock-Aze:

Det er greit du nevner kr/gb for SSD i stasjonære, men ikke gå i fella og tro at dette har noe å si for noe annet enn smertegrensen i pris for innkjøp. Mange betaler gladelig 20-30 ganger mer pr GB for en SSD hvis den leverer det den lover, og det er ca der vi kommer til å passere rundt sommeren.

For øyeblikket ligger vi på rundt 50-80 ganger mer pr GB for SSD enn HDD hvis man skal ha et produkt som holder det det lover (alså IKKE core eller tilsvarende). Hvis vertex og den andre billigere serien fra OCZ holder mål vil vi være nede i ca 30 ganger prisen pr GB for SSD i forhold til HDD, og med tanke på størrelsene de kommer i vil man da passere smertegrensen for de fleste med en litt dyrere laptop (8-10k)

 

Jeg er delvis enig, ihvertfall med litt forbehold angående bruk. Personlig trenger eg ikke samme GB/kr i en bruksmaskin som en harddsik, sålenge man får feks en 80 GB-SSD til en grei penge, som yter bra. Masselagring har jeg filserveren til. Jeg ser på det som overveiende sannsynlig at jeg kjører SSD når jeg skal kjøpe et par nye maskiner til sommeren. (men jeg er nok også over snittet opptatt av lite støy)

 

AtW

Lenke til kommentar

Når du snakker om støy ATW, jeg vet ikke om du fikk det med deg i SSD tråden min, men jeg har installert en SSD i stue-PC'n til foreldrene mine. I hele romjula kjørte maskinen bare fra SSD'en fordi jeg mangla strømkabel til den harddisken som stod der fra før, og den var HELT stille, selv når jeg kjørte stresstest på den med F@H. Det var ved en annledning av skjermen slo seg av pga. strømsparing, og så trykte pappa på strømknappen fordi han trodde maskinen var av...

 

Men noe jeg ikke helt skjønner er hvorfor folk tror at man skal KUN ha en SSD i en maskin, etter min mening burde man ha en SSD til C: og så ha en eller flere harddisker til lagring. (alså i stasjonære til hjemmebruk)

Lenke til kommentar
Mysql for å ha et tonn av critiske buggs i release versjonen, og mange gamle som enda ikke er fikset. Open office for å ha en ganske trøblete utvikling, eller mangel av sådan.

FF for å komme med et lass med sikkerhetshull, og kanskje utfordringer med å holde tritt med utviklingen på javascriptsiden. PHP for å fremstå som et gapende problem.

OpenOffice er den eneste av prosjektene jeg er spesielt bekymret for. Sun sin hobby-åpne utviklingmodell, samt at de trekker ut ressurser av prosjektet og at det er en mulighet for at hele selskapet går på dunken er alvorlig. Dette spesielt med tanke på at OO.org praktisk talt er den eneste fullverdige frie kontorpakken, og at dette er helt sentralt for mange former for IT-bruk.

 

For 3-5 år siden satte MS seg ned og sa at nok er nok, med tanke på buggs og sikkerhetshull. Idag så ser man tydelige resultater av dette. Det er forsvinnende lite av den slags i nyere applikasjoner i forhold til hva det var.

Open source har så langt ikke satt seg ned og følt at de har hatt behov for å gjøre noe tilsvarende.

Jeg vet ikke om du har fått det med deg, men "open source" er ikke et selskap slik MS er. "Open source" kan ikke bare "sette seg ned" og bestemme noe. Alle prosjekter håndterer kvalitetsikring (og det meste annet) forskjellig. Det er særdeles lite nyttig å dra alle under en kam på denne måten. Det er selvfølgelig en rekke FOSS projekter (i likhet med propritære produkter) som ikke har så stort fokus på bugs/sikkerhet. Men gjør meg en tjeneste, presiser hvilke prosjekter du faktisk kritiserer, og aller helst; gi de konstruktiv kritikk istedet for å preike om det her.

 

Programvare idag har blitt såpass komplisert og krevende å utvikle, at hobbyarbeid ikke lenger duger. Det er på dette området jeg mener at risikoen ligger.

Hva mener du "hobbyarbeid"? Skriver programmerere dårligere kode på fritiden enn når de er på jobb? Strengt talt er det også ganske lite koding på de sentrale og store FOSS projektene som faktisk blir utført av folk som ikke jobber med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...