Angloth Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Når jeg skrur på pcen kommer det først svart bakrunn og hvit skrift. Der står det "Smart system failure" eller noe "Trykk F1 for å fortsette" eller noe slikt. Når jeg gjør det så kommer jeg til en ny meny hvor det står at det har skjedd ett problem i oppstartningen og jeg kan velge mellom 2 alternativ: at jeg skal diagnostere det med ett verktøy, eller vis det skjedde ett strømbrudd under oppstartningen, starte pcen på vanlig måte. Da jeg prøver å diagnostere problemet så blinker skjermen, og jeg er tilbake på samme meny. Når jeg prøver å starte på vanlig måte kommer jeg enten til en veldig lang loadtime der jeg ser windows logoen og en slags grønn linje som fyker fra venstre til høyre gjentatte ganger i lang lang tid. Når jeg omsider kommer til pålogingen og jeg skriver inn passord, og logger på så fryser nesten desktopen min momentant. Av og til hender det at det kommer meldinger om masse filer som er skadet. Jeg har prøvd gjenntatte ganger å restarte men jeg kommer meg aldri lenger enn til desktopen der alt fryser. Kan dette eventuellt ha noe med den nyinstallerte 164.?? driveren min fra nVidia? Vær vennlig å svar fort. Dette er svært frustrerende=(
Hårek Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 ... "Smart system failure" eller noe ... Første bud for å finne ut hva som er feil er å skrive ned feilmeldingen nøyaktig. Finner ingenting når jeg søker på "Smart system failure" så det er kanskje ikke nøyaktig det det står? Det kan jo høres ut som en melding du får i BIOS, og det kan ikke ha noe å gjøre med en driver.
troari Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Smart system failure - feil på harddisk S.M.A.R.T ?
Chavalito Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Når jeg skrur på pcen kommer det først svart bakrunn og hvit skrift. Der står det "Smart system failure" eller noe "Trykk F1 for å fortsette" eller noe slikt. Hvilken PC har du da? Og eventuelt OS? Ellers så kan det høres ut som at disken din har tatt kvelden. Hvis jeg ikke tar feil, så er SMART (S.M.A.R.T. eller Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology) et hard disk overvåkningsverktøy som kan varsle deg om feil på hard disken din. Hvis mulig, ta backup av disken snarest. Unngå å starte den flere ganger, det vil gjøre det vanskeligere å redde dataene dine. Frykter for at du må kjøpe ny HD, men er ikke sikker. Litt mere opplysninger kan hjelpe, men tviler på at det har med 164.xx driverne å gjøre.
Brede_Skapstroppen Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 høres veldig ut som om du har problemer med hardisken din. Jeg hadde noe liknende for en stund tilbake, og måtte ha ny Hdd. Installerte Win på denne og klarte å redde noe av innholdet på den gamle disken ved å overføre det til den nye. Husker ikke eksakt hva som var ødelagt, men det var en gammel harddisk.
Angloth Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Skrevet 1. januar 2009 Jeg har en Acer Aspire 5920g, og vista. Noen nevnte noe med at jeg burde ta backup av filer snarest. Det er det maskinen forteller meg når jeg kommer til S.M.A.R.T. Failure. Jeg kunne selvfølgelig restarte å prøve igjen men jeg er redd for å miste mer "data". Er det muligt å redde hardisken på en bærbar? og er det verdt det, økonomiskt sett?
Hårek Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg burde vel skjønt at det var S.M.A.R.T. Det er mange kategorier av S.M.A.R.T. feil, noen er mer alvorlige enn andre. Disker lar seg stort sett ikke reparere. De er dessuten forholdsvis billige nå.
Chavalito Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg har en Acer Aspire 5920g, og vista. Noen nevnte noe med at jeg burde ta backup av filer snarest. Det er det maskinen forteller meg når jeg kommer til S.M.A.R.T. Failure. Jeg kunne selvfølgelig restarte å prøve igjen men jeg er redd for å miste mer "data". Er det muligt å redde hardisken på en bærbar? og er det verdt det, økonomiskt sett? Hvis du har data på den hard disken som du helst ikke vil miste kan du prøve å ta en backup av hard disken med hjelp av Ubuntu Live-CD. Men da trneger du en PC for å brenne Ubuntu Live-CD. For en liten guide, se her: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...ndows-computer/ Har du en ekstern USB disk, kan du koble den til laptopen og lagre backupen på den. Kjenner du ikke til Linux, eller ikke vil prøve det, er det mulig å bruke en partition manager til å kopiere hele hard disken din til en ekstern USB hard disk.
Angloth Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Skrevet 2. januar 2009 Vel, meste av det "viktige" jeg har der ligger på internett, så det er ikke veldigt stress. Men en ting jeg tenkte på. Jeg kjøpte pcen min tidlig sommer i fjor. Det går ikke ann å bare få en ny, hvis jeg har garanti? Og hvis ikke, hvor mye ville reperasjon, evt bytting av ødelagte komponenter koste?
Rookie_NO Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 (endret) Du skal ha en ny HDD (hvis det er denne som er gåen) hvis du kjøpte den i fjor ja, ikke en helt ny PC hvis det var det du mente. Men du må nok regne med å levere inn hele PC'en for retting av feilen, de færreste butikkene godtar at kunden feilsøker på egenhånd og vil ha inn hele produktet for testing. Dette skal selvfølgelig ikke koste deg noe som helst! Endret 2. januar 2009 av Rookie_NO
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå