Gå til innhold

AMD frigir kode


Anbefalte innlegg

Det er bra at AMD går forran med et godt eksempel! 3D applikasjoner er per dags dato en av Linux' svakeste sider.

Håper det ikke tar lang tid før nye drivere når Ubuntu distroen min! :new_woot:

Trådløse nettverskkort er vel en av konkurentene tror jeg. Ofte masse kluss før det fungerer

Leste om den nye linux-kjernen, at den vil støtte ihvertfall usb-trådløs bedre (tror jeg). Så det kommer seg. Et stort steg i riktig retning er dette uansett. Håper flere følger AMD's eksempel :yes:

 

De har lagt til støtte for UWB (Ultra Wide Broadband) som er grunnlaget trådløs-usb drivere blir utviklet på. Er uansett et godt tegn at Linux-kjernen gjør seg klar for fremtidens teknologi, istedenfor å henge etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil vel fortsatt sterkt anbefale folk nVidia foran AMD om de vurderer nytt skjermkort eller konvertering til GNU/Linux.

For øyeblikket er det i hvert fall ikke å anbefale noen å utsette seg for driverhelvetet til AMD.

 

Men så er det jo selvfølgelig en mye bedre idé å kjøre et intel-skjermkort om man ikke virkelig "trenger" hverken nVidia el. AMD ... =)

Lenke til kommentar
Det er helt opp til hver enkelt distro, og varierer mye mellom distroene. Når det gjelder akkurat Ubuntu så må du nok regne med å vente til neste versjon for slike store endringer. Det er heller ikke helt sikkert at koden det er snakk om her blir med i Jaunty (9.04).

Men på alle distroer har man jo mulighet til å manuelt innstalere ferskere ting om ønskelig, men det er ofte ikke lagt så godt til rette for det på slike stabile distroer.

 

EDIT: typisk for Ubuntu og lignende distroer er at bugfixes blir inkludert fortløpende, mens nye features/funksjoner kommer med de nye versjonene

 

ok, takker. Vente vel på Jaunty da.

 

Håper Flash er i orden "by default" også? Høres kanskje dumt ut, men knotete/fraverende Flash var det som "jaget" meg vekk fra Ubuntu den ene gangen jeg har prøvd det (6.10). Har jeg muligens til felles med andre noob'er, som heller ikke orker å styre med manuelle fixer/kode

Lenke til kommentar
Vil vel fortsatt sterkt anbefale folk nVidia foran AMD om de vurderer nytt skjermkort eller konvertering til GNU/Linux.

For øyeblikket er det i hvert fall ikke å anbefale noen å utsette seg for driverhelvetet til AMD.

 

Men så er det jo selvfølgelig en mye bedre idé å kjøre et intel-skjermkort om man ikke virkelig "trenger" hverken nVidia el. AMD ... =)

 

Gir ikke noen av pengene mine til mafia firmaet intel jeg ihvertfall. Kjører heller ekslusivt amd/ati. Klapp på skulderen til amd/ati og de får mine penger ihvertfall, siden de kjører en litt mer hederlig buisness modell og støtter Gnu/linux miljøet.

Lenke til kommentar
Vil vel fortsatt sterkt anbefale folk nVidia foran AMD om de vurderer nytt skjermkort eller konvertering til GNU/Linux.

For øyeblikket er det i hvert fall ikke å anbefale noen å utsette seg for driverhelvetet til AMD.

 

Men så er det jo selvfølgelig en mye bedre idé å kjøre et intel-skjermkort om man ikke virkelig "trenger" hverken nVidia el. AMD ... =)

 

Gir ikke noen av pengene mine til mafia firmaet intel jeg ihvertfall. Kjører heller ekslusivt amd/ati. Klapp på skulderen til amd/ati og de får mine penger ihvertfall, siden de kjører en litt mer hederlig buisness modell og støtter Gnu/linux miljøet.

 

Ehh... Intel har vært open-source vesentlig lengre og har gitt mer til Linux-miljøet foreløpig enn AMD :p

Lenke til kommentar

Trodde også at både Intel og Nvidia per dags dato ligger foran AMD/Ati når det kommer til støtte for åpen kildekode (drivere). Jeg har ihvertfall to maskiner med Intel Chipset og Nvidia kort, begge disse to fungerte "out of the box". Husker derimot at det ikke var så enkelt med en kompis sin HP laptop, som benyttet seg av et Ati skjermkort, han har enda ikke funnet noen god løsning.

Lenke til kommentar
Vil vel fortsatt sterkt anbefale folk nVidia foran AMD om de vurderer nytt skjermkort eller konvertering til GNU/Linux.

For øyeblikket er det i hvert fall ikke å anbefale noen å utsette seg for driverhelvetet til AMD.

 

Men så er det jo selvfølgelig en mye bedre idé å kjøre et intel-skjermkort om man ikke virkelig "trenger" hverken nVidia el. AMD ... =)

 

Gir ikke noen av pengene mine til mafia firmaet intel jeg ihvertfall. Kjører heller ekslusivt amd/ati. Klapp på skulderen til amd/ati og de får mine penger ihvertfall, siden de kjører en litt mer hederlig buisness modell og støtter Gnu/linux miljøet.

 

Ehh... Intel har vært open-source vesentlig lengre og har gitt mer til Linux-miljøet foreløpig enn AMD :p

 

Det har ikke noe med open-source delen å gjøre. Det er heller hvordan de oppfører seg ellers i markedet. Da blir ihvertfall mitt valg lett. Vi trenger amd ;)

Lenke til kommentar
Trodde også at både Intel og Nvidia per dags dato ligger foran AMD/Ati når det kommer til støtte for åpen kildekode (drivere). Jeg har ihvertfall to maskiner med Intel Chipset og Nvidia kort, begge disse to fungerte "out of the box". Husker derimot at det ikke var så enkelt med en kompis sin HP laptop, som benyttet seg av et Ati skjermkort, han har enda ikke funnet noen god løsning.

intel har kanskje gitt info, men nvidia er like lukket som mesteparten av bransjen...

 

eneste som har blitt gjort er at folk har laget smarte verktøy som kan laste ned og legge inn nvidia sin lukkede driver om det viser seg nødvendig...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Vil vel fortsatt sterkt anbefale folk nVidia foran AMD om de vurderer nytt skjermkort eller konvertering til GNU/Linux.

For øyeblikket er det i hvert fall ikke å anbefale noen å utsette seg for driverhelvetet til AMD.

 

Men så er det jo selvfølgelig en mye bedre idé å kjøre et intel-skjermkort om man ikke virkelig "trenger" hverken nVidia el. AMD ... =)

 

Gir ikke noen av pengene mine til mafia firmaet intel jeg ihvertfall. Kjører heller ekslusivt amd/ati. Klapp på skulderen til amd/ati og de får mine penger ihvertfall, siden de kjører en litt mer hederlig buisness modell og støtter Gnu/linux miljøet.

 

Ehh... Intel har vært open-source vesentlig lengre og har gitt mer til Linux-miljøet foreløpig enn AMD :p

 

 

Det er ikke slik at Nvidia er monstre og ATI/Amd er engler. Det hele er et spørsmål om business og hva de enkelte anser som klokt strategisk/taktisk. Det er noen mill med linuxbrukere der ute og de vil ha størst mulig bit av størst mulig kake.

 

I disse dager slipper til og med Via kode - KAN det ha noe med "netbooks" å gjøre mon tro?

 

Jeg ser at det klages på nettverkskort, men det er jo etterhvert blitt en myte at DET er et stort problem. Nå skal det sies at ikke alle distroer har håndtert de få "problemkortene" like godt - mao ofte et distroproblem - ikke nødvendigvis et driverproblem.

 

Det er vel vanskelig å si når de nye ATIdriverne slippes løs, men jo mer som åpnes jo bedre er det. Så spørs det da - hvor lenge Nvidia kan tillate seg å ignorere trenden.

 

Jeg har, tilfelles med en del andre her på forumet, en følelse av at intel kjører et mye mer kittent spill enn Amd/ati. De har bl.a. prøvd seg på å forhindre tredjepart fra å selge Amd/Ati, så om du ikke finner maskiner med Amd/Ati fra din maskinvareleverenadør, så vet du hvorfor.. Nå skal det sies at Amd gikk til retten på noen av disse sakene, og tar jeg ikke helt feil så ble Intel dømt også. Personlig er jeg ialefall svært skeptisk til Intel nettopp pga det - klarer man ikke å drive business på hederlg vis, er jeg ikke så veldig interessert i å handle med de. Så da blir det nødvdendigvis Amd/Ati i mine maskiner :p

 

Men det er ikke til å komme bort fra at intel lenge hadde drivere som fungeret mye bedre i linux, enn hva Ati hadde. Så slik sett er det godt å se at Ati går open-source, og sannsynligvis kommer til å lansere godt fungerende drivere om ikke lenge. Way to go! \o/

Lenke til kommentar

Dette var jo stort! Det er fint med 3D-støtte, men hva med støtte for pen avspilling av filmer i HD? Det skal visstnok være en solid bøyg å komme over også? Det hadde vært stort om også dette kunne gjøres med ren fri programvare.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke synes det er noe mer moro å jobbe med nVidia enn ATI. En masse trøbbel med hotkey switching på laptoppen, og nå er jo KDE4 ubrukelig på nVidia-kort på grunn av dårlig ytelse...

Lenke til kommentar
Dette var jo stort! Det er fint med 3D-støtte, men hva med støtte for pen avspilling av filmer i HD? Det skal visstnok være en solid bøyg å komme over også? Det hadde vært stort om også dette kunne gjøres med ren fri programvare.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke synes det er noe mer moro å jobbe med nVidia enn ATI. En masse trøbbel med hotkey switching på laptoppen, og nå er jo KDE4 ubrukelig på nVidia-kort på grunn av dårlig ytelse...

 

Nvidia har fikset sistnevnte problem med de nye driverne som forhåpentligvis er ute av beta i Januar måned. OpenGL 3.0 og VDPAU er blant nyhetene i de nye driverne :)

 

Åpen avspilling av filmer vil komme etterhvert. UVD2 (som benyttes i R700-serien skjermkort) er laget med fokus på at dokumentasjonen etterhvert skal kunne tilbys til offentligheten. Godt mulig at XvBA (AMDs svar på VDPAU (Nvidias alternativ til Purevideo for Unix-lignende operativsystem som Linux)) også blir fult dokumentert og implementert i de åpne driverne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Urk! Hadde vært VELDIG morsomt om AMD fikk åpnet opp kode for eldre AMD-grafikkort også. Det å gi blaffen i gammel hardware vil være et viktig kriterie når jeg neste gang vurderer en produsent før innkjøp.

 

AMD har gitt ut dokumentasjon fra R200-R700 serien... Det vil si de aller fleste skjermkort gitt ut av ATI...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...