Gå til innhold

Kulturnettsted av og med forumfolk


Cuneax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre noen guruer kan lage noe bedre så kan evt. wordpress eller lignende benyttes i startfasen som publiseringsverktøy.

 

Det er endel problemstillinger som vil oppstå:

 

Finansiering: Dette er ikke gratis, selv om absolutt alt evt. er gratisbidrag. Annonser eller donasjoner? Skal det være målrettet forretningsaspekt? (samarbeidspartnere osv).

Rettigheter: Artikler som skrives må til syvende og sist "eies" av noen.

Redaksjonelt ansvar: Påkrevd ved lov. Dette ansvaret er også juridisk, må stå for kontrollansvaret (siden det drives forhåndsredigering kreves det mindre resurs/tid fremfor om artikler ble publisert uten kontroll).

 

Strategisk bør de i pre-arbeidet settes langsiktige mål. Det er greit å vite hvor man ønsker å ende opp før man starter reisen. :)

Lenke til kommentar

Fra Awesome Xs dokument:

Hvordan skal nettverket være bygget opp?

Noe liknende Kulturo, f.eks.:

 

|-Redaksjon

|--Redaktør

|---Redaksjonssjefer?

|---Teknisk ansvarlig

|---Økonomiansvarlig?

|-Skribentstab

|--Skribenter

 

Finansiering: Dette er ikke gratis, selv om absolutt alt evt. er gratisbidrag. Annonser eller donasjoner? Skal det være målrettet forretningsaspekt? (samarbeidspartnere osv).

Kanskje Edda Media og Tek-nettverket kan stå for serverplass og ytelse? Alt annet vil være frivillig (design, bidrag osv)

 

Rettigheter: Artikler som skrives må til syvende og sist "eies" av noen.

Muligens Edda Media? Eller at en gjeng her inne danner en "bedrift".

 

Redaksjonelt ansvar: Påkrevd ved lov. Dette ansvaret er også juridisk, må stå for kontrollansvaret (siden det drives forhåndsredigering kreves det mindre resurs/tid fremfor om artikler ble publisert uten kontroll).

Dette må redaktøren ta på seg ansvaret for.

Lenke til kommentar
Vi har muligheten til å ha begge deler, både lange artikler der forfatteren har tatt seg god tid og hyppig oppdatering med nyheter, omtaler o.l.

Det er jo selvsagt det beste, jeg sier bare at "kvalitet over kvantitet" ikke alltid er den beste løsningen. Får man i pose og sekk så har man ikke et problem, men er diskusjonen om vi skal ta 60% pose eller 60% sekk så er det my two cents.

 

Dotten: Ved hvilke situasjoner/hvilket stadie må en side ha redaksjonelt ansvar?

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Wordpress + litt modifikasjoner og helst eget theme burde jo holde i lange baner hitill ja.

 

Vi må også ha et navn da.

 

Og jeg er ikke på lista di, Ooth :'(

 

Speik: Annonser kan fikses lett som en plett med Google AdSense. Man kan jo selvsagt også kontakte bedrifter også, men det er kanskje bedre å bare starte med moduler som adsense til å begynne med.

Endret av Badering
Lenke til kommentar
Registrering av foretak / bedrift i brønnøysund må vel til også?

 

Uansett, før opp Speik på listen over ivrige skribenter!

 

Det å selge inn annonser tror jeg er vanskelig siden vi står helt på egne ben uten en stor eier eller et nettverk ala hardware.

Kan se for meg at NFI og en rekke distributører (Arthaus er veldig greie) kan være aktuelle for å skaffe litt midler. Da vi skaffet annonsører til filmklubben var det mange som var intr. Kan se for meg at mange små og mellomstore "internettbedrifter" kan være villige til å spytte inn penger.

Lenke til kommentar
Muligens Edda Media? Eller at en gjeng her inne danner en "bedrift".

 

Om folk skal bidra uten å få kompensasjon anser jeg det som rett og rimelig at skribenten selv sitter på rettighetene. Skulle det bli noen inntekt ut av det hele og skribenter kan kompenseres, så kan rettighetene overtas. Men det er utopisk å tro at man kan tjene penger på dette her, det var en grunn til at Kulturo ble lagt ned og det i et nettverk som ikke bare tjener penger på annonser, men ikke minst grunnet Prisguide.

 

Dette er finansielt et tapsprosjekt, i hvert fall i starten, hvor "salg" av artikler (samarbeidspartnere), annonsører eller evt. en donasjonsordning kan hjelpe på inntekten. Hvor interessert Edda er i å hjelpe til er jo heller usikkert, de ønsket jo ikke å satse videre på Kulturo.

 

Først og fremst må vi få på plass en produksjonsplan. For de som ikke har skrevet en slik tidligere så må det mest basic ned der. Når vi vet litt mer håndfast hva det faktisk er vi ønsker og har en skikkelig produksjonsplan så kan vi heller ta det videre med evt. aktører (som Edda) om vi ønsker det. Men serverplass for en side som dette, som ikke vil generere mye trafikk i starten i hvert fall, er nok ikke dyrt og noe som vi også kan vurdere å ordne selv. Men jeg kan godt høre med folkene i Edda neste gang jeg er i Oslo om det er noe vi kommer frem til er ønskelig. Eller vi kan bestemme oss for å først kjøre helt solo i starten. Dette er ikke et punkt vi trenger å forhaste oss med.

 

Noen bør "sette seg ned" og lage et utkast produksjonsplan først og fremst. :)

Lenke til kommentar

Vi har hovedsaklig to valg (hvis denne siden skal knyttes opp mot forumet):

 

1) Bli med i Edda Media

 

Dette innebærer at Edda Media står for serverdrift, publiseringsverktøy, rettigheter og annonser. Det kan høres ille ut, men en solid støttespiller kan være nyttig. Prosjektet vil også bestå av frivillige bidrag, noe som fjerner den største utgiftsposten og det potensielt største hinderet til støtte fra en slik organisasjon.

 

2) Stå for alt selv

 

Her må vi stifte en bedrift (?) og skaffe alle midler til serverplass, design, publiseringsverktøy, annonseforhandling osv selv. Da står man også friere, men mangler gode løsninger fra starten av (da tenker jeg på publiseringsverktøy og serverplass først og fremst).

Lenke til kommentar
Dotten: Ved hvilke situasjoner/hvilket stadie må en side ha redaksjonelt ansvar?

 

Med en gang noe publiseres. Om en ansvarlig redaktør ikke er utpekt av de som drifter det vil domstolen i en evt. sak definere en eller flere med dette ansvaret. Nå er det ikke særlig mange saker som ville påkrevd slikt for en kulturside, er nok mest aktuelt om det skulle oppstå noe kluss med opphavsrett (plagiat osv). Har man en side hvor man tillater at noe publiseres så har man ifølge norsk lov et kontrollansvar. Akkurat som vi har en ansvarlig redaktør som kan gjøres juridisk ansvarlig for hva du skriver på forumet vårt. Fordi vi tillater at du får publisere dine innlegg uten forhåndsredigering (som gjør at vi må fjerne alt ulovlig vi blir gjort obs på asap, ellers kan vi stilles juridisk til ansvar).

Lenke til kommentar
2) Stå for alt selv

 

Her må vi stifte en bedrift (?) og skaffe alle midler til serverplass, design, publiseringsverktøy, annonseforhandling osv selv. Da står man også friere, men mangler gode løsninger fra starten av (da tenker jeg på publiseringsverktøy og serverplass først og fremst).

Er det noen som har peil på hva slags summer vi snakker om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...