Gå til innhold

Filmer som omhandler 2. verdenskrig?! Noen gode?


Nidaroo

Anbefalte innlegg

Nå, det er nå en del som ikke er nevnt enda... ;)

 

Europa:

Ørneredet

Kanonene på Navarone (og oppfølgeren, Force 10 from Navarone)

Battle of the Bulge

Battle of Britain

Anzio

Enemy at the Gates

Stalingrad

Ni Liv*

Above Us the Waves* (handler om miniubåtangrepene mot Tirpitz i Altafjorden)

 

Asia/Stillehavet:

Tora Tora Tora!

Midway

Broen over Kwai

Run Silent, Run Deep*

Yamato

 

*Disse er gamle, i sort/hvitt, og med kun mono lydspor, men er gode filmer for det, i alle fall om man er litt historie-interessert og ikke nødvendigvis må se/høre mest mulig realistisk blod, gørr, skudd og eksplosjoner...

 

 

Noen som vet om noen filmer, annet enn dokumentarer, som handler om ørkenkrigen i nord-afrika?

Patton har litt handling fra afrika

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En film som overasket meg var Destination Tokyo. En ubåtfilm fra 1943. Man ser lett at det er modeller de bruker i enkelte scener, men det brydde meg lite. Den var så nøyaktig og hadde med så mange detaljer at den ble brukt som en del av undervisningen til ubåtmannskaper i statene etter krigen.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

"Ukjent Soldat", en finsk/svensk produksjon (mulig helfinsk) av biografien til en finsk soldat under annen verdenskrig. Ufattelig ubarmhjertig og bra film. Det finnes to versjoner, en svart/hvitt og en nyere med farger. Bare sett den ene (farger), originalen sies å være bedre.

Hvis du vil vite mer om Vinterkrigen og finnenes kamp, generelt et annet felt av WW2, så er dette en film som absolutt må sees. Rart ingen har nevnt den hittils. Attpåtil er stortsett hver minste detalj korrekt i historisk forstand.

Enjoy

Lenke til kommentar

Har akkurat sett igjenom serien Band of brothers på blu-ray! Fantastisk serie du bare IKKE kan ungå.

 

Så også nylig Miracle at st. anna som foregår i Italia, helt grei! Andre filmer jeg ikke har sett blitt nevnt er Kellys helter, Enemy at the gates, Windtalkers, helter i Telemark og den store flukten, som alle foregår under den andre verdenskrig!

Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg unna "Band of Brothers" om målet var å få et korrekt bilde av hva som skjedde.

Serien er et flott arbeid med filmkunst. Flotte bilder, lyder, skuespill, man gråter en skvett, ler litt og alt det der, men det er det. Ser man på det med et mer historisk blikk så er det langt fra et godt arbeid. Boken serien har fått sin handling fra er basert på intervjuer av en veldig liten gruppe soldater, lite bruk av andre kilder og manglende bakgrunnskunnskap fra forfatterens side. For meg så virker det hele som en haug med skryt.

At serien ikke en gang klarer å holde seg til boka er fullstendig idiotisk. Om man først skal finne på noe så syntes jeg at man kan finne på alt og presentere det som det det er, fiksjon.

Endret av Gronko
Lenke til kommentar
Jeg ville holdt meg unna "Band of Brothers" om målet var å få et korrekt bilde av hva som skjedde.

Serien er et flott arbeid med filmkunst. Flotte bilder, lyder, skuespill, man gråter en skvett, ler litt og alt det der, men det er det. Ser man på det med et mer historisk blikk så er det langt fra et godt arbeid. Boken serien har fått sin handling fra er basert på intervjuer av en veldig liten gruppe soldater, lite bruk av andre kilder og manglende bakgrunnskunnskap fra forfatterens side. For meg så virker det hele som en haug med skryt.

At serien ikke en gang klarer å holde seg til boka er fullstendig idiotisk. Om man først skal finne på noe så syntes jeg at man kan finne på alt og presentere det som det det er, fiksjon.

 

Delvis enig, men ikke helt, jeg er helt enig i at BOB ikke gir et helhetlig bilde, men gir et godt bilde på "avrage airborne" soldatenes liv, den tar og gir oss en knippe hendelser som mer eller mindre skjedde med disse soldatene, andre soldater har andre hendelser men mange er typiske "krigs hendelser" som skjer mange i krig.

Filmen er for snill ovenfor soldatene de porterterer, og unnlater de styggere tingene de gjorde(som at det var vanlig å skyte tyskere som overga seg) de hinter litt til det men viser foreksempel ikke wild blill som blåser av hodene på to tyske offiserer som overgir seg for at han så tar lugerne dem prøve å gi han.

Dette innrømmer Wild bill selv i boka si.

En annen ting de bare hinter til er at spears kanskje skøyt sin egen sjersant, men serien legger det ann til at han ikke gjorde det. men han gjorde det faktisk, dette kommer frem fra Dick winters sin bok.

Det er flere "historiske" feil i serien, som feil farge på tyskt matriel, div fakta feil om soldater samt overdreven bruk av fuck.

Men serien gir fremdeles et godt inntrykk av hvordan det var å være der selv om det er litt hollywood over det og serien er litt pysete i forhold til hva som egentlig skjedde.

Det er ikke en en lang avhandlig av en bok, det er en populær historiebok skrevet for allmenheten og serien er ende mer laget for allmenheten, så klart finnes det bedre bøker(og filmer) om krigen og det er mange gode dokumentarer(hold deg borte fra history channel sine)

Men det er god underholding med lett krydding av histore

Lenke til kommentar

Letters from Iwo Jima synes jeg var veldig bra. Den handler om Japan.

 

Valkyrie (eller hvordan navnet staves) synes jeg også var ganske bra. Men eneste irriterende faktor i denne filmen var at de snakket engelsk når den handlet om en tysk gruppe som prøvde å ta knekken på Hitler.

Lenke til kommentar
Letters from Iwo Jima synes jeg var veldig bra. Den handler om Japan.

 

Valkyrie (eller hvordan navnet staves) synes jeg også var ganske bra. Men eneste irriterende faktor i denne filmen var at de snakket engelsk når den handlet om en tysk gruppe som prøvde å ta knekken på Hitler.

 

Prøv å se en tidligere versjon av Valkyrie :) Den nyeste er mer "action" basert enn de tidligere versjonene :)

 

Btw; The Pacific som ble nevnt her tidligere kommer ikke før Mars 2010 (BoB "2"). Se link for mer info og trailer: HBO: The Pacific

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...