Gå til innhold

Filmer som omhandler 2. verdenskrig?! Noen gode?


Nidaroo

Anbefalte innlegg

Når det gjelder WW2 filmer må man ha tunga rett i munnen. Det finnes utrolig mye teit der ute, som burde unngås om man skal få noe som helst lærdom ut av det.

 

Miniserien Piece of Cake er vanvittig bra. Kjør noen Google søk..jeg vet den kan bestilles.

 

Eller så har du de *mandatory*

 

Saving Private Ryan

Band of Brothers

Battle of Britain

The Thin Red Line

When Trumpets Fade

Dunkirk

Letters from Iwo Jima

Dark Blue World (anbefales!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
Kan jo nevne serien "Hitler; The Rise of Evil" som er ganske bra og følger Hitler tiden fra ww1 til like før ww2 :)

 

Ja, så den for litt siden, likte den meget godt :)

 

 

De 2.verdenskrig filmene jeg har sett i det siste er:

Schindlers liste

Hitler: The rise of Evil

Der Untergang

 

Henter Eichman, Saints and Soliders, The Dirty Dozen, The boy on the Stripped Pyjamas og Enemy at the Gates fra bukta nå :)

Endret av GrevenLight
Lenke til kommentar
Jeg syntes Schindler's List er verdt å se. Jeg vet ikke hvor historisk korrekt den er, men det er en veldig god film om denne Schindler som var en ekte person, og som mest sannsynlig reddet langt over 1000 jøder fra konsentrasjonsleirene.

 

Jeg kunne tenkt meg noen filmer som omhandler østfronten i andre verdenskrig. Hittil har jeg vel bare sett Enemy at the Gates, som var god, men ikke særlig historisk korrekt, etter det jeg har forstått. Tyskland likte jo bl.a. ikke snikskyttere, fordi de så på det som en av de feigeste måtene for krigføring/å drepe et menneske på. Jeg vil helst at filmene skal være relativt nye (si fra rundt 90-tallet og oppover), lære meg litt ny historie, og være gøye. ;)

 

EDIT: Jeg har egentlig aldri vært veldig interresert i histore, selv om det har vært et helt OK fag. I fjor gikk jeg i 2. klasse videregående, med tidlig historie fram til 1750. Dette var for meg gørr kjedelig, men nå i 3. klasse har vi mye historie, og alt er fra 1750 og oppover. Jeg syntes det er så ekstremt mye spennende og interresant som skjedde i denne perioden! Historie er derfor for meg blitt veldig gøy og interresant igjen. ;)

 

Møkkafilm full av propagandistisk svada!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Den beste filmen som er laget som omhandler 2 verdenskrig mener jeg er miniserien Band of Brothers. Den tar for seg en alliert 101. Airborn, fra rekrutt skolen frem til slutten av krigen i Europa.

Anbefaler deg på det sterkeste og se den.

Band of Brothers har vel en 10 episoder, ala 10 timer.

 

I tillegg så kommer The Pacific snart, som er produsert av de som laget band of brothers. The Pacific handler om krigen med japan.

 

Se trailerene.

 

 

 

 

Liker du krigsfilmer så mener jeg band of brothers er et must og se!

_______________________________________________________________

 

 

Ser at andre ikke liker helt "historien" i serien. Jeg for min del synes ikke BOB blir for "hollywood" aktig. Da hadde jeg heller pekt på filmer som "Saving Private Ryan" og kalt det en typisk hollywood film. Filmen handler nå om 101. Airborne, og Easy Company. Og jeg mener Steven Spielberg og Tom Hanks har klart og skildre hvordan Easy Company hadde det, med hjelp av veteranene som ble intervjuet.

 

Skuespillerene virker også troverdig, i tillegg til at dem er gode skuespillere så har dem gjennomført et 2 ukers treningskurs, der de ble opplært i krigføring under 2. verdenskrig.

 

At folk ikke liker denne filmen synes jeg er rart.

Endret av Morten1987
Lenke til kommentar

Viss du virklig liker BOB så mye bør du lese bøkene som har kommet i vake av serien

 

Dick Winters, Dan Malakey, Bill Gurnare/Babe Heffron og Buck Compton har alle kommet med bøker etter serien der de forteller hva som virklig hente. Alle bøkene er godt skrevet og alle har litt forskjellig feel.

 

Mens Winters sin bok er veldig god på det militære, beskrive hva som skjedde og slikt, mens Malakeys book tar for seg det militære bare overflatisk og konsentrer om det mer følelses ladde av hendelser, den har mange triste og dype beskrivelser og antagligvis den beste av bøkene

Lenke til kommentar
Viss du virklig liker BOB så mye bør du lese bøkene som har kommet i vake av serien

 

Dick Winters, Dan Malakey, Bill Gurnare/Babe Heffron og Buck Compton har alle kommet med bøker etter serien der de forteller hva som virklig hente. Alle bøkene er godt skrevet og alle har litt forskjellig feel.

 

Mens Winters sin bok er veldig god på det militære, beskrive hva som skjedde og slikt, mens Malakeys book tar for seg det militære bare overflatisk og konsentrer om det mer følelses ladde av hendelser, den har mange triste og dype beskrivelser og antagligvis den beste av bøkene

 

 

Har bare lest boka, "band of brothers" (E company, 50th regiment, 101st airborne from Normandy to Hitler's eagle's nest) av Stephen E. Ambrose. Men burde vel gjerne lest Malakeys bok også da.

Lenke til kommentar
Nei, men det kan virke som om vår befolkning er i større grad hjernevasket enn f.eks amerikanere, det er det intrykket jeg har fått av å ha deltatt på div forum.

 

 

Det er godt mulig det, men det er jo slik når det gjelder det meste. Har jo de som stoler 110% på Wiki f. eks. :\

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...