Gå til innhold

Mini-itx eller Nano-itx som htpc ? Hvilken?


Anbefalte innlegg

Hei grabbar!

 

har planer om å bygge en liten htpc på Mini-itx eller nano-itx hovedkort ..

 

Planen er å plasere denne ved siden/ovenfor dekoderen som er plasert i tvbenken...

 

Hva skal pc'n brukes til ?

* spille av filmen i HD kvalitet..

* musikk spilling, + litt nettsurfing...

(streaming fra en nas boks via draft-n nettverk)

 

Hovdedkortet bør være vifteløs men alikveld yte godt nok (dvi utgang? hdmi?)

hva har ram'n å si på mini-itx kontra nano-itx, e av den støtter 2 gb og den ene kun 1 gb..

 

 

Kommer det oppgraderte hovedkort nå i nær fremtid ? bør jeg vente med å kjøpe?

 

 

:new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det stemme det at det er lite utvalg av mini-itx nano-itx kabinetter men etter litt grundig søking har jeg funnet noen som funker fint. både i mini-itx og nano-itx kabinetter.

 

Hvis jeg ikke husker rett så har vel nano-itx støtte for 2gb ram mens mini-itx har kun støtte for 1gb..

 

Men så er spørsmålet, er det gode nok til film avspilling ? HD kvalitet? Iflg mini-itx.com så kommer det en ny utgave av mini-itx med hdmi ? I så fall når blir det lansert? tar jeg feil her ?

 

 

Selv om prisene på disse hovedkortene er stive så passe dem i smak hos meg pga størrelsen, samt at dem skal kunne passe inn under tvbenken... og for å ikke ha så mye ståendes på gulvet ved siden av benken/rundt den.. mest muligt gjemt :)

 

hmm...

Lenke til kommentar
Ja, det stemme det at det er lite utvalg av mini-itx nano-itx kabinetter men etter litt grundig søking har jeg funnet noen som funker fint. både i mini-itx og nano-itx kabinetter.

 

Hvis jeg ikke husker rett så har vel nano-itx støtte for 2gb ram mens mini-itx har kun støtte for 1gb..

 

Men så er spørsmålet, er det gode nok til film avspilling ? HD kvalitet? Iflg mini-itx.com så kommer det en ny utgave av mini-itx med hdmi ? I så fall når blir det lansert? tar jeg feil her ?

 

 

Selv om prisene på disse hovedkortene er stive så passe dem i smak hos meg pga størrelsen, samt at dem skal kunne passe inn under tvbenken... og for å ikke ha så mye ståendes på gulvet ved siden av benken/rundt den.. mest muligt gjemt :)

 

hmm...

Mini-itx med 1gb ram på pc-4300 blir nok litt i det slappeste laget med tanke på hd. Synes det blir altfor mye begrensninger med disse små maskinen. Bruker selv Coolermaster Stacker til htpc. Kanskje ikke akuratt den som er best egnet.

Lenke til kommentar
Mini-itx med 1gb ram på pc-4300 blir nok litt i det slappeste laget med tanke på hd.

Videodekoding er nok ikke i det hele tatt RAM-begrenset, med mindre du har hardwaredekoding i GPU/SPU er nok CPU eneste flaskehals med god margin. Skulle ikke forundre meg at om du setter et PCI 8400 GS i et raskt Athlonsystem fra 2002 spiller den av HD greit.

Lenke til kommentar
Nvidia kommer med en bitteliten pc etter nyttår, med Atom og Nvidia geforce 9400m

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3478

 

den så faktisk helt grei ut :) small liten sak.. men vil denne klare å gjøre jobben med å spille filmer i HD kvalitet ?

 

hmm...

 

er det noen andre som har andre ideer til en liten htpc ? må helst ikke være høyere en 19 cm for da får jeg ikke denn i under tv benken hvor jeg har tenkt å ha den :)

 

har også sett litt på popcornhour (media streamer)..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nvidia kommer med en bitteliten pc etter nyttår, med Atom og Nvidia geforce 9400m

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3478

 

Veldig interessant sak dette her! For de av oss som bare skal streame video fra via skikkelig software som Media Portal elle XBMC og ikke trenger tuner må dette være drømmen. JEg har ikke plass til noe SCHVÆRT monster under Tv'en.

 

Blir spennende å følge med utover året!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...