Gå til innhold

Test - Hvem har høyest IQ på Forumet?


Lawliet

Anbefalte innlegg

Er et par år siden sist så tok den på nytt nå. Er jo forsåvidt gledelig å se at jeg har gått opp da til 122. Men ble som sist at jeg ikke engang orket de siste 6-7 spørsmålene. Ikke at jeg tror jeg hadde fått så mye ut av å vri hjernebarken min rundt dem ettersom de var for vanskelige. Hadde vært interessant å se "løsningene" på en del av disse ettersom enkelte spørsmål virkerlig pusher hjernen min i evnen til å se den logiske sammenhengen altså. På diverse tester jeg har tatt opp igjennom årene har jeg vært mellom 115 og 135, men den eneste gangen jeg har tatt en ordentlig test hos psykolog så var jeg 12 og fikk 140 (men det er vel iforhold til alderen og sånn). Har vel kanskje blitt latere på mine eldre dager :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På diverse tester jeg har tatt opp igjennom årene har jeg vært mellom 115 og 135, men den eneste gangen jeg har tatt en ordentlig test hos psykolog så var jeg 12 og fikk 140 (men det er vel iforhold til alderen og sånn). Har vel kanskje blitt latere på mine eldre dager :p

140 er nais, spesielt på WAIS/WISC som overhodet ikke er ment for å gå så høyt (men blir dog noe unøyaktig i begge retninger).

Ville bare påpeke at det er i forhold til alder, men at du teoretisk sett skal opprettholde den samme IQ-en resten av livet om du lever under ca. samme omstendigheter.

Man ser vel kanskje at dette ikke er tilfelle når du skårer 125 på norsk Mensa hjemmetest som er ganske nøyaktig til hjemmetest å være (selv om Mensa selv ikke tar på seg et slikt ansvar). Samtidig viser det at din 140skår ikke er helt borte i natten - du skårer jo likevel langt over gjennomsnittet. Jeg liker å tro at du sikkert ligger et sted i mellom der.

IQfolka er jo aldri helt sikre de heller, og om de er det blir deres overbevisning gjerne omvendt noen år senere - maks (desto høyere IQ desto fortere??? ;) ).

 

Jeg føler også personlig at skår man får gjennom tester som Mensa (FRT, Raven) er mer stabile når det kommer til vedvarighet. WAIS og WISC inkluderer jo bl.a tull som allmenkunnskap, noe som kan variere sterkt gjennom livet - en meget useriøs faktor.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Din IQ ble beregnet til 138 tilsvarende 99.4 prosentil

 

Ganske ensformig test, og sikkert ikke veldig nøyaktig.

 

Latterlig ensforming. Dette går jo bare på figurer. Ikke noe språk eller hoderegning.

 

117 IQ i beruset tilstand. Jeg er mer enn fornøyd :!:

Jeg mener å ha forstått det sånn at testen er beregnet først og fremst for en indikasjon på hvor sannsynlig det er at man vil bestå testen Mensa tilbyr. Denne er "like" "enforming".

Dette vil jeg tro har noe med Mensa's filosofi på IQ-testing, i samsvar med min, at IQ har lite å gjøre med generell kunnskap og SQ/EQ, osv... WAIS & WISC blander derimot alt dette sammen i en salig smørje (som kan ligne på definisjonen av ordet "smart" man bruker om skolelysene på barneskolen). Jeg mener nå at det er en grunn for at WAIS & WISC er beregnet for folk som skårer jevnt...

Om du derimot foretrekker en annen test som du kan skryte av her i tråden, er det vel bare å poste kilde og resultat, så tar kanskje trådstarter dette i betrakning (og f.eks poster en alternativ test).

 

Mensa har ingen slik filosofi. De godkjenner både WAIS og Raven på like vilkår. Ja, sågar mener de vel at WAIS er vel så god, men de har ikke tid til dette på sine arrangementer.

 

Det er klart at man ikke bare kan være god på figurer for å score høyt, man må kunne andre ting også. Abstrakt tenkning og å selv lage mønstre med brikker, samt arbeidsminne beregnes på WAIS. I tillegg til andre ting, som da matriser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

På gode dager gjør jeg det ikke så verst. Men jeg holder på at IQ-tester er en treningssak, etterhvert skjønner man hva man skal se etter.

 

post-52698-0-83958200-1324204250_thumb.png

 

Geir :)

 

På gode dager...? Du kan ikke ta den flere ganger. Da gjelder ikke.

 

Og hvordan noen kan forstå de siste figurene, det kan ikke jeg forstå. Har dere søkt etter fasit på nettet?

Lenke til kommentar

Merkelig. Halvparten av alle bildene vistes kun som [bilde] for meg. Moro å gjette hvilken av de 6 [bilde] er svaret på [bilde] ja :p Fikk 110 med det. Men siden det da har jeg et Philosoraptor-spørsmål. Er det juks å ta den på nytt når testen i seg selv ikke funket sist? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...