Gå til innhold

Test - Hvem har høyest IQ på Forumet?


Lawliet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på alder og interesser. Kjenner mange glupe hoder som ikke holder på med Internett, men er veldig «intelligente» på sine måter. Det blir derfor feil (i mine øyne) å definere intelligens ut i fra om man er aktiv på forum eller ikke.

Ikke at de ikke finnes, ikke at alle intelligente sitter på nettet (med offentlig profil; spesielt forum-brukere), men at de fleste "gjennomsnitsmennesker" bruker internett mindre og er spesielt sjeldnere på fora o.l, og 'thus' er forum-brukere o.l i gjennomsnittet over gjennomsnittet.

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Din IQ ble beregnet til 138 tilsvarende 99.4 prosentil

 

Ganske ensformig test, og sikkert ikke veldig nøyaktig.

 

Latterlig ensforming. Dette går jo bare på figurer. Ikke noe språk eller hoderegning.

 

117 IQ i beruset tilstand. Jeg er mer enn fornøyd :!:

Lenke til kommentar

Din IQ ble beregnet til 138 tilsvarende 99.4 prosentil

 

Ganske ensformig test, og sikkert ikke veldig nøyaktig.

 

Latterlig ensforming. Dette går jo bare på figurer. Ikke noe språk eller hoderegning.

 

117 IQ i beruset tilstand. Jeg er mer enn fornøyd :!:

Jeg mener å ha forstått det sånn at testen er beregnet først og fremst for en indikasjon på hvor sannsynlig det er at man vil bestå testen Mensa tilbyr. Denne er "like" "enforming".

Dette vil jeg tro har noe med Mensa's filosofi på IQ-testing, i samsvar med min, at IQ har lite å gjøre med generell kunnskap og SQ/EQ, osv... WAIS & WISC blander derimot alt dette sammen i en salig smørje (som kan ligne på definisjonen av ordet "smart" man bruker om skolelysene på barneskolen). Jeg mener nå at det er en grunn for at WAIS & WISC er beregnet for folk som skårer jevnt...

Om du derimot foretrekker en annen test som du kan skryte av her i tråden, er det vel bare å poste kilde og resultat, så tar kanskje trådstarter dette i betrakning (og f.eks poster en alternativ test).

Lenke til kommentar

135 på meg, dvs 99 percentil. Det er det høyeste man kan få på MENSA sine tester.

Er årntli test med psykologevaluering av resultatet utført av Mensa Norge. Tror dere meg eller må jeg scanne diplomet? xD

 

Skal dere ha score over 135 så må dere teste hos andre, evt be spesielt om tester som er beregnet for høyere IQ måling. Disse er mye mer omfattende, og tar gjerne flere timer å gjenomføre (du har stort sett så lang tid du vil)

Mensa sine er 40 spørsmål på 20 min eller noe slikt.

 

Nuh vel, jeg har nå et "diplom" fra Mensa jeg og. Står klart og tydelig 155 på det. Det er meget mulig det var en annen test enn den du tok nå. Det begynner å bli en god del år siden, og det var 36 spørsmål på 40 minutter. Den het vel Raven's Advanced Progressive Matrices om jeg ikke husker helt feil :)

Lenke til kommentar

135 på meg, dvs 99 percentil. Det er det høyeste man kan få på MENSA sine tester.

Er årntli test med psykologevaluering av resultatet utført av Mensa Norge. Tror dere meg eller må jeg scanne diplomet? xD

 

Skal dere ha score over 135 så må dere teste hos andre, evt be spesielt om tester som er beregnet for høyere IQ måling. Disse er mye mer omfattende, og tar gjerne flere timer å gjenomføre (du har stort sett så lang tid du vil)

Mensa sine er 40 spørsmål på 20 min eller noe slikt.

 

Nuh vel, jeg har nå et "diplom" fra Mensa jeg og. Står klart og tydelig 155 på det. Det er meget mulig det var en annen test enn den du tok nå. Det begynner å bli en god del år siden, og det var 36 spørsmål på 40 minutter. Den het vel Raven's Advanced Progressive Matrices om jeg ikke husker helt feil :)

@Zepticon

Når begynte Mensa Norge å utføre IQtester..?

 

Noob, du kan ihvertfall anse deg selv som den smarteste i denne tråden, av de som har postet :p

Det er da en start... (: (conquering the world next..)

Lenke til kommentar

IQ måler en liten del av hvordan hjernen din fungerer. Erfaring og kunnskap trumfer høy IQ veldig lett. På den annen side så har man en tendens til å ha få mer ut av den erfaringen og kunnskapen man har om man i tillegg har høy IQ. Rett og slett fordi man lettere ser mønster og kan koble sammen kunnskap man har på en bedre måte en noen med lav IQ.

 

En relativt vanlig ulempe med høy IQ er at man blir litt ensom siden man ofte tenker annerledes enn andre 'normale' mennesker. Martin Ystenes (professor på NTNU) har skrevet noe om problemene dette kan medføre i oppveksten. (Barn i nød.) Jeg regner med at en god del her inne kjenner seg igjen i beskrivelsene der.

 

IQ er et noe ullent begrep om man ikke har satt seg inn i det. Veldig mange missforståelser ute å går. Man kan vel trygt si at IQ har langt mindre praktisk betydning enn det mange antar. Jeg pleier som regel ikke å nevne IQen min for folk, i alle fall ikke før de har et forhold til meg som ikke blir ødelagt av å få stempelet "Mensa karen". På den annen side har jeg også opplevd å dra dame på den så det er ikke bare galt. Når hun klaget over at hun bare traff dumme gutter så kunne jeg ikke dy meg ;)

 

But I ramble on...

Endret av noob11
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette har ingenting med min mening på om jeg synes det var riktig av deg eller ikke å svare noe off-topic, men jeg lurer på hvorfor du skrev dette? :)

Du forklarer jo litt av fellene med IQ i første "kapittel", altså on-topic, men resten?

Hva er intensjonen? (prøver å lirke litt etter om dette var en kodet kontakt-annonse eller ikke) :p

Lenke til kommentar

hehe, det var ikke en kontaktannonse :)

 

Første kapittel var en slags oppfølging av det Enzyme X skrev.

Andre kapittel var informasjonsspredning. Jeg antok at det er en god sjanse for at noen av trådens lesere kunne trenge informasjonen i linken jeg gav. Feks rett til tilpasset opplæring også for begavede barn, eller det at man ikke er alene.

Tredje kapittel var en liten digresjon som jeg synes ble vel dyster, så jeg avsluttet den med en positiv ting. Posten hadde klart seg fint uten.

 

Så kunne jeg spurt om hvorfor du lurte på om det var en kontaktannonse, men det gjør jeg ikke :)

Lenke til kommentar

Andre kapittel var informasjonsspredning. Jeg antok at det er en god sjanse for at noen av trådens lesere kunne trenge informasjonen i linken jeg gav. Feks rett til tilpasset opplæring også for begavede barn, eller det at man ikke er alene.

Ah, ok. Dette går igjen i alle trådene her på forumet om intelligens -- jeg har ihvertfall sett det gå igjen minst 2 ganger før deg/denne tråden/posten, og jeg antok da med andre ord at du muligens var klar over det (og da den idè om at dette kanskje var en "kryptert kontaktannonse").

 

Så kunne jeg spurt om hvorfor du lurte på om det var en kontaktannonse, men det gjør jeg ikke :)

Det trodde jeg sa seg selv (:

Hvorfor jeg valgte å poengtere at jeg "fisket etter" om dette var en 'kontaktannonse' f.eks.. Kan vel ha noe med at jeg er ensom/alene selv det? ;) (og kan si at jeg er medlem av dette forumet av den grunn alene)

Men så var ikke interessen der kun i tilfelle dette var en ~ kontaktannonse, men interessant å høre svar på hvorfor du skrev det du skrev òg. (..osv)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg igjen i en del av det noob11 linket til, spesielt denne historien: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/historie1.htm .

 

På barneskolen lå jeg langt foran klassen min i matte. Jeg forsto alt med en gang, og jeg tok alt av pluss, minus, brøk og ganging i hodet raskere enn noen annen kunne løse det på kalkulatoren. I 6. klasse deltok jeg i en mattekonkurranse der de flinkeste elevene fra 5. - 7. klasse ble plukket ut til å delta. Jeg kom på 1. plass på skolen, og 10. plass i landet. Jeg blir litt irritert, for det var aldri noen som brydde seg om å utnytte potensialet mitt. På ungdomsskolen hadde jeg to dårlige mattelærere, og jeg er redd jeg mistet mye av forspranget mitt av den grunn.

 

Det er ikke tillatt å være bedre enn andre. I slutten av 8. klasse måtte jeg ta en vippeprøve i matte. Jeg husker at det var 8 oppgaver. 7 og 8 var en vanskelig og en lett oppgave. Den vanskeligste ga mest poeng og det var meningen at man skulle gjøre én av disse. Jeg fikk ikke med meg at det var meningen å velge. Så jeg gjorde begge oppgavene og fikk riktig på begge to. Men fordi jeg hadde gjort begge oppgavene, valgte læreren å ikke gi meg poeng for noen av dem. Derfor fikk jeg karakteren 5, da jeg skulle hatt 6. I 9. klasse hadde jeg foredrag i samfunnsfag. Foredraget skulle vare i ca 5 minutter. Jeg hadde jobbet grudnig og lenge med denne oppgaven, og for å få med all den viktige informasjonen måtte jeg ha mer tid. Foredraget mitt varte i 10 - 15 minutter. Fordi jeg hadde brukt så mye mer enn 5 minutter, fikk jeg trekk. Igjen, karakteren 5. Og på alle tentamener gjennom ungdomsskolen, noterte lærerne seg når elevene gikk. I teorien hadde ikke en elev jobbet hardt nok hvis han gikk tidlig, og læreren kunne trekke eleven i karakter for det. Man kunne altså få dårligere karakter på den samme stilen hvis man hadde skrevet den på kortere tid. Jeg satt alltid igjen minst en time etter at jeg var ferdig for å unngå å bli trukket i karakter.

 

Jeg fikk ikke lov til å lære på min egen måte. Greit at skolen ikke har ressurser til å hjelpe meg. Men da kan de i det minste la meg få seile min egen sjø, og ikke stikke kjepper i hjulene mine. I 7. klasse gjorde jeg ukesleksene mine på én dag. Læreren løste dette ved å gi (kun) meg flere lekser. Jeg har aldri hatt utbytte av å gjøre masse lekser. Men for å tilfredsstille lærerne, brukte jeg ofte to - tre timer på leksene mine hver dag på ungdomsskolen. Jeg skrev endeløse og grundige svar på masse oppgaver i fag som naturfag og samfunnsfag, selv om jeg visste svarene bare ved å lese dem i boka uten å skrive dem ned. I matte gjorde jeg repetisjonsoppgaver etter repetisjonsoppgaver. Dette gjorde at alt gikk mye saktere. Det ville vært så mye bedre hvis jeg fikk hoppe rett til neste ting så snart jeg hadde lært det jeg holdt på med. Mattelæreren sa at elevene bare skulle gjøre de oppgavene de følte at de trengte, men likevel fikk man anmerkning hvis man ikke hadde gjort alle oppgavene på ukesplanen.

 

På konferansetimene følte jeg meg anklaget. Læreren skulle pirke på småting. Læreren skulle pirke for at jeg ikke hadde gjort det godt nok på den ene prøva. Det var verdens undergang hvis jeg hadde fått anmerkning for å ikke ha gjort én lekse. Lærerne prøvde å skremme meg til å gjøre det bedre. Jeg klarte meg bedre enn de aller fleste, læreren min sa til og med at jeg var en av de beste elevene i basen, men hvis jeg ikke gjorde det bedre ville jeg angivelig aldri komme inn på den studieretningen og den skolen jeg ville inn på. Alt skulle gjøres på en bestemt måte. Det fantes ikke forslag til løsninger fra skolen sin side.

 

Heldigvis er det annerledes på videregående. Her har jeg mange fornuftige og oppegående lærere. Her blir jeg rost for det jeg kan. Og jeg får lære på min måte. Jeg gjør bare de leksene jeg trenger å gjøre. Jeg lærer best gjennom samtalen. Jeg lærer ved å reflekter og diskutere med medelevene mine, noe som er tillatt på videregående. Dette skoleåret hadde jeg T-matte. Læreren min er mye bedre enn dem jeg hadde på ungdomsskolen. Læreren jeg har nå, ser på helheten av det man kan, og teller ikke bre poeng på en matteprøve. Neste år skal jeg ha R-matte, for jeg vil ikke bli noe mindre enn det jeg har potensiale til å bli. Og skolen min bruker ikke det håpløse systemet med anmerkninger. Lærerne løser problemer ved å prate med elevene.

 

Hvis noen andre er i samme båt som jeg var i, så må dere løse problemet selv. Dere må selv sørge for egen stimuli. Jeg leste mange historiebøker og skjønnlitteratur da jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg leste om idéer og store tenkere. Dere som fortsatt går på grunnskolen, har ikke tid til å vente på at politikerne skal bli ferdige med å eksperimentere på dere og prøve ut nye undervisningsmetoder. Hvis dere vil nå langt i livet, må dere selv ta et tak. Privatskoler eller utenlandsstudier kan hjelpe dere. Jeg har aldri gått på en privatskole selv, men jeg skulle ønske jeg hadde gjort det i grunnskolen. Det har hjulpet mange bekjente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...