Gå til innhold

Borgelig vielse i kirka


Anbefalte innlegg

Hun som giftet seg i dette bryllupet sa forsåvidt at "dersom vi skal gifte oss borgerlig så gidder jeg ikke å ha på meg noe annet enn jeans, for det kommer ikke til å føles som et skikkelig bryllup uansett" ^^

Hahaha, seriøst. Hvis noen hadde fornærmet meg på den måten hadde jeg sagt det rett opp i ansiktet til de at de overhode ikke er velkommen. Synes det er MEGET sært når noen sier slikt.

 

At hun ikke er velkommen i sitt eget bryllup? :)

 

Anywho, jeg, som er jente, hadde følt meg "snytt" om jeg bare skulle "innom sorenskriveren" for å gifte meg.. Jeg er av den typen som drømmer om orgelmusikken når dørene åpner seg, at alle reiser seg fra kirkebenkene, og orgelmusikken og klokkeklang når man går ut igjen, sammen.

 

Poenget mitt er at dersom vielser i kirken har en mulighet for å være mer borgelige, så kan dette gjøre diskusjonen mye lettere for en del par :)

Oh, leste ikke posten skikkelig nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjæresten min har også fortalt meg om da hans foreldre giftet seg borgelig - de var bare enda en sak på lista til sorenskriveren, mellom to telefonsamtaler. Da de kom inn på kontoret satt han med bena på bordet og snakket i telefonen. Vielsen i seg selv ble gjort unna på kort tid.

Dette er ikke slik jeg vil at min(/vår) store dag skal være!

Har vært i to borgelige bryllup, og de har ikke foregått på den måten. Det har vært foran en dommer, rommet har vært pent pyntet, og talen som blir holdt er fin. Handler mye om at man nå er to personer som blir en, men fremdeles to individer, ikke så veldig forskjellig fra det jeg har hørt i kirken om man tar ut det religiøse. Men sermonien er noe kortere enn hva jeg har opplevd i kirken. Har også vært i kirkelig bryllup hvor bruden "blir levert", presten sier sitt, to ja og en tur ut igjenn (noe forenkelt). Så det blir litt hva du legger i og gjør det til selv.

 

Så til saken. Om kirker skulle bli brukt til borgelige bryllup, så må alle religiøse symboler fjernes (for dagen/sermonien), det blir feil ellers. En prest blir selvfølgelig også feil. Men mange i dag gifter seg nok i kirken kun for tradisjonens skyld, og å opprettholde en tradisjon kun fordi det er tradisjon syntes jeg er unødvendig.

Siden jeg er født og oppvokst i Bærum, så ligger det to fine kirker der, Tanum og Haslum som er ca 800 år gamle. Hvis/Når religionen mister sitt fotfestet (i større grad enn i dag), så burde disse byggene kunne brukes til noe annet. Er kanskje da litt merkelig gifte seg på en gravlund?, siden en begravelse og bryllup ikke har så mye med hverandre å gjøre når man tar Gud ut av bildet.

Er i alle fall bedre at byggene blir brukt til noe, enn at de står tomme og evt forfaller. Men jeg tror ikke vi har kommet helt dit enda, så jeg syntes det er greit at borgelig bryllup foregår andre steder enn i kirken (enn så lenge). Kanskje vi hadde kommet dit raskere hvis det kun var faktiske kristne som giftet seg i kirken, og ikke "alle andre" i tillegg som tviholder på tradisjoner.

Lenke til kommentar
Det vi trenger er et hus der alle kan komme, er slags folkets hus. Der kan alle gifte seg, konfirmere seg, begravelsesermonier holdes, og alt dette uten at det nødvendigvis har noe med religion å gjøre. Slike ting må da ikke skje i en kirke.

Rådhuset?

 

Mhm, stemmer, ser for meg et bryllup som kan måle seg med et kirkelig bryllup, finne sted på rådhuset.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det viktigere at stedet en gifter seg betyr noe for de to det faktisk handler om. Det behøver ikke engang være et hus, det kan være en strand, fjelltop, seterstøl osv.

 

For meg ville det vært like meningsløst og uromantisk å gifte seg i en kirke som i et slakteri belemret med slappe vaskerutiner.

Lenke til kommentar

Pivotal:

Jo for all del, kultur og tradisjon har mye å si, jeg ville bare poengtere at en også kan operere utenfor disse rammene.

Siden alle betaler for vedlikehold og drift bør alle ha tilgang, dette er jeg er helt enig i, selv om jeg mener enkelte kirker lett kunne vært gjort om til et museum for overtro og slik økt besøksmengden betydelig ;)

Lenke til kommentar
Kjæresten min har også fortalt meg om da hans foreldre giftet seg borgelig - de var bare enda en sak på lista til sorenskriveren, mellom to telefonsamtaler. Da de kom inn på kontoret satt han med bena på bordet og snakket i telefonen. Vielsen i seg selv ble gjort unna på kort tid.

Dette er ikke slik jeg vil at min(/vår) store dag skal være!

Bullshit!

 

Har selv giftet meg borgelig og jeg har også overvært to andre borgelige bryllup, i det ene var jeg the best man for brudgommen, og de var faktisk ikke slik de heller, selv om det ene foregikk på engelsk!

 

Så du har nok blitt ført litt bak lyset her tror jeg og kun hørt, og vil kun tro, på det negative du hører om slikt er jeg redd...

 

Det hele gikk fort unna men det var mye fordi vielsen er total blottet for gudsreklame og det ER faktisk 85% av en vielse i en kirke, tro det eller ei. Alt for mye av vielser i kirker går med til å lese opp et nitrist eventyr som 85% ikke vil høre på og som de hadde klart seg uten.

 

Jeg giftet meg den første gangen i kirken og så vondt vil jeg ingen, for maken til pompøst sludder som presten der klarte å lire av seg i en råkaldt kirke skal du lete lenge etter!

 

 

 

I dag hadde jeg vel gått for ideen til Jalla tenker jeg :) Finne seg en majestisk fjelltopp eller et sted en er spesielt glad i å gifte seg der, det høres jo helt toppers ut istedenfor i en iskald kirke eller inne hos sorenskriveren.... :)

 

Men dette er vel noe som kommer tenker jeg.... Er jo i så måte ikke så forbannet lenge siden at det kun var prester som hadde makt til å vie to mennesker... Ikke for at jeg syntes noe om å bli viet av dama bak kassa på Rimi, men det er vel en mellomting ? :)

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg det er på høy tid å lage kirkene om til noe alle kan bruke jeg og ikke forbeholde dette til kristne.

 

En kristen kan jo få en prest til å vie seg omtrent hvorsomhelst så hvorfor skal ikke en ateist få gifte seg i kirken borgelig? Noen som har noen forslag i mot? Og isåfall, hvorfor?

 

For hva er egentlig forskjellen fra et bibliotek og en kirke? (Hvis en ser bort i fra at du i kirker kun hører et eventyr da... :roll: ) Begge er offentlige og kan egentlig brukes av alle, så hva stopper dere? Kan til og med hende at du får lov til å vie deg borgelig i kirken, for det kan være den eneste måten de får trekkt folk inn der vet du, alt etter hvor i landet du bor....

 

Her jeg bor er det ikke akkurat slik at det faller folk ut av vinduene hver søndag på grunn av trengsel... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja vi går til krig tar over kirkene og henger opp ateist skilt på dem slik som de kristne og muslimer gjorde med jerusalem.

 

Nei jeg syns kirkene kan dø ut med den kristne standen. Vi kan få oss noen nye bygg med restaureringspengene og disse brukes til borgerlig giftemål.

 

grunnen til at folk gifter seg i kirken er jo fordi det er tradisjon og fordi kvinner blir konstant matet med at dette er dems store dag og det er slik en utrloig greie og alt må være perfekt og da er det selvfølgelig ikke plass til å ta rikikoer som å ikke bruke den vanlige kirken tenk om alt bare ble feil ?

 

Desuten kan det føles unormalt for noen. Det ligger så mye norm tradisjon og propaganda rundt tema. Men med flere ateister som er hardnakket på å holde seg unna kirkene skal vi nok få snudd på hva som er vanlig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vi skal gifte oss i kirke i sommer, men det er en tjenestemann fra Sosialhumanistene som skal vie oss.

Presten skal velsigne etterpå. Dette fordi han er ateist og jeg er kristen. Flott kompromiss :)

Vi vurderte først Human-etisk forbund, men de har strenge restriksjoner på at vielsen ikke må foregå på eller i nærheten av religiøs grunn. Forstå det den som kan...

 

Med litt ytterligere research kom vi over Sosialhumanistene. De er ikke så ulike HEF, men de er tydeligvis mer tolerante :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...