Gå til innhold

Borgelig vielse i kirka


Anbefalte innlegg

Heihå. Det er kjempefint å se at min forrige tråd, hijab i politiet, har fått så mange svar som den har. Nå har en sak til kommet opp som jeg vil diskutere (og få litt diskusjon om).

 

Borgelig vielse i kirka

 

Mitt forslag er at kirkene i dette landet skal være disponert til borgelige vielser såvel som kirkelige. Våre kirker her til lands er kulturskatter, og etter hvert som landet blir mer og mer ateistisk så har jeg lite lyst til å se kirkene bli forlatt og ikke brukt.

 

Selv om kirkene har kristne symbol og religiøse temaer så kan de fremdeles brukes som det de er - noen av de flotteste kulturskattene vi har her til lands. Vi bruker fremdeles flotte statsbygg og andre bygg selv om vi for lengst har beveget oss videre fra de styringsmetodene og tankegangene som de opprinnelige byggerne hadde. Vi gjenkjenner dem for det de er, og setter pris på det håndtverket og kunsten de inneholder.

 

Mamma skal gifte seg om 4 måneders tid. Hun sa at hun ville gifte seg i kirka. Mamma er ikke religiøs - hun er mer dum-agnostisk, dvs at hun sier "jeg kan gjerne se for meg at det finnes noe mer her i verden enn det vi ser". Når jeg spurte om vi da burde rette måten vi lever livet vårt på på grunnlag av noe vi ikke kan se, var hun så fornuftig at hun sa at det burde vi ikke. Vi diskuterte noe mer, og jeg kom frem til konklusjonen - en jeg delte med henne, og hun sa seg ikke uenig i: "Du gifter deg i kirka fordi det ser fint ut."

 

Dette utsagnet er mer eller mindre hvordan jeg forestiller meg de fleste vielser her til lands blir gjort. De fleste godtar vrøvlet til presten til gjengjeld for privelegiet det er å ta i bruk de flotte kulturskattene som kirkene er. De har alltid - spesielt kvinner - drømmer om et vakkert brullup i en flott og tradisjonell kirke. Og dette vil ikke forandre seg med det første.

 

Kristendommen og religion har monopol på kirkene, og de som vil gifte seg der må bare godta å høre på prat om gud og slik selv om de slettes ikke tror på det.

 

Så, syns du at kirkene burde kun brukes av troende, eller burde det norske folk få bruke våre kulturskatter slik vi selv vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil gift deg borgerlig, er du sansynligvis ikke kristen, og hvorfor vil man da på liv å død gifte seg i en bygning som er til for å tilbe en gud man ikke tror på..?

 

Er kirkene kulturskatter? Nai.

Eller - stavkirkene er! De er riktig så flotte :)

Men så er det ikke akkurat de som er i flertall :p

Lenke til kommentar

Mange kirker her til lands er delvis eller helvis finansiert, i både bygg og drift, av staten og dermed dens borgere, uansett hvilken religion disse har. Og det er slik at mange steder i Norge ikke har like gode sekulære bygg å arrangere slike sermonier. Dette gjør at jeg ser det på som rett å gi plass til borgerlige bryllup i den lokale kirken skal det være ønskelig av det aktuelle paret.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Jeg og kjæresten min har diskutert borgelig vs kirkelig vielse flere ganger - ikke at vi har tenkt til å gifte oss med det første, men likevel :p

 

Min første tanke er at det er en god idé. Ta f.eks meg og min kjæreste. Jeg er kristen og vil gifte meg i kirken (delvis også fordi jeg ikke kan tenke meg å gifte meg noe annet sted, både pga tradisjon og andre ting). Kjæresten min er overhodet ikke kristen, og det vil kanskje føles feil for ham å gifte seg kristelig når han egentlig ikke er enig i alt han sier "ja" til.

 

Kjæresten min har også fortalt meg om da hans foreldre giftet seg borgelig - de var bare enda en sak på lista til sorenskriveren, mellom to telefonsamtaler. Da de kom inn på kontoret satt han med bena på bordet og snakket i telefonen. Vielsen i seg selv ble gjort unna på kort tid.

Dette er ikke slik jeg vil at min(/vår) store dag skal være!

 

Nå skal det forresten også sies at man gjerne snakker med presten om hva han skal snakke om i sin preken. I det siste bryllupet jeg var i snakket han mer om hvor viktig kommunikasjon og gjensidig respekt var, enn hva som stod i Bibelen.

Kan heller ikke huske at vi sang noen salmer, men at Tir Ná Noir (beklager om jeg har stavet det feil) ble spilt :)

 

Hun som giftet seg i dette bryllupet sa forsåvidt at "dersom vi skal gifte oss borgerlig så gidder jeg ikke å ha på meg noe annet enn jeans, for det kommer ikke til å føles som et skikkelig bryllup uansett" ^^

Lenke til kommentar
Hun som giftet seg i dette bryllupet sa forsåvidt at "dersom vi skal gifte oss borgerlig så gidder jeg ikke å ha på meg noe annet enn jeans, for det kommer ikke til å føles som et skikkelig bryllup uansett" ^^

Hahaha, seriøst. Hvis noen hadde fornærmet meg på den måten hadde jeg sagt det rett opp i ansiktet til de at de overhode ikke er velkommen. Synes det er MEGET sært når noen sier slikt.

Lenke til kommentar
Hun som giftet seg i dette bryllupet sa forsåvidt at "dersom vi skal gifte oss borgerlig så gidder jeg ikke å ha på meg noe annet enn jeans, for det kommer ikke til å føles som et skikkelig bryllup uansett" ^^

Hahaha, seriøst. Hvis noen hadde fornærmet meg på den måten hadde jeg sagt det rett opp i ansiktet til de at de overhode ikke er velkommen. Synes det er MEGET sært når noen sier slikt.

 

At hun ikke er velkommen i sitt eget bryllup? :)

 

Anywho, jeg, som er jente, hadde følt meg "snytt" om jeg bare skulle "innom sorenskriveren" for å gifte meg.. Jeg er av den typen som drømmer om orgelmusikken når dørene åpner seg, at alle reiser seg fra kirkebenkene, og orgelmusikken og klokkeklang når man går ut igjen, sammen.

 

Poenget mitt er at dersom vielser i kirken har en mulighet for å være mer borgelige, så kan dette gjøre diskusjonen mye lettere for en del par :)

Lenke til kommentar
Hvis du vil gift deg borgerlig, er du sansynligvis ikke kristen, og hvorfor vil man da på liv å død gifte seg i en bygning som er til for å tilbe en gud man ikke tror på..?

 

Er kirkene kulturskatter? Nai.

Eller - stavkirkene er! De er riktig så flotte :)

Men så er det ikke akkurat de som er i flertall :p

 

En kirke ble bygd for å tilbe gud, ja, men også for å samle mennesker, ha et sted hvor de kan få sitte i fred og kunne tjene samfunnet i mange forskjellige oppgaver. Etter hvert som vi har blitt mindre religiøse har kirkene blitt redusert til bygninger hvor vi utfører mange av våre tradisjoner som vielse osv. Forestill deg om, la oss si 100år, når religion er blitt redusert i den almenn skue til overtro.. Først da kan vi bruke byggene som historiske bygninger isteden for bygninger som er beregnet til tilbedning?

 

Poenget er at bygningene kan bli brukt til det VI vil at vi skal bruke dem. Og med tanke på at de tradisjonelt blir brukt til våre tradisjoner (rart nok), og at de ofte er de vakreste og mest egnede bygningene vi har, ser jeg på det som en naturlig utvikling at de vil bli brukt til de formål vi selv vil. Det er også blitt påmerket at VI alle betaler for å holde dem ved like, men at det er kun de religiøse som får bruke dem, noe som er gode poeng i mine øyne.

 

Det jeg sier er at vi kan spole litt frem her nå og skynde frem denne prosessen litt til der vi vet den kommer til å gå..

Lenke til kommentar
førstepost

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Heihå. Det er kjempefint å se at min forrige tråd, hijab i politiet, har fått så mange svar som den har. Nå har en sak til kommet opp som jeg vil diskutere (og få litt diskusjon om).

 

Borgelig vielse i kirka

 

Mitt forslag er at kirkene i dette landet skal være disponert til borgelige vielser såvel som kirkelige. Våre kirker her til lands er kulturskatter, og etter hvert som landet blir mer og mer ateistisk så har jeg lite lyst til å se kirkene bli forlatt og ikke brukt.

 

Selv om kirkene har kristne symbol og religiøse temaer så kan de fremdeles brukes som det de er - noen av de flotteste kulturskattene vi har her til lands. Vi bruker fremdeles flotte statsbygg og andre bygg selv om vi for lengst har beveget oss videre fra de styringsmetodene og tankegangene som de opprinnelige byggerne hadde. Vi gjenkjenner dem for det de er, og setter pris på det håndtverket og kunsten de inneholder.

 

Mamma skal gifte seg om 4 måneders tid. Hun sa at hun ville gifte seg i kirka. Mamma er ikke religiøs - hun er mer dum-agnostisk, dvs at hun sier "jeg kan gjerne se for meg at det finnes noe mer her i verden enn det vi ser". Når jeg spurte om vi da burde rette måten vi lever livet vårt på på grunnlag av noe vi ikke kan se, var hun så fornuftig at hun sa at det burde vi ikke. Vi diskuterte noe mer, og jeg kom frem til konklusjonen - en jeg delte med henne, og hun sa seg ikke uenig i: "Du gifter deg i kirka fordi det ser fint ut."

 

Dette utsagnet er mer eller mindre hvordan jeg forestiller meg de fleste vielser her til lands blir gjort. De fleste godtar vrøvlet til presten til gjengjeld for privelegiet det er å ta i bruk de flotte kulturskattene som kirkene er. De har alltid - spesielt kvinner - drømmer om et vakkert brullup i en flott og tradisjonell kirke. Og dette vil ikke forandre seg med det første.

 

Kristendommen og religion har monopol på kirkene, og de som vil gifte seg der må bare godta å høre på prat om gud og slik selv om de slettes ikke tror på det.

 

Så, syns du at kirkene burde kun brukes av troende, eller burde det norske folk få bruke våre kulturskatter slik vi selv vil?

 

 

jeg er helt enig! det er den holdningen vi må ha. alt sånt. at man ikke trenger å være kristen for å få være i kirken. på julegudstjeneste osv, hvorfor skal presten snakke om gud til barn som ikke bryr seg, imens muslimene og ateistene må være hjemme på skolen og rydde i klasserommet? hvorfor må de som tar borgelig konfirmasjon være tradisjonsbrytere, og hvorfor må de som gifter seg ikke få gjøre det i kirken? hvorfor må alle de gamle tradisjonene ha med gud å gjøre?

 

det er veldig veldig bra forslag. og det er den holdningen vi må ha! kirken er en del av norsk kultur! imens gud er en personlig ting

Lenke til kommentar

hvorfor må alle som ikke tror på gud gå i kirken og når de blir opplyst må de kalle seg et navn bare fordi de ikke tror på gud og alt sånt dritt. jeg er jo ateist, men jeg øsnker ikke å kalle meg noe. jeg føler meg ikke som ateist-opprørerdritt, jeg føler meg helt vanlig. hvorfor må jeg bli kalt ateist, og alle som går i kirken selvom de ikke tror på gud være kristne?!

Lenke til kommentar

Husk at mange kirker er bygget på grunnen til gamle hedenske helligsteder. Steder som egentlig er mye viktigere nasjonale skatter enn stedene som en ødeleggende innvandrene midtøsten religion holder til. Så hvis dere virkelig er så veldig for norsk nasjonalskatter burde dere være for å rive kristne kirker. De gjør narr av norsk nasjonalarv.

 

Selv gir jeg faen i arv, nasjonalitet og tradisjoner. Jeg er et menneske, en del av den patetiske menneskearten. That's it.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Selvfølgelig er kirkene for de kristne. Det er selvfølgelig lov for ateister og andre å gå inn, men å gifte seg borgerlig i en kirke synes jeg blir litt teit.

Det er ganske teit at alle Ateister i Norge må betale for at vi skal ha en statskirke.

Burde være en egen kirkeskatt elns for de som vil bruke kirka.

Lenke til kommentar

Det magiske er at hvis vi skiller stat og kirke, forsvinner hele problemet...! :scared:

 

Jeg er ikke medlem av statkirka, og jeg vil ikke at mine skattepenger skal gå til noe så fjompete som gudedyrkelse. La religion være en privatsak.

 

Det vi trenger er et hus der alle kan komme, er slags folkets hus. Der kan alle gifte seg, konfirmere seg, begravelsesermonier holdes, og alt dette uten at det nødvendigvis har noe med religion å gjøre. Slike ting må da ikke skje i en kirke.

Lenke til kommentar
Det magiske er at hvis vi skiller stat og kirke, forsvinner hele problemet...! :scared:

 

Jeg er ikke medlem av statkirka, og jeg vil ikke at mine skattepenger skal gå til noe så fjompete som gudedyrkelse. La religion være en privatsak.

 

Det vi trenger er et hus der alle kan komme, er slags folkets hus. Der kan alle gifte seg, konfirmere seg, begravelsesermonier holdes, og alt dette uten at det nødvendigvis har noe med religion å gjøre. Slike ting må da ikke skje i en kirke.

 

Enig. Vi har i dag rett og slett en for dårlig ordning ser det ut til... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...