Gå til innhold

Test: Nokia 5800 Xpressmusic


Anbefalte innlegg

Okei, ja dette område kan du bedre en meg.

 

Tok bare ett par søk på andre mobiler som er på markedet nå, og der kommer Komplett rimelig mye dyrere ut.

 

Men la oss si at den holder prisen på 3900 circa, så er det forsatt billig når man ser på hva man får for pengene i forhold til konkurrenter.

Skjønner allikavel at folk blir litt skuffet, når man forventet en såpass mye lavere pris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

hvordan tror dere denne vil være sammen med et større headset, som krever mer?! Som f.eks. AKG 518DJ

 

Sikter til følgende:

 

Noe av forklaringen kan kanskje være at telefonen ikke leverer voldsomt høy lyd. Vi brukte både øreplugger og lukkede hodesett, og var ikke spesielt plaget av lav lyd. For all del: Er det øresus du er på jakt etter, så klarer du nok å pådra deg dette om du spiller på full styrke over lengre tid. Men om du liker å skru den ene låta ekstra høyt blir du kanskje skuffet.

 

og:

 

Vi skyter inn at vi ikke har prøvd 5800 med et skikkelig entusiasthodesett, men "vanlige" sett som Koss Portapro, Sennheiser PX200 og Sony Ericsson HPM-75

 

Kan kanskje bli "for lavt" da?!

Lenke til kommentar
Det var "noe sånt", ja, for den het R380. Men den var ikke flat. Den hade en svær flipp med tastatur. Når det var sammenfoldet trykket man på skjermen via tastaturet. Ifølge bladet Mobil var det den første smartmobilen med trykkskjerm og med Symbian OS. Arrester meg hvis jeg tar feil.

Åååååå, den husker jeg. Pappa har/hadde en slik. Mener jeg har den liggende et sted. Skal sjekke når jeg kommer hjem. :love:

Lenke til kommentar
hvordan tror dere denne vil være sammen med et større headset, som krever mer?! Som f.eks. AKG 518DJ

...

Vi skyter inn at vi ikke har prøvd 5800 med et skikkelig entusiasthodesett, men "vanlige" sett som Koss Portapro, Sennheiser PX200 og Sony Ericsson HPM-75

 

Kan kanskje bli "for lavt" da?!

Jeg bruker selv denne mobilen som musikkspiller med Etymotic ER6i, og da har jeg lydnivået på 80-95% når jeg skal lytte seriøst, men nivået kommer veldig an på det innspilte nivået på musikkfilene.

Allikevel følte jeg at dette ble litt blodfattig, men dette er veldig tungdrevne plugger!

Jeg spiller også sannsynligvis mye høyere enn det som sees på som vanlig lyttenivå!

Jeg kjøpte da en Fiio E5 hodetelefonforsterker i tillegg, og nå fungerer alt strålende! Jeg pleier å ha volumet rundt 40-50%, og justerer volumet med Fiioen, så nå det utrolig bra! Som et pluss bruker jeg ikke så mye batteri på mobilen heller lenger, da forsterkeren i Nokiaen kan jobbe lettere!

 

Alt i alt: Mobilen kan spille rimelig høyt med de fleste headset, men for å få den rette punchen i lyden anbefaler jeg en ekstern hodetelefonforsterker i tillegg :)

Lenke til kommentar
Har nettopp bestilt meg Nokia 5800 til den nette sum av 999,-

 

Blir mitt første møte med Nokia på maaange år. Og mitt første møte med touch noen gang. Gleder meg :)

 

Tror du kommer til å bli enormt skuffet. S-60 i trykkfølsom utgave ser utdatert ut, før det i det hele tatt kommer på markedet. Du hadde nok gjort lurt i å heller satse på en annen trykkfølsom modell. Men jeg får da være den første til å kondolere! :p

Lenke til kommentar
S60 (S-60 som du av en eller annen grunn fortsetter å kalle det) ser nok ikke like pent ut som f.eks. Iphone eller Pre sine grensesnitt, men er ikke bare utseendet som teller :)

 

Men ja, får absolutt håpe de jobber godt med litt eyecandy til fremtiden.

 

S-60 ser ut som uiq så ut for 5 år siden. Rart at dere omfavner dette nå, og ikke den gang. Fanboyisme i praksis?

Lenke til kommentar
Det der er jo helt feil. _Helt_ feil. Nok en gang farer du med løgner her på forumet. Hvor er likheten mellom U-IQ og S60 v5? U-IQ er laget for bruk med stylus. S60 v5 styres av fingrene.

 

Dette blir for dumt Poe, selv for deg.

 

Du kjenner tydeligvis ikke UIQ i det hele tatt. Uiq kan også brukes kun med tommelen, uten problemer. Man har faktisk to valg, noe du tydeligvis ikke er klar over. Man kan stille inn UIQ til å kun være ikonbasert, og da trengs stylus kunn hvis du skal gjøre avanserte innstillinger dypt inne i os-et. Men alle de vanlige mobiloppgavene kan fint utføres med tommelen. Utseendemessig er S60 touch så og si identisk med uiq, så der du må bruke stylus på uiq må du nok sikte godt med neglen på ditt kjære s60. Eller ta frem plastdingsen som henger i stroppen ingen bruker. Neglen kan forøvrig også fint brukes på UIQ, men der har du heldigvis en stylus, slik at du slipper å la neglene gro i måneder :p

Endret av poe
Lenke til kommentar
:)

Min mobilinteresse begynte med UIQ, men stoppet heldigvis ikke der som hos enkelte andre.

 

UIQ

 

 

S60 v5

 

 

 

Døm selv.

 

Da tror jeg kanskje ikke du var moden for en slik avansert telefon, for du har tydeligvis ikke funnet ut hvordan man slår på ikonbaserte menyer. Og da, kjære venn, blir os-ene så og si identiske :)

 

Forskjellen er vel at Nokia har valgt et skjermbasert tastatur, mens SE har hardware basert tastatur. De aller fleste foretrekker nok det siste vil jeg tro.

 

At du i det ene eksemplet viser små tekstrullefelt, mens i det andre store er vel heller ikke helt rettferdig? Man kan jo forandre på størrelsen på uiq telefonene, men det visst du nok, du som er så kjent med uiq? Men du valgte å sammenligne liten mot stor?

 

Nei, du vet det nok godt selv, men er nok for stolt til å innrømme det. S60 touch er nok inspirert av Uiq. :p

Lenke til kommentar

Grense for hvor mange ganger man kan finne opp hjulet. Klart det er likheter mellom to touchbaserte grensesnitt til Symbian, men forskjellen er altså klar.

 

S60 v5 er laget for å kunne brukes med fingrene. UIQ er laget for å bli brukt med stylus, med en modus som gjør den litt bedre for fingrene.

 

Siste ord fra meg i den diskusjonen for nå.

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg endelig testet ut 5800 en liten smule. Menyene var veldig enkle og fine, og responsen er veldig god.

 

p-oe og g-enser: Jeg har i lang tid vært bruker av UIQ (til P990i og P1i) og jeg har ingen problemer med å se likhetene når det er snakk om standbymenyen og hovedmenyen. Der har begge telefonene store og gode ikoner som er enkle å kjenne igjen. Forskjellen kommer til syne når man går inn i undermenyene. Der ble UIQ fryktelig smått og kronglete og man _måtte_ rett og slett bruke stylus, mens S60 v5 beholder store og fingervennlige ikoner (med få unntak).

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg endelig testet ut 5800 en liten smule. Menyene var veldig enkle og fine, og responsen er veldig god.

 

p-oe og g-enser: Jeg har i lang tid vært bruker av UIQ (til P990i og P1i) og jeg har ingen problemer med å se likhetene når det er snakk om standbymenyen og hovedmenyen. Der har begge telefonene store og gode ikoner som er enkle å kjenne igjen. Forskjellen kommer til syne når man går inn i undermenyene. Der ble UIQ fryktelig smått og kronglete og man _måtte_ rett og slett bruke stylus, mens S60 v5 beholder store og fingervennlige ikoner (med få unntak).

 

Kom du på å zoom inn med p1i? Da slipper du unna stylus, hvis det var målet. Til daglig bruk, er ikke stylus fremme, men skal man gjøre tekstredigering, legge inn matriser i regneark o.l, så er en stylus et must. Men det tipper jeg den vil være på Nokian også. S60 touch og uiq er nok veldig, veldig likt. Iallefall mitt inntrykk, etter å ha studert 5800 nærmere. Ganske morsomt egentlig.

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg endelig testet ut 5800 en liten smule. Menyene var veldig enkle og fine, og responsen er veldig god.

 

p-oe og g-enser: Jeg har i lang tid vært bruker av UIQ (til P990i og P1i) og jeg har ingen problemer med å se likhetene når det er snakk om standbymenyen og hovedmenyen. Der har begge telefonene store og gode ikoner som er enkle å kjenne igjen. Forskjellen kommer til syne når man går inn i undermenyene. Der ble UIQ fryktelig smått og kronglete og man _måtte_ rett og slett bruke stylus, mens S60 v5 beholder store og fingervennlige ikoner (med få unntak).

 

 

Kom du på å zoom inn med p1i? Da slipper du unna stylus, hvis det var målet. Til daglig bruk, er ikke stylus fremme, men skal man gjøre tekstredigering, legge inn matriser i regneark o.l, så er en stylus et must. Men det tipper jeg den vil være på Nokian også. S60 touch og uiq er nok veldig, veldig likt. Iallefall mitt inntrykk, etter å ha studert 5800 nærmere. Ganske morsomt egentlig.

 

Prøvd zoomfunksjonen, men jeg likte den ikke. Målet er ikke å slippe unna stylus, men å begrense bruken av den. Når det kommer til regneark og tekstredigering må man selvfølgelig bruke stylus, men dette er noe jeg ikke gidder å holde på med på en telefon da det rett og slett blir for liten skjerm.

 

Når det kommer til utseende er jeg, som jeg har sagt tidligere, delvis enig med deg. Hovedmenyene og ventemodusen er ganske lik, men etter det er det rett og slett ikke likt. Hverken i oppbygning eller grafisk utseende.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...