Gå til innhold

Test: Nokia 5800 Xpressmusic


Anbefalte innlegg

poe

 

Karaktersystemet til amobil er slik at hvis telefonen har Nokia trykket på seg, så vips hopper den opp ett eller to øyne på terningen. iPhone hadde fått 7 hadde det vært en Nokia...

Hei poe :)

Du er tilsynelatende den eneste som mener det utifra hva jeg har sett.

 

 

Phø, alle som ikke er sykelig opptatt av Nokia ser at dette er en plastleke som ingen andre enn Nokiafansen vil ta i. Skuffende, skuffende og atter skuffende. Det som overrasket var at den faktisk var enda styggere enn det som er vanlig fra finnene, og det at amobil gir denne en 5-er er rett og slett skandale. En 3-er hadde vært mer riktig, hvis alle funksjonene fungerte slik de var tiltenkt, for utseende burde trekke ned minst 3 øyne på terningen. Men, lykke til alle Nokiafolk. Dette blir sikkert en hit blant 14-tissene, og alle som synes plastikk er fantastic. ;)

 

Skuffet over julegavene i år eller? Det var da voldsomt til sinne utbrudd her. Jeg tror mange som ikke er Nokia brukere i dag kommer til å gå over til Nokia når de kommer med en touch mobil som er så brukervennlig som 5800 er. Touch mobiler jeg har testet tidligere blant annet Iphone har ikke vært særlig å skrive sms med. Men 5800 er utrolig bra til det. Og sms blir svært mye brukt både av fjortisser og voksne folk. En velfortjent femmer på denne telefonen. Jeg er kjempe fornøyd med denne telefonen.

Endret av Fotoentusiasten.com
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som imponerer meg med denne er batterilevetiden. De fleste andre touch-telefoner holder etter hva jeg hører ikke ut dagen en gang med den bruken de snakker om i testen. Da det er begrenset hva man kan gjøre på batterifronten må Nokia ha jobbet mye med programvaren og det lover bra for fremtiden.

 

Radio uten å måtte ha headset og RDS er genialt. Endelig kan man bruke bluetooth headset til å lytte til radio. Veldig bra! RDS brukes vel til mer enn kanalident? Den søker vel også den beste signalkvaliteten når man er på veien og frekvensene endrer seg?

Har den forresten FM-sender også? Synes musikkmobiler bør ha det.

Lenke til kommentar
Det som imponerer meg med denne er batterilevetiden. De fleste andre touch-telefoner holder etter hva jeg hører ikke ut dagen en gang med den bruken de snakker om i testen. Da det er begrenset hva man kan gjøre på batterifronten må Nokia ha jobbet mye med programvaren og det lover bra for fremtiden.

 

Radio uten å måtte ha headset og RDS er genialt. Endelig kan man bruke bluetooth headset til å lytte til radio. Veldig bra! RDS brukes vel til mer enn kanalident? Den søker vel også den beste signalkvaliteten når man er på veien og frekvensene endrer seg?

Har den forresten FM-sender også? Synes musikkmobiler bør ha det.

 

Om man kan bruke Blåtann headsett til radio vet jeg ikke, men når jeg prøver å starte radioen får jeg beskjed om å sette inn kablet headsett. Så og kunne bruke radioen uten headsett er for meg ukjent.

 

Telefonen har ikke FM sender!

Endret av Fotoentusiasten.com
Lenke til kommentar

 

Skuffet over julegavene i år eller? Det var da voldsomt til sinne utbrudd her. Jeg tror mange som ikke er Nokia brukere i dag kommer til å gå over til Nokia når de kommer med en touch mobil som er så brukervennlig som 5800 er. Touch mobiler jeg har testet tidligere blant annet Iphone har ikke vært særlig å skrive sms med. Men 5800 er utrolig bra til det. Og sms blir svært mye brukt både av fjortisser og voksne folk. En velfortjent femmer på denne telefonen. Jeg er kjempe fornøyd med denne telefonen.

 

Så den er betraktelig bedre å skrive meldinger med enn f eks iPhone, Diamond o.l.? Hva bruker du mest av landskap-qwerty og vanlig nummerisk tastatur?

Lenke til kommentar

Hvordan er det med Nokias s60-telefoner. Er det slik at det kommer firmware-oppdateringer, eller at vi kan fikle/innstallere programmer som forandrer på UI'et eller utfyller software-mangler på telefonen?

 

Jeg leste noe om at det ville komme themes/skin. Sånn set er ikke default-utseendet så mye å bry seg om når det kan skiftes ut.

 

Spennende telefon, kanskje min neste :)

Lenke til kommentar

Denne virker veldig interessant. Håper på at det ikke kommer fram noen stoooor hake, som jo er å forvente til den prisen. :p

 

(For øvrig; Poe, du har utspilt din rolle som kritiker til Amobil nå, alt du har skrevet og sagt om testene deres de siste månedene er bare blitt villere og villere. Om du ikke gir deg nå, kommer alle snart til å tro at din onde stefar voldtok deg med Nokia-telefoner da du var liten.)

Lenke til kommentar
Denne virker veldig interessant. Håper på at det ikke kommer fram noen stoooor hake, som jo er å forvente til den prisen. :p

 

(For øvrig; Poe, du har utspilt din rolle som kritiker til Amobil nå, alt du har skrevet og sagt om testene deres de siste månedene er bare blitt villere og villere. Om du ikke gir deg nå, kommer alle snart til å tro at din onde stefar voldtok deg med Nokia-telefoner da du var liten.)

Fullstendig enig. I alt. :tease: poe

Lenke til kommentar

Så den er betraktelig bedre å skrive meldinger med enn f eks iPhone, Diamond o.l.? Hva bruker du mest av landskap-qwerty og vanlig nummerisk tastatur?

 

 

Jeg synes den er lagt bedre enn Iphone. Diamond kan jeg ikke uttale meg om! Jeg bruker nummerisk tastatur når jeg ikke har mulighet til å bruke 2 hender på telefonen. Som da jeg kjører bil.....(ja, jeg burde latt være å skrive sms da) Ellers bruker jeg landskap qwerty!

Endret av Fotoentusiasten.com
Lenke til kommentar
Noen som vet om håndskriftgjenkjenningen fungerer "skikkelig" - slik at man kan skrive hele ord, og ikke må skrive bokstav for bokstav?

 

Du kan skrive så mange bokstaver som det er plass til på skjermen med håndskrift. Men du må fortsatt løfte pennen for hver bokstav for at det skal bli bra. Du kan lære telefonen til å kjenne igjen din skrift, så dette fungerer utrolig bra!

Lenke til kommentar
(For øvrig; Poe, du har utspilt din rolle som kritiker til Amobil nå, alt du har skrevet og sagt om testene deres de siste månedene er bare blitt villere og villere. Om du ikke gir deg nå, kommer alle snart til å tro at din onde stefar voldtok deg med Nokia-telefoner da du var liten.)

:!:

 

 

Men on-topic:

Jeg skal ha ny telefon når studielånet kommer etter nyttår. Hadde nesten mer eller mindre bestemt meg for å bruke 6000,- på en HTC Touch HD, men ble litt usikker nå. Ser på slutten i anmeldelsen at det står at den ikke kan sammenlignes med HTC Touch HD eller iPhone. Hvorfor?

 

Hva er de store forskjellene mellom Nokia 5800 og HTC Touch HD? Vet at HTC har Windows mobile, noe som gir mye større muligheter mtp. på programmer osv. Men er det noen flere store forskjeller mellom disse to mobilene, bortsett fra at den ene koster dobbelt så mye?

Lenke til kommentar

Tja, du har allerede et vel av programmer til S60v3 som fungerer greit på 5800, og fler S60v5-programmer er på vei.

 

Ellers er vel primært størrelse, design, batteritid og pris forskjellene på de to modellene.

 

Jeg vil anbefale deg å se på videoer av 5800 på YouTube. Her får man vite det meste man trenger.

 

Uansett, hvis du har 6000 kr (og litt tid..?) bør du ta en kikk på Nokia N97. Mer imponerende mobil skal du lete lenge etter.

 

-

Snart lese testen og komme med tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
fatter ikke hvorfor de fleste telefonene med touch screen har en "kant" rundt skjermen... når det er touch screen så er det en stor fordel med flat overflate.

 

Ut fra betjeningsmessige argumenter kan jeg være enig.

 

Men kanten gir noe beskyttelse for skjermen, spesielt hvis den legges opp-ned. I tillegg beskytter den eventuell beskyttelsesfilm når den dras opp og ned fra lomme eller mobilveske, slik at filmen ikke løsner så lett i hjørnene.

 

Jeg foretrekker kanten, helt klart.

Lenke til kommentar

kan ikke si meg enig, prøvde den nye SE telefonen. den hadde også den berømte rammen rundt skjermen. var problematisk å scrolle nedover (htc program vare på den). men dette er no tross alt en smaksak. men kan ikke se at den rammen skal beskytte telefonen så voldsomt. har selv en iphone uten noen form for ramme, og kan ikke si at jeg føler at telefonen er truet pga magel av ramme.

Lenke til kommentar

Altså, 5800XM har da ingen ramme rundt skjermen, kun en ramme rundt ytterkanten av mobilen..?

 

edit: Så på bildet nå for å dobbeltsjekke. Skjønner at rammen rundt ytterkanten kan være irriterende, da det er lite luft mellom skjermen og kanten på siden, som forsåvidt ellers er positivt.

Endret av arehei
Lenke til kommentar

 

fatter ikke hvorfor de fleste telefonene med touch screen har en "kant" rundt skjermen... når det er touch screen så er det en stor fordel med flat overflate.

 

Ut fra betjeningsmessige argumenter kan jeg være enig.

 

Men kanten gir noe beskyttelse for skjermen, spesielt hvis den legges opp-ned. I tillegg beskytter den eventuell beskyttelsesfilm når den dras opp og ned fra lomme eller mobilveske, slik at filmen ikke løsner så lett i hjørnene.

 

Jeg foretrekker kanten, helt klart.

 

 

Enig, men den (kanten) kunne gjerne sett litt mindre billig og stygg ut for min del. Kanskje mer bestemt linje, for eksempel. Den bør hvertfall være så liten som mulig. Helst i samme farge som skjermen og, så den fremtrådte så usynlig ut som mulig.

Endret av PowerTorsk
Lenke til kommentar

QUOTE

Dette er ingen Iphone

 

MÅ dere skrive det i hver eneste test av mobiltelefon med trykk-/berøringsfølsom skjerm!!! Iphone er ikke den eneste telefonen her i verden! Iphone var ikke den første telefonen med trykk-/berøringsfølsom skjerm heller. Dere kunne vel like godt skrevet: "Dett er er ikke en Samsung Omnia" eller "Dette er ikke en LG KF750". Ingen bryr seg vel! Vi veit det, det er ikke en Iphone, det vil aldri bli en Iphone. Hvis du vil ha en Iphone, så kjøp nå en Iphone da!

 

- iPhone var muligens først med berøringsfølsom skjerm på en telefon..?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...