Gå til innhold

Norge og utbygging av Tog-tilbudet?


Anbefalte innlegg

Et lite hypotetisk spørsmål:

 

Hva om Norge hadde bestilt nye toglinjer og vognsett fra utlandet og sagt at dette skal settes opp i mellom Oslo og Kr.sand.

 

Hadde det vært gjennomførbart at Norge kunne gjort en slik bestilling?

 

Ser jo helt klart fordeler med at kosten kan holdes nede og ikke minst ta i brukt erfaring og kunnskap som arbeidere i utlandet har. Ikke minst avansert utstyr for utbygging av toglinjer.

 

Ulempen er vel at Norge hadde vel brukt 20 år på drøfting og planlegging før spaden ble satt i jorda i et slikt prosjekt. Billettprisen kan jeg se for meg blir høy, for Norge må jo tjene penger fra starten av og ikke oppfordre folk til å ta tog og heller la bilen stå..

Endret av PowerOfNow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et lite hypotetisk spørsmål:

 

Hva om Norge hadde bestilt nye toglinjer og vognsett fra utlandet og sagt at dette skal settes opp i mellom Oslo og Kr.sand.

 

Hadde det vært gjennomførbart at Norge kunne gjort en slik bestilling?

 

Ser jo helt klart fordeler med at kosten kan holdes nede og ikke minst ta i brukt erfaring og kunnskap som arbeidere i utlandet har. Ikke minst avansert utstyr for utbygging av toglinjer.

 

Ulempen er vel at Norge hadde vel brukt 20 år på drøfting og planlegging før spaden ble satt i jorda i et slikt prosjekt. Billettprisen kan jeg se for meg blir høy, for Norge må jo tjene penger fra starten av og ikke oppfordre folk til å ta tog og heller la bilen stå..

 

For noen âr siden ble forslag om superjernbane mellom trondheim-bergen-stavanger-kristiansand-oslo bergen-oslo trondheim-oslo tatt opp i stortinget. Det ble jo ikke noe av, prosjektet ville kostet 120 milliarder NOK, det ble visst for mye for "fattige Norge"..

 

Skammelig. Rett og slett elendig av politikerne, ikke bruke penger pâ nyttige ting :no:

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Dengang bergensbanen ble bygget kostet investeringen flere statsbudsjett.

 

Idag er Norge rikere enn noen gang og det største offentlige prosjektet de siste 10 årene er å bygge en opera. Veiene og jernbanen forfaller, de fleste skolene er i ulovlig dårlig stand, bassengene som ble bygd i etterkrigstiden har man ikke råd til å holde åpne og helsetilbud legges ned landet rundt. Det er rett og slett en skam hvor lite valuta vi får for pengene.

Lenke til kommentar
Dengang bergensbanen ble bygget kostet investeringen flere statsbudsjett.

 

Idag er Norge rikere enn noen gang og det største offentlige prosjektet de siste 10 årene er å bygge en opera. Veiene og jernbanen forfaller, de fleste skolene er i ulovlig dårlig stand, bassengene som ble bygd i etterkrigstiden har man ikke råd til å holde åpne og helsetilbud legges ned landet rundt. Det er rett og slett en skam hvor lite valuta vi får for pengene.

 

OT: Lenge leve Operaen!

Men vi burde tatt oss råd til å utbedre kollektiv-tilbudene.

Lenke til kommentar
Dengang bergensbanen ble bygget kostet investeringen flere statsbudsjett.

 

Idag er Norge rikere enn noen gang og det største offentlige prosjektet de siste 10 årene er å bygge en opera. Veiene og jernbanen forfaller, de fleste skolene er i ulovlig dårlig stand, bassengene som ble bygd i etterkrigstiden har man ikke råd til å holde åpne og helsetilbud legges ned landet rundt. Det er rett og slett en skam hvor lite valuta vi får for pengene.

 

Grunnen til alt dette er jo underamisiöse politikere. En gjeng med gruppeidioter og idiotisk partipolitikk og valgkampsnörr som hovedaktivitet for idiotgjengen som styrer landet.

Lenke til kommentar
Dengang bergensbanen ble bygget kostet investeringen flere statsbudsjett.

 

Idag er Norge rikere enn noen gang og det største offentlige prosjektet de siste 10 årene er å bygge en opera. Veiene og jernbanen forfaller, de fleste skolene er i ulovlig dårlig stand, bassengene som ble bygd i etterkrigstiden har man ikke råd til å holde åpne og helsetilbud legges ned landet rundt. Det er rett og slett en skam hvor lite valuta vi får for pengene.

 

OT: Lenge leve Operaen!

Men vi burde tatt oss råd til å utbedre kollektiv-tilbudene.

 

Se pâ Dubai, se pâ operaen i lys av Dubai. Se etterpâ pâ Oslo..

 

Er slik en rik stat KAN investere, alikevel har de större investeringer og mer oppsparte midler enn Norge. Seff er landet litt anderledes, men det skal väre mulig â ikke väre idioter selv om vi har demokrati.

Lenke til kommentar
Dubai har en helt annen økonomi, befolkning og etiske overbevisninger som gjør det mulig for dem å blåse penger (og mennesker) på grelle prosjekter.

 

Vi har ogsâ mulighet til â brenne av penger pâ liknende prosjekter.. Men nei, det gjör vi ikke. De arabiske emirater har en ganske lik ökonomi som Norge, mye oljepenger der. Dubai sitt emirat(1 av de 7) valgte â investere oljepengene sine i â bygge Dubai og et finanssenter i midtösten og 1 av 4 store finanssenter globalt. De hadde visjoner, vi har ikke. Det er eneste forskjell, og det idiotiske demokatiet da som setter hindring pâ det meste og oppfordrer til tull istedenfor politikk.

Vi kan jo begynne â tenke litt sammfunnsnyttig da heller en bare makroökonomiske tall og konstant frykt for det ukjente.

Lenke til kommentar
[...] De arabiske emirater har en ganske lik ökonomi som Norge, mye oljepenger der. Dubai sitt emirat(1 av de 7) valgte â investere oljepengene sine i â bygge Dubai og et finanssenter i midtösten og 1 av 4 store finanssenter globalt. De hadde visjoner, vi har ikke. Det er eneste forskjell [...]

 

Hvis du tar en titt på lønns og arbeidsvilkår for gjestearbeidere i Dubai, vil du se at det er flere ting enn "visjoner" som skiller Norge og Emiratene. Hvis du bryr deg om sånnt, vil du også finne markante forskjeller på i hvilken grad ett byggeprosjekt i Dubai og ett i Norge vil måtte ta hensyn til miljøvern.

 

og det idiotiske demokatiet da som setter hindring pâ det meste og oppfordrer til tull istedenfor politikk.
Ja dette ubruklige demokratiet, hadde gått mye bedre med om bare du var diktator ikke sant? Kunne vi bygget en 1000meter høy gullstatue av deg, og blåst hele oljefondet få en ettermiddag, det hadde vært noe å lese om i historiebøkene om om 100 år det...

 

Vi kan jo begynne â tenke litt sammfunnsnyttig da [...]

 

Det kan vel diskuteres hvor "samfunnsnyttig" det er å bygge verdens høyeste byggning, ett lass med kunstige øyer etc.... :whistle:

Lenke til kommentar
Hvis du tar en titt på lønns og arbeidsvilkår for gjestearbeidere i Dubai, vil du se at det er flere ting enn "visjoner" som skiller Norge og Emiratene. Hvis du bryr deg om sånnt, vil du også finne markante forskjeller på i hvilken grad ett byggeprosjekt i Dubai og ett i Norge vil måtte ta hensyn til miljøvern

 

Ja ja. Men vi har muligheter. Superjernbane var en ting vi BURDE ha gjennomfôrt som sammfunnsnyttig.

 

Ja dette ubruklige demokratiet, hadde gått mye bedre med om bare du var diktator ikke sant? Kunne vi bygget en 1000meter høy gullstatue av deg, og blåst hele oljefondet få en ettermiddag, det hadde vært noe å lese om i historiebøkene om om 100 år det...

 

Sa jeg det kanskje? Hvorfer er det enten demokrati eller diktator? Det finnes andre lôsninger.. Semi demokrati for eksempel. Hva er bra med demokrati da? Folket vil jo bare se klovnestreker, sirkustullball og skandaler fra politikerne, det er jo det som fâr dem valgt. Ikke politikken dems. Demokratiet har skyld i at politikken er blitt som den er blitt, dârlig, râtten og helt ubrukelig, en gjeng med gjennomsnittlige idioter som styrer et land. Geez.

 

 

 

Det kan vel diskuteres hvor "samfunnsnyttig" det er å bygge verdens høyeste byggning, ett lass med kunstige øyer etc.... :whistle:

 

Dubai sitt emirat hadde ikke mye oljepenger, men det de hadde brukte de pâ â â bygge det Dubai i dag er. Et enormt turistmâl, en fristat i midtösten og et globalt finanssenter. Hva er Norge, ingeting, bare en lite rik drittnasjon med sytere og underambisiöse overbetale opplâste idioter. Som verdens rikeste land klarer vi ikke ha en skikkelig infrastruktur engang, Europas dârligste faktisk.

Det er da du mâ begynne â tenke om jeg faktisk har rett, om nordmenn bör begynne â tenke litt samfunnsnyttig, og faktisk bygge en nasjon for fremtiden mens vi fortsatt har den muligheten.

Lenke til kommentar

Ja kollektivtilbudet i Noreg idag er latterleg.

Til å ver eit av verdas rikaste land er dette berre tragisk.

 

Eg er absolutt for å heller utbygge noregs sporvegar framfor å helde på buss. Buss er berre ein trafikkpropp som verken lettar på trafikken og kjem fortare fram, eller forurensar noko mindre.

Nei eg hugsar når eg var i Thailand for lenge siden. Og kor effektiv skytrain var. Og det viser berre at moglegheitane er der. Ikkje berre under jorda, men også over.

 

Men med har vell ikkje råd til slik. Med drit jo tross alt berre pengar.

Lenke til kommentar
[...] Fy faen for noen grådige svin.

 

Og dette er basert på...? Det er ganske dyrt å eie og vedlikeholde en buss, i tillegg skal gjerne sjaføren ha litt penger (og for å følge hviletidsbestemmelser og slikt må man vel ha en 3-4 sjafører pr. buss for å holde nogenlunde kontinuerlig drift). De pengene må komme fra ett sted, og om ikke kommune, fylke eller stat betaler må passasjerene betale. Det endrer seg ikke om bussene eies av staten. Nå kunne de selvfølgelig halvert lønna til alle i ledelsen, og således fått råd til å senke billetprisen til 27,- eller 26,50, men tviler på at det egnetlig hadde gjort ting bedre....

Lenke til kommentar
Her hvor jeg bor tar SB Nordlandsbuss hele 28,- i minstetakst. Fy faen for noen grådige svin.

 

...og du vet vel at det er ikke SB Nordlandsbuss som fastsetter takstene?

 

Det vi trenger er et nasjonalt buss- tog- og båttilbud! Det MÅ være statseid.

 

Slik det er nå så dekker vel bare togtilbudet Bodø-Stavanger?

Lenke til kommentar

I Stavanger har man Kolumbus som er kommunens selskap. Kolumbus har gitt Veolia, grådige jævlene, ansvar for å kjøre bussene. Før Veolia overtok har bussene i alle år kjørt for 10,- for barn, 20,- for voksen og 250,- for ungdomskort. Et år etter at de overtok koster det 12,- for barn, 23,- for voksne og 300,- for ungdomskort. I tillegg skal de legge på en takstøkning på 4%!? Nei, så dyrt er det ikke å drive buss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...