Gå til innhold

- Stalin var religiøs


Anbefalte innlegg

Er det EN som er TOTALT uten fordommer her på forumet så må det jammen være Jalla!!!!!

 

Han leser ALLTID og er VELDIG flink til å få med seg begge siden av en sak og så langt har jeg ALDRI sett han dømme noen uten å ha MEGET velbegrunnede grunner for det!!

 

Alt han BER deg om er noen kilder slik at han kan få lese dette selv, men isteden reagerer du med å bli snurt og fornærmet når han ikke OMGÅENDE tror deg på ditt løse ord?

 

 

 

Nå hakker du på feil person bare så du vet det! :mad:

 

Kom heller med noe vi selv kan se på isteden for å forsøke å tukte oss til å ta ditt ord for alt mulig.... Det ER nemlig kildekritikk om du ikke har fått dette med deg....

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leviath han var uenig når det gjaldt Hitler og sa at han var katolsk. Jeg må si jeg er enig i det du sier, det er ganske klart at å bruke disse personlighetene som argument for hvilken retning man skal ta i livet er bare tullete.

 

PS: baltazar er et morsomt lite troll, haha :p

 

PSS: RWS ikke bruk din kostbare tid på trollet :S

Endret av -LE-
Lenke til kommentar
Er det EN som er TOTALT uten fordommer her på forumet så må det jammen være Jalla!!!!!

 

Takker for den :)

 

On topic så er det ikke tvil om at Stalin brukte det eksisterende maktapparatet kirken sto for for det det var verdt, slik en god diktator bør gjøre når en har tilgang til et redskap for undertrykkelse.

Om han var troende eller ikke kan jeg ikke uttale meg sikkert om, historien viser at han ikke direkte var tilhenger av organisert religion. Mye mulig fordi dette representerte en konkurerende maktfaktor, men kanskje også fordi han muligens var deist - som antydet av Simon Sebag Montefiore - og derfor anså organisert religion og dennes undertrykkelse og grådighet som et hån mot det han mente var gud.

Lenke til kommentar

Atheism. A Jew who becomes an atheist is still considered a Jew. Karl Marx, an atheist whose Jewish mother and father had converted to Christianity before he was born, would be considered an Ashkenazi Jew.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ashkenazi_Jews

 

Så jo. I følge dene wikipedia artikkelen er det fullt mulig å være en ateist jøde.

Albert Einstein var også jøde selv om hans definasjon på "gud" ikke kan assosieres med jødedom og kristendom.

Lenke til kommentar
"Jøde" er et folkeslag. Har ikke noe med religion å gjøre.

 

 

Det er omvendt.

jøder er ikke noe folkeslag, men består av mange folkeslag. Det eneste de alle har til felles er religionen, for ordet "jøde" i dag kommer av religionen, på samme måte som ordet muslim beskriver de som tror på religionen islam. Og vi kan vel ikke si at muslimer er et folkeslag ? Heller ikke jøder er et folkeslag.

Lenke til kommentar
"Jøde" er et folkeslag. Har ikke noe med religion å gjøre.

 

 

Det er omvendt.

jøder er ikke noe folkeslag, men består av mange folkeslag. Det eneste de alle har til felles er religionen, for ordet "jøde" i dag kommer av religionen, på samme måte som ordet muslim beskriver de som tror på religionen islam. Og vi kan vel ikke si at muslimer er et folkeslag ? Heller ikke jøder er et folkeslag.

 

 

 

En jøde er ikke nødvendigvis en tilhenger av den jødiske religionen. Jeg kan være enig i at det kanskje er upresist å i dag kalle dem et folkeslag, men de er fortsatt nedstammet fra israelitter.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Jew

 

EDIT: Det jeg sier er at jøder kan både være dette/disse folkeslagene som har sitt utspring fra israelittene, og tilhengere av religionen. Veldog ofte er det begge deler. Det er i hvertfall slik jeg tolker definisjonene.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Jøder er både en religiøs gruppe og et folkeslag.

Folkeslaget er israelitter og ikke alle jøder er en del av dette folkeslaget.

Å si at det finnes etniske jøder er som å si at det finnes etniske kristne og etniske ateister.

 

Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
"Jøde" er et folkeslag. Har ikke noe med religion å gjøre.

 

 

Det er omvendt.

jøder er ikke noe folkeslag, men består av mange folkeslag. Det eneste de alle har til felles er religionen, for ordet "jøde" i dag kommer av religionen, på samme måte som ordet muslim beskriver de som tror på religionen islam. Og vi kan vel ikke si at muslimer er et folkeslag ? Heller ikke jøder er et folkeslag.

 

 

 

En jøde er ikke nødvendigvis en tilhenger av den jødiske religionen. Jeg kan være enig i at det kanskje er upresist å i dag kalle dem et folkeslag, men de er fortsatt nedstammet fra israelitter.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Jew

 

EDIT: Det jeg sier er at jøder kan både være dette/disse folkeslagene som har sitt utspring fra israelittene, og tilhengere av religionen. Veldog ofte er det begge deler. Det er i hvertfall slik jeg tolker definisjonene.

 

 

Ordet jøde var opprinnelig kun en betegnelse på en som er av judah stamme. Men i dag er ordet jøde blitt til betegnelse for de som tror på jødedommen, og jødene selv har spredt den feilaktige proapagandaen om at de er etterkommere etter Israel, og dermed Israels folk. De nevner ikke judah i denne sammenheng, for de vet selv at de er ikke etterkommere etter judah stamme.

 

Men de påstår at de er Israels folk, dette for å lure spesielt kristne til å støtte dem bla. i sitt krav på det landet som nå kalles Israel. Men faktum er at de jødene som befolker Israel har ingen som helst historisk tilknytning til landet lengre tilbake enn til 1948, og i noen tilfeller til slutten av 1800.

 

De ekte jødene som er etterkommere etter judah stamme, er antakelig spredt ut blandt etterkommerne av de andre av Israels stammer, nemlig i vesteuropa, USA, Australia, new zeeland ogsørafrika, og ingen vet i dag hvem det er.

 

Israels tapte ti stammer kan spores til de landene jeg nevnte, men ingen vet noe om judah, annet enn at ingen av dem er i Israel i dag. Og 90-95 prosent av dagens jøder er askenazijøder, som er etterkommere etter khazarene, et tyrkisk/mongolsk folkeslag som konverterte kollektivt til jødedommen i år 740.

Lenke til kommentar

Les bibelen 2 og les om hvordan det egentlig da jesus en sur høstkveld plutselig dukket opp i lørenskogs sentrum midt i rushen for litt siden.. :)

 

Meget artig bok....

 

:)

 

 

 

Hvis du hadde tatt ALLE mer eller mindre religiøse skrifter og satt sammen noen utvalgte av dem til et bind hadde du i et nu hatt bibelen 3 oppe å gått..... i en mye snillere verson enn versjon 1 til og med....

 

 

 

:)

Lenke til kommentar
Nå må vi ikke glemme at de fleste sinnsyke personer er religiøse.

Nei nei nei, det er bare Jesus som kommer igjen og igjen, men vi er så påvirket av jødene at vi bare sender ham til en mentalinstitusjon hver eneste gang.

 

Så i Muslimene sitt tilfelle så er det mohammed som er gærningen? Og for buddhistene buddah? Vi er så påvirket av jødene at vi skyter han før han åpner munnen. Hvordan vet vi at det er han? JO! han bruker sandaler.

Lenke til kommentar
Dessuten vet vi at Hitler var katolikk.

Nå er jeg ingen ekspert på Hitler, men av det lille jeg har fått med meg virker det som vi ikke har peiling hva han var. Vi vet han var oppvokst i et katolsk hjem. That's about it. Alle er uenige om resten. Jeg kan sikkert finne ut hva jeg selv annser som mest sannsynlig ved å sette meg skikkelig inn i saken. Fordi jeg stoler ikke på noen om dette emne.

Men det virker som om den sannsynligheten er såpass nærme 50% at det gidder jeg ikke.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Det kan godt stemme, og da er det et eksempel som tyder på teisme. Men det kan jo være han gjorde det for å utnytte religionens makt over folket. For å gi soldatene mer makt.

 

Hvis en ateist vil styre et land, så må han i nesten alle land lyve om sin mangel på tro. Så det er ikke lett å vite med slike eksempler.

Lenke til kommentar
Men det kan jo være han gjorde det for å utnytte religionens makt over folket.

Ikke ulikt vår godeste venn Hr. G. W. Bush som også hørte at Gud snakket til ham.

 

Men når et lands leder begynner å høre stemmer i hodet så burde han/hun bli avsatt spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...