Gå til innhold

- Stalin var religiøs


Anbefalte innlegg

Idiotisk nok trekker religiøse ofte fram handlingene til Hitler, Stalin, Pol Pot og Mao for å argumentere mot ateismen. Alle rasjonelle mennesker vet jo for det første at hvorvidt onde mennesker var ateister, ikke er et argument for teisme. Dessuten vet vi at Hitler var katolikk.

 

Det ikke like mange vet at også Stalin var dypt religiøs. Det kom fram i programmet "Bak Kremls Murer" på NRK2. En av de som sto Stalin nærest ble intervjuet, og han kunne røpe at Stalin ofte snek seg inn i Kremls kirker for å be for seier i krigen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøper faktisk de religiøses påstand om at troen på et himmelsk rettsvesen kan få folk til å handle annerledes. Hvis et menneskes religion kan påvirke vedkommende til å begå uetiske handlinger i troen på at han gjør noe godt, må det også være tilfelle for en person som normalt er en drittsekk å gjøre etiske handlinger ene og alene fordi guden hans befaler det.

Lenke til kommentar

Nå er jo det jo ingen som har sagt at denne analogien bare skulle gjelde på de største religionene i Norge da :p

 

Jeg ser ikke hvordan ekstremistiske politiske ideologier er som religioner? Det er svært, svært, svært få generelle trekk du kan sette som definitive religiøse trekk. Selv ikke autoriatæriteten er noe som går igjen hos alle religioner.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvordan ekstremistiske politiske ideologier er som religioner? Det er svært, svært, svært få generelle trekk du kan sette som definitive religiøse trekk. Selv ikke autoriatæriteten er noe som går igjen hos alle religioner.

Igjen, det er først og fremst kristendom/islam som er relevant for oss:

 

- Dogmatisk tankegang

- Ledere som ikke kan kritiseres/tviles på

- Strenge regler

- Metoder for å sørge for at folk følger "den smale sti"

- Ekstrem straff hvis du ikke følger "den smale sti"

Lenke til kommentar

Pricks: Hvorfor er det det? Denne tråden handler da ikke om Norge spesifikt på noen måte og du sammenlignet religion med politiske ideologier som ikke var relevante for Norge.

 

Og de trekkene du nevner ikke noe som deles av alle religioner og absolutt ikke av alle religøse. De deles nok av de fleste ekstremistiske religøse ja, men thats about it. De fleste moderate religioner er ikke noe ekstrem på straff, har ganske avslappede regler og er etterhvert blitt relativt åpne for kritikk. Også har man religioner som buddhismen som ikke passer så veldig godt inn under noen av de der. Eller religioner som mormonismen som absolutt ikke tror på noe skumle straffer.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvordan ekstremistiske politiske ideologier er som religioner? Det er svært, svært, svært få generelle trekk du kan sette som definitive religiøse trekk. Selv ikke autoriatæriteten er noe som går igjen hos alle religioner.

Igjen, det er først og fremst kristendom/islam som er relevant for oss:

 

- Dogmatisk tankegang

- Ledere som ikke kan kritiseres/tviles på

- Strenge regler

- Metoder for å sørge for at folk følger "den smale sti"

- Ekstrem straff hvis du ikke følger "den smale sti"

Ikke for å gjøre dette til nok en religionsdebatt-tråd, men her er det noe jeg ikke skjønner. Hva legger du i de ulike punktene - særlig i forhold til kristendom?

Lenke til kommentar
Pricks: Hvorfor er det det? Denne tråden handler da ikke om Norge spesifikt på noen måte og du sammenlignet religion med politiske ideologier som ikke var relevante for Norge.

Det er snakk om religion vs. ateisme. Da trenger man som regel minst en guddom.

 

Og de trekkene du nevner ikke noe som deles av alle religioner og absolutt ikke av alle religøse.

De deles av de monoteistiske religionene.

 

 

Ikke for å gjøre dette til nok en religionsdebatt-tråd, men her er det noe jeg ikke skjønner. Hva legger du i de ulike punktene - særlig i forhold til kristendom?

- Dogmatisk tankegang: Sier seg selv.

- Ledere som ikke kan kritiseres/tviles på: Gud.

- Strenge regler: Sier seg selv.

- Metoder for å sørge for at folk følger "den smale sti": Trusler om straff f.eks.

- Ekstrem straff hvis du ikke følger "den smale sti": F.eks. helvete eller hva som nå enn skjer med de som ikke tror.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...