Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye biler - Bil i USA.


S-Line

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
S-line. Finnes det egentelig noen europeiske biler unntatt Bmw og merce i USA?

 

Lite av sånn som: Opel, Peugeot, Renault, Golf, Subaru f.eks?

 

Golf har jeg sett, men ikke noen av de andre.

Skrevet

Før gikk hvertfall Opel mye som Chevrolet der borte..

F.eks Opel Vectra het Chevrolet Cavalier :)

 

Skyt meg hvis feil..

 

Er nok lite europeere der borte siden de lager mye selv og er til

dels ganske nasjonalistiske etter hva jeg har skjønt..

Skrevet

Etter et lite søk så det ut til at jeg tok feil..

Rundt år 2000 så det ut som en Eclipse med MX3-takter :/

 

Vauxhall har alltid vært engelsk Opel det :)

I Australia går de som Holden..

 

Beklager off topic..

Skrevet
Gikk ikke Opel som Vauxhall en stund og?

 

Var vel også noen subaruer som ble påklistret saab merker?

Én, og heldigvis ikke fler. Tidenes styggeste Saab; Saab 9-2x.

Skrevet (endret)
S-line. Finnes det egentelig noen europeiske biler unntatt Bmw og merce i USA?

 

Lite av sånn som: Opel, Peugeot, Renault, Golf, Subaru f.eks?

Følgende europeiske merker finnes i Amerika i dag:

Vw, Audi, Afla Romeo har nettopp lansert seg med sin nye 8c, Maserati, Ferrari, Mercedes, Smart, Mini, Rolls Royce, Bentley, Lamborghini, Bmw, Saab, Volvo, Aston Martin, Land Rover, Jaguar og så har vel Fiat planer om å entre markedet igjen. Samtidig blir enkelte Opel-modeller solgt under Saturn-paraplyen og enkelte Europeiske Ford blir importert, slik som Ford Focus mk1.

 

Ser vi litt mer historisk på det er det mer spennende. Opel ble på sent 60-tall og tidlig 70-tall solgt hos Buick-forhandlere, men med Opelmerket intakt. Ford solgte noen av sine europeiske modeller gjennom Mercury-butikkene sine, der de fikk dele plass med De Tomasos biler. Mens Fordbiler som Cortina mk1 og mk2 ble solgt som vanlige Ford. Grunnet den dårlige valutakursen på tiden ble import av Opel stoppet.

 

Franskmennene hadde og et stort marked i Usa en lang tid. Mange av de dyrere franskbilene, slik som Sm og Facel Vega før den, hadde relativt store markeder. I dag finnes ikke Citroen på det amerikanske markedet. Renault fantes også før, men etter å ha kjøpt opp Amc og at det ikke gikk slik de ønsket, trakk dem seg ut. Renault Medallion var noe av siste Renault lanserte for det amerikanske markedet. Dette gjelder for Peugeot og.

 

Pg.a. dårlig forhandlernettverk, dårlig driftsikkerhet og generelt lite gunstige biler for markedet de ble solgt i, trakk de italienske hverdagsbilprodusentene som Alfa Romeo og Fiat seg ut fra markedet. Alfa Romeo har nylig lansert seg igjen og Fiat leker med tanken. Om det blir en ny renessanse for "Fix it again, Tony"-begrepet gjennstår å se.

 

Ellers kan det nevnes at mange av de japanske produsentene har egne merker og modeller som ikke selges her i landet: Deriblant har vi Nissan med sitt Infinity, Toyota med Scion, Honda med Acura og en kort periode Mazda med sine Eunos-modeller. Subaru hører forresten til under japanske biler, ikke europeiske.

Koreanske Hyundai har og nylig lansert sin luksus-portefølje kalt Genesis der.

67buickopelwagon.jpg

Vauxhall har alltid vært engelsk Opel det :)

Både og. Mens de lenge har vært en del av Gm-konsernet, hadde Vauxhall i lang tid egne modeller med egne design, noen ganger egne plattformer og andre motoralternativer. Bilene var mer luksuriøse enn vanlig Opel og hadde mer av det aristokratiske preget engelske biler er kjent for. Disse ble solgt ved siden av Opel-modeller både i Amerika og her i landet, blant annet var Victor en bestselger i Norge. I de senere år har Vauxhall dessverre blitt kun høyrestyrte versjoner av Opel.

Legg merke til rattets plassering her:

vx-cresta-57.JPG

:)

Endret av galro
Skrevet (endret)
I USA får du i tilegg turbo utgaven som ikke er godkjent i Norge pga for mye hester.

 

Mener du den amerikanske Foresteren med 224 hk?? http://www.subaru.com/vehicles/forester/25xtl/index.html

 

 

Hva med 230 hk i Forester: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16261729

 

Men at den norske importøren ikke tar inn denne motoren er ikke samme som at den ikke er godkjent.

Hvis et kjøretøy er godkjent innen EU, så må så vidt meg bekjent også Norge godta denne bilen. Denne utgaven med 224 hk selges innen EU.

Endret av Autofil
Skrevet

Helt riktig, Autofil.

 

Det handler nok mer om at Subaru Norge ikke vil bruke penger på markedsføring av en bil de vet ikke kommer til å selge mer enn et par eksemplarer i året. Hvis du tar kontakt med de, så vil de nok allikevel være behjelpelige med å skaffe en.

 

Det samme skjer med flere andre modeller. Mazda-importøren tar ikke inn RX-8 annet enn på bestilling, Nissan Nordic tar heller ikke inn GT-R. Det blir for dyrt. :)

Skrevet

Og et av de seneste ofrene: Evo X.

Huff, av og til skulle jeg ønske jeg bodde hos våre gule og blå naboer. Eller enda bedre slik som trådstarter, norsk lønn i USA :)

Skrevet

Når jeg var ute hos den lokale Subaru forhandeleren sa han at bilen ikke var typegodkjent pga hestekrefter og utslipp. Det ble for kostbart.

Skrevet

Det er i beste fall bare tullprat. Ingen bilprodusent må typegodkjenne bilene sine spesielt for Norge, så lenge de er godkjent i EU.

 

Så enten er han en lystløgner, eller en inkompetent bilselger.

Skrevet

Ser at tråden skle litt ut her på slutten :p Men det ser ut som det blir en kompakt SUV eller noe i den duren. Er veldig behagelig å sitte høyt oppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...