Gå til innhold

TEST: Seagate Cheetah 15K.3 73 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde jeg vunnet i Lotto, kan jeg garantere at jeg ikke hadde kjørt i RAID0 :) Hadde nok heller gått for RAID5, da slipper man å miste alt dersom den ene disken ryker.

 

På en OS-disk hadde jeg nok uansett valgt å kjøre singel for å få søketiden ned på et minimum. RAID5 hadde derimot vært tingen som filserver eller noe i den duren :)

Lenke til kommentar

Synes det er rart dere tar med "SCSI bruker lite CPU" på positive ting da dette ikke har noe med disken i seg selv å gjøre? (vet jeg gjorde noe dumt med å si dette og blir flamet til helvete hvert øyeblikk nå). Er det ikke SCSI-disker dere skal sammenligne her og ikke SCSI vs IDE?

Lenke til kommentar

I SCSI-verdenen er saken en helt annen: Når man kjøper en disk som sier 73,4 GB, da får man virkelig 73,4 GB.

 

Arghh... Jeg ser at selv de som skriver artiklene her ennå ikke har fått med seg hva GigaByte er for noe. (Dette har blitt diskutert mange ganger før) Det må da gå an å bruke offisielle benevninger (kilo=1.000, Mega=1.000.000, Giga=1.000.000.000 osv.)

 

Vær nå grei å lag en artikkel som oppklarer dette en gang for alle.

Lenke til kommentar

I SCSI-verdenen er saken en helt annen: Når man kjøper en disk som sier 73,4 GB, da får man virkelig 73,4 GB.

 

Arghh... Jeg ser at selv de som skriver artiklene her ennå ikke har fått med seg hva GigaByte er for noe. (Dette har blitt diskutert mange ganger før) Det må da gå an å bruke offisielle benevninger (kilo=1.000, Mega=1.000.000, Giga=1.000.000.000 osv.)

 

Vær nå grei å lag en artikkel som oppklarer dette en gang for alle.

 

Uhm, han forklarer jo faktisk dette rett over da. At du egentlig får 73.4GiB.

Lenke til kommentar
mener at cheetah er ge(o)pard på norsk. Aldri hør om jaktleopard :grumpy:

 

Akkurat det jeg skulle kommentere også, Cheetah er Gepard. Ikke leopard, spesielt ikke "jaktleopard". Hehe :)

 

vel, faktisk er det jaktleopard (eller gepard, same thing), ta en titt i lexicon. Har selv ikke hørt noe annet enn gepard, så jeg stusset jeg og.

Lenke til kommentar

 

Dette stemte ikke på min SCSI disk Seagate Cheetah 15K.3 18.4GB.

Ferdig formatert var den bare 17,08 GB.

 

Samme her. Vurderer for tiden å skaffe meg en slik disk til og ny kontroller. Den som ble brukt i testen ser ut til å ha raid-støtte...

 

Nå venter jeg bare på tilbakemelding fra komplett på om kontrolleren kan brukes på hovedkortet mitt...hadde nemlig en våt (eller tørr...?) drøm om raid0 i natt...

 

Et problem bare, hvordan lure unna penger fra husholdningsbudsjettet til disse komponentene uten at kjevla kommer susende... :x

Lenke til kommentar

I SCSI-verdenen er saken en helt annen: Når man kjøper en disk som sier 73,4 GB, da får man virkelig 73,4 GB.

 

Arghh... Jeg ser at selv de som skriver artiklene her ennå ikke har fått med seg hva GigaByte er for noe. (Dette har blitt diskutert mange ganger før) Det må da gå an å bruke offisielle benevninger (kilo=1.000, Mega=1.000.000, Giga=1.000.000.000 osv.)

 

Vær nå grei å lag en artikkel som oppklarer dette en gang for alle.

Uhm, han forklarer jo faktisk dette rett over da. At du egentlig får 73.4GiB.

Eh.. Nei! Det han faktisk skriver er dette:

Hvis man sammenligner spesifikasjoner på IDE og SCSI-disker ser man at IDE alltid er oppgitt i f.eks. 80 GB eller 200 GB. Når man tar diskene i bruk ser man at dette ikke er helt riktig fordi produsentene oppgir lagringskapasiteten i det metriske tallsystemet, istedenfor i det binære systemet som datamaskiner egentlig jobber med. Dette betyr at en 80 GB-disk får en reell kapasitet på på ca 73 GB, eller GiB som nå er den formelle betegnelsen på "ekte" gigabyte. I SCSI-verdenen er saken en helt annen: Når man kjøper en disk som sier 73,4 GB, da får man virkelig 73,4 GB. Dette kommer sansynligvis av at SCSI-disker først og fremst er beregnet på bedriftsmarkedet der papir-spesifikasjoner betyr svært lite.

Han prøver å forklare det, men missforstår faktisk helt. Ekte gigabyte er ikke GiB, det er GB (1.000.000.000 Byte)

 

GiB heter GigabinærByte. Mener han GiB så bør han vel skrive GiB også og ikke GB.

 

Også det med at diskprodusenter oppgir størrelsen i GiB for SCSI-disker og i GB for IDE-disker er feil. Produsentene holder seg til en og samme standard uansett grensesnitt. Bare sjekk f.eks. hvordan GigaByte er definert på nettopp den disken som er testet: MegaByte = 1.000.000 Byte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...