Gå til innhold

Hasteoppdatering for IE


Anbefalte innlegg

F.F. kan ikke lage smalt nok sidepanel til favorittlinkene.

Det tar 5 klikk å legge til en favoritt !!!

I.E. bruker 3 klikk, som Opera, men der kan man ikke fjerne valgpanelet om man vil ha favorittene liggenede oppe.

 

I I.E.6 kunne man ikke fjerne eller omdøpe den forhåndsinstallerte mappen i favorittlista. I F.F. er det 2 som ikke kan fjernes ! (brukt i Ubuntu)

 

I F.F. kan ikke snarveier til feedere fjernes. Hva skal man med den når man ikke bruker feedere ?

 

Det er tungvint å skulle merke adressen i adresselinjen for å kopiere den. Det slipper man i I.E. Der merkes hele adressen idet man høyreklikker.

 

Jeg bruker heller favorittlista enn Faner. I.E kan du fjerne disse - det kan du heller ikke i de andre.

 

Det er klart mange flere grunner, men jeg får nok ikke med alle her.

Dessuten : Jeg skal vel ikke spørre deg om hva jeg syns er best ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IE kjører som en selvstendig prosess på lik linje med andre nettlesere som Firefox og Opera, og er på så måte ikke mer sårbart enn de.

 

FF har samme status i Ubuntu, og den er klart mye sikkrere her, enn når den brukes i windows.

Derfor er det slik at et hull i I.E. somregel også er et hull i andre nettlesere brukt på samme platform.

Hull i IE eksisterer også i andre nettlesere til Windows fordi Firefox følger med Ubuntu og det er sikrere enn Windows? Beklager, men denne logikken henger ikke på greip.

Lenke til kommentar

Faktisk så kom FF 3.05 i dag, så er ikke bare ie som har svakheter folkens.

Men bruker FF fordi jeg liker den bedre en op/ie.

Når det gjelder winupdate og autorestart så kan DU styre det?

Velg ikke automatisk downloade and install, for da vil win retarte om det er nødvendig. PS: Jeg har disabled automatic updates, men dere kan jo prøve dette xp-antyspy.

Lenke til kommentar

Folk som er redd for oppdateringer bør iallfall styre unna Ubuntu. Der er det omstart hver gang og det kommer sånn 40 oppdateringer i slengen.

Det er en manuell operering med intasting av personlig kode, så der er det ganske sikkert iallfall.

 

Håper ingen forkleiner systemet av den grunn iallfall.

 

I XP velger jeg alltid : Last ned automatisk, men la meg velge når det skal installeres.

Enklere får det ikke blitt, og man kan da ikke skylde på et system når man ikke kjenner det ?

Lenke til kommentar
Er ikke helt riktig oppfattet Gaute55.

I.E. er en selvstendig programvare som M.S. har valgt å "integrere" i sine operativsystemer.

For å overvinne handelspolitiske restriksjoner kaller de det integrering, men den er ikke mer integrert enn annen programmvare som også følger med.

Og den kjører ikke anderledes enn andre nettlesere man velger å bruke.

 

Regner med at du vet hva du prater om, har selv ikke brukt windows privat på voer to år.

 

Før kunne en ikke fjerne IE, i følge MS var det pga det var så tett integrert i systemet. Det stemmer altså ikke, en kan fjerne IE? Eller er det bare kunstige hindringer som MS har laget?

Lenke til kommentar
Det er klart mange flere grunner, men jeg får nok ikke med alle her.

Forhåpentligvis er det flere grunner, for ingen av de tingene du har listet opp er problematisk i feks Opera (kjenner ikke så godt til firefox så skal ikke si noe sikkert der). Hvis du er interessert i å sjekke dette ut så send meg en PM. Men på en annen side så er det ikke sikkert at du vil ha så stor nytte av å bytte til Opera, da det ikke later til at du hadde tatt i bruk dens funksjoner.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Folk som er redd for oppdateringer bør iallfall styre unna Ubuntu. Der er det omstart hver gang og det kommer sånn 40 oppdateringer i slengen.

Det er en manuell operering med intasting av personlig kode, så der er det ganske sikkert iallfall.

 

Håper ingen forkleiner systemet av den grunn iallfall.

 

I XP velger jeg alltid : Last ned automatisk, men la meg velge når det skal installeres.

Enklere får det ikke blitt, og man kan da ikke skylde på et system når man ikke kjenner det ?

Lenke til kommentar

Joda, jeg bruker Opera.

Isteden for FF - og kun når jeg bruker Ubuntu.

Jeg har brukt den - og dens utallige oppdateringer og endringer i flere år. Helt siden jeg prøvde Ubuntu første gangen.

 

Tror du at du kan mer om den enn meg ?

Jeg har skrevet med mine ankepunkter på saker jeg syns Opera er dårligere på enn I.E. - uten å ta platformene i betraktning.

Lenke til kommentar

Skriv din koJoda, jeg bruker Opera.

Isteden for FF - og kun når jeg bruker Ubuntu.

Jeg har brukt den - og dens utallige oppdateringer og endringer i flere år. Helt siden jeg prøvde Ubuntu første gangen.

 

Tror du at du kan mer om den enn meg ?

Jeg har skrevet ned mine ankepunkter på saker jeg syns Opera er dårligere på enn I.E. - uten å ta platformene i betraktning.

mmentar....

Og de stemmer de !

Lenke til kommentar
Folk som er redd for oppdateringer bør iallfall styre unna Ubuntu. Der er det omstart hver gang og det kommer sånn 40 oppdateringer i slengen.

 

Overdriver du litt nå?

 

Kjører selv Ubuntu 8.10 nå. Har hatt mange oppdateringer , men tror bare systemet har anbefalt to omstarter. Omstarter som du velger selv når du vil foreta. Tror faktisk du ikke kan velge tvungen omstart :)

 

Systemet oppdatere selvsagt alt av programvare installert via pakkebrønnene, ikke bare det som er støttet av Ubuntu.

Lenke til kommentar
Og de stemmer de !

Beklager, men nei. Jeg har personlig aldri vært veldig interessert i noen av tingene du nevner, men google fortalte meg at slik kan det fikses:

 

I.E. bruker 3 klikk, som Opera, men der kan man ikke fjerne valgpanelet om man vil ha favorittene liggenede oppe.

- 0 klikk: Ctrl + D -> Enter. Alternativt kan du legge til din egen knapp på en av menylinjene som lar deg komme rett til samme meny. Eller du kan sette opp en mouse gesture.

- EDIT: slik fjerner du panelet som dukker opp på siden når du åpner bokmerkene

http://operawiki.info/OperaTips#T54 (ikke testet)

- EDIT2: det var visst blitt enklere i nyere versjoner. Høyreklikk på panelet du vil fjerne, velg "customize" -> gå til "toolbars" og sett "placement" til "off".

 

I F.F. kan ikke snarveier til feedere fjernes. Hva skal man med den når man ikke bruker feedere ?

- Litt usikker på hva du mener med "snarveier til "feedere" ", og om det gjelder Opera.

 

Det er tungvint å skulle merke adressen i adresselinjen for å kopiere den. Det slipper man i I.E. Der merkes hele adressen idet man høyreklikker.

- Dobbeltklikk du. Eller trykk F8. Alternativt enkeltklikk -> Ctrl + Alt. Er dette helt uakseptabelt så er jeg ganske sikker på at man kan få til enkeltklikk også.

 

Jeg bruker heller favorittlista enn Faner. I.E kan du fjerne disse - det kan du heller ikke i de andre.

- Gå til instillinger (ctrl + f12) -> avansert -> tabs -> flere opsjoner. Velg: Åpne nye tabs i nytt vindu

- Høyreklikk på panelet med tabs og velg "customize". Sett så panel placement til "off"

 

Er det noe mer angående dette, ta det på PM.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Joda, jeg bruker Opera.

Isteden for FF - og kun når jeg bruker Ubuntu.

Jeg har brukt den - og dens utallige oppdateringer og endringer i flere år. Helt siden jeg prøvde Ubuntu første gangen.

 

Tror du at du kan mer om den enn meg ?

Jeg har skrevet ned mine ankepunkter på saker jeg syns Opera er dårligere på enn I.E. - uten å ta platformene i betraktning.

Og de ankepunktene stemmer !

Lenke til kommentar
@Kahuna: Hva er det som krever restart på linux, kjerne og skjermkortdrivere? Det er et særegent windowsfenomen at det skal restartes for alt. Er man riktig heldig må man kanskje logge ut på linux, bortsett fra nevnte er det vorboten med reboits på en del operativsystem.

Jeg har sett linux-reboots i bøtter og spann siste ukene, mesteparten var nettopp bytte av kjerne men jeg så noen som ikke var det. Oppgradering fra FF2 til FF3 krevde en håndfull reboot før systemet ble stabilt, kanskje jeg var uheldig og hadde fått tak i en pakke som var skrudd sammen av noen som ikke helt visste hva han drev med?

 

Noe som forsåvidt er årsak til veldig mange reboots i windows-verdenen. MS selv går vel ikke akkurat foran med et godt eksempel, selv om de ikke forlanger reboot i tide og utide (denne oppdateringen endrer faktisk noe man med en viss rett kan kalle kjernefiler) så er de ikke flinke til å fortelle akkurat hvilke filer som rettferdigjør en reboot. Mange installere jeg har sett i det siste forteller deg gjerne hvilke filer som er låst osv og gir deg sjangs til å prøve en 'retry' som alternativ til å fikse alt på neste boot...

 

Grunnen til at dette er en hasteoppdatering er at sikkerhetsselkapet som oppdaget denne sårbarheten publiserte den ved en glipp, *før* de varslet MS. Ikke særlig proft gjort.

Hvor står dette?

...

I VG, jeg lenket til artikkelen på linja *før* de du siterte men jeg ser nå at de har oppgitt seg selv som kilde...hmm...bør søke litt mer her skjønner jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...