Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål om fraværsprosent i den videregåede skolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De lærerne på skolen sier er at du ikke bør ha over 20 dager på et skoleår. Det går vel på hvor mye du har gjort i timen og av lekser på standpunktkarakterer, men så lenge du har mye fravær så går du glipp av mye. Da sliter du på prøver når du ikke har fått med deg noe. Når du gjør det dårlig på prøver så blir karakteren din dårlig også. Har du stipend så må du betale det tilbake om du er borte i over 20 dager. Har du mye fravær på vg1 så kommer du ikke inn på vg2. Det er mer seriøst på vg2 for der er det færre plasser.

Lenke til kommentar
Okei. Så det finnes ikke noen regler bestemt av Regjeringen..? Lærerne kan selv velge å være greie?

Ingen sånne regler som jeg har hørt noe om. Videregående er mye opp til deg selv. Er ikke sånn at lærerne der går å maser på alt du skulle ha gjort. Det er ditt problem om du skulker og ikke gidder å gjøre lekser.

 

Jeg vil ikke anbefale og prøve å slippe unna noe. Det er bedre at du vender deg selv til å jobbe litt og stå på. Jeg er så j.. lei skole nå at jeg kunne slutte på dagen, men det blir jo ikkeno av meg om jeg gir opp nå.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Mye fravær har har bare noe å si om du ikke er der når det gjøres vurderinger i faget. Personlig har jeg ganske mye fravær, men har ikke vært borte fra en eneste vurdering. Det ser selvfølgelig ikke bra ut på vitnemålet ditt, mtp at alt fraværet ditt blir sumert opp, og skrevet opp der. Men rent karaktermessig skal ikke det ha noe å si. (Du kan dog få nedsatt orden om du er mye borte, og ikke begrunner det)

Lenke til kommentar

Går nå tredjeåret, og har hittil fått to karakterer under fem (1T og Spansk)

 

Edit: tenker du at for en med dårlige karakterer vil de ikke bry seg om er borte, i motsetning til en med gode? Eller motsatt, at en med gode karakterer lettere går igjennom 'nåløyet', og blir akseptert er litt borte, rett og slett fordi "han er den han er"

 

Men det jeg har lagt merke til, som er veldig viktig, er at du har gode begrunnelser for hvorfor du er borte.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Jeg tenker på at når du har gode karakterer så ser de også på det, for da skjønner de at selv om du er litt borte så har du fått med deg det meste. Fravær er fravær på vitnemålet. Ja det er viktig med gode begrunnelser.

 

Ser som folk i klassa mi som sier de skal på kjøretime kl 11 også kommer de ikke tilbake.

 

Litt ot: Skjønner ikke folk jeg som går på vgs for å kun skulke og tulle. Det ødelegger mye for de som vil lære noe. Skulle ha vært mye strengere med det som at når du hadde så og så mye udokumentert fravær så mista du plassen.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at fraværsprosenten må maks være på 15 eller 20 nå?

Før var det slik at så lenge du hadde vurderingssituasjonene i boks så kunne ingen lærere gi deg ikke vurdert. Nå har (de vertfall i rogaland fylkeskommune) endret på regelverket, slik at læreren kan gi ikke vurdert selv om du har vurderingssituasjonene i boks men da må du ha mye fravær. Ganske dårlig egentlig. Du skal selvfølgelig få varsel om dette.

 

De fleste lærer er snille tror eg, så fremt du har vurderingssituasjonene i boks så går det greit, men man vet aldri.

Lenke til kommentar

^Til syvende og sist handler det kun om den enkelte lærer. Tror ikke det er satt en bestemt grense for akkurat hvor mye du kan være borte. Det kravet lærerne har er å sørge for at hver enkelt elev har kommet seg igjennom læreplanmålene. Har du vært så mye borte at læreren din mener du ikke har det, samt det ikke er noen mulighet å rette på det (noe det strengt tatt nesten alltid er) så sliter man litt...

 

Litt ot: Skjønner ikke folk jeg som går på vgs for å kun skulke og tulle. Det ødelegger mye for de som vil lære noe. Skulle ha vært mye strengere med det som at når du hadde så og så mye udokumentert fravær så mista du plassen.

Litt enig i det, spesielt når det kommer til det å tulle/lage uro, det burde vært mye mindre toleranse for dette i den Norske skolen. Slik jeg ser det har VGS blitt noe man ser på som en "obligatorisk" forlengelse av grunnskolen, noe det faktisk ikke er (selv om enkelte politikere ønsker dette). Det burde vært mye lettere å kaste ut elever som lager kvalm, rett og slett fordi hensynet til de som faktisk jobber burde være større enn forsøket på å få med seg alle, og da selv de som ikke har lyst.

 

Istedet begynner de å lage en masse idiotiske regler, som angriper detaljer fremfor hovedproblemet. Dette er lite effektivt, i tillegg til at det får mer modne elever til å føle seg krenket, da mange at disse reglene er overtramp, og ikke en måte man behandler 'voksne' mennesker på. Når en behandler folk som om de var ansvarsløse og umodne, opptrer de heretter.

Lenke til kommentar

Jepp 3-4 stk i klassa mi bare går der for å få dagen til å gå virker det som. Det nytter ikke med hundre advarsler at nå må du skjerpe deg ellers får du nedsatt, det må være handling. Det finnes utrolig mange umodne elever som ikke er motivert for fem øre, når de har gjort noe i 5 minutter er de dritt lei. Jeg føler at det påvirker meg at når ingen rundt med orker å gjøre noe så orker ikke jeg heller, jeg prøver og heve meg over det, men det er ikke lett. For da er du skolelys og englebarn. Du er da f... ikke englebarn fordi du vil bli noe anna enn sosialvanker og sofagris. Skjønner godt at norsk skole er på bunnen når det gjelder kunnskap. Virker som om det er alt for mange som ikke forstår alvoret, de tror at livet er en lek og at alt ordner seg. Så vi trenger ikke tenkte på noen ting bare la ting skurre og gå. Når du har starta på videregående så bør det gå opp et lys for deg om at det er nå det gjelder. Det er mange som feiler med egenlæring. Kanskje det er sånn at du lærer mer når du vet at du må. Jeg synes det er altfor lite lekser på videregående. Jeg lærte mye mer på u-skolen for der var det mye strengere og lærerne maste som et helvete. Det er nå jeg har innsett at det lønner seg å jobbe. Ser jo de som ikke gjorde en dritt på u-skolen også, da når de ikke får til noe så gir de opp. Bare går hjem fra skolen og tror at det blir bedre da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...