Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidsbestemt leieavtale, mulighet for å komme seg ut av leiekontrakt?


RetardedBear

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et lite dilemma. Saken er den at jeg ønsker å flytte ut av leiligheten jeg nå bor i etter nyttår, men jeg har skrevet under en leiekontrakt som fastsetter leieperioden frem til 31.07.2009.

 

Jeg sa ifra til huseier i dag, og spurte han om hvilke alternativer jeg hadde. Han sa dersom jeg kunne få noen til å ta over for meg ville det gå bra, men han ville ikke gjøre noe selv for at dette skulle gå i orden. Jeg innser at det kan bli problematisk å finne noen på så kort varsel, så derfor ser jeg etter andre potensielle løsninger.

 

Ifølge huseierloven gjelder følgende for tidsbestemte leieavtaler:

 

"Gjelder avtalen leie av bolig, er det ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for kortere tid enn tre år."

 

Kontrakten jeg skrev under sier eksplisitt at leieforholdet er tidsbestemt og går fra 01.08.08 til 31.07.09.

 

Det jeg da lurer på er om denne kontrakten er gyldig eller ikke? Og hvis ikke, må jeg vente de normerte tre månedene, eller kan jeg flytte ut umiddelbart?

Endret av Rotinaj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bor du i by og det er en middels attraktiv leilighet så er det ikke noe stress å finne en ny leieboer. Gjorde det selv på huseiers vegne i Oslo, og da var interessen massiv. Men ser at det blir litt annerledes hvis du bor på et mindre sted eller om det er en dyr leilighet.

 

Hvordan det er med reglene vet jeg ikke. Men du kan jo sjekke opp det Forbrukerportalen har liggende ute.

Lenke til kommentar

Bare drit i kontrakten og flytt. Når loven sier "Gjelder avtalen leie av bolig, er det ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for kortere tid enn tre år." så er det overordnet hva kontrakten sier. Hva kan han gjøre om du flytter og sier F*** Y**? Han kan prøve å sende den til inkasso, men det dunker jo ikke siden han ikke har loven på sin side.

Lenke til kommentar

Okay, tusen takk for svar! (har endret emnetittelen)

 

Leiligheten ligger i Trondheim, i nærheten av Lerkendal, så den er han ganske god beliggenhet, og ser slettes ikke verst ut. Det er jeg redd for er at det ikke er mange som ønsker å finne ny studentbolig rett før juleferien (huseier krevde at en "norsk" student skulle overta).

 

Dersom det ikke kan løses på noen annen måte, antar jeg at jeg bare sier ifra til ham at jeg flytter siden kontrakten er ugyldig, men jeg får vel forhøre meg litt mer rundt først. :p

 

Uansett, takk for svarene! :)

Lenke til kommentar
Okay, tusen takk for svar! (har endret emnetittelen)

 

Leiligheten ligger i Trondheim, i nærheten av Lerkendal, så den er han ganske god beliggenhet, og ser slettes ikke verst ut. Det er jeg redd for er at det ikke er mange som ønsker å finne ny studentbolig rett før juleferien (huseier krevde at en "norsk" student skulle overta).

 

Dersom det ikke kan løses på noen annen måte, antar jeg at jeg bare sier ifra til ham at jeg flytter siden kontrakten er ugyldig, men jeg får vel forhøre meg litt mer rundt først. :p

 

Uansett, takk for svarene! :)

 

Jeg vil tro at det er enkelt å finne noen stort sett hele tida, forutsatt at det er en ok sum å betale i måneden.

Lenke til kommentar
Bare drit i kontrakten og flytt. Når loven sier "Gjelder avtalen leie av bolig, er det ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for kortere tid enn tre år." så er det overordnet hva kontrakten sier. Hva kan han gjøre om du flytter og sier F*** Y**? Han kan prøve å sende den til inkasso, men det dunker jo ikke siden han ikke har loven på sin side.

 

Hvorfor gjøre det på denne måten når man kan med å bruke et par kalorier selv finne en ny leieboer? Personlig tror jeg det alltid er best å finne en løsning som passer for begge, sålenge det er innenfor rimelighetens grenser. Det virker ikke ut som utleieren er en drittsekk av noe slag, så hvorfor være en selv? Spesielt når det er så lite som skal til.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ser jeg på dette som en siste mulighet dersom jeg ikke skulle finne noen ny leieboer. Har satt ut annonser etc, og send mailer til folk som har etterlyst bolig, så jeg håper det vil løse seg for begge parter.

 

Saken er bare den at dersom dette ikke skulle fungere, vil jeg gjerne flytte ut likevel. (Og huseier har ikke akkurat vært noen engel, bare så det er sagt, men det er jo irrellevant)

Lenke til kommentar
Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Er det snakk om en sokkel- eller loftsleilighet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...