Gå til innhold

Du ser Ambulanse/Politi/Brannvesnet , hva er rett å gjøre?


SKAÐI

Anbefalte innlegg

Jeg lurer, ettersom jeg i det siste har blitt endel forbikjørt av blålys både bakifra og i motgående kjøreretning så må jeg nesten stille spm hva er rett å gjøre?

 

Kan for eksempel nevne ett eksempel som fort kunne endt galt.. Jeg ligger bak en bil i 80 Sona som kjører noe senere, ettersom veiene er tørre og det er lyst ute begynner jeg å bli litt små-irritert på at bilen aldri slipper meg forbi, og at på alle rette strekker så møter jeg biler. Men så kommer det store, bilen foran meg blinker seg inn til siden og bremser raskt, jeg tenker oi nå kommer jeg forbi, skal akkurat til å svinge ut da jeg ser ambulanse komme ett godt stykke frammi høgget liggende på midtstripa.. Korrekt utført av person foran meg?

 

Selv pleier jeg å slå på nødblinken, bremse ned så mye som mulig uten å sette bilister bak meg i fare og kjøre så langt ut til sida som mulig...

 

Men hva er riktig prosedyre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+212343

man skal hvertfall legge seg ut til siden og bremse ned dersom situasjonen tilsier det. det virker som han foran deg reagerte litt overilt, og farlig for deg, evnt andre lenger bak. nå er det nærliggende å tro at du kanskje lå litt nærme bilen foran siden du var ivrig på å komme forbi, noe som kanskje gjorde at situasjonen kom litt brått på for deg?

 

i tilfeller der ambulansen ikke trenger å ligge på midtstripa for å komme frem (kommer i motgående og har klar bane) er det ikke nødvendig å bremse ned eller gjøre spesielle unnamanøvre, bare være obs, og kanskje legge seg litt ut på hvitstripa, i tilfelle noe skulle dukke opp.

 

jeg har sett mange ganger at folk får panikk når de ser/hører uttrykningskjøretøy, noe som ofte medfører farlige og uforutsigbare situasjoner for medtrafikanter. hold avstand og se langt frem, det er hvertfall viktig.

 

kommer blålysa bak deg, så er det bare å sakke ned farten i forsvarlig rate (ikke bråbrems hvertfall), og gi tydelig tegn til å legge deg ut til siden. Man trenger ikke alltid å stoppe helt, slik jeg ser mange gjør. (i byen og tettbygde strøk er det selvfølgelig naturlig å stoppe helt dersom det er trangt og mye trafikk)

 

jeg vet at man kan bli stresset av blålys, hvertfall bakfra, så det er fort gjort å få panikk. fikk kjeft av en politipatrulje, pr gestikulering en gang, da jeg ikke hørte at de kom, pga høy musikk. jeg sakket derfor ikke på farten og så dem ikke før de plutselig var oppe på siden av meg. der holdt de seg et par hundre meter mens de viftet sinte med armene. uoppmerksomt og sløvt av meg, så etter det følger jeg ekstra godt med i speilene, og spiller aldri så høy musikk i bilen igjen:p

Lenke til kommentar

Jeg har nesten alltid på god trøkk i bilen,

men følger derfor ekstra godt med bakover..

 

Har opplevd å få politi bak meg som tydeligvis

har hatt veldig dårlig tid, med blålys og sirener

på en vei det ikke var annet enn autovern på

ene siden, og ekstremt mye svinger,

så eneste mulighet (som jeg så) var å gasse på

uten å være en fare for oss og andre,

nok til at jeg ikke sinket de betydlig,

men var flere ganger et godt stykke over fartsgrensa..

 

Fikk seinere samme dag telefon fra politiet der

de skrøyt av meg siden jeg torde mtp. hvem som lå bak,

men at jeg gjorde det riktige :)

Lenke til kommentar

Når blålys nærmer seg bør man tenke effektiv trafikkavvikling. Husk at blålys skal fremover og ikke bare forbi akkurat deg.

 

Vis særdeles hensyn til ambulanser, siden det på nesten halvparten av tilfellene sitter en ambulansearbeider og behandler en pasient. Både han/hun og pasienten har ikke godt over mange bråstopper.

Lenke til kommentar

Om det kjem i motgåande køyreretning og den sida er fri for bilar køyrer eg vidare som normalt. Bilen skal jo den veien, eg er ingen hindring, intet problem. Er det bilar i begge køyreretningar må ein sjølvsagt senke farten litt og legge seg ut til sida for at ambulansen skal kunn køyre midt i veien. Om situasjonen tilseier det kan ein godt stoppe opp, det er nok mest aktuelt i tettbygde strøk med lågare fartsgrenser. På ein landevei kan det tvert imot være farleg å stoppe heilt opp. For at ambulansen skal kome gjennom må trafikken kontrollert køyre til sides, men å bråbremse kan føre til at bilen bak deg ikkje klarer å stoppe fort nok og må legge seg ut til venstre og blokkere veien for ambulansen.

 

Mange får litt panikk når dei ser ein ambulanse, spesielt eldre.

Lenke til kommentar
Selv pleier jeg å slå på nødblinken, bremse ned så mye som mulig uten å sette bilister bak meg i fare og kjøre så langt ut til sida som mulig...

 

Nødblinken skal ikkje brukast i dette tilfellet. Litt av hensikta med blinklyset er å gi sjåføren av uttrykkningskjøretøyet signal om at du svinger til sides for å gi plass. Det er dessutan raskare å blinke til venste en det er å leite fram nødblinkknappen på dashbordet.

 

Skal du gjere det heilt korrekt så ville eg ha blinka til venstre og lagt meg ut til sida, deretter satt på nødblinken i 2-3 sekund for å informere bilen bak for så å slå av nødblinken å berre blinke til venste igjen. Men vanligvis så kjem situasjonen så fort at du ikkje rekk dette.

 

 

 

Når uttrykkningskjøretøyet kjem bak deg, så er det viktig å vurdere situasjonen før du eventuellt svinger til side. I norge har du ikkje plikt til å stoppe, berre å sleppe fram uttrykkningskjøretøyet. Du skal f.eks ikkje stoppe rett før ein skarp sving å tvinge uttrykkningskjøretøyet over i motsatt kjørebane på eit uoversiktlig sted. Dette kan føre til at uttrykkningskjøretøyet forårsaker ei ny ulykke og ikkje kjem fram dit det skulle.

Så kjøyr fram til det nærmaste egna staden for å sleppe forbi uttrykkningskjøretøyet. (Enkelte meinar at du har lov til å kjøyre fortare en fartsgrensa til nærmaste egna plass for forbikjøyring visst du har eit uttrykkningskjøretøy bak deg. Det er ikkje korrekt, du har aldrig lov å bryte fartsgrensa utan uttrykkningssertifikatet, du blir derimot skjeldan straffa for dette.)

Lenke til kommentar

Den viker jo for ambulansen den også da :p

 

 

The Avatar: Jeg fikk beskjed om at man måtte

se ann situasjonen og gjøre en egen vurdering av

kjøreferdigheter og kjøretøy, og at jeg gjorde som

jeg skulle :)

 

Når politiet ringte meg fortalte de om en som hadde

hatt ambulansen forran seg å så for seg ett kappløp

på de samme veiene som jeg kjørte,

så han la seg ut, forbi ambulansen (som hadde både

blålys og sirener) for så å kjøre forbi og bremse ned!!!

 

Han blei dømt for drapsforsøk.

Lenke til kommentar
Fikk seinere samme dag telefon fra politiet der

de skrøyt av meg siden jeg torde mtp. hvem som lå bak,

men at jeg gjorde det riktige :)

 

 

Kjører du rundt med telefonnummeret ditt bak på bilen, eller kallte patruljen opp operasjonssentralen, for å be de sjekke opp eieren av bilen (din) for å fine nummeret, for "han må vi jammen skryte av"???

Lenke til kommentar
Selv pleier jeg å slå på nødblinken, bremse ned så mye som mulig uten å sette bilister bak meg i fare og kjøre så langt ut til sida som mulig...

Nødblink er vel strengt tatt ikke nødvendig. Det holder med vanlig blinklys og jeg tviler på at noe annet er påkrevd.

 

Som jeg påpekte dette kan vel fort føre til farlige situasjoner.. ?

Lenke til kommentar
Selv pleier jeg å slå på nødblinken, bremse ned så mye som mulig uten å sette bilister bak meg i fare og kjøre så langt ut til sida som mulig...

Nødblink er vel strengt tatt ikke nødvendig. Det holder med vanlig blinklys og jeg tviler på at noe annet er påkrevd.

 

Som jeg påpekte dette kan vel fort føre til farlige situasjoner.. ?

Da ligger du alt for nærme bilen foran deg, eller han begynner å blinke for tidlig.

Lenke til kommentar

Han gjorde som han skulle han, hvis biler i begge kjøreretninger legger seg ut til siden så kan ambulansekjøretøyet ligge på midtstripa og kjøre forbi alle. Du sjekket derimot ikke situasjonen godt nok før du skulle til å kjøre forbi. Du må sjekke både speil og blindsone etter folk som kjører forbi deg (kan godt være utrykningskjøretøy), og du må sjekke motstatt kjørebane etter biler som er i veien og utrykningskjøretøy.

Lenke til kommentar
Fikk seinere samme dag telefon fra politiet der

de skrøyt av meg siden jeg torde mtp. hvem som lå bak,

men at jeg gjorde det riktige :)

 

 

Kjører du rundt med telefonnummeret ditt bak på bilen, eller kallte patruljen opp operasjonssentralen, for å be de sjekke opp eieren av bilen (din) for å fine nummeret, for "han må vi jammen skryte av"???

 

Har ikke tlfnr. bak på bilen, men reg-nummeret.

bortimot det samme for de..

 

Nei, det var nok ikke for å "skryte",

men for å informere om at det jeg gjorde var riktig i dette tilfellet :)

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan er reglene når det kommer til rødt lys og man har en blålysbil bak seg? F.eks hvis det er trafikkøyer på venstresiden og ikke mulig å kjøre opp på høyre side, og det er rødt lys og du er eneste hindringen for denne blålysbilen. Kan man da kjøre på rødt lys?

Lenke til kommentar

Så langt det ikke er noe fare kan du kjøre nok ut krysset til at den kommer forbi..

Står litt om tema her,

men noe konkret svar tror jeg er vanskelig å komme med.

 

Derimot vil jeg si at du nesten bare må vurdere hvert enkelt tilfelle,

men husk at du ikke må være noen fare for de som har grønt lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...