Gå til innhold

Kjøpte 450D... men var det så lurt?


Anbefalte innlegg

Apropo Nikon.

Det gjør det ikke no bedre når en kompis bare slenger innon nevnte kartløp med sitt gamle Nikon D40, og skyter noen bilder bare sånn i farta. Jeg gadd ikke legge ut bilder av objekter i fart, for å slippe argumenter om å følge motovet osv... men dette er et eksempel på hva han la ut i et forum vi har:

DSC_0190b.jpg

 

La gå han har nok kjørt opp litt saturation osv... men gåttabanen så skarpt !!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skyt noen testbilder av f.eks en avis med en linjal på. skyt fra nøyaktig samme posisjon hver gang, fokuspunkt senter, ca 1m unna avisen, godt belyst. du skyter både med autofokus og manuell, pass på at diopteret ditt er stilt korrekt. ISO kan stå på f.eks 400. så legger du ut bilder med full bildeinfo. da finner man ut om det er utstyret eller deg det er noe galt med, nå ser det ut til at det kan være hva som helst.

 

å nei, det er ikke merket Canon det er noe galt med så ingen vits med eksempler fra nikon. det er enten deg eller utstyret

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Eksempelet med den gamle D40n var ikke å si at Nikon er bedre. Jeg har jo en svoger som har et gammelt EOS, og dèt cameraet var den opprinnelige grunnen til at jeg begynte å tenke i retning Canon. Svart var svart osv...

 

Det med focus test, jo den er grei, men finner det som sagt ganske merkelig at det er nesten kun over 3-4m at problemet oppstår.

Endret av utgammel
Lenke til kommentar
Du har ikke låst ett fokuspunkt?

Eller er det slikt uavhengig om det er PASM eller grønn bølge?

Gå inn i menyen på kameraet ditt og reset alt til fabrikkinnstillinger.

 

Korrekt, er slik uansett grønn bølge eller ikke.

 

Har prøvd alle varianter med låst focuspunkt og ikke.

 

Jo tilbake til fabrikkinnstillinger har jeg tenkt litt på ja, må vel bla gjennom og se om jeg finner det valget. Noen som fort vet hvor?

Lenke til kommentar

Du kjenner ikke noen andre som har en digital speilrefleks da ? Så tar dere en tur og tar massse bilder. Underveis bytter dere kamera/objektiv. Og så ser dere på resultatene etterpå. Bare pass på å notere hvem som tar hvilke bilder med hvilket kamera.

 

Men jeg er uansett enig i dette ser ut som om kamera/objektiv-feil. Eller så lider du av meget alvorlig tilfelle av Parkinson.

 

Tom

Lenke til kommentar

Sett kamera i P og trykk på den knappen øverst til høyre"den som ligner på et rallyflagg/forstørrelseglass"hvis du da ser i søkeren så ser du alle fokuspunktene eller et punkt,hvis det er et punkt hvilken punkt er det da?

 

Prøv dette.

 

Juster så du kun har det punktet i mitten synelig.

Du kan også justere kameraet så du har sentrumslysmåling.

Sett også iso til 800.

ikke bruk blits,men finn et lyst sted "kjøkkenet"og ta noen bilder "gjerne noen krydderbøsser" plassert dem med en 10 cm. avstand litt skrått i forhold til kameraet.Sikt på den mitterste bøssen og ta et bilde med forskjellige avstander fra objektene.

 

Noe alla dette.

 

post-151946-1228946747_thumb.jpg

 

 

Hvis kameraet har problemer med og fokusere så er det for mørkt.

 

Hvor mye har du vert borti speilreflaks før ? første gang du har hatt et sådan kamera?

Lenke til kommentar

Virker som om fokusen treffer feil, stor sjanse for at det er objektivet som er ødelagt åsså. Sett kameraet ned på et eller annet så det står stødig, slå på liveview, fokuser, zoom inn og sjekk om det er fokusert best mulig, og knips bildet. Om du ikke får kameraet til å fokusere ordentlig i liveview ( titt i manualen ), så er det nok noko gale med objektivet.

 

Ellers om du får det til å funke i manuel, men ikke autofokus, da er det autofokusen som er gåen på en eller annen måte. 450D er ihvertfall ikke noe bedre, men heller ikke noe dårligere enn de andre kameraene i sin klasse.

 

Skarpe bilder er noe man uansett får med dagens kameraer, til og med dagens mobiltelefoner i mer eller mindre grad.

Lenke til kommentar

En ting jeg så som virket litt rart var på de to bildene av den busken og en dame. Når du hadde brukt AF så var hvertfall busken skarp, så da har den fokusert på noe, men da du hadde brukt manuel fokus var alt ute av fokus. det jeg kom på å tenke på da var at hvis man bruker briller, (hvis du gjør det da) så må man ofte stille inn søkeren så den "passer med dine øyne" med et svart lite hjul som sitter på høyre side av søkeren hvis jeg ikke tar helt feil. En fyr som lånte mitt kamera måtte hvertfall det.

Lenke til kommentar
Jeg har jo en svoger som har et gammelt EOS, og dèt cameraet var den opprinnelige grunnen til at jeg begynte å tenke i retning Canon. Svart var svart osv...

 

Objektiver fra EOS kameraet til din svoger vil også funke på ditt 450D

lån et med ham og sjekk om fokus er like way off..

samt det med fokuspunkter og sånt som er nevnt tidligere her.

Lenke til kommentar

Hei igjen sann!

 

Har nå tatt bilder med original objektiv, objektiv fra mitt gamle 1000F N og fra 300D.

 

Tok også et med 300D cameraet.

 

Innser det ble for dårlig lys for å sammenligne skarphet, bildene undereksponerer, så kanskje jeg venter med å legge ut før jeg har bilder tatt i godt nok lys.

 

Men en liten sak kan dere smartinger sikkert hjelpe meg med, noe som frustrerer en smule.

  • -Jeg slår på cameraet, og det står i posisjon AV
  • -ISO står på 1600 og jeg drar hjulet over så blender går ned til 4,5
  • -Cameraet slår seg av etter en stund og jeg slår på igjen
  • -Hvorfor i all verden er det nå umulig å komme under blender på 5,6 ??

Lenke til kommentar

Ok, skitt au, jeg legger ut de bildene tatt med lite lys og 5,6.

Benyttet et lite bordstativ og self timer for å ungå bevegelse.

 

Hvilket objektiv er beskrevet ved siden av statue/engel på et hvitt papir:

 

1741.JPG

1748.JPG

1743.JPG

 

Til slutt et bilde tatt med 300D

1744.JPG

 

Forskjellen mellom bildene er minimale etter min mening. Tyder på at objektiv ikke er problemet?

Endret av utgammel
Lenke til kommentar
Men en liten sak kan dere smartinger sikkert hjelpe meg med, noe som frustrerer en smule.
  • -Jeg slår på cameraet, og det står i posisjon AV
  • -ISO står på 1600 og jeg drar hjulet over så blender går ned til 4,5
  • -Cameraet slår seg av etter en stund og jeg slår på igjen
  • -Hvorfor i all verden er det nå umulig å komme under blender på 5,6 ??

 

Objektivet du har,har variabel blender dvs. på 18mm er største blender f3.5 men på 55mm får du ikke større blender en 5.6 "jo mindre tall jo større blender åpning".

Alle bildene du refererer til er tatt på 55mm så du får ikke større blender en f5.6,du kan sette kameraet på 18mm og prøve da skal du kunne bruke blender f3.5.

 

Dette er en av grunnene til at mange bytter ut kit-objektivet med et objektiv med fast blender.

Her kan du lese litt og få bedre forståelse hvordan blender fungerer.

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom bildene er minimale etter min mening. Tyder på at objektiv ikke er problemet?

 

Det jeg lurer på er hvordan du har fokusert og hva du har fokusert på.

 

Altså, hvilket fokuspunkt brukte du, hvor pekte du med det og til slutt hvor vidt du endret komposisjonen etter fokus (ved å holde utløseren halveis nede).

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom bildene er minimale etter min mening. Tyder på at objektiv ikke er problemet?

 

Det jeg lurer på er hvordan du har fokusert og hva du har fokusert på.

 

Altså, hvilket fokuspunkt brukte du, hvor pekte du med det og til slutt hvor vidt du endret komposisjonen etter fokus (ved å holde utløseren halveis nede).

 

Fokuspunktet er hodet til den syngende engelen. Benyttet senter fokuspunkt på samtlige bilder.

 

Endret ikke komposisjonen etter fokus.

 

Fokuserte, og tok deretter bildet med selvutløser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...