Gå til innhold

Kjøpte 450D... men var det så lurt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så er jeg innom her igjen.

 

Og hadde det tydelig skjedd ting siden jeg var her sist, innlegg er blitt slettet og greier.. du verden.

 

Til budjet og andre, joda det stemmer. Etter jeg startet denne tråden, har jeg testet en del, lest mye om emnet, byttet inn camera 2 ganger og sist med ikke minst lært mye.

 

Noe av det første jeg lærte var hvordan foto miljøet på nett fungerer. Hierarkiet ser ut for å være et problem hos de som mener de tilhører øvre skikt, ja kanskje enda mer i foto.no sitt forum ift til her inne.

 

Som mange utallige ganger har fastslått, er det store problemer med fokus (sepsielt AF) på enormt mange 450D. Det forundret meg en stund at det satt så langt inne å få personer med foto som hovedinteresse å vise innsikt i emnet, selv om trådstarter kom fra en "tosk" på utsiden av de med peiling. Jeg fant det til tider litt rart at ikke disse personer forstod at arrogansen kom til å bli kraftig avslørt som inkompetanse i problemstillingen.

 

Vel folkens, jeg legger som sagt noen kroner i mellom og går nå for D90. I uke 13 får jeg saken mellom hendene og det klør i fingrene må jeg si.

Lenke til kommentar

Det er nå bra du fant ut av problemet ditt helt på egen hånd.

 

PS: Jeg har ikke svart i tråden tidligere. De innleggene du omtaler som slettet kan feilaktig oppfattes som om de var fra meg fordi jeg svarer her nå. Ville bare presisere det.

---

Har du tatt av eventuelle filtere før du tok de testbildene?

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Vel folkens, jeg legger som sagt noen kroner i mellom og går nå for D90. I uke 13 får jeg saken mellom hendene og det klør i fingrene må jeg si.

Har selv hatt fokusproblemer (og eksponeringsproblemer på auto) med Canon men dette var da ikke ett speilreflekskamera.

 

Jeg mener ihvertfall det var rett av deg å gå for Nikon D90, det er ett dyrere kamera men du får også en del igjen for de ekstra kronene.

Lenke til kommentar
Så er jeg innom her igjen.

 

Og hadde det tydelig skjedd ting siden jeg var her sist, innlegg er blitt slettet og greier.. du verden.

 

Til budjet og andre, joda det stemmer. Etter jeg startet denne tråden, har jeg testet en del, lest mye om emnet, byttet inn camera 2 ganger og sist med ikke minst lært mye.

 

Noe av det første jeg lærte var hvordan foto miljøet på nett fungerer. Hierarkiet ser ut for å være et problem hos de som mener de tilhører øvre skikt, ja kanskje enda mer i foto.no sitt forum ift til her inne.

 

Som mange utallige ganger har fastslått, er det store problemer med fokus (sepsielt AF) på enormt mange 450D. Det forundret meg en stund at det satt så langt inne å få personer med foto som hovedinteresse å vise innsikt i emnet, selv om trådstarter kom fra en "tosk" på utsiden av de med peiling. Jeg fant det til tider litt rart at ikke disse personer forstod at arrogansen kom til å bli kraftig avslørt som inkompetanse i problemstillingen.

 

Vel folkens, jeg legger som sagt noen kroner i mellom og går nå for D90. I uke 13 får jeg saken mellom hendene og det klør i fingrene må jeg si.

 

Hadde 450D før. Hadde også problemer med forholdsvis uskarpe bilder med kit objektivet. Solgte det og kjøpte D90 med Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX og angrer ikke. Mye bedre bilder, selv fra en amtør som meg. :)

Endret av Trond B
Lenke til kommentar
Hadde 450D før. Hadde også problemer med forholdsvis uskarpe bilder med kit objektivet. Solgte det og kjøpte D90 med Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX og angrer ikke. Mye bedre bilder, selv fra en amtør som meg. :)

 

Joda, men denne tråden handler ikke om "forholdsvis uskarpe bilder med kit objektivet". Bildene fra trådstarter viste feilbruk eller defekt autofokus. Hvorvidt dette er en vanlig feil på 450D eller ikke er vanskelig å mene noe om, men jeg har i allefall ikke truffet på den i egen person.

Lenke til kommentar
Hadde 450D før. Hadde også problemer med forholdsvis uskarpe bilder med kit objektivet. Solgte det og kjøpte D90 med Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX og angrer ikke. Mye bedre bilder, selv fra en amtør som meg. :)

 

Joda, men denne tråden handler ikke om "forholdsvis uskarpe bilder med kit objektivet". Bildene fra trådstarter viste feilbruk eller defekt autofokus. Hvorvidt dette er en vanlig feil på 450D eller ikke er vanskelig å mene noe om, men jeg har i allefall ikke truffet på den i egen person.

 

Jeg svarer kun på overskriften siden utgammel har bestilt D90. Å kjøpe 450D var ikke så lurt siden D90 er ett myyyyyyyye bedre kamera.

Lenke til kommentar
Hadde 450D før. Hadde også problemer med forholdsvis uskarpe bilder med kit objektivet. Solgte det og kjøpte D90 med Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX og angrer ikke. Mye bedre bilder, selv fra en amtør som meg. :)

 

Joda, men denne tråden handler ikke om "forholdsvis uskarpe bilder med kit objektivet". Bildene fra trådstarter viste feilbruk eller defekt autofokus. Hvorvidt dette er en vanlig feil på 450D eller ikke er vanskelig å mene noe om, men jeg har i allefall ikke truffet på den i egen person.

 

Jeg svarer kun på overskriften siden utgammel har bestilt D90. Å kjøpe 450D var ikke så lurt siden D90 er ett myyyyyyyye bedre kamera.

 

Jeg skjønner, men da er D90 neppe noen god ide. Både D700 og 5DMk2 er jo bedre kamerahus...

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Jeg skjønner, men da er D90 neppe noen god ide. Både D700 og 5DMk2 er jo bedre kamerahus...

For å si det på en annen måte så mener jeg nok 2500 kr forskjell på Canon 450D kit og ett Nikon D90 kit er mye mer verdt pengene enn de maaange titusen i forskjell man har opp til for ekslempel Nikon D3x. Det er ihvertfall min mening.....

Lenke til kommentar
For å si det på en annen måte så mener jeg nok 2500 kr forskjell på Canon 450D kit og ett Nikon D90 kit er mye mer verdt pengene enn de maaange titusen i forskjell man har opp til for ekslempel Nikon D3x. Det er ihvertfall min mening.....

Helt klart, rimelig bittert å kjøpe D3 til 44.000 for så å se det litt over et halvt år etterpå til 29.900 :) Skal man gjøre det billig bør man kjøpe gammel toppmodell når ny blir lansert, men igjen er det kjipt å sitte med gammel utstyr.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Helt klart, rimelig bittert å kjøpe D3 til 44.000 for så å se det litt over et halvt år etterpå til 29.900 :) Skal man gjøre det billig bør man kjøpe gammel toppmodell når ny blir lansert, men igjen er det kjipt å sitte med gammel utstyr.

Hehe, helt klart.... men slik er det bare.

 

Tror selv jeg vil kjøpe en Nikon D90 med tanke på å senere oppgradere til fullformat når billigste fullformatkamera kommer godt under 10 000 kr.

 

Før 2020 tipper jeg fullformatsensorer også er å finne på innstegsmodeller til rundt 3000 kr mens profesjonelle kamera får enda større sensor. Utviklingen går fort fremover men skal man sitte på gjerde å vente går man glipp av mye glede.

Lenke til kommentar
Hehe, helt klart.... men slik er det bare.

 

Tror selv jeg vil kjøpe en Nikon D90 med tanke på å senere oppgradere til fullformat når billigste fullformatkamera kommer godt under 10 000 kr.

Er ikke så langt unna, D700 selges i de fleste butikker til 15.900. 5D hadde en periode hvor de lå rett over 10.000 også.

 

Tror også som du nevner at utviklingen går mot mellomformat for fortsette megapixel reset som ingen ende vil ta. Sier ikke nei til D3 ISO (eller bedre) og i overkant av 30 Megapixels :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Tror også som du nevner at utviklingen går mot mellomformat for fortsette megapixel reset som ingen ende vil ta. Sier ikke nei til D3 ISO (eller bedre) og i overkant av 30 Megapixels :)

Akkurat den delen er vel ikke mer enn ett par modeller unna men sier vi 100 MP med ISO egenskaper til D3 da begynner vi å snakke :!:

 

PS:

 

Ser du har både D# og D300 i stallen.... du er vel ikke tilfeldigvis intressert i å selge D300-en til skampris :p

 

Blir nok den eller D90 om en liten stund, får begynne med en 50 mm/f1.4

Lenke til kommentar
Ser du har både D# og D300 i stallen.... du er vel ikke tilfeldigvis intressert i å selge D300-en til skampris :p

Bruker faktisk D300 ganske mye, greit med noe lite og lett enkelte ganger. Skal jeg kjøre den seriøse stilen pleier jeg bruke D3 med 24-70mm f/2.8 og D300 med MB-D10, EN-EL4a og 70-200mm f/2.8. Med 9 og 8 bilder/sek skulle man være klar for det meste... ikke utstyret men meg det står på da (som alltid) ;) Forøvrig enda ikke vært borti å tømme EN-EL4a batteriene...

 

Har vært inne på tanken å slå til med D3x (da forsvinner mest sannsynlig D300), men lar det vente til prisen har falt litt. Mest sannsynlig kjører jeg denne komboen til D4 (eller hva oppfølgeren til D3 måtte hete) dukker opp i 2011. Ekstremt fornøyd, blir enda mer fornøyd etter bufferoppgradring av D3 i morgen :D

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Jeg skjønner, men da er D90 neppe noen god ide. Både D700 og 5DMk2 er jo bedre kamerahus...

For å si det på en annen måte så mener jeg nok 2500 kr forskjell på Canon 450D kit og ett Nikon D90 kit er mye mer verdt pengene enn de maaange titusen i forskjell man har opp til for ekslempel Nikon D3x. Det er ihvertfall min mening.....

 

Tja, det er vel "bare" en 4-5000 opp til D700 .. og slenger du inn en 5000-lapp til, så er du på 5DMk2.

 

Poenget er at det alltid finnes et bedre kamera om man bare er villig til å bruke mer penger. D90 koster drøyt 50% mer enn 450D, og det er naturlig at det dyrere produktet har noen fordeler som forsvarer den høyere prisen.

Lenke til kommentar
så er vel også 450D ment å konkurere med D60 og ikke D90 da

 

Det var vel akkurat det som var poenget mitt :)

 

Jasså her er liv i denne tråden fortsatt?

 

Jeg er klar over at D90 ikke skal direkte sammenlignes med 450D. Jeg går ikke opp til D90 bare for å få et camera som virker liksom :). Sånn sett kunne jeg like gjerne hoppet ned til en D40 også, om jeg bare var ute etter en AF som virket.

 

Grunnen for jeg hopper noen hakk opp er at når utgiftene kommer med ca et halvt års mellomrom, da merkes de ikke så godt som om de kom i en smell :). Har ikke noe i mot 450D og kunne gjerne ha bytta i et nytt av samme typen om jeg var rimelig trygg på at focusen fungerte.

 

Noen spurte om jeg også testet med alle filter demontert. Joda, gjorde det også.

Lenke til kommentar

Jeg leverte inn kit objektivet på mitt 450D til service pga fokus problemer på 18mm med fokuspunkt i senter.

Når jeg fikk objektivet tilbake virket alt som det skulle. Alt er i fokus. De justerte og byttet fokusmotor og gir i objektivet. Det er ikke kameraet det er noe feil på.

Endret av chevyz28
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...