Gå til innhold

Ny SSD-serie fra OCZ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
<klipp>Joda, men da kan du få flere problemer som er eliminert med SSD. Vibrasjon som forplanter seg i kabinettet, kortslutning dersom noe skulle komme bortpå kretskortet på harddisken, disken kan bli ødelagt dersom en er uforsiktig under flytting og varmeutvikling. Alle disse faktorene er mer eller mindre borte med SSD.
Klart det, men det er ingenting i veien for å gjøre slikt med disker også. De sitter nesten som støpt, må bruke makt for å få de løs igjen. Det er bare å stikke innom en "sytråd/garn-forretning"(eller hva det nå heter) og kjøpe en halvmeter. To striper på cirka 8 cm fester en disk mer enn godt nok. :) (og en SSD vil iverfall være godt nok festet)
Lenke til kommentar

Vertex 30GB og 900kr = 30kr/GB

Vertex 60GB og 1750kr = 29kr/GB

Vertex 120GB og 3300kr = 27kr/GB

Vertex 250GB og 6100kr = 24kr/GB

Kjøper en 30GB tvert hvis ytelsen er god. Har satt min grense på en tusenlapp. Ser ikke ut til at det blir tilgjengelig mindre kapasiteter enn det. Trenger jo egentlig bare 8Gb...

Jeg trenger også strengt tatt bare 8GB til den stasjonære maskina, men jeg tenkte den bærbare skulle arve SSDen etter hvert og da er det kjekt med litt mer plass. 32GB skulle holde greit for min del.

 

Foreløbig vurderer jeg mest disse modellene:

- OCZ Vertex 30GB, 200/160MB/s ca 900 kr

- Super Talent MasterDrive LX 64GB, 100/40MB/s ca 1000 kr

- Samsung 32GB 90/70MB/s "billig"

- OCZ Solid Series Value 30GB 155/90MB/s ca 800 kr

 

Men jeg vil lese grundige tester før jeg bestiller noe.

Lenke til kommentar

Har lenge hatt lyst på en SSD, men å lese forskjellige tester er jo nesten deprimerende. Anandtech sin test viste at det var jo ikke mulig å installere Vista på en av disse SSDene pga enorm forsinkelse i skriving. Blir nok ikke SSD på meg på et par år enda nei. Venter til det modnes en god del mer. Prisen burde også betydelig ned.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Typisk! Nettopp handlet meg en Core v2 60Gb til og ha i stuepcn og en Value 30Gb til Aspire one A150 min...

 

Er fornøyd med resultatene (spesielt på A150`n ny maskin gitt)

 

Men kunne godt ha ventet på enda mer ytelse (dammit) :ermm:

 

 

EDIT: A150`n bruker nlitet XP pro

Stuepcn bruker Vista Ultimate x64

 

Har ikke merket noen problemer med install og jeg har den fryktede ICH9 kontrolleren som Core "alltid" tryner på.

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
Altså: Den er superrask på lese og helt fin for sekvensiell skriveoperasjoner, men utrolig treg for mange småfiler på en gang. Det var det som fikk meg til å utsett kjøpet av en OCZ disk, da jeg jobber mye med småfiler, i f.eks. visual studio.

 

Det er jo det som er spørsmålet her - er dette problemet fikset på denne nye serien? Jeg bryr meg lite om antall MB/s etc og andre tekniske spesifikasjoner - min (returnerte) 30GB Core V2 grisebanket alt annet jeg har hatt av harddisker - problemet var "bare" at PC-en frøs helt opp med jevne mellomrom - alt fra 1 sekund til 30 sekunder - uten at jeg gjorde spesielle ting. Altså er den ubrukelig, selv om den er griserask når den funker.

 

Så lenge dette problemet er fikset kan den gjerne være "tregere" enn den forrige generasjonen for min del, for den er fortsatt LANGT raskere enn HDD.

 

900kr er jo latterlig billig. Her snakker vi om minst 20-30% økning i ytelse. Å oppgradere PC-en på vanlig måte (ny cpu, ram etc) for å få en like merkbar ytelsesøkning koster fort 4000-5000kr. Selv om dette naturligvis ikke blir sammenlignbart. Men for min del er CPU rimelig irrelevant f.eks. Det er stort sett ALLTID HDD'en jeg sitter å venter på.

Lenke til kommentar
Vertex 30GB og 900kr = 30kr/GB

Vertex 60GB og 1750kr = 29kr/GB

Vertex 120GB og 3300kr = 27kr/GB

Vertex 250GB og 6100kr = 24kr/GB

Kjøper en 30GB tvert hvis ytelsen er god. Har satt min grense på en tusenlapp. Ser ikke ut til at det blir tilgjengelig mindre kapasiteter enn det. Trenger jo egentlig bare 8Gb...

Jeg trenger også strengt tatt bare 8GB til den stasjonære maskina, men jeg tenkte den bærbare skulle arve SSDen etter hvert og da er det kjekt med litt mer plass. 32GB skulle holde greit for min del.

 

Foreløbig vurderer jeg mest disse modellene:

- OCZ Vertex 30GB, 200/160MB/s ca 900 kr

- Super Talent MasterDrive LX 64GB, 100/40MB/s ca 1000 kr

- Samsung 32GB 90/70MB/s "billig"

- OCZ Solid Series Value 30GB 155/90MB/s ca 800 kr

 

Men jeg vil lese grundige tester før jeg bestiller noe.

 

Her er noen flotte tall om SSD disker på forskjellige kontrollere.

 

Dette er for de som liker disk Pr0n :D

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=207557

 

SuperTalent MasterDrive PX SSD Fikk jeg nesten lyst på, hvis de ikkje har noen barnesykdomer som OCZ (core serien).. --> SuperTalent

http://www.memoryc.com/storage/solidstated...rivemxsata.html

 

 

Veldig bra at de nye OCZ diskene har 64 MB Cache og en ikkje jmicron kontroller :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

som manlord påpeker så godt, har OCZ Core diskene ekstremt dårlig ytelse ved behandling av mange små filer. Tester viser svært dårlig ytelse med ca 250 ms forsinkelse per operasjon ved behandling av små filer, mot konkurrentenes ca 0,2-3 ms. Det er mye dårligere enn på vanlige harddisker og oppleves i praksis som at hele operativsystemet fryser i forholdsvis lang tid.

 

Jeg stiller meg derfor skeptisk til disse diskene inntil videre.

 

Intels SSDer er kanskje dobbelt så dyre, men de yter da utrolig mye bedre.

Lenke til kommentar

Alt står og henger på hviken type kontroller som er implementert her. Utifra prisen forventer jeg ikke noe mirakel akkurat, men for 900kr for den billigste så kan jeg fint leve med at disken ikke er like sprek som Intels. Men, problemene med frysing og kopiering av mange må filer MÅ ha bitt løst, ellers er disse fremdeles totalt uinteressante.

 

Intels SSDer er allerede helt idèelle. Det eneste negative med dem er prisen *sukk*. Det kan da umulig være så dyrt å produsere en god SSD-kontroller?? (det kan det jo ikke være, for prisen er jo nesten linjær med mengde flashminne som er brukt).

 

Det blir ihvertfall veldig spennende når vi får se noen skikkelige tester av disse - for å se om de forrige generasjons problemene er blit rettet. Hvis de er, så ser jeg veldig lett for meg et tospann av de minste av disse i RAID.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Er jo naturlig at folk blir skeptiske ettersom OCZ Core v1 og v2 rett og slett ble fullstendige ubrukelig med sin kombinasjon av MLC og elendig JMicron kontroller :thumbdown:

 

Ser fint ut på papiret dette her, men det gjorde det jo forrige gang også.

Men har vell aldri blitt så skuffet over et kjøpt som jeg ble med min 32GB OCZ Core v2 som gikk rett i retur.

 

Og siden disse diskene har like lav prislapp så forventer jeg ikke noe mirakel akkurat, er nok veldig store begrensninger i disse diskene også. SSD blir nok ikke aktuelt som OS-disk hos meg innen prisene på kvalitets disker som X25-M fra Intel osv faller ned til rundt 2'000kroner, helst mindre!

Lenke til kommentar

Simen1, selv om vanlige bruksmønstre er 90% lesing og 10% skriving har de 10% så mye å si at du ender opp med kombinert ytelse på nivå med velociraptor i snitt, og med mulighet for systemfrys i flere sekunder i worst-case tilfeller.

 

Til alle som vurderer dette, IKKE bruk en slik som systemdisk. De kan funke bra til mye annet, men pga kontinuerlig tilfeldig skriving fra windows ødelegger dette ytelsen totalt.

Med en god SLC SSD eller Intel MLC til systemdisk, vil en slik være god komplementering for fler programmer og spill som ikke krever mye skriving.

Lenke til kommentar

Jeg er temmelig sikker på at de har fiksa problemet Core serien har hatt i denne nye Vertex serien. Ocz er fult klar over disse problemene og hadde dette bare vært en oppgradering av skrive- og leseytelsen så hadde den nok heller het Core 2 v3. Regner med cachen har noe å gjøre her med dette problemet. Det kan fint hende de fortsatt bruke jmicron kontrolleren, det er ikke den i seg selv som er dårlig, men hvordan den er blitt implementert sammen med mlc brikker.

 

Selvsagt så må man vente på tester for å være sikker, men jeg har stor tro på at problemet er fikset. Dette betyr at Intel får konkuranse og vi kan vente oss priskrig :D

 

Edit: "The OCZ Vertex Series is the result of all the latest breakthroughs in SSD technology, including new architecture and controller design"

Sitatet er tatt fra OCZ sine sider, det hinter til en ny kontroller :)

Endret av !alex!
Lenke til kommentar

SSD startet salget i 2008 en gang? Vanlige harddisker har jo vært i utviklingen nesten siden datamaskinens morgen og det har blitt brukt massevis av millioner i utvikling på disse. Forventer ikke at SSD blir voksen(eller kanskje i ungdomsstadiet?) før en stund ute i 2009, og selv da er det imponerende hvor raskt det har kommet inn på markedet.

 

Intel har noen ekstremt gode SSD disker, bare se testene på HardOCP hvor disse blir testet grundig i real life ytelse, ingen benchmarks, bare real life testing!

 

AM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...