Gå til innhold

Test: Nikon D90


Anbefalte innlegg

Jeg har også hørt rykter om dette, mitt tips er at det er importører ol. som ønsker å få opp salget i jula pga treig resesjons-salg. At kronekursen skulle falle enda mer og dermed bidra til høyere priser har jeg lite tro på. Heller motsatt, at krona styrker seg og importerte varer blir rimeligere for oss med NOK på henda. Men å spå valutakursenes utvikling med noen særlig grad av presisjon er nok de færreste forunt...

Det er vel det samme som har blitt sagt om bærbare PC'er. Her er det et helt klart ønske om å få opp salget før jul....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har også hørt rykter om dette, mitt tips er at det er importører ol. som ønsker å få opp salget i jula pga treig resesjons-salg. At kronekursen skulle falle enda mer og dermed bidra til høyere priser har jeg lite tro på. Heller motsatt, at krona styrker seg og importerte varer blir rimeligere for oss med NOK på henda. Men å spå valutakursenes utvikling med noen særlig grad av presisjon er nok de færreste forunt...

Det er vel det samme som har blitt sagt om bærbare PC'er. Her er det et helt klart ønske om å få opp salget før jul....

 

Jeg kan ikke så mye om det her, men hypotesen er at det er en tidsforskyvning mellom når krona går ned og vi som forbrukere merker det. D90 har såvidt jeg har kunnet se gått noe ned den siste måneden (fra drøyt 7000 til 6700), ikke opp. Dette tror jeg er fordi butikkene setter pris ut fra forhandlet pris på gjeldende varebeholdning. Altså vil vi få prisstigning i jan/feb når dagens forhandlede produkter kommer ut i markedet (dyrere innkjøp).

 

Dette korrigeres noe av generelt fallende priser på nye produkter, men det kan vel tenkes at også denne regelen vil endre seg ifm finanskrisen og redusert forbruk?

Lenke til kommentar

Ble opprørt da jeg så Akams sammenligning av detaljegjengivelse mellom D80 og D90. Jeg vil på det sterkesete advare folk mot å legge noe som helst vekt på denne delen av testen. Bildet av hovedkortet (angivelig) tatt med D80 er grunnleggende uskarpt! Jeg har tidligere hatt D80 og vet at det er i stand til å gi langt mer detaljer på pixelnivå (fra 100% crop). Sjekk heller dpreview.com sin test av D90 med sammenligning mot D80. Deres 100%-crop-bilder fra D80 er langt mer i tråd med min erfaring.

 

Nå er det jo egentlig D90 vi diskuterer i denne tråden, poenget mitt er bare at D90 sin "enorme forbedring på detaljgjengivelse" i beste fall er en ganske stor overdrivelse. Og villedende!

 

(Kan det være at Akam blander inn testbilder tatt med kit-objektiv?...)

Lenke til kommentar
(Kan det være at Akam blander inn testbilder tatt med kit-objektiv?...)

 

Testbildene våre er tatt med samme eksemplar av AF-D 50mm f1.4 på f5.6 med samme stativ, samme lyssetting, og til samme tid, give or take noen minutter. Resultatene er basert på "real life"-bilder tatt ute i felten, testbilder tatt av hovedkortet vårt, samt diverse testplansjer avfotografert på vår testlab og deretter utsatt for Imatest Pro, som er samme analyseverktøy som bl.a DPReview benytter. Sjelden har vi sett en så konsistent forbedring som dette fra D80 til D90, noe som også støttes av målingene våre.

Lenke til kommentar
Jeg har tidligere hatt D80 og vet at det er i stand til å gi langt mer detaljer på pixelnivå (fra 100% crop).

 

Husk på at vi ikke bestreber å vise bare hva som er det beste man med etterbehandling kan skvise ut av hvert kamera, men at vi også må ta hensyn til at resultatene våre skal være sammenlignbare kameraer imellom. Hvert kameras bilder får dermed så identisk behandling som vi kan gi dem, men det er sjelden optimalt for de ulike bildene.

Lenke til kommentar
Faen heller, forresten: Kunne ikke Canon, hvis de på død og liv skulle etterligne Nikon på noe, ikke heller gjort det på av-/på-bryteren?

 

Gjerne objektivdeksel også. Har (uoriginale) objektivdeksel av Nikon-type på alle objektiver til min 400D, da de er langt mer hendige å håndtere med solblender montert...

Lenke til kommentar
Faen heller, forresten: Kunne ikke Canon, hvis de på død og liv skulle etterligne Nikon på noe, ikke heller gjort det på av-/på-bryteren?

 

Gjerne objektivdeksel også. Har (uoriginale) objektivdeksel av Nikon-type på alle objektiver til min 400D, da de er langt mer hendige å håndtere med solblender montert...

Eller rett og slett å kjøpe et Nikon kamera. :whistle:

Lenke til kommentar
Nei, desverre. Inntil Canon av en eller annen grunn etterlignet Nikon på dette med batteriluker (450D) hadde vi heller ikke behov for det.
Det er jo først da tallene fra Nikon blir interessante - er det virkelig et større problem på Nikon enn andre produsenter? Jeg tviler svært sterkt på at det er et problem på Pentax, men det kan være andre som "sliter" med det samme, i den grad jeg vil si at Nikon sliter (noe jeg egentlig mener at de ikke gjør).
Lenke til kommentar
Nei, desverre. Inntil Canon av en eller annen grunn etterlignet Nikon på dette med batteriluker (450D) hadde vi heller ikke behov for det.
Det er jo først da tallene fra Nikon blir interessante - er det virkelig et større problem på Nikon enn andre produsenter? Jeg tviler svært sterkt på at det er et problem på Pentax, men det kan være andre som "sliter" med det samme, i den grad jeg vil si at Nikon sliter (noe jeg egentlig mener at de ikke gjør).

 

Personlig synes jeg tallene vitner om et ikkeproblem. At noen ryker, er helt normalt. Det hadde også skjedd om de var fremstilt i rustfritt stål. Noen klarer å ødelegge alt de eier. Sånn er det bare...

 

Synes egentlig akam er litt feige når de tester kameraer. Der er det nesten automatikk i at et kamera fra et høyere prissegment skal ha bedre score enn et kamera fra et billigere prissegment. Kan jo opplyse om at totalscoren på D90 var høyere enn 50D på dpreview.com ;)

Lenke til kommentar
Synd at bildekvaliteten til D90 har druknet litt i alt oppstyret om videomuligheten i diskusjoner rundt om...

 

Jepp enig der,akkurat som den druknet ang 50D pga fokus på høy iso  :no:

Det har vel noe med det faktum at Nikon ikke påstod noe som helst om bildekvalitet; men Canon lovte mer enn det de leverte.

 

Tom

Lenke til kommentar
Fra artiklen:

 

Den store nyheten på Nikon D90 er muligheten til videoopptak. Det har ligget i kortene en stund at dette ville dukke opp i ett eller annet speilreflekskamera - det er tross alt en naturlig videreutvikling av LiveView - og Nikon D90 var altså først ute.

 

Noen som har glemt Canon 5D MkII?

 

http://www.akam.no/artikler/etterlengtet_c...gapiksler/56003

Tviler på at det var/er glemt og som nevt, Nikon D90 var først ute.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...