Gå til innhold

Test: Nikon D90


Anbefalte innlegg

At det er endel klare forskjeller til D80, er jo som forventa, ut fra det vi har sett med D300 vs D200. Men at flere tester (kan ta utgangspunkt i DxOlabs) viser såpass store forbedringer i forhold til D300, er nesten merkelig. For dette skal jo bare være en oppdatert versjon av samme sensor? Hos Imaging-resource kommer D90 på topp blant crop-sensorene i dynamisk omfang, og på tredjeplass totalt, bak D700 og A900. Så Akam-testen virker absolutt konsistent med andres resultater.

 

Jeg lurer på om det er gjort noe med avlesning og datahåndtering før RAW-generering, for forskjellene er større enn en vanligvis ser med justeringer på samme sensor.

 

Kanskje gjør forbedringene at en "D300s" blir mer sannsynlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje gjør forbedringene at en "D300s" blir mer sannsynlig?

Har tenkt det samme, men hvor stor er egentlig sannsynligheten for at Nikon kommer med en D300s istedet for "D400"?

 

Selv om testen hos akam kanskje viser større forskjeller enn i realiteten (jmf andre tester), så er det ikke tvil om at D90 er minst på høyde med D300 på de aller fleste felt når det gjelder bildekvalitet, bortsett fra på høy ISO.

 

For min egen del hadde det vært perfekt med en D300s, iom at 12 MP er nok og at jeg vil heller beholde den gode ytelsen på høyere ISO istedet for 14-15 MP og noe svakere ytelse på høyere ISO som sannsynligvis "D400" får (nå kan jo selvsagt Nikon imponere og komme med en 15 MP sensor med minst like god ytelse på høy ISO som D300). :hmm:

Lenke til kommentar
Kanskje gjør forbedringene at en "D300s" blir mer sannsynlig?

Har tenkt det samme, men hvor stor er egentlig sannsynligheten for at Nikon kommer med en D300s istedet for "D400"?

 

Ikke helt liten, vil jeg tru. Foreløpig ligger jo nemlig D300 ganske så trygt plassert konkurransemessig, enda Canon rusha ut 50D. Med en D300s som gir litt bedre sensorytelse, bedre LiveView, kanskje video, ligger Nikon bra an, og kan la D300-modellen få sin "naturlige" levetid på 3 år. Hvis de i stedet lanserer D400, vil en sånn modell fort virke som en heller puslete oppfølging, for hvor mye mer bør egentlig Nikon putte inn i en sånn modell nå? Så jeg vil tippe på lansering av D400, med "ny" (for APS-C) sensorteknologi, forbedra AF-system, "seriøs" video-modus og (kanskje) 15-16MP Nikon-sensor med mulighet for 8MP høy-ISO crop sommeren 2010. Dette er sånt som burde inn i en D400, og jeg tviler på at Nikon vil ha alt klart med det aller første.

Lenke til kommentar
Synd at bildekvaliteten til D90 har druknet litt i alt oppstyret om videomuligheten i diskusjoner rundt om...

 

Jepp enig der,akkurat som den druknet ang 50D pga fokus på høy iso  :no:

Det har vel noe med det faktum at Nikon ikke påstod noe som helst om bildekvalitet; men Canon lovte mer enn det de leverte.

 

Tom

 

Canon har levert det de lovte,nemmelig et kamera som skulle yte bedre enn 40D og minst like bra som D300, men at media og enkelte forum fokker det opp blir en annen sak .

 

 

God Jul  :xmas:

Lenke til kommentar
Synd at bildekvaliteten til D90 har druknet litt i alt oppstyret om videomuligheten i diskusjoner rundt om...

 

Jepp enig der,akkurat som den druknet ang 50D pga fokus på høy iso  :no:

Det har vel noe med det faktum at Nikon ikke påstod noe som helst om bildekvalitet; men Canon lovte mer enn det de leverte.

 

Tom

 

Canon har levert det de lovte,nemmelig et kamera som skulle yte bedre enn 40D og minst like bra som D300, men at media og enkelte forum fokker det opp blir en annen sak .

 

Jeg tviler på at så mange vil gå god for denne gjengivelsen av hva Canon lovet. Og er det MEDIA som "fokker det opp"?

 

Fra Canon 50D-10D-forumet på dpreview.com

 

I thought this would be of interest. If already posted sorry.

 

http://www.pdngearguide.com/... .../news/e3ib06feef71f62cc176182978d9e395dbe

 

 

 

1. Mr. Westfall,

 

Thanks for making yourself available for this.

 

 

Can you tell us how many stops of high ISO (1600-3200) noise improvement there is with the 50D versus the 40D? For RAW given equal NR settings? For JPG?

 

Chuck's Answer: At default camera settings for in-camera JPEGs, and assuming equalized output sizes in order to gain the benefit of the EOS 50D’s increased resolution, there is approximately a 1 stop improvement in noise reduction for the 50D compared to the 40D. Run the comparisons and see for yourself. For RAW images, the difference in image quality between the two cameras is almost entirely dependent on the user’s choice of processing techniques.

 

2. Hi Chuck,

 

Thank you so much for taking your time out for this Q/A.

 

 

I don't mean to be rude with this question but I hope you do get a chance to answer this.

 

1. Would you share any light on what happened with the 50D release? and High ISO noise levels compared to 40D? There has been much discussion and evidence showing that the 50D is worse.

 

Canon has directly stated a 1.5 stop noise advantage over 40D.....This is hardly true...

 

I myself am a proud 40D and 50D owner, I too notice this difference, done many tests etc with it. Having spent so much money and blindly upgrading by Trusting Canon, I kind of do feel hurt a little. As Image Quality is the most important than ANY OTHER FEATURE.

 

No doubt, I still support Canon fully and have invested so much money but knowing this trust I was hoping for better support and trust back from canon.

 

Again thanks and sorry if this comes across the wrong way....

 

Jay

Jay at 10:49pm on Monday, November 03, 2008

3. Hi, Jay:

 

 

Thanks for your message. I agree with you that the improvement of image quality is a top priority for any new EOS Digital SLR. My statement of an approximate 1 to 1.5 stop improvement in noise levels for EOS 50D vs. 40D was made on the basis of the default settings for image quality with both cameras, in other words Large/Fine JPEGs. As I stated in my answer to question 70 above:

 

"At default camera settings for in-camera JPEGs, and assuming equalized output sizes in order to gain the benefit of the EOS 50D’s increased resolution, there is approximately a 1 stop improvement in noise reduction for the 50D compared to the 40D. Run the comparisons and see for yourself. For RAW images, the difference in image quality between the two cameras is almost entirely dependent on the user’s choice of processing techniques."

 

Independent tests of the EOS 50D's image quality are starting to appear on many different web sites, including the Imaging Resource. Shawn Barnett says: "Judging from our test images, Canon has indeed managed to improve image quality while raising ISO and increasing resolution at the same time."

 

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E50D/E50DA.HTM

 

 

The same web page also displays a direct comparison of EOS 50D vs. EOS 40D set to Large/Fine JPEG at ISO 3200, with 100% pixel magnification crops, as well as a comparison of each of the 50D's High ISO noise reduction settings when used at ISO 3200. Both of these comparisons do a good job of showing users real-world examples of the image quality from the EOS 50D, at least to the extent that's it's possible to do so on the Web. The 50D vs. 40D comparison in particular shows that both the accuracy of color reproduction and the level of detail are similar for bothe cameras, while noise is noticeably reduced with the 50D. The only area where the comparison falls short is that it does not equalize the output size to realize the benefits of the 50D's increased resolution. However, printing the files to an equal size would accomplish that objective and make the comparison as fair as possible.

 

To summarize, the EOS 50D's improvement in image quality compared to the EOS 40D at ISO 3200 is clear and demonstrable at each camera's default settings for in-camera JPEGs when output size is equalized. That was the basis of my original statement when the 50D was announced, and I believe the results speak for themselves.

 

Best Regards,

 

Chuck Westfall

Technical Advisor/Professional Products Marketing Division

Consumer Imaging Group/Canon U.S.A., Inc.

 

Synes egentlig dette taler for seg sjøl - for de som måtte være interessert i å lytte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alle objektiver til Nikon speilreflekskameraer er F-objektiver... "F" er betegnelsen på Nikon-fatningen. Det er ingen spesiell betegnelse på objektiver med blenderring, men objektivene uten blenderring har en "G" i navnet.

 

Og inntil jeg faktisk ser bevis på at noen har klart å filme med blenderringen stilt på noe annet enn minste blenderåpning så velger jeg å ta den påstanden med en fryktelig stor klype salt. D90 og tilsvarende modeller er nemlig ikke så begeistret for at man flytter på blenderringen i andre moduser enn "M", og gir feilmelding hvis ikke blenderringen er stilt inn på minste blender.

Lenke til kommentar
Alle objektiver til Nikon speilreflekskameraer er F-objektiver... "F" er betegnelsen på Nikon-fatningen. Det er ingen spesiell betegnelse på objektiver med blenderring, men objektivene uten blenderring har en "G" i navnet.

 

Og inntil jeg faktisk ser bevis på at noen har klart å filme med blenderringen stilt på noe annet enn minste blenderåpning så velger jeg å ta den påstanden med en fryktelig stor klype salt. D90 og tilsvarende modeller er nemlig ikke så begeistret for at man flytter på blenderringen i andre moduser enn "M", og gir feilmelding hvis ikke blenderringen er stilt inn på minste blender.

ja, var G-objektiv jeg mente selvsagt. Men har ikke sett noen videoeksempler, kun leste det i siste nummer av "fotografi" mener jeg.

Lenke til kommentar
ok, hvilket betyr at det jeg leste om at du kunne justere dybdeskarpheten bare var sludder da?
Ærlig talt, nå må du lese det jeg skriver.

 

Du kan ikke styre blenderåpningen på G-objektiver manuelt, fordi de ikke har en blenderring. Du kan styre blenderåpningen manuelt på alt som ikke er G-objektiver.

 

Og når du lar kameraet styre blenderåpningen, så er det ingen forskjell på G-objektiver og ikke-G-objektiver, mekanismen som kameraet bruker er den samme. Det eneste unntaket er de heller esoteriske PC-E-objektivene, der blenderåpningen endres elektronisk og det ikke er noen mekanisk kobling for blenderåpning fra huset til objektivet.

 

Jeg tviler dog på at D90 lar deg endre blenderåpningen mens du filmer, siden Nikons modeller i den klassen generelt gir feilmelding hvis blenderringen ikke er låst på minste blender. Man kan kanskje jukse seg til noe ved å teipe fast bryteren som forteller kameraet at blenderringen er i riktig stilling, men jeg tviler på at resultatene vil bli noe bra. Og jeg tar det i hvert fall ikke for god fisk før jeg ser eksempelvideoer der noen faktisk har gjort det.

Lenke til kommentar

Kan man ikke filme i manuell modus? Da skal det gå bra å flytte blenderringen. Særlig hvis man bruker et objektiv uten sånt elektronikk-tull, feks et AI-S eller AI-objektiv.

 

Eller er det sånn at man først velger blender og så filmer uten å kunne endre underveis? Aldri prøvd den funksjonen jeg. Men jeg synes det virker som vi må vente et par generasjoner før den blir virkelig bra.

Lenke til kommentar

Skal teste så fort jeg får kloa i et objektiv med blenderring, og legge ut en video om det faktisk lar seg gjøre.

 

Har filmet littegranne med den, og syns det faktisk er forbausende lett å få fokus, dog det selvfølgelig fort kan se klønete ut. Dette er selvfølgelig ingen erstatter for et skikkelig videokamera, men det gjør meg absolutt ingenting at jeg faktisk har mulighet til å fange opp levende bilder.

Lenke til kommentar

Stor edit: Så ikke at du hadde D90 før nå dga1.

 

Jeg skjønner ikke hvor dpreview og akam har det fra at det er mulig å velge blenderåpning før man begynner. Jeg får samme dybdeskarphet uansett (og JA; jeg har kameraet på M). På skjermen får man inntrykk av at man endrer dybdeskarphet både før filming og under, men ved visning er det tydelig at så ikke har skjedd. Får noen andre til dette?

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...