Gå til innhold

Forbudt å kjøpe sex i utlandet...?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234
det er lov å kjøpe ting, det er lov å ha sex.

hvorfor skal det ikke være lov til å kjøpe sex?

Fordi det er forskjell på å kjøpe melk & brød vs. å kjøpe mennesker? Ville du likt om din datter solgte kroppen sin?

En kan ikke avgjøre hvilke yrker som skal være tillatt, på grunnlag av hvilke karrièreønsker foreldre har for sine barn. Åpenbart finnes det mange foreldre som ikke ville "likt" om deres døtre ble kassadamer, vaskehjelper, parkeringsvakter, burleskdansere, støvsugerselgere eller søppeltømmere - men det kan selvsagt ikke ha noe å si for yrkenes legalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og her kommer moraliseringen inn. Hvem er du til å bestemme hva som er "normalt arbeide"?

Må du rull inn da..

 

I stedet for "normalt" så si gjerne den type arbeid som formidles via arbeidskontoret ++

 

Hvis du selv mener prostitusjon kan likestilles med annet arbeide, skal da jenter f.eks. miste arbeidsledighet-trygden hvis de nekter å ta jobb på bordell? Det er jo konsekvensen av standpunktet ditt.

Lenke til kommentar

Mekkus, det har vært nevnt flere ganger allerede hvordan prostitusjon er tidenes eldste kvinneyrke etc. det har helt fram til i moderne tid vært godtatt.

det du nevner med at de bare kan søke trygd er heller ikke rett. de fleste horene i norge er ikke normenn, og får derfor ikke den samme støtten som jeg og deg ville fått. det kan være vanskelig å skaffe jobb fordi de ikke kan norsk, og eneste intektskilde er prostitusjon. nå som det er forbudt, hva skal de da gjøre?

 

og mens vi er inne på det, kan noen besvare hvorfor yrker som nakenmodell ikke er blitt forbudt i samme slengen? det er akkurat samme prinsipp, og "problem" mener staten

 

edit:

det er lov å kjøpe ting, det er lov å ha sex.

hvorfor skal det ikke være lov til å kjøpe sex?

Fordi det er forskjell på å kjøpe melk & brød vs. å kjøpe mennesker? Ville du likt om din datter solgte kroppen sin?

jeg ville ikke likt det fordi andre ser på det som umoralsk og det hadde ikke blitt særlig snakketema over spisebordet med mormor og morfar.

som en nevnte tidligere så følger det ofte med en del uønskede ting som dop og kriminallitet, nettopp fordi det er så dårlig kontroll på det fra før, så istedet for åforbedre forholdene de har, så tar de det fra dem.

 

se på det som om du hadde hatt en dårlig bil som knapt var i stand til å kjøre. hva ville du, fikset bilen slik at den var brukbar eller bli fratatt bilen?

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar
Og her kommer moraliseringen inn. Hvem er du til å bestemme hva som er "normalt arbeide"?

Må du rull inn da..

 

I stedet for "normalt" så si gjerne den type arbeid som formidles via arbeidskontoret ++

 

Hvis du selv mener prostitusjon kan likestilles med annet arbeide, skal da jenter f.eks. miste arbeidsledighet-trygden hvis de nekter å ta jobb på bordell? Det er jo konsekvensen av standpunktet ditt.

Jeg synes godt jobber på statseide bordeller kan formidles via arbeidskontoret. Men nei, det kan godt være spesielle regler for disse jobbene. Det tviler jeg på at ville vært noe stort problem.

Lenke til kommentar
Jeg synes godt jobber på statseide bordeller kan formidles via arbeidskontoret. Men nei, det kan godt være spesielle regler for disse jobbene. Det tviler jeg på at ville vært noe stort problem.

Hva er "spesielle regler" da? At man kan reservere seg mot oralsex og penetrering, men må værsågod finne seg i å utføre f.eks. handjobs? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg synes godt jobber på statseide bordeller kan formidles via arbeidskontoret. Men nei, det kan godt være spesielle regler for disse jobbene. Det tviler jeg på at ville vært noe stort problem.

Hva er "spesielle regler" da? At man kan reservere seg mot oralsex og penetrering, men må værsågod finne seg i å utføre f.eks. handjobs? :p

Heh.

 

Spiller det egentlig noen rolle, da? Som argument for å forby et yrke, er ikke "det er vanskelig å forene med dagpengeordningen" spesielt vektig.

Lenke til kommentar

Traficking og hallikvirksomhet har vært forbudt i mange år allerede. Eneste begrunnelsen jeg ser for denne loven er å få vekk alle de utenlandske prostituerte fra norske gater. Nigeria-horene dominerte Oslo sentrum på kveldene før nyttår. Det handler ikke om å beskytte kvinner, men om å lage et "hyggeligere" offentlig rom i Oslo. Det kan man mene hva man vil om, det som opprører meg mest er at politikere har brukt vikarierende argumenter i denne saken, og pressen har vært som lam. Nå ser det ut til at det ikke lenger er noe problem med politiressurser heller lengre. De skal spane på de mannfolka som måtte finne på å få seg en sugetur slik at de kan gi bøter (inntekter til staten), mens hverdagskriminaliteten blir henlagt som vanlig pga "kapasitet".

Lenke til kommentar
Traficking og hallikvirksomhet har vært forbudt i mange år allerede. Eneste begrunnelsen jeg ser for denne loven er å få vekk alle de utenlandske prostituerte fra norske gater. Nigeria-horene dominerte Oslo sentrum på kveldene før nyttår. Det handler ikke om å beskytte kvinner, men om å lage et "hyggeligere" offentlig rom i Oslo. Det kan man mene hva man vil om, det som opprører meg mest er at politikere har brukt vikarierende argumenter i denne saken, og pressen har vært som lam. Nå ser det ut til at det ikke lenger er noe problem med politiressurser heller lengre. De skal spane på de mannfolka som måtte finne på å få seg en sugetur slik at de kan gi bøter (inntekter til staten), mens hverdagskriminaliteten blir henlagt som vanlig pga "kapasitet".

Hvorfor lage en landsdekkende lov for et problem som bare finnes i Oslo?

Hvorfor ikke bare forby utendørsprostitusjon i Oslo? Det er da der problemet er, ikke resten av landet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hvorfor lage en landsdekkende lov for et problem som bare finnes i Oslo?

Hvorfor ikke bare forby utendørsprostitusjon i Oslo? Det er da der problemet er, ikke resten av landet.

Det anses antakeligvis som mer stuerent å argumentere med at kvinners verdighet og trygghet trues av prostitusjon, enn at sorte kvinner tar seg dårlig ut på Karl Johan. Det er også et problem at det er vanskelig for en politiker å tale det som det vil bli fremstilt av moralistene som "horekundenes sak" - sistnevnte utgjør tross alt en marginal velgergruppe, og den prinsippfaste politiker mister lett sin stortingsplass.

Lenke til kommentar
Det handler ikke om å beskytte kvinner, men om å lage et "hyggeligere" offentlig rom i Oslo.

 

Ved å lage et hyggeligere offentlig rom som du kaller det, så avviser også myndighetene av de ønsker norge som mottakshavn for menneskehandling.

Det er det loven handler om, hadde det vært et så brennende ønske om å lage fine gater eller moralisere som og har blitt hevdet så hadde loven kommet for tiår siden.

 

Det kan man mene hva man vil om, det som opprører meg mest er at politikere har brukt vikarierende argumenter i denne saken, og pressen har vært som lam.

 

Pressen har gitt bra spalteplass og sendetid til motstandere av loven.

 

Nå ser det ut til at det ikke lenger er noe problem med politiressurser heller lengre. De skal spane på de mannfolka som måtte finne på å få seg en sugetur slik at de kan gi bøter (inntekter til staten), mens hverdagskriminaliteten blir henlagt som vanlig pga "kapasitet".

 

Hva skulle politiet sagt?

-Joda, vi får en ny lov, men vi gir egentlig blanke for det finnes jo viktigere saker.

 

Hvorfor lage en landsdekkende lov for et problem som bare finnes i Oslo?

Hvorfor ikke bare forby utendørsprostitusjon i Oslo? Det er da der problemet er, ikke resten av landet.

 

Det har vært et stort utbredt fenomen forutenom Karl Johan også.

I Bergen kunne man ikke gå i deler av sentrum uten å bli løpt ned av prostituerte, hvor de mest agressive har tatt tak i armen til forbipasserende menn.

Stavanger har også meldt om problemer.

 

:)

Lenke til kommentar

Det har vært lover mot menneskehandel i Norge i mange år allerede! Hva skal vi da med enda en lov mot det samme?

 

Politiet må til enhver tid prioritere de oppgaver politikerne pålegger dem. Jeg synes det er merkelig at politiet har fått til oppgave å prioritere frivillig sex mellom voksne mennesker når det er krise i politiet pga manglende ressurser.

 

Pressen har vært svært snille i denne saken, da det vitterlig ikke er noe argument for loven annet enn at den gjør prostitusjonen usynlig. For å gjenta meg selv til det kjedsommelige; vi har i mange år hatt en lov mot menneskehandel og hallikvirksomhet. Denne loven er derfor ikke noe nytt bidrag i så henseende. Det den gjør er å fjerne den fra gaten.

Lenke til kommentar
Det har vært lover mot menneskehandel i Norge i mange år allerede! Hva skal vi da med enda en lov mot det samme?

 

Den har jo ikke vist seg å virke tilstrekkelig, så revidert lovgivning må til for stanse menneskehandel.

Godt mulig det finnes andre måter å gjøre det på, men forutenom bordeller som må anses som utopisk per i dag, så kommer ikke jeg på noen.

Lenke til kommentar

Prioriteringene burde da være mer slik:

 

1. Drap

2. Voldtekt

3. Tyverier

4. Narkotika salg / smugling

5. Våpen salg / smugling

(...)

Langt nede på listen har vi ting som å ta sex kundene, pirater osv.

 

Det er iallfall slik det burde være, å selge sex er vanligvis oferløs kriminalitet.

Lenke til kommentar
*snip

 

Hva med menneskehandel da?

Jo selvsagt skal menneskehandel også ha høy prioritet, det er sikkert også ganske mye mer som burde være på den listen, men gidder ikke å sitte her hele natten og skrive. Uansett så er menneskehandel allerede forbudt så ser ikke hvorfor vi skal forby prostitusjon med det som et sterkt argument.

Lenke til kommentar
Jo selvsagt skal menneskehandel også ha høy prioritet, det er sikkert også ganske mye mer som burde være på den listen, men gidder ikke å sitte her hele natten og skrive. Uansett så er menneskehandel allerede forbudt så ser ikke hvorfor vi skal forby prostitusjon med det som et sterkt argument.

Loven har jo ikke fungert.

Lenke til kommentar
Jo selvsagt skal menneskehandel også ha høy prioritet, det er sikkert også ganske mye mer som burde være på den listen, men gidder ikke å sitte her hele natten og skrive. Uansett så er menneskehandel allerede forbudt så ser ikke hvorfor vi skal forby prostitusjon med det som et sterkt argument.

Loven har jo ikke fungert.

Ja, men hva er egentlig grunnen til det? Politiet får jo bare mindre resurser til det nå som de skal ta hore kundene, i mellomtiden blir det vel et strengt innemiljø for det der hvor horer som er skaffet gjennom menneskehandel kan bli mye vanligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Loven har jo ikke fungert.

Det kan man si om så mye. Folk dreper selv om det ikke er tillatt; loven fungerer ikke - la oss chip'e folket og montere videokameraer i alle hjem!

--

I stedet for å vedta nye, ikke-håndhevbare lover, bør en bevilge det som er nødvendig for å håndheve det eksisterende regelverket. Hvordan samtykkende, voksne mennesker arrangerer seksuallivet sitt vedgår ingen andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...