Gå til innhold

Word ikke godkjent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg trodde norsk skolesystem på eksamen sugde.. nå det der tok kaka...

 

Ikke godkjent å skrive på Word, Pøh noe av det mest hjernedøde jeg har hørt, også forslaget om å få ekstraundervisning?! Gi alle elevene 6'er for deres egen inkompetanse sier jeg !

Det er gode grunner til at en ikke lar folk levere inn Word-dokumenter (ikke det samme som at folk ikke får lov til å bruke Word). Det er elevenes ansvar å følge eksamensreglementet, en stryker også hvis en glemmer å skrive å skrive eksamensnummer på arka. Det er forøvrig ekstremt morsomt hvor lite elevene visste om hvordan de skal levere inn dokumenter når det er snakk om et IT-fag der de skal produsere medieinnhold.

 

Min neste eksamen skal eg skrive i Paint og levere som .bmp. Berre for å vere sikker, liksom.
Ville blitt en passe stor fil ;)
Det er det som er fint med PNG. Ikke at jeg ville funne på å levere et tekstdokument som bitmap, da :p.

$ optipng -o7 bilde.bmp

OptiPNG 0.6.2: Advanced PNG optimizer.

Copyright © 2001-2008 Cosmin Truta.

 

** Processing: bilde.bmp

Importing BMP

995x767 pixels, 1 bit/pixel, 2 colors in palette

Input file size = 98238 bytes

Trying:

zc = 9 zm = 9 zs = 0 f = 0 IDAT size = 4193

zc = 9 zm = 8 zs = 0 f = 0 IDAT size = 4192

zc = 8 zm = 9 zs = 0 f = 0 IDAT size = 4189

zc = 9 zm = 9 zs = 1 f = 0 IDAT size = 4169

 

Selecting parameters:

zc = 9 zm = 9 zs = 1 f = 0 IDAT size = 4169

 

Output file: bilde.png

 

Output IDAT size = 4169 bytes

Output file size = 4244 bytes (93994 bytes = 95.68% decrease)

 

At de ikke hadde noen alternativer til .doc er latterlig.
Hva mener du? De kunne jo levere dokumenter som PDF, det er da ingen grunn til å levere inn dokumenter i dokumenter i redigerbare formater.

Så lenge de kan levere inn presentasjonsfiler som er redigerbare og excelfiler som er redigerbare, så ser jeg INGEN grunn til å ikke kunne levere inn .doc. Dessuten er det ikke spesielt vanskelig å redigere pdf-filer. Gratis kan man gjøre det og.

Lenke til kommentar
Så lenge de kan levere inn presentasjonsfiler som er redigerbare og excelfiler som er redigerbare, så ser jeg INGEN grunn til å ikke kunne levere inn .doc. Dessuten er det ikke spesielt vanskelig å redigere pdf-filer. Gratis kan man gjøre det og.

 

Akkurat, hovedgrunnen til at man i mange tilfeller leverer inn .pdf er IKKE at det ikke kan redigeres, men at det ser likt ut for alle som leser filen(i de fleste tilfeller ser det likt ut, men ikke alltid).

 

Når det er sagt så er vel dette forsåvidt også tilfelle for .doc nå som det finnes word viewer.

 

Slik jeg ser det var det også lovlig å levere inn som htm/html, og vi vet jo alle hvordan forskjellige nettelsere behanlder dette.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke denne saken.

 

Alle elevene i en klasse ved en engelsk skole strøk til eksamen fordi eksamensoppgaven ble skrevet på Word-format.

 

Ok, så de strøk fordi de leverte inn i et format som ikke var godkjent?

 

Læreren skal nemlig ha bedt elevene om å lagre eksamensoppgaven på Microsoft Word-format (.doc).

 

Oook, så Word var godkjent og elevene leverte i Word, hvorfor ble de strøket da?

 

På denne siden finner man en liste over filformater som er godtatt i det aktuelle faget. Merkelig nok godtas formater som .xls, .xlsx, .ppt, .pptx og ppsx, men ikke Word-formatene .doc eller .docx.

 

Så de ble strøket fordi læreren sa de skulle levere i Word-format (korrekt), men på siden hvor de skulle laste opp bidragene så sto ikke Word-formatet nevnt allikevel?

 

Igjen: jeg skjønner ikke denne (ikke-)saken. Den er rett og slett elendig oversatt fra engelsk (altså rett fra The Register).

 

Her er den originale artikkelen:

 

Updated The 29 students of a computing class at a school in Lincolnshire have all failed to gain their diploma because their teacher told them to save their coursework in Microsoft Word format, which is not accepted by the exam board.

 

Aha! Så læreren sa de skulle levere i et format som ikke var godkjent av eksamensmyndighetene. Nå forstår jeg. Kunne det sies enklere?

Hva er problemet ditt, forstår du ikke noe med mindre alt står i en og samme setning? Hvis du klarer å lese hele avsnitt og faktisk sette sammen meningen fra flere setninger, så står saken ganske tydelig forklart. Jeg siterer det du har sitert på nytt, men denne gangen slik det står i artikkelen:

Læreren skal nemlig ha bedt elevene om å lagre eksamensoppgaven på Microsoft Word-format (.doc). På denne siden finner man en liste over filformater som er godtatt i det aktuelle faget. Merkelig nok godtas formater som .xls, .xlsx, .ppt, .pptx og ppsx, men ikke Word-formatene .doc eller .docx.

Ble det lettere når jeg ikke klippet sitatet i to sånn som du gjorde eller?

Lenke til kommentar

På Samfunnsvitenskapelig Fakultet ved UiB er de ganske nazi på hvilke formater som kan leveres inn, ikke bare til eksamensoppgaver men også til semesteroppgaver. En av grunnene er at lærerne i Innformasjonsvitenskap kun har Mac. Som en tommelregel skal man ikke levere inn redigerbare dokumenter, slik det har vært påpekt her tidligere.

Lenke til kommentar
....

 

Hva er problemet ditt?

 

Klarer du ikke å se at artikkelforfatteren har glemt å ta med den viktige informasjonen som forteller oss at læreren ikke er den som utformet listen over godkjente filtyper?

 

...

 

Dette er ikke til Irgendwer

 

Jeg blir ikke like provosert over regelryttere og moralister nå lenger som før,

begynner å venne meg til at folk er helter til å løfte pekefingre på nett.

Allikevel er det festlig å se hvor mange som gjør det, hele tiden...

Lenke til kommentar
Hvor vanskelig vil det være å gjøre et lite unntak for disse 29 elevene? Det skulle da ikke være vanskelig å åpne disse 29 oppgavene lagret i et relativt kjent format? Dette er jo tross alt ikke elevene sin feil..

Jo, det er deres egen feil. De har ikke overholdt eksamensreglementet og det er pr. definisjon diskvalifikasjon fra eksamen.

 

Dessuten snakker vi om studenter, ikke elever.

 

Det jeg synes er mest rart med denne saken er hvorfor ingen av de 29 studentene reagerte på lærerens feilinformasjon. Helt utrolig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det jeg synes er mest rart med denne saken er hvorfor ingen av de 29 studentene reagerte på lærerens feilinformasjon. Helt utrolig.

...da spesielt med bakgrunn i typen fag det her var snakk om. Gruppe psykologi ?

Lenke til kommentar
Læreren bør selvsagt også byttes ut, siden han/hun ikke er kvalifisert til å undervise i faget.

 

Så enkelt du bedømmer denne læreren da. Tror man skal ha litt mer innsyn for å mene at lærereren ikke er egnet i jobben. Svært useriøst innlegg.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Hva er problemet ditt?

 

Klarer du ikke å se at artikkelforfatteren har glemt å ta med den viktige informasjonen som forteller oss at læreren ikke er den som utformet listen over godkjente filtyper?

Ehm, det er da nokså underforstått at det ikke var læreren som bestemte hva som ble godkjent. Mener du at han skulle få studentene til å bruke .doc for så å selv stryke dem etterpå bare for moroskyld eller?

Lenke til kommentar
De som skal vurdere oppgavene får ikke åpnet .doc og da er det jo ikke rart at elevene stryker.

 

Å levere en oppgave i .doc når .pdf er så mye mer egnet vet ikke jeg hvorfor folk gjør. Og når faget heter "Digital Application" så må man anta at elevene har litt kunnskaper om dette også. Men jeg synes jo det var litt rart at de ikke som skulle vurdere hadde MS Word i programpakka si.

Hvilke tekstbehandlingsprogrammer får ikke åpnet .doc-filer? Det er vel heller ikke så uvanlig at folk gjør som de får beskjed om.

 

Siden dette er et IT-fag og studentene produserer digitalt innhold - for distribusjon også, antar jeg - bør de vel også kunne vite noe om formatet de lagrer i. Dessuten er det ved alle eksamener krav som hver enkelt student må sette seg inn i og overholde. Ved skriftlig eksamen må man f.eks. passe på å skrive sitt eksamensnummer på hvert ark man leverer. Det er da ikke noe annerledes med krav om filformatet? Nei, disse studentene fikk som fortjent!

 

En annen ting er at de bare burde tillatt åpne formater, eller XML-baserte standarder som er ISO-godkjent.

 

Læreren bør selvsagt også byttes ut, siden han/hun ikke er kvalifisert til å undervise i faget.

De ble feilinformert og fikk som fortjent? Og hva har dette med om at læreren ikke er kvalifisert til å undervise faget?

 

Hva mener du? De kunne jo levere dokumenter som PDF, det er da ingen grunn til å levere inn dokumenter i dokumenter i redigerbare formater.

Nå er det strengt tatt ikke veldig vanskelig å redigere et .pdf dokument.

 

Hvor vanskelig vil det være å gjøre et lite unntak for disse 29 elevene? Det skulle da ikke være vanskelig å åpne disse 29 oppgavene lagret i et relativt kjent format? Dette er jo tross alt ikke elevene sin feil..

Jo, det er deres egen feil. De har ikke overholdt eksamensreglementet og det er pr. definisjon diskvalifikasjon fra eksamen.

 

Dessuten snakker vi om studenter, ikke elever.

 

Det jeg synes er mest rart med denne saken er hvorfor ingen av de 29 studentene reagerte på lærerens feilinformasjon. Helt utrolig.

Dersom du hadde vært i denne situasjonen, ville du da trosset lærerens beskjeder? La oss si at du har matteeksamen, og kalkulator ikke er nevnt i eksamensreglementet. Læreren sier imimdlertig at det er tillatt. Når resultatene har kommet har alle stryki fordi kalkulator ble brukt. Du legger deg da helt flat og tar på deg all skyld for at du har stryki?

 

Hittil har vi alltid kunnet levere i hvilket tekstformat vi selv ville. På videregående fikk vi beskjed om at alt skulle leveres i .doc (.docx ble godtatt etterhvert som det ble oppgradert fra Office 2k3 til 2k7), også eksamensoppgavene.

 

Dersom man er så opptatt av integritet og konfidensialitet kunne man jo bare kryptert dokumentet eller hashverdien til dette, og sendt med studentens offentlige nøkkel.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
De som skal vurdere oppgavene får ikke åpnet .doc og da er det jo ikke rart at elevene stryker.

 

Å levere en oppgave i .doc når .pdf er så mye mer egnet vet ikke jeg hvorfor folk gjør. Og når faget heter "Digital Application" så må man anta at elevene har litt kunnskaper om dette også. Men jeg synes jo det var litt rart at de ikke som skulle vurdere hadde MS Word i programpakka si.

Hvilke tekstbehandlingsprogrammer får ikke åpnet .doc-filer? Det er vel heller ikke så uvanlig at folk gjør som de får beskjed om.

Det spørs på din definisjon av "tekstbehandlingsprogrammer". Mener du programmer laget for å behandle tekstfiler?

 

Dersom du hadde vært i denne situasjonen, ville du da trosset lærerens beskjeder? La oss si at du har matteeksamen, og kalkulator ikke er nevnt i eksamensreglementet. Læreren sier imimdlertig at det er tillatt. Når resultatene har kommet har alle stryki fordi kalkulator ble brukt. Du legger deg da helt flat og tar på deg all skyld for at du har stryki?

Synes du at eksamensreglementet i dette tilfeller er uklart? Det gjør ikke jeg. .doc står ikke på listen noe sted, ei gjør MS Word eller andre selvstendige programmer som kan åpne slike dokumenter.

 

Personlig ville jeg trosset læreren og levert i PDF, da det står klart og tydelig i eksamensreglementet at dette er et godkjent format. Dessuten er det et format som er mye mer egnet til oppgaven.

Lenke til kommentar
Det spørs på din definisjon av "tekstbehandlingsprogrammer". Mener du programmer laget for å behandle tekstfiler?

Jepp, for eksempel programvare fra Apple, Sun og Microsoft.

 

Synes du at eksamensreglementet i dette tilfeller er uklart? Det gjør ikke jeg. .doc står ikke på listen noe sted, ei gjør MS Word eller andre selvstendige programmer som kan åpne slike dokumenter.

 

Personlig ville jeg trosset læreren og levert i PDF, da det står klart og tydelig i eksamensreglementet at dette er et godkjent format. Dessuten er det et format som er mye mer egnet til oppgaven.

Har du sjekka lista? Det står ikke spesifisert hvilke filformat man må levere. Det står hvilken programvare de har, dermed må studentene levere i et filformat som sensor har programvare for å behandle. Og jaggu står ikke Microsoft Office Compatibility Pack, noe som vil si at de kan åpne både .doc og .docx.

Lenke til kommentar

Nå viser det seg at det ikke bare var .doc formatet alene som var grunnen.

 

As well as using Word format inappropriately, Cotelands submitted its students' e-portfolios with links to documents that remained inaccessible on the school's internal servers.

 

http://www.theregister.co.uk/2008/12/09/exam_format_appeal/

 

Et tegn på at media blåser opp en sak uten kanskje å legge like stor vekt på all informasjon i saken.

 

Det er ikke det at de har brukt .doc formatet, men at de har brukt et upassende format. Dette er mye lettere å forstå, det er jo f.eks ikke passende å lage en logo i word, og så publisere den bare som .doc filer. Logo bør jo foreligge på en eller annen form for bildefil. Samtidig har vist store deler av oppgavene/dokumentene vært utilgjengelige for sensorene, ved at linkene har vist til interne dokumenter på skolens servere.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Det spørs på din definisjon av "tekstbehandlingsprogrammer". Mener du programmer laget for å behandle tekstfiler?

Jepp, for eksempel programvare fra Apple, Sun og Microsoft.

Word dokumenter er ikke tekstfiler, det er binærfiler. Følgelig vil ikke notepad, notepad++, emacs, vim, kate, medit eller andre populære programmer for å behandle tekstfiler kunne åpne de.

 

Synes du at eksamensreglementet i dette tilfeller er uklart? Det gjør ikke jeg. .doc står ikke på listen noe sted, ei gjør MS Word eller andre selvstendige programmer som kan åpne slike dokumenter.

 

Personlig ville jeg trosset læreren og levert i PDF, da det står klart og tydelig i eksamensreglementet at dette er et godkjent format. Dessuten er det et format som er mye mer egnet til oppgaven.

Har du sjekka lista? Det står ikke spesifisert hvilke filformat man må levere. Det står hvilken programvare de har, dermed må studentene levere i et filformat som sensor har programvare for å behandle. Og jaggu står ikke Microsoft Office Compatibility Pack, noe som vil si at de kan åpne både .doc og .docx.

Nei, såvidt meg bekjent åpner Office Compatability Pack verken .doc eller .docx, da det kun er en plugin. Du er avhengig av andre programmer for å faktisk kunne åpne dokumentene. Programmer som ikke er på listen!

Lenke til kommentar
Word dokumenter er ikke tekstfiler, det er binærfiler. Følgelig vil ikke notepad, notepad++, emacs, vim, kate, medit eller andre populære programmer for å behandle tekstfiler kunne åpne de.

Derfor jeg sa tekstbehandlingsprogram.

 

Nei, såvidt meg bekjent åpner Office Compatability Pack verken .doc eller .docx, da det kun er en plugin. Du er avhengig av andre programmer for å faktisk kunne åpne dokumentene. Programmer som ikke er på listen!

Microsoft Office Compatibility Pack sørger for at brukere med eldre versjoner enn Office 2k7 kan åpne .docx filer. Siden Microsoft Office Compatibility Pack er listet opp er det jo ganske klart at man kan levere et .docx-dokument, og da også .doc. Men nå er det jo avklart at dette ikke var grunnen, noe som i det minste virket litt fornuftig.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...