Gå til innhold

HTC TOUCH PRO + hvilken GPS? Særeget.


equalern

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :-)

Har tenkt å gå til innkjøp av en HTC Touch Pro siden HTC HD telefonen ikke var noe spesielt annerledes som jeg trenger.

Og med dette skal jeg da også kjøpe meg en GPS til telefonen.

 

Er og reiser utrolig mye i utlandet da spesielt Europa.

Hvor kan jeg da kjøpe best GPS som fungerer nesten over alt i Europa?

Og hva med datatrafikk? hvordan fungerer dette i utlandet?

 

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, HTC Touch Pro har innebygget GPS så jeg skjønner ikke helt rådet fra asbhegge om å kjøpe en egen receiver. Du kan kjøpe TomTom6 programvare til telefonen din. Det er siste offisielle versjon. I tillegg må du kjøpe kart over den regionen du skal reise i. Dette installeres på telefonen/minnekortet og du er dermed ikke avhengig av noe datatrafikk. Men satnav på telefonen suger batteri så ta med deg en 12V billader.

 

Selv bruker jeg TomTom7 som noen smartinger strippet fra HTC Diamond og det fungerer konge som navigasjon. Dette blir som en fullverdig GPS med stemmeinstruksjoner etc. På diverse forum finner du fotoboks-databaser for hele vest-europa. Dermed plinger telefonen hver gang du nærmer deg en fotoboks. TomTom's forum i Norge har en oppdatert database over norske/svenske fotobokser. Selv skal jeg til Nederland til uka og tar kun med meg telefonen og en billader. Legger igjen kart og slikt hjemme.

Lenke til kommentar
Ja, HTC Touch Pro har innebygget GPS så jeg skjønner ikke helt rådet fra asbhegge om å kjøpe en egen receiver. Du kan kjøpe TomTom6 programvare til telefonen din. Det er siste offisielle versjon. I tillegg må du kjøpe kart over den regionen du skal reise i. Dette installeres på telefonen/minnekortet og du er dermed ikke avhengig av noe datatrafikk. Men satnav på telefonen suger batteri så ta med deg en 12V billader.

 

Selv bruker jeg TomTom7 som noen smartinger strippet fra HTC Diamond og det fungerer konge som navigasjon. Dette blir som en fullverdig GPS med stemmeinstruksjoner etc. På diverse forum finner du fotoboks-databaser for hele vest-europa. Dermed plinger telefonen hver gang du nærmer deg en fotoboks. TomTom's forum i Norge har en oppdatert database over norske/svenske fotobokser. Selv skal jeg til Nederland til uka og tar kun med meg telefonen og en billader. Legger igjen kart og slikt hjemme.

 

Utrolig smart :-)

Sett på denne TomTom6 på siden dems. Denne har jo stemmenavigering å slikt etter hva jeg har sett.

Det jeg da lurte på er om jeg skal kjøpe DVD versjonen eller minnekort versjonen.

Og, er det mulighet for å finne TomTom7? Hvor er den iallefall? Er den noe bedre?

Så datatrafikk trenger jeg ikke å tenke på i det hele tatt?

Lenke til kommentar

TomTom7 finner du på xda-developers.com. Det er altså ikke snakk om noe crack/warez, men en ikke-supportert versjon som TomTom kun slapp sammen med noen HTC Diamond-modeller. Det er visstnok ikke så store forskjeller fra 6 til 7, 6'ern har vel ikke "Mapshare", men med oppdatert kart er det ikke så viktig. Aner ikke om DVD eller minnebrikke er best.

 

Og nei, datatrafikk er ikke noe tema.

 

EDIT: Forskjellene mellom TT6 og TT7:

Muting of Voice directions when incoming call (on BT headset).

Audible speed alert (switchable)

Faster screen updates and smoother.

Superior sattelite signal over TT6

Customisations for car symbol.

Map corrections.

Last and most important.....uses the most recent maps.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar
Men likte ikke helt at man måtte laste det ned fra siden til et annet firma.

Det er ikke et firma, men et community for folk som liker å utvikle programvare og liknende for HTC-enheter.

 

Rart da at ikke TT selger denne programvaren selv :p

 

hmm

Tja. Enten gir TT beng i PDA-markedet etter TT6 eller så lar de TT7 være ute i det fri en stund for å få den "beta-testet" på flere platformer. Men det er mange som er enig med deg og syns fremgangsmåten til TT er litt rar.

Lenke til kommentar

Med HTC har du muligheten for TomTom Navigator7. Du laster ned og installerer siste versjon av TomTomHOME (v.2.5.1.36) fra TomTom på din PC. Du må muligens installere Nav_TT_7.910.9185.cab (som du finner med et Google søk) på din HTC TP før TomTomHOME vil starte installasjonen av siste Navigator 7 på telefonen.

Etter at siste versjon av Navigator7 var installert på telefonen var det bare å kjøpe og installere nye kart.

Navigator 7 og "Map of Western & Central Europe_2GB v_8.15I" kom på ca. kr.892.- :thumbup:

Valgte TouchPro fra Vodafone som telefontype da jeg kjøpte kartet som download fra TomTom. Jeg har også installert et eldre USA & Canada kart (v6.75) i kartbasen til Navigator 7, her måtte jeg få aktiviseringskoden fra TomTom Support.

 

Gå inn på forumet til http://tomtom.no (Nystul Navigasjon) og les litt mer hva brukere sier og opplever med forskjellige Navigator versjoner.

Lenke til kommentar

har akkurat kjøpt meg Touch pro.

Har lastet ned et gratis kart av Tomtom nav 7. Jeg hadde planer om å kjøpe flere kart, men synes det fungerer dårlig. Telefonen bruker 5-10 min på å finne posisjonen, og når den har funnet den henger kartet langt etter kjøringen. Plutselig viser den at bilen befinner seg på et sted uten vei.

 

Noen som har bedre erfaringer eller noen tips?

Lenke til kommentar
Ja, HTC Touch Pro har innebygget GPS så jeg skjønner ikke helt rådet fra asbhegge om å kjøpe en egen receiver.

 

Da trådstarter spør om hvilken gps han skal kjøpe til mobilen, så er det da helt naturlig å svare på det.....eller :hmm:

Kunne selvfølgelig sjekket om mob hadde gps, men det tok jeg som en selvfølge at den ikke hadde.

 

Uansett er gps konge :w00t:

Lenke til kommentar
har akkurat kjøpt meg Touch pro.

Har lastet ned et gratis kart av Tomtom nav 7. Jeg hadde planer om å kjøpe flere kart, men synes det fungerer dårlig. Telefonen bruker 5-10 min på å finne posisjonen, og når den har funnet den henger kartet langt etter kjøringen. Plutselig viser den at bilen befinner seg på et sted uten vei.

 

Noen som har bedre erfaringer eller noen tips?

Har Touch Diamond, og hadde også problemer med dette en stund. Brukte 5-10 min på å få inn satelittene!! Men plutselig var den ok, og nå går det ganske kjapt. Har ikke oppgradert noe spesielt.

Tilbud på ekstra kart nå, tenkte å kjøpe til norden eller vest-europa. Hørtes ut som jeg burde velge for Vodafon, får vel ta sjansen på det.

Har fått skikkelig dashboard-feste i bilen, og den fungerer jo konge!! Fotoboks-varsling også...

Lenke til kommentar
har akkurat kjøpt meg Touch pro.

Har lastet ned et gratis kart av Tomtom nav 7. Jeg hadde planer om å kjøpe flere kart, men synes det fungerer dårlig. Telefonen bruker 5-10 min på å finne posisjonen, og når den har funnet den henger kartet langt etter kjøringen. Plutselig viser den at bilen befinner seg på et sted uten vei.

 

Noen som har bedre erfaringer eller noen tips?

Har Touch Diamond, og hadde også problemer med dette en stund. Brukte 5-10 min på å få inn satelittene!! Men plutselig var den ok, og nå går det ganske kjapt. Har ikke oppgradert noe spesielt.

Tilbud på ekstra kart nå, tenkte å kjøpe til norden eller vest-europa. Hørtes ut som jeg burde velge for Vodafon, får vel ta sjansen på det.

Har fått skikkelig dashboard-feste i bilen, og den fungerer jo konge!! Fotoboks-varsling også...

 

 

Tenkte også å kjøpe kart nå. Men jeg kunne bare velge swisscom eller noe. Jeg trodde vodafon og swisscom var telefonnettverk andre steder i Europa? Hva har dette egentlig med gps`en min å gjøre (vet jeg ikke har mye kunnskap om dette:P)

Lenke til kommentar
Tenkte også å kjøpe kart nå. Men jeg kunne bare velge swisscom eller noe. Jeg trodde vodafon og swisscom var telefonnettverk andre steder i Europa? Hva har dette egentlig med gps`en min å gjøre (vet jeg ikke har mye kunnskap om dette:P)

Ja, du kan velge swisscom eller vodafon, som er utenlandske operatører.

TomTom7 var jo ikke preinstallert på de norske HTC'ene, selv om programmet faktisk er i norsk versjon...

Så den som vi norske brukere har er tatt ut av utenlandske installasjoner.

 

Derfor *KAN* det hende at kartene sjekker om programmet er låst til en operatør (siden du må velge kart til Diamond Vodafon eller Swisscom), noe de norske ikke er.. Så jeg vet ikke om kartene vil fungere, men jeg har tenkt å prøve!

Hvis andre har testet dette, hadde det vært fint om dere kunne bekrefte!

Ergelig om det ikke funker hvis man lovlig kjøper kart!

Kjenner noen som har installert hackede kart, men det ønsker ikke jeg.

Nå er det jo juletilbud, 29 euro for norden og 39 for vest-europa, det bør man ha råd til...

Lenke til kommentar
Tenkte også å kjøpe kart nå. Men jeg kunne bare velge swisscom eller noe. Jeg trodde vodafon og swisscom var telefonnettverk andre steder i Europa? Hva har dette egentlig med gps`en min å gjøre (vet jeg ikke har mye kunnskap om dette:P)

Ja, du kan velge swisscom eller vodafon, som er utenlandske operatører.

TomTom7 var jo ikke preinstallert på de norske HTC'ene, selv om programmet faktisk er i norsk versjon...

Så den som vi norske brukere har er tatt ut av utenlandske installasjoner.

 

Derfor *KAN* det hende at kartene sjekker om programmet er låst til en operatør (siden du må velge kart til Diamond Vodafon eller Swisscom), noe de norske ikke er.. Så jeg vet ikke om kartene vil fungere, men jeg har tenkt å prøve!

Hvis andre har testet dette, hadde det vært fint om dere kunne bekrefte!

Ergelig om det ikke funker hvis man lovlig kjøper kart!

Kjenner noen som har installert hackede kart, men det ønsker ikke jeg.

Nå er det jo juletilbud, 29 euro for norden og 39 for vest-europa, det bør man ha råd til...

 

Kan du si fra om det funker?:) da slår jeg til selv, hehe

Lenke til kommentar
Tenkte også å kjøpe kart nå. Men jeg kunne bare velge swisscom eller noe. Jeg trodde vodafon og swisscom var telefonnettverk andre steder i Europa? Hva har dette egentlig med gps`en min å gjøre (vet jeg ikke har mye kunnskap om dette:P)

Ja, du kan velge swisscom eller vodafon, som er utenlandske operatører.

TomTom7 var jo ikke preinstallert på de norske HTC'ene, selv om programmet faktisk er i norsk versjon...

Så den som vi norske brukere har er tatt ut av utenlandske installasjoner.

 

Derfor *KAN* det hende at kartene sjekker om programmet er låst til en operatør (siden du må velge kart til Diamond Vodafon eller Swisscom), noe de norske ikke er.. Så jeg vet ikke om kartene vil fungere, men jeg har tenkt å prøve!

Hvis andre har testet dette, hadde det vært fint om dere kunne bekrefte!

Ergelig om det ikke funker hvis man lovlig kjøper kart!

Kjenner noen som har installert hackede kart, men det ønsker ikke jeg.

Nå er det jo juletilbud, 29 euro for norden og 39 for vest-europa, det bør man ha råd til...

 

Fungerte med min Tytn II og TT7 med kart ifrå TomTom. Brukte gratiskart koden for å laste ned kartet frå TomTom. ( fekk vel heile Rogaland eller noe sånt..)

Lenke til kommentar
Fungerte med min Tytn II og TT7 med kart ifrå TomTom. Brukte gratiskart koden for å laste ned kartet frå TomTom. ( fekk vel heile Rogaland eller noe sånt..)

Ja, du får et gratis bykart, jeg har Oslo som dekker et ganske bra område rundt.

Men tenkte å kjøpe hele Norden eller vest-europa nå som det er billig.

Fikk skikkelig brukt for den i dag da jeg skulle hente noe i Oslo, men den fungerer ikke helt bra i sentrum, mye satelittskygger og tunneller, så den falt ut litt.

Og den har ikke oversikt over alle veiene som nå er reservert kollektiv rundt Oslo S, og alt veiarbeidet...

Så det ble litt tvilsom kjøring, men ellers må du jo kjøre en halvtime omvei!...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...