Gå til innhold

Tv2: Pedofile bør ikke beskyttes, riktig eller feil i forhold til varsling? Politiet støtter i Tromsø


Anbefalte innlegg

Jeg er forsåvidt enig i mye som er sagt her, og "outing" av pedofile vil nok fort få karakter av en hekseprosess. Jeg er også enig i at en del av formuleringene politimesteren brukte lett kan tas til inntekt for å "oute" pedofile, men rent faktisk var vel det eneste han sa at han ønsket klarere retningslinjer for hvorvidt det er rom for å gå utenom taushetsplikten og varsle i tilfeller der dette skulle anses som nødvendig, og i så fall hva slags tilfeller dette skal være. Vi har jo allerede åpnet døren på gløtt ved at man skal ha politiattest på at man ikke er dømt for seksuelle overgrep mot barn før man kan få jobb i f.eks. barnehage.

 

Kanskje det finnes en mellomvei mellom pedofilidømtes krav på rettsvern og omgivelsenes krav på beskyttelse?

 

(Jeg vet ikke hvordan det skal skje i praksis, eller hvilke personer/organisasjoner osv. som skulle ha behov for å varsles, jeg bare lurer.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Atter engang... det er forskjell på pedofile, og pedofile overgripere. Jeg er heterofil, men jeg voldtar ikke kvinner av den grunn. Hva man tenner på, og hva man velger å gjøre med saken, er to vidt forskjellige ting.

 

Nå kan man sikkert påstå at å bli 'outet' som kriminell er dobbel straff. De som fremdeles er farlige for samfunnet skal FORTSATT være buret inne, det er jo det som er hele meningen med systemet. Dessverre har vi i Norge latterlige straffer, og dette systemet funker ikke. Derfor mener jeg at outing er helt nødvendig.

Lenke til kommentar

Caacrinolaas: For å være ærlig ønsket jeg bare ta du skrev akkuratt det du sa nå. Grunnen til at du ønsker livstid for overgripere, er fordi du mener at alle som utfører grov krimnalitet bør straffes. Mange kan ikke identifisere seg selv med den uttaelsen, og dermed er de enige at overgripere ikke skal få livstid. Hvis ikke, er de inkonsekvent.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Atter engang... det er forskjell på pedofile, og pedofile overgripere. Jeg er heterofil, men jeg voldtar ikke kvinner av den grunn. Hva man tenner på, og hva man velger å gjøre med saken, er to vidt forskjellige ting.

 

Må seie meg enig i dette. Vi skal være forsiktige med å stryke alle over en kam. Slik eg ser det så blir dette å straffe ei heil gruppe fordi enkelte ikkje klarer å følge lova.

 

Dette blir litt som å gjere det forbudt for menn og drikke alkohol sidan enkelte kan bli voldelige og skade andre. Vi må straffe dei som går over streken for kva som er akseptabelt utan å innskrenke friheita til alle andre.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=549369

 

Det er helt forferdelig å forgripe seg på noen, men ingen har rett til å ta andres liv, uansett. Jeg tviler ikke på at dette vil skje i Norge, hvis man publiserer navn, for å ikke snakke om at uskyldige med samme navn, som kan bli tatt for å være pedofile. Jeg er for strengere straffer, det må det blir gjort noe med, og vigilante mobber kan dra et visst sted.

 

"Two wrongs dont make it right" :)

Lenke til kommentar
Seksuell legnig er en privatsak, men når du lar den gå utover små barn, kan du ikke forvente det lenger. Helt greit å være pedofil, bare hold legnigen for deg selv.

 

Likevel skal en ikke gå så langt som her, at en henger ut andre, slik at de blir fritt vilt. Samfunnet kan dømme noen for en handling EN gang, ikke to ganger, en skal ikke bli fritt vilt etter sont straff, samfunnet er ferdig med deg, du har gjort opp for deg, selv om enkelte ikke evner å forstå det...ref vg saken (om det knyttes mellom drapet og legning).

 

Det blir feil å velte rettsystemet over for å fortsette å henge folk ut basert på dette. Hvorfor skal overgripere henges ut videre om de har fått behandling, mens ingen skriker det samme for voldsmenn, voldtekt, brann,tyveri osv?

 

Ingen som sier de skal henges ut på samme måte, hvorfor skal en gruppe slik som i england eller i tromsø henges ut ekstra?

Hvilken rett har vi til det.

Lenke til kommentar

Når man har sonet straffen sin er man ferdige med forrholdet og har betalt tilbake sitt til sammfundet og ansees som rehabilitert.

 

Man skal dermed ikke få en ekstra straff ved at man uthenges i lokalmiljøet som en pedofil.

Dette minner om den gode gamle gapestokken som jeg trodde man hadde blitt kvitt for lenge siden.

 

Om straffene i Norge er harde nokk er en annen diskusjon, men man skal ikke få en ekstra straff etter sonet domm i form av uthenging.

Og denne uthengingen kan også føre til farlige situasjoner for den som blir uthengt (andre folk som anngriper han, ol. for det han gjorde)

Lenke til kommentar

Man kan ikke gamble med sine barns sikkerhet. Om det flytter en notorisk pedofil inn som nærmeste nabo, og man selv har barn, så bør vel man få noe slags info om dette. Spesielt om dette er en person som viser en stor interesse for å "leke" med andres barn. Da kan man jo ta sine forholdsregler og forhindre at noe skjer.

 

Det har ikke noe med å henge ut folk, men om å forhindre at ens egne barn blir utsatt for den pedofiles lyster.

Lenke til kommentar
Man kan ikke gamble med sine barns sikkerhet. Om det flytter en notorisk pedofil inn som nærmeste nabo, og man selv har barn, så bør vel man få noe slags info om dette. Spesielt om dette er en person som viser en stor interesse for å "leke" med andres barn. Da kan man jo ta sine forholdsregler og forhindre at noe skjer.

 

Det har ikke noe med å henge ut folk, men om å forhindre at ens egne barn blir utsatt for den pedofiles lyster.

 

Det er akkurat å henge ut folk, samfunnet sin oppgave er da å rehabilitere personen, ansees personen å være til fare ETTER soning har en forvaring, altså er dette å skrike ulv for personer som neppe vil gjøre det igjen.

Det du beskriver er gapestokk i praksis, vil medføre flere selvmord, vil medføre at flere må flytte på seg hele tiden, og vil medføre at pesoner etter endt soning ikke kan leve et normalt liv.

 

Det er ikke å gamble med barns sikkerhet om samfunnet gjør jobben sin, individet skal ikke måtte lide fordi samfunnet ikke evner det, og en slik snarvei er ikke veien å gå heller mens en venter på det, det vil ikke resultere i bedre samfunn, det vil skape panikk slik en ser i england når de lanserte hvem som hadde blitt dømt for dette.

 

Jeg har like liten tro i at du eller eventuelle naboer av en slik person hadde greid å forholde dere saklig til personen, slik at han/henne kunne fått leve i fred og leve et normalt liv også :)

Lenke til kommentar
Samfunnet kan dømme noen for en handling EN gang, ikke to ganger, en skal ikke bli fritt vilt etter sont straff, samfunnet er ferdig med deg, du har gjort opp for deg, selv om enkelte ikke evner å forstå det...ref vg saken (om det knyttes mellom drapet og legning).

 

Straffen er frihetsberøvelse, og den burde vare til de dør etter alvorlige forbrytelser. Hvis vi slipper fri en pedo som har forbrudt seg på barn, risikerer vi gjentagelse. Han bør derfor sone minst 10 år, og så eventuelt få en brikke operert inn i skallen slik at politiet kan holde han under oppsyn når han slipper fri.

 

Man kan aldri gjøre opp for seg etter et drap. 21 år i fengsel er ikke nok til å gjøre opp for et drap. Heller ikke livstid, men det er det nærmeste vi kommer.

 

Å henge dem ut er selvsagt unødvendig.

Lenke til kommentar
Samfunnet kan dømme noen for en handling EN gang, ikke to ganger, en skal ikke bli fritt vilt etter sont straff, samfunnet er ferdig med deg, du har gjort opp for deg, selv om enkelte ikke evner å forstå det...ref vg saken (om det knyttes mellom drapet og legning).

 

Straffen er frihetsberøvelse, og den burde vare til de dør etter alvorlige forbrytelser. Hvis vi slipper fri en pedo som har forbrudt seg på barn, risikerer vi gjentagelse. Han bør derfor sone minst 10 år, og så eventuelt få en brikke operert inn i skallen slik at politiet kan holde han under oppsyn når han slipper fri.

 

Man kan aldri gjøre opp for seg etter et drap. 21 år i fengsel er ikke nok til å gjøre opp for et drap. Heller ikke livstid, men det er det nærmeste vi kommer.

 

Å henge dem ut er selvsagt unødvendig.

 

 

nå snakker vi mer om følelse og moral, det er ikke derfor vi dømmer noen i rettsystemet, er det?

Vi risikerer neppe det om vi gjør jobben riktig med rehabilitering, så du kan mene det du vil, men er det fare for gjentakelse så har vi forvaring, så ikke prøv deg. Dog må jeg innrømme du motsier deg selv; gjerningsmannen skal overvåkes 24-7-365 av staten via en brikke, men henges ut skal han/hun ikke? Er det ikke å henge ut en etter dom - ferdig sonet dom ved å fortsette å overvåke dem som om de skulle gjøre det igjen?

 

Hvorfor er det slik at alle anser disse personene som fritt vilt? eller rettere sagt rettsløse?

 

Nå snakker vi ikke om drap heller, så hvorfor blander du inn det?

Lenke til kommentar

Straffen for seksuelle overgrep burde være kastrering eller livstid. Seksualforbrytere har den laverste terskelen for vold, og har den høyeste gjentagelsesfaren. I Norge soner de 1-3 år for voldtekt. Så er de frie, etter å ha ødelagt liv.

 

Hvor rettferdig er DET?

 

Nei, jeg synes informasjon om alle voldspersoner burde være fritt tilgjengelig på politiets nettsider, med kart over landet og addresse og bilde på alle overgriperne. Enten det, eller langt strengere straffer, med et SKIKKELIG kvalifiseringssystem som kan si at det er usansynelig at denne personen overgriper eller begår vold igjen, eller så slipper de rett og slett ikke ut av fengsel.

Lenke til kommentar

Bare for å få orden på en ting: Kan du gi noen eksempler på personer som ikke er egnet til å ha frihet etter ferdig sonet straff? Altså personer har blitt dømt for overgrep mot barn, sonet sin straff, begått nye overgrep og blitt dømt for det enda en gang. Hvor stor andel snakker vi om? Er det virkelig et stort problem som rettferdiggjør at vi avskaffer retsstaten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...