Gå til innhold

Team Fortress 2 - Snakketråd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Allright, håper vi får holde liv i denne tråden.

 

Og for dere som enda ikke har oppdaget kremen av podcaster, så se her for å få mange fine timer. Jeg selv digger å skru av allt som heter ingame lyd, sette meg på en public server, og bare slappe av og høre podcast. Desverre så har aktiveiteten deres sunket noe i det siste, men hvis du ikke har hørt noe av det før, så har du 54 herlige episoder du må høre :)

Lenke til kommentar

Brass_Monkey, spiller demoman for den nystartede klanen Equilibrium.

 

Jeg holder for tiden med på en fragmovie jeg også. Har laget en testfilm som enkelte her har sett. Har dessverre ikke hatt tid til å gjøre den ferdig ennå, men regner med at jeg skal bli ferdig om ikke så lenge :)

 

Og for dere som enda ikke har oppdaget kremen av podcaster, så se her for å få mange fine timer. Jeg selv digger å skru av allt som heter ingame lyd, sette meg på en public server, og bare slappe av og høre podcast. Desverre så har aktiveiteten deres sunket noe i det siste, men hvis du ikke har hørt noe av det før, så har du 54 herlige episoder du må høre :)
Visste ikke at det var så mange episoder nå :O Har bare hørt et par stykker, så jeg har mye å ta igjen. Anbefaler også å følge med på julekalenderpodcasten på Onlinegamer.se. P.S: Er forresten glad for at du lagde filmen din før du airgibba meg :D
Lenke til kommentar
organisert form, men har virkelig ikke peiling på hvor de skal starte. Jeg skal gjøre så godt jeg kan for å lage en guide om hva det egentlig er for noe.

 

Før jeg starter : Jeg har bare spillt organisert Team Fortress 2 siden starten av Juli (og public siden slutten av mai, om det har noe å si), så jeg er absolutt ikke eldst i miljøet, og langt ifra den beste. Denne guiden er beregnet på deg som begynner å gå lei av Team Fortress 2 i public form, og vil ta det hakket mer seriøst, og ikke beregnet på dem som har spillt i klan en stund.

Hva er nå dette?

 

Hva er nå virkelig dette med klaner og organisert spilling? Skal gjøre mitt beste for å ta for meg reglene ved 6on6 spilling. Når man spiller 6on6 (6on6, klanspill, organisert, kjært barn har mange navn) er det en del som er anderledes fra public TF2. Den mest merkbare forskjellen fra vanilla servere (servere uten noen form for plugins, eller andre ting som gjør spillet anderledes) er at randomcrits er skrudd av. Det vil si at den 3% sjangsen du hadde for å få ett critical skudd, er borte. Men kontrolerte crits, som headshots, KritzKrieg, Backburner, og KGB er fullt tilstedet. En annen ting som er ganske så anderledes er at du ikke kan være mer enn 2 av hver klasse, og ikke mer enn en Medic og En Demoman.

  • Oppsummering: I klanspill er dette regler og forandringer:
  • Ingen tilfeldige crits
  • Generell klassebegrensning på 2
  • Kun en Medic
  • Kun en Demoman (les mer i historie)
  • Hvert 5 kontrollpunkt kart (Badlands, Granary, Well) har en tidslimit på 30 minutter.

Historie

 

Helt siden launch, og til og med i beta har folk spillt organisert TF2. Med varierende regler, resultater og spillestil. I starten var det veldig få som spillte noe særlig annet enn public (24/7 2fort var en slager hos publicfolket den gang også), og tanken på å ta skrittet ett hakk videre var skremmende for de aller fleste. Jeg har personlig ikke så mye kunnskap om hvordan det var på den tiden, men kan tenke meg at folk testet ut hva som ville funke for klanspill i TF2 sammenheng.

 

Det ble etter en stund etablert ligaer i europa. Da med ETF2l (European Team Fortress 2 League) i spissen. Den første sesongen ble ganske mye knall og fall. Mye testing om hva som funket og ikke funket. Det var ett fåtall av klaner som spillte i den første sesongen, og de fleste var gamle Tfc, CSS og quake spillere som ville ha ett nytt hjem. I den andre sesongen derimot, ble det mange flere lag, og mange lag som var TF2 only. Vi fikk to norske lag på banen (Quack Attack - per dags dato oppløst og Pul Kai, som fremdeles er i siget.), og en del norske spillere rundt omkring i internasjonalt farvann. Flere lag dannes over hele verden, flere cuper, flere ligaer og ett fåtall av LAN prøver seg med TF2, med varierende suksess.

Klasser og Lagoppstilling

 

Dette blir en rask oversikt over rollene de diverse klassene har i 6on6. Regner med at du kjenner til hvordan de funker i public, så det blir ikke like detaliert som foreksempel Tf2wiki.

Scout

 

Scouten er en veldig populær klasse i 6on6, og med god grunn. Scouten har en veldig stor rolle, både i å ta punkter, drepe fiendens medic og å drepe folk som har lite liv. Scouten er en klasse som ofte løper i par, altså at det er ofte 2 scouter på hvert lag til en hver tid. Med spesielle unntak. Når du er scout er det veldig viktig å prate veldig mye med laget ditt, siden du er raskere enn de fleste, og kommer til slaget før de andre. Slik kan du redde medicen din fra å møte 3 fiender. Det er sikkert veldig mye mer å si om scouten, men det meste er basiskunnskaper om spillet, og kan i verste fall leses om på Team Fotress 2 Wiki

Soldier

 

Soldieren er sammen med medicen, lagets grunnmur. Soldieren brukes ofte som en defansiv klasse, eller som Rambo når han angriper. Soldierene er ofte også i par, eller en soldier sammen med en Heavy. Soldierene har også en fordel, da de kan rocketjumpe over hindringer, eller komme raskere til diverse punkter.

Pyro

 

Pyro er veldig lite brukt i klansammenheng, men det betyr ikke at han ikke er brukt i det hele tatt (som veldig mange tror). Pyroens oppgaver kan være veldig varierende. Splitte ett lag, få medic til å kjøre ûber. Men for det meste er pyroen brukt til å blåse vekk ûberede folk, slik at de ikke får gjort noe. Eller passe på C punktet på Gravelpit.

Demoman

 

Demomanen er en av de farligste klassene i 6on6. Kan være den som dreper hele motstanderlaget, eller ett defensivt geni, som kan sperre flere utganger for seg selv. Demomanen er ofte den spilleren som går mest for seg selv, fordi han ikke har noen partner å holde seg til. Stickiene til Demomanen er veldig effektive til å hoppe med, og en god demoman kan være raskere til midtpunkte enn scouter, slik at han får sperret det andre laget vekk. Demomanen ble sperret til 1, etter mye balanseringsdiskusjoner. Mange mente at han ble alt for sterk om 2 Demomaner kunne sperre alle veier for det andre laget.

Engineer

 

Veldig lite å si om engineeren. Aldri brukt på 5 punkt kart. Men Ofte brukt på CTF og Gravelpit.

Heavy

 

Heavyen kan ofte ødelegge alt som kommer i veien, men han krever nesten en medic for seg selv, fordi han er en så stor trussel. Heavyen er ofte brukt i steden for en soldier. Og noen ganger i steden for en scout. Men siden begge de andre klassene er mye raskere, er det sjeldnere og sjeldnere at heavyer blir brukt. Til tross for dette, så er en god heavy virkelig farlig, og brukes ofte på førstepunktet på 5 punkt kart, fordi han tåler en del, og scouter har ingen sjangse imot han.

Medic

 

Medicen er den viktigste klassen i spillet. Om to lag, med helt jevne spillere spiller mot hverandre, så er medicens død ofte vinn eller forsvinn. Medicen er Team Fotress 2 sitt svar på Kongen i sjakk. Medicens viktigste oppgave er såklart å heale alle på laget sitt, men han må også ta veldig viktige avgjørelser, som foreksempel om en scout eller soldier skal få overleve, om det bare er mulig å redde en. Hele laget stoler på medicen, så om du spiller medic har du ett stort ansvar overfor laget ditt.

Sniper

 

Sniper brukes veldig lite, og ofte bare brukt om du har en gudommelig sniper. Brukes enten som den gudommelige sniperen han er, eller rett og slett som en som tar ut nøkkelpersoner (Medic, Demoman) som er vanskelig å ta i face to face combat.

Spy

 

Ta sniperdelen, og bytt ut ordet sniper med Spy. Spyen er veldig lite brukt, pågrunn av det høye kommunikasjonsnivået på klanfolk.

Lagopstilling

 

Veldig varierende fra lag til lag, men skal ta for meg noen få oppsettinger som er ofte brukt:

 

Generell:

Medic

Scout

Scout

Soldier

Soldier

Demoman

 

Generell 2:

Medic

Soldier

Heavy

Scout

Scout / Spy / Sniper

Demoman

 

CTF 1:

Medic

Soldier

Soldier

Engineer

Demoman

Scout

 

CTF 2:

Medic

Soldier

Heavy

Spy

Demoman

Sniper / Scout / Engineer

 

Dette må ikke sees på som en fasit, men mer som en generell informasjonsliste.

Lenker og Ligaer

 

Kjapp info om ligaer i europa, og diverse lenker.

 

ETF2L Gamleste og i manges øyne, den beste ligaen. Hoster også mange funcuper.

 

ESL Tydeligvis veldig stor på CS:S og CoD4. Inviklet system, dårlig brukergrensesnitt og generellt rotete side. Anbefales ikke. Men den finnes.

 

WirePlay Wireplay kan godt kalles for lillebroren til etf2l. Fint brukergrensesnitt, enkelt matchsystem og generellt grei liga. Anbefales. PS : Har også en 7v7 liga

 

Enemy DownGanske proff liga, med mange profilerte lag. Pengepremier for hver division.

 

Scandinavian Online Gamer League Skandinavisk liga, med flest svensker. Liker du svensker er vel dette ett godt valg.

Generelle lenker

 

Onlinegamer Koselige svensker som liker TF2.

 

Team Fortress 2 Gossip Internasjonale folk som gir deg siste nytt innenfor tf2 miljøet.

 

Ubercharged En mer casualvennlig side som poster alt mellom himmel og jord, med snev at seriøsitet innimellom.

IRC

 

Alko's guide til pickup:

Skaff deg mIRC (eller en annen IRC klient)

åpne og klikk det gule lynet i øverste venstre hjørne

når du er ferdig å joine quakenet; skriv i pop-up vinduet: mpuktf2.pickup.

skriv i chatten !add (!medic viss du føler for å være nyttig )

når nok folk er påmeldt så genererer boten to lag du joiner vt infoen i chatten går på rommet som hører til laget ditt (f.eks: server 2, blu) så joiner du commenten til server rommet, du forstår bedre når du er der. vt info: IP: 85.236.100.69 Port: 28960 tf2pickupVent

som sagt kopier commenten til rommet ditt, lim det inn i konsoll.

VIPS... du spiller pickup

 

Irc kanaler for matcher og andre ting:

etf2l

tf.wars

mpuktf2.pickup

Norge.tf2

Tips på tampen

 

Se på demoer fra kamper. RedRum og Etf2l har noen demoer fra diverse kamper

 

Få venner fra det norske TF2 miljøet i steamfriends. Mange du kan lære ting fra der.

VoIP

 

Altså, det har nesten ingen hensikt å bruke "v" knappen til å snakke med når du spiller klankamper. Du får ikke gitt info når du er død og kvaliteten er så som så. Her er en liten liste over VoIP (Voice over IP) som brukes av folk fra forskjellige gaming miljø.

 

Ventrilo Veldig greit program, men det koster penger om du skal ha en server med mange slots. Helt greit om du bare har 6-7 folk i klanen til en hver tid.

 

Teamspeak Ett annet godt program. Koster dog penger, om du ikke har en server hjemme.

 

Mumble Etter min personlige mening det beste programmet. Gratis, og Open Source, med mange forskjellige valg. God lydkvalitet. Du kan teste det på tfortress sin server her : Mumble info

Avslutning

 

Jeg håper at du fikk noe ut av denne guiden. Og hjalp jeg 1 av 100, så var det verdt det. All kritikk og annen info kan godt postes i kommentarene, slik at guiden kan bli bedre.

 

Takk for meg. de kom med Heavy updaten..

 

 

Denne guiden kan forøvrig også leses i sin helhet : HER

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...