Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke disse 4x 1,5TB diskene til ren lagring vet jeg ikke om jeg ville brukt R0. Hvis en av dem ryker mister du potensielt 6TB med data. For ren lagring trenger du mest sannsynlig ikke noe særlig "fart" uansett. Jeg ville bare hatt disse som non-member (altså ikke noe raid).

Enig. Ville til og med vurdert å sette dem opp i to Raid 1-arrays, evt. ett Raid 5 om det trengs mye plass.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Jeg må lagre alle steamspillene mine på 1,5tb diskene så kan vel i hvertfall ha 2 av dem i raid0 for spillene, og heller kjøre dem 2 andre alene.

 

For å lagre spillene raskere til disk når du laster dem ned? Vil tro den lille fordelen du kanskje får i loading av maps etc er mikroskopisk i et slikt scenario uansett. Jeg vil fortsatt si non-member på disse rene lagringsdiskene. Eventuelt raid1 for "sikkerhet", raid5 eller raid10.. Men lagring av data = non-member eller raid1 i mitt hode. (da snakker vi selvfølgelig om hjemmebruk og ikke servermiljø, bare så det er sagt). Raid er i utgangspunktet uansett != backup. Men Raid1, 5, 6 eller 10 kan jo gi en ekstra sikkerhet om det er relativt viktige data som skal lagres. Spill og musikk/film e.l. som uansett kan lastes ned igjen er ikke viktige data imo. Mao; non-member.

 

 

Men når det er sagt, du gjør selvfølgelig akkurat som du selv vil :)

Lenke til kommentar

Herlig! Pris vs ytelse vs GB -diagrammer :thumbup:

 

Legg merke til hvordan HDD opptrer som en samlet "sky" i motsatt hjørne av en mer spredt SSD-"sky" i mange av diagrammene.

 

RealSSD C300 kommer veldig godt ut.

 

Anand skrev nylig om en 64 GB versjon av RealSSD C300 til bare 150$. Jeg ser den koster fra 1234 kr i Norge og yter bedre enn Intels X25-M 160 GB i Techreport-testen. Det vil si at Intels X25-M 80 GB har fått en meget hard konkurrent, for ikke å si en ny vinner i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

I testen til techreport så benytter de 256 GB utgaven av C300. 64 GB utgaven er noe tregere enn 128 GB og 256 GB, men da særlig i skriveytelse som Techreport utelater i sin test.

 

Er forresten litt dumt at 128 GB koster mer enn det dobbelte (2,6x) av 64 GB utgaven (som for øvrig er billig), når innholdet er det samme bortsett fra antall brikker. En lur markedsstrategi, men her bør konkurrentene komme på banen slik at jeg slipper å vente helt til 25nm kommer i butikkene før man får en billig SSD med god lagringsplass og topp ytelse. Ellers så kan man jo bare bite på med en gang og kjøpe den dyre 128 GB utgaven slik som Crucial vil at "oss avhengige" skal gjøre.

Det koster å havne på hardware-kjøret...

Lenke til kommentar

Ekinorak,

 

Ytelsen du har tyder på at du ikke har en 3Gb/s kontroller.

(gammelt hovedkort, laptop ??, det er alltids kjekt å informere litt om hva du har når du spør)

 

Her er mer info:

Windwos 7 64 Bit

Bruker er Asus Rampage 3 Extreme hovedkort link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593866

 

Jeg får ikke brukt intel sitt program:

post-62564-1278530306,9522_thumb.jpg

Får ikke trykket på noen knapper. Jeg tror det er pga jeg måtte sette harddiskkonfigurasjonen som raid for å sette mine 1,5tb disker i raid. Er det ikke mulig å kjøre dem diskene i raid, og ssden aleine i ACHI?

 

ssden er koblet til en 3gb/s sata jeg har også 6gb/s men tror ikke det hjelper noe.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Ekinorak,

 

Installer siste versjon av Intel RST (9.6), den lar deg rense SSD'en selv om kontrolleren er i raid mode. (så lenge SSDen er standalone)

 

Link til download

 

Det er svært uvanlig at ytelsen faller så mye ved lesing, det tyder som regel på at den er tilkoplet en < 3Gb/s interface. (tror ikke jeg har sett så lav ytelse på en Intel med mindre den er tilkoplet SATA 1.5Gb/s, noe er rart)

 

Du får installere RST 9.6 og laste ned en nyere versjon av CDM eller helst AS SSD og legge ut en ny screenshot.

AS SSD forteller litt om drivere osv.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det er fordi du ikke kjører den rette driveren.

 

Ja, det er normalt 6 ICH porter på MB, sjekk i manualen dersom du er usikker.

 

Du må ha enten msahci eller iastor (intel) sin driver for å kjøre rensingen.

(pciide virker selvsagt også men er ikke relevant her)

 

Tror det skal gå greit å flytte den til ICH uten problemer, W7 vil kanskje kreve en omstart.

 

edit:

W7 vil sørge for at du får rett driver når du flytter til ICH fra den andre kontrolleren.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

@Anvil

 

RST , har det noe til felles med Intel Matrix Storage Manager 8.8 som jeg bruker ?

Har ikke følgt helt med på Intel sine programmer , da de fleste ikke virker på min Intel G1 :whistle:

 

Jeg kan svare på det; Det er samme greia, med nytt navn. Det var først med 9.6 versjonen at Intels driver fikk støtte for TRIM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...