Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil ha dette hovedkortet http://old.prisguide...13315&cat_id=10

Hvilken SSD på 80 eller 160 GB vil dere da anbefale som bootedisk?

Nå er dette spørsmålet spurt 400+ ganger i denne tråden og mange andre tråder her på forumet. Sorry, men avogtil er det nok ;)

 

 

 

 

 

Det er ikkje så evig mange ssder på akkurat 80 og 160gb heller, så svaret gir seg jo selv  :w00t:

 

 

 

Jeg har ikke fulgt med i tråden her på en god stund. Har Intel kommet ut med drivere som støtter TRIM nå?

 

ja

Lenke til kommentar

ja

 

:hmm:

 

Jeg har et Asus P5E (Intel X38 chipset). I følge Asus.com så er det Intel Matrix Storage Manager som brukes som 'driver'. Går jeg på Intel sine sider er det ingen oppdateringer for MSM gitt ut i 2010?

 

Kan jeg bruke 'Intel® Rapid Storage Technology' ?

Her finner du driveren  du leter etter som støtter trim. Det anbefales at den legges inn ved install av windows 7 :) Hvordan du gjør det er det bare å google etter :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Vil ha dette hovedkortet http://old.prisguide...13315&cat_id=10

Hvilken SSD på 80 eller 160 GB vil dere da anbefale som bootedisk?

Nå er dette spørsmålet spurt 400+ ganger i denne tråden og mange andre tråder her på forumet. Sorry, men avogtil er det nok ;)

 

 

Man orker da ikke bla gjennom ørtenhundre sider for å finne svaret! Og det er jo stadig utvikling, regner jeg med, så de som er anbefalt i tidlige tråder er nok ikke det "beste" lenger nå!

 

 

Det er ikkje så evig mange ssder på akkurat 80 og 160gb heller, så svaret gir seg jo selv  :w00t:

 

 

 

Jeg har ikke fulgt med i tråden her på en god stund. Har Intel kommet ut med drivere som støtter TRIM nå?

 

ja

Lenke til kommentar

W7 gir deg TRIM sålenge du bruker msahci eller pciide som medfølger W7, eventuelt IRST 9.6 fra Intel.

(mange foretrekker Intels utgave, Link til Intel)

 

Installerte 'iata96enu.exe' fra den linken. Alt ser ut til å funke men bør kanskje sjekke at TRIM fortsatt er aktivert. Hva var kommandoen jeg måtte kjøre i cmd for det?

 

Uansett takk for linken. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

msahci og pciide er driverene som installeres som default når man installerer W7.

msahci er for AHCI og pciide er for IDE :)

 

Hvis man ikke selv installerer andre drivere skal TRIM fungere uten at man selv må gjøre noen ting som helst.

Lenke til kommentar

Crucial c300 VELDIG god brukt. Har blitt brukt til nedlasting av torrent i en mnd. Med 100mbit, så er det blitt rimelig mye :p

 

 

 

 

post-42975-1278244652,533_thumb.png

 

 

 

 

Ytelsen er tydeligvis på topp enda :D Har aldri sweepa den, er vel bare TRIM som surrer og går :D

 

 

 

Bench da den var nesten ny:

 

 

 

 

 

Poengene i AS har ikkje mye å si egentilig.

 

 

 

Blir jo raskere på noe når den blir brukt laugh.gif

 

 

post-42975-1278244803,839_thumb.png

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nizzen,

 

Leseytelsen holder tydeligvis godt, litt merkelig at 4K write faller ved økt QD.

 

Det er på tide at du oppgraderer firmware snart. (husk at den er destruktiv)

 

 

 

Hadde glemt litt av å oppgradere firmware, har jo lasta den ned for lenge siden.

 

 

 

 

 

Takk for tipset :D

 

 

Lenke til kommentar

Har ikke fulgt med på SSD fronten de siste par månedene. Skal kjøpe ny laptop mot slutten av måneden, og skal derfor ha meg en ssd til den. Har fra før av Intel 80 gb SSD gen.2 Kunne gjerne tenkt meg et innspill på hva jeg bør gjøre. I utgangspunktet hadde jeg tenkt denne samme i laptopen. Ser at Crucial har kommet med 64gb versjon av RealSSD beistet. Er denne noe å gå for eller er det ikke vits i en laptop? Kan eventuelt sette den jeg har i stasjonær i laptop og kjøpe Crucial 64gb til stasjonær dersom den yter mye bedre. Ser for meg der blir en Asus Ul30vt eller ul30jt maskin på meg.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Bestilte en x-25 80g gen2 akuratt nå. Fant ut at det er minst et halvt år til neste generasjon kommer og 1700kr er ikke så gale å invistere i en slik oppgradering til neste generasjon er godt etablert på markedet.

 

1x x-25 80Gb

4x 1,5TB disker i raid0

 

skal bli noe annet enn min gamle 750gb sliter.

Lenke til kommentar

Bestilte en x-25 80g gen2 akuratt nå. Fant ut at det er minst et halvt år til neste generasjon kommer og 1700kr er ikke så gale å invistere i en slik oppgradering til neste generasjon er godt etablert på markedet.

 

1x x-25 80Gb

4x 1,5TB disker i raid0

 

skal bli noe annet enn min gamle 750gb sliter.

 

Hvis du skal bruke disse 4x 1,5TB diskene til ren lagring vet jeg ikke om jeg ville brukt R0. Hvis en av dem ryker mister du potensielt 6TB med data. For ren lagring trenger du mest sannsynlig ikke noe særlig "fart" uansett. Jeg ville bare hatt disse som non-member (altså ikke noe raid).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...