Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satt og tittet litt på den selv nå. God lese(og skrive? 250/70MB, regner med de mener 170 og ikke 70MB på 80 giggen tro?)-hastighet. Men ikke helt happy for den prisen der nei. :(

 

Og? Er 32 giggen dyrere enn 80 giggen? How come? Kan det være att skrivehastigheten faktisk ikke er mer enn 70, att det er derfor? Synes 70 dog virket lite men :hmm:

 

Hvordan er Apex serien kontra Kingston og Vertex? Apex ligger en liten del under Kingsonen på lesehastighet, men dog til halvparten av prisen også. 20MB lesehastighet fra eller til spiller lite i min mening hvertfall dersom det betyr 2500,- spart. Shit, for det en sparer får man jo en Apex eller Vertex til.

Endret av ChristianEx
Lenke til kommentar

Jo, Intels 80GB MLC har 250/70 les og skriv.

Intels 32GB SLC har 250/170 MB/s les og skriv, 35.000 les og 3300 skriv IOPS @4KB, og 10 ganger fler skrivesykluser (har bare noe å si for servere).

Så med tanke på at både SLC er dyrere enn MLC, og at SLC versonen er designet for servermarkedet så er det ingen overraskelse at 32GB SLC versonen koster mer enn 80GB MLC. Det jeg derimot er litt overasket over er at de tar såpass mye for en 80GB MLC som bare har 70MB/s skriv.

Lenke til kommentar

Det stemte ja, ja må si meg ganske enig i att de tar seg såpass betalt for 80GB MLC når den ikke har større skriv. :hmm:

 

Når det kommer til Apex vs. Vertex? Hvilken 60 gigg tror du egner seg best som OS disk der? Så langt er det vell ikke så mye specs ute på Apex, men lesehastigheten ser ut til og være litt høyere.

Lenke til kommentar

Tony her sier vel det meste : http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=47949

 

 

'vertex is going to be better than Apex, it has a better controller, cache and software. Apex has its place though and the price will reflect this.

 

Workstation use with heavy IO get Vertex, mild home use or laptop Apex should be all you need.

 

Speed freaks are going to like either, but multiple drives on hardware raid may sway sales to Apex over Vertex.'

 

Tror jeg kjøper 2 x vertex 120Gb og setter dem på hk i r0.

Endret av B-QL
Lenke til kommentar

Du burde sjekke hva slags sørbro du har på hovedkortet ditt først B-QL, har du eldre intel ICH sørbro så kan du få problemer.

 

Jeg skal selv bestille 2x Vertex og 2 raid kort denne uka. Det ene blir et hardware raid kort til 3000-5000, det andre blir et "fake raid" kort på PCIe x1 til under tusenlappen. Etter å ha gjort diverse benchmarks planlegger jeg å stappe en vertex i laptoppen min og kjøre W7 beta på den (har xp nå), og bruke den andre vertexen til OS disk for W7 beta på den stasjonære fra x1 kortet (eller donnere den til HTPC i stua og kjøre W7 beta der). Hvis jeg skal kjøre noe større raid array med 4 eller 8 disker senere tror jeg at jeg vil gå for Apex på hardware kortet, men det gjenstår å se benchmarks først.

Lenke til kommentar

Hva hvor stor % forbedring kan man vente med A-B-C type raid kort på et konkret oppsett?

Holder i de fleste tilfeller ikke southbrigde kontrolleren? Kjører forøvrig AMD SB750 sørbro nå, skal prøve og se om jeg kan finne ut noe om den angående SSD.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Hva hvor stor % forbedring kan man vente med A-B-C type raid kort på et konkret oppsett?

Holder i de fleste tilfeller ikke southbrigde kontrolleren? Kjører forøvrig AMD SB750 sørbro nå, skal prøve og se om jeg kan finne ut noe om den angående SSD.

Det du kan si med èn gang er at en sørbro vil maks klare hastigheten fra PCIe x1, alså enten 250 eller 500 MB/s avhengig av om det er v1 eller v2. Og denne båndbredden skal deles på alle ting som er på sørbrua. Om den klarer å gi all denne båndbredden til lagringsenheter (og SSD) kommer ann på kontrolleren som sitter der. Den itegrerte jeg har på 650SB gir meg 220MB/s les og 160MB/s skriv på 2x mtron pro 7000 i raid-0. Som er ca 10% under spec. Jeg har sett folk med intel kort få betydelig lavere fra diverse ICH sørbroer, eller jmicron/marvell kontrollere. Min marvell kontroller på 650SB ga meg 140MB/s maks les og 100MB/s maks skriv, så den er ikke helt god, det er såvidt over specs på èn enkelt disk som jeg fikk fra 2 i raid-0.

 

Hvis du vil ha fart noe særlig over 200MB/s må du over på et dedikert PCIe kort, og hvis du vil ha over 250 må du ha PCIe x4 eller mer. ;)

 

Håper jeg får et svar på spørsmålet mitt over i løpet av dagen så jeg kan få raidkort i hus til vertex kommer. :)

Lenke til kommentar
Må jo ivertfall ha et raidkort med boot mulighet, så det blir vell uansett ikke noe billig greier. Dersom vertex slår til kunne jeg tenkt meg 2 eller flere i raid 0. Hvor kan man finne en god oversikt på gode raid kontrollere da? Har null peiling på kontrollere.

 

 

Alle de kontrollerene jeg har testet har mulighet for boot. Ville nesten tro at det er et fåtall av diskkontrollere som ikkje støtter boot.

Lenke til kommentar

Vertex virker å være "dyr", er den verdt prisen synes du Gullars. Kan den holde fint med 1 stk eller bør man gå for 2stk i Raid0? Jeg må nok også ha 60Gb utgaven om jeg kun skal ha 1 stk.

 

Nå skjer det jo også en del ting på SSD utover mot sommeren. Hva er din vurdering Gullars? Dette er til hoved desktopen min.

 

 

EDIT:

Hvilke billige kontrollere med 2-4 porter er gode nok for SSD i Raid0? Holder med 2 porter i så tilfelle og for å slippe unna sørbroa. Burde kanskje også holde med 1x PCIe 2.0 port da?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Du må minimum ha 2 for raid 0 theo. Dyr? er ikke helt med på den. Husk at ved raid 0 får man full GB kapasitet fra begge disker. Noe som gjør at de fleste klarer seg med den billigste versjonen.

Er ikke helt med på hva du mener her. Pris på hvilken SSD tenker du på? At man må ha min. 2 stk for raid0 er jo selvfølgelig noe man forstår, ser ikke helt hvor jeg virker forvirret på det. :) Det jeg spør om er om Vertex oppleves som god nok med kun 1 disk eller om man bør ha 2 i raid0 etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Veldig fokus på raid0 i denne tråden nå. GullLars, håper du tester SSD med en enkelt frittstående disk uten egen kontroller. Jeg vil anta at majoriteten av potensielle SSD-kunder syntes en -1- disk er nok. Både mht penger og ikke minst oppsett og teknisk forståelse. Raid0 er tros alt ikke helt hverdagskost for de fleste.

Jeg ser i alle fall for meg en disk til OS på neste rigg, som sikkert ikke blir før til høsten og W7 lanseres. Håper du tester dette rett på en tilfeldig SATA-port på et normal HK, da viser det hva det duger til for mannen i gata. Kjør gjerne de samme testene på en vanlig Raptor-disk (mener du har det liggende) så vi får et reelt sammenligningsgrunnlag. SSD mot SSD sier oss egentlig ganske lite så lenge vi ikke kan sammenligne med noe vi alle kjenner godt, en god gammel HD som snurrer ;)

Lenke til kommentar

Jeg ønsker også flere tester av -1- disk oppsett siden diskene nå begynner å bli ganske så bra på overføringshastigheter. Men som sagt er IOPS og random writes viktig også for ytelsen til kun en disk.

 

Vurderer sterkt 60GB Vertex, men usikker på hvor godt den yter alene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...