Gå til innhold

Hva er "normal" temperatur på en cpu?


joro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt normalt temperatur.

 

Når det gjelder hva som påvirker temperaturen, så kan nevne:

- temeperaturen i kassa / rommet.

- utforming og materialvalg i kjøleribba.

- hvordan ribba er montert på.

- trykk fra ribba mot CPU-kjerna.

- type og mengde termisk pasta mellom ribbe og CPU-kjerne.

- spenning på CPU.

- lasten på CPU... hvor mye den må jobbe.

- frekvensen CPUen arbeider med.

- hvor kraftig vifte. Jo mer luft som blåser over ribbene, jo bedre kjøling.

- hvor mange hybelkaniner som har rede mellom ribbene. ;)

 

 

... og alle tings iboende :lol:

Lenke til kommentar

Takk for bra svar ufo, har akkurat prøvd meg litt frem med overklokking, foreløpig går det bra som du ser. Har klokka fra 733 til 850 uten problemer, må jo inrømme det er litt gøy. 8)

zeoman: Hvis du er lei av slike temaer, så la vær å se på dem, beklager hvis jeg har tatt opp av din tid. :(

Lenke til kommentar
Takk for bra svar ufo, har akkurat prøvd meg litt frem med overklokking, foreløpig går det bra som du ser. Har klokka fra 733 til 850 uten problemer, må jo inrømme det er litt gøy. 8)  

zeoman: Hvis du er lei av slike temaer, så la vær å se på dem, beklager hvis jeg har tatt opp av din tid. :(

 

En cpu tåler temperaturer opp oi 70-80 i VELDIG korte perioder. En cpu bør ikke ligge over 60grader, dog under 50 grader er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Kan ikke gi deg ett konkret svar men at en xp 1800 ligger på 63 c er alt for høyt.Xp bruker å være enkel å kjøle ned så om d er noe galt.....Tja..

 

Shorty

 

Helt enig! Lei av folk som sier at xp er så #¤% varm. Det er ikke sant. Intel er jo kaldere, men man ofrer vel et par grader for ytelse!

Lenke til kommentar
Min athlon 1.2 har jeg ikke fått under 53 grader enda men ex er en annen ting.En kompis har xp 1800 og ligger idle temp på ca 34 c.

 

Atlon har ett problem med tempen men xp er noe helt annet.

 

Shorty

 

Dette er fordi kjernen til xp1800+ har bedre arkitektur, og hvis det er en T-bred er den basert på 0.13micron. AMD ruler asså :woot:

Lenke til kommentar

Min P4 2,4GHz ligger faktisk på ca 60-65 grader. Har kjøling i massevis, men får ikke ned tempraturen noe spesielt uansett.

Skal også være nevnt at jeg har et GF4 Ti4400 kort... kan være at denne varmer opp en god del luften som er i tower'et.

 

En annen ting er jo at jeg aldri har opplevd noen ustabiliteter på denne maskine... "rock stable"! Så tempraturen bryr meg ikke så mye så lenge alt går på skinner! (Faktisk den mest stabile maskinvaren jeg har hatt i en PC så langt)

Hadde en T-bird før den jeg har nå og må si at den var minst like varm men dog VELDIG mye mer ustabil.

Lenke til kommentar

Min XP 2100+ T-Bred holder ca. 40 grader den... Og det med en Thermaltake Volcano 7+ på laveste setting. (Bråker ikke) Og den kjøleren koster 300kr.... glad i den jeg.... :yes:

 

Pc-en min har nå stått på i tre døgn, og holder rolige 41... den har bare stått og lastet ned stuff hele tiden da... tre døgn med 3dmark ville nok ha gjort sitt :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...