Gå til innhold

Vil øke Blu-ray til 1 TB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis flash-kapasiteten fortsetter slik de har gjort siden 2004 (og hvis jeg har regnet riktig) vil det kanskje tilogmed passere 2TB innen utgangen av 2013 :p Noen andre kan gjerne regne ut skikkelig for meg

Skrevet (endret)

Så spørs det hvor mange år man må legge til regnestykket før det (om det i det hele tatt) blir utbredt, masseprodusert og overkommelig i pris. Harddiskkapasiteten vil mest sannsynlig fortsette kapasitetsøkningen eksponentielt frem til og ut over 2013 mens flashminne de neste årene vil fortsette i samme tempo som tidligere men muligens møte en liten vegg når produksjonsteknikken skal under 20 nm. Mest sannsynlig vil vi se begynnende arvtakere til flashminne innen 2013.

Hard_drive_capacity_over_time.png

NAND_Flash_accelerates_Moore

Hvis flash-kapasiteten fortsetter slik de har gjort siden 2004 (og hvis jeg har regnet riktig) vil det kanskje tilogmed passere 2TB innen utgangen av 2013 :p Noen andre kan gjerne regne ut skikkelig for meg
I hvilken formfaktor? Den største NAND flashchipen per dags dato er på 64Gb (8GB). Man må altså enkelt fremstilt ha 250 slike brikker for å oppnå 2TB. Det finnes SSDer med 1TB kapasitet allerede og det er planlagt SSDer med 2TB allerede til neste år. Endret av fargoth
Skrevet (endret)
Harddiskkapasiteten vil mest sannsynlig fortsette å følge en lineær kurve frem til og ut over 2013

Det er da en logaritmisk, ikke en lineær kurve i grafen i vedlegget ditt? :dontgetit: Dvs harddiskkapasiteten vil følge en eksponentiell, ikke lineær, utvikling.

Da kan ihvertfall ikke spillprodusentene klage på at platene er for små... :)

Man sa sikkert det samme når CD-ROM kom, med hele 0,65 GB kapasitet. Men det tok ikke mange årene før kapasiteten på CD også var sprengt.

Endret av A-Jay
Skrevet (endret)

Hvis vi går ut ifra at størrelsen vokser som 2^(X/18), dvs dobling hver 18. mnd. vil størrelsene være tidoblet på 60 mnd. dvs ved utgangen av 2013.

Hvis vi tar utgangspunkt i at et SD-kort på 4 GB koster 100 kroner i dag og at en Bluerayplate på 1TB vil koste ca. 100 kroner ved utgangen av 2013. Så har vi 40GB SD-kort mot 1TB Blueray til lik pris om 60 mnd.

Jeg tror ikke det kommer til å skje stort på denne fronten noen gang. Oppgaven med å lage en digital disk er rett og slett enklere enn oppgaven med å lage medier som ikke baserer seg på bevegelige deler.

Endret av Styggentorsken
Skrevet
Harddiskkapasiteten vil mest sannsynlig fortsette å følge en lineær kurve frem til og ut over 2013

Det er da en logaritmisk, ikke en lineær kurve i grafen i vedlegget ditt? :dontgetit: Dvs harddiskkapasiteten vil følge en eksponentiell, ikke lineær, utvikling.

Det er selvfølgelig helt korrekt. Hvor hodet mitt var da jeg trykket inn lineær skal jeg ikke spekulere i. :)
Skrevet

Roterende disker (harddisk) kommer nok til å forbli den mest kostnadseffektive måten å lagre ting på de neste 10 årene også. I hvert fall om man tar høyde for overskrivbarhet.

Men jeg tror lagringsmønstret til folk flest vil endre seg fra lokal lagring til lagring i nett-tjenester. Disse tjenestene vil bli sikrere enn det folk har hjemme eller med seg, billigere og er tilgjengelig fra over alt. Stadig flere produkter (PVR, TV, PC-programvare, spillkonsoller etc) kommer til å støtte nett-tjenestene. Videre ser jeg for meg en monopolisering av slike tjenester med Microsoft og Google i spissen mens de drar mediebransjen baklengs inn i framtida.

Skrevet (endret)

2 TB SSD i 2013? Jeg regner da med at dere snakker om enkle disker i harddisk format.

*HOST* http://www.storagesearch.com/ssd-3.html

Denne har vært ute i over 1 år, men koster sikkert mange ganger mer enn en vanlig PC.

1" harddisk format = 640GB. 3,5" = 1,6TB (fiber kanal) 230MB/s... *HOST*

Dersom pris og hastighet ikke er et spørsmål kan man lett lage 2TB SSD disker som får plass i laptopper.

(volum messig tilsvarer ca 4 1" disker 1 2,5". 1" er samme som CF kort)

Endret av GullLars
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Skrevet
hvem har behovet for en enkelt plate med 1tb plass

Det sa jeg og om cden i 1994 Den gangen hadde jeg en hardisk på 450mb og det var et hav av plass. Hva i allverden skulle jeg med en cd på 650mb (er ikke 100% sikker på om de var 650mb den gang).

Skrevet

Forskjellen på 1994 og i dag er at en rekke lagringsformål har gått fra å ha for lite plass til rådighet (fremtidig vekstpotensiale) til å ha mer enn nok. I mellomtiden har også Internett kommet. Dermed har behovet for fysisk flytting av GB omtrent forsvunnet. Nå flytter man GB ubegrenset et antall kilometer med et museklikk.

I 1994 fikk man 20 CD-plater på 650 MB for bare 1000 kr. 650 MB harddisk kostet omtrent 2000 kr. Med andre ord en prisforskjell på 40x i CDens favør.

I dag får man 1 TB harddisk for 900 kr. 1 TB plater er ikke tilgjengelige, men platene på 25 GB koster fra 100 kr. Det er 4x i favør av harddiskene.

• 3 uker senere...
Skrevet

Gud så lett det blir å ripe vekk sine data!!

Tviler på at en 1TB-blueray med 16 lag vil være særlig resistent mot selv et par riper. Den minste ripe vil bryte laserlyset vekk fra mange mange kilobyte! En harddisk er i det minste tilnærmet hermetisk lukket, og lese/skrive-hodet flyttes vekk fra platene når den er slått av, så dette er vel det nærmeste man kommer sikker lagring om man slår av disken når den ikke er i bruk og forvarer den unna magneter o.l.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...