Gå til innhold

Blir politiet betalt dårlig!?


Anbefalte innlegg

JA! Politiet blir for dårlig betalt! Dette er tross alt folk som er ute og risikerer livet sitt for andre

Dette er ikke USA.

Ikke mange stedene i Norge som det er farlig å være politi.

 

Vil si at når jeg jobbet som truckfører på et varehus var i en farligere jobb. Trucker kjører i full fart, og paller kan falle ned fra mange meters høyder.

Jeg springer ikke og klager om høyere lønn pga det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JA! Politiet blir for dårlig betalt! Dette er tross alt folk som er ute og risikerer livet sitt for andre

Dette er ikke USA.

Ikke mange stedene i Norge som det er farlig å være politi.

 

Vil si at når jeg jobbet som truckfører på et varehus var i en farligere jobb. Trucker kjører i full fart, og paller kan falle ned fra mange meters høyder.

Jeg springer ikke og klager om høyere lønn pga det.

 

Det vet du jo aldri! De håndterer jo alle typer folk, i alle typer sinnstilstander.

Så jo på Flisa.. En relativt rolig plass, som sikkert vanligvis går under stedene du mener at det ikke er farlig å være politi. Der var det jo en politibetjent som ble angrepet med øks for en liten stund siden. Sikkert skjedd mye mer på andre plasser også, som jeg ikke har fått med meg.

 

Og det siste der var bare latterlig :)

Lenke til kommentar
Det vet du jo aldri! De håndterer jo alle typer folk, i alle typer sinnstilstander.

Så jo på Flisa.. En relativt rolig plass, som sikkert vanligvis går under stedene du mener at det ikke er farlig å være politi. Der var det jo en politibetjent som ble angrepet med øks for en liten stund siden. Sikkert skjedd mye mer på andre plasser også, som jeg ikke har fått med meg.

 

Og det siste der var bare latterlig :)

Men slik jeg har oppfattet det (Kjenner noen i politiet her og der, samt noen i de dårligere miljøene) så er det relativt trygt for en gjennomsnittlig politimann i Norge.

Derfor mener jeg ikke det er god grunn til at de skal streike for høyere lønn.

Spesielt ikke etter jobben de utfører (Dårlige prioriteringer og unødvendige fartskontroller).

 

Og det siste var bare for å sette ting litt på spissen :wee:

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke like risikofyllt som i USA, men det er likevel en risiko. Er det væpnede folk som er en trussel rykker politiet ut. Synes at politiet godt kunne fått høyere lønn.

 

Leste også at noen politifolk legger igjen hjemmemobilen på jobb fordi dem ikke vil bli tilkalt. De fikk ingen tillegg, eller for lavt tillegg for å være tilgjengelige 24 timer i døgnet.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke så inn i hvordan lønningssystemet til politiet fungerer, men om det er sånn at det slår inn et tillegg hver gang den enkelte polititjenestemann blir møtt med våpen, eller på andre måter befinner seg i en faretruende situasjon, sånn som det f.eks. er med utenlandssoldaters tillegg hvor tillegget kommer bare det blir løsnet skudd, så ser jeg ikke helt hva som er problemet.

 

De skal jo ikke ha risikotillegg om de ikke utsetter seg for risiko, mener jeg.

 

Eller kanskje problemet er størrelsen på risikotilleggene? :)

Lenke til kommentar

Så du vil at det skal gavne politimannen å bli skutt etter? Tror du ikke det kan føre farlige situasjoner? En betjent i pengetrøbbel som plutselig finner på å raide B-Gjengen alene kan da umulig være en god ide? :ninja:

 

Politiet burde ha et risikotillegg. Ikke fordi de nødvendigvis blir utsatt for risiko hver dag, men fordi risikable situasjoner er en del av jobben. En politimann skal hele tiden være beredt til å kunne hamle opp med en psykisk syk mann med kniv. Personlig synes jeg ikke det er aktuelt i det hele tatt å skulle få så dårlig betalt for en jobb som kommer med så usedvanlig mye bagasje. Dårlige arbeidstider, risikofylt arbeid, psykisk hardt arbeid og fysisk "hardt" arbeid. Jeg synes det er kun rett og rimelig at politiet får betalt deretter.

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke så inn i hvordan lønningssystemet til politiet fungerer, men om det er sånn at det slår inn et tillegg hver gang (... ) faretruende situasjon.

 

De skal jo ikke ha risikotillegg om de ikke utsetter seg for risiko, mener jeg.

 

Lite gjennomtenkt innlegg. Skal brannfolk kun få risikotillegg om det faktisk brenner?

Det er ikke slikt at politiet er i konstant fare, men det er faktisk vanlige mennesker som må (ja, ) gå inn i situasjoner alle andre løper ut av.

 

Selv om man ikke til en hver tid blir skutt etter, er det faktisk en belastning å ha det i bakhodet, at noe kan skje.

 

Politiyrket ligger også høyt oppe på statestikken over selvmord og skilsmisser - ingen tvil om at yrket krever mye av personene bak uniformen - og dette bør lønnes skikkelig.

Lenke til kommentar
Les resten av innlegget så forstår du...

 

Jeg vet ikke om du bare forsøker å trolle her, eller om du innlot å lese resten selv, men det som er blitt sagt, både av meg og andre, er jo at norske polititjenestemenn skal ha en verdig lønn uansett hvor i politietaten dem jobber. Så får risikotilleggene komme utenom.

 

edit; tasteleif

Endret av reverto
Lenke til kommentar
Og det siste var bare for å sette ting litt på spissen :wee:

 

:p

 

Jeg syns de bør få risikotillegg + mere i lønn.

Evt gjøre det letter for nyutdannede plolitifolk.

Feks det er nesten umulig for en nyutdannede plolitibetjent å bo/jobbe i Oslo.

Fordi de har ikke penger til å bo der.

Så feks kunne man ha gitt de bolig hvor de betaler en lav husleie.

 

Mhm, ikke sant..

Pluss at de aller fleste sitter igjen med en god del studielån etter PHS

Lenke til kommentar
Les resten av innlegget så forstår du...

 

Jeg vet ikke om du bare forsøker å trolle her, eller om du innlot å lese resten selv, men det som er blitt sagt, både av meg og andre, er jo at norske polititjenestemenn skal ha en verdig lønn uansett hvor i politietaten dem jobber. Så får risikotilleggene komme utenom.

 

edit; tasteleif

 

Snakket litt forbi hverandre - eller det var vel jeg som snakket forbi deg. Jeg mente ikke at innlegget i seg selv var lite gjennomtenkt, men løsningen du foreslo mtp risikotillegg er jeg i mot.

 

Vi er i bunn og grunn enige. Lønna må opp, men den blir ikke økt med det første. Det politiet kjemper for nå er kun risikotillegg, som jeg mener bør tre i kraft fra første minutt i vakta, til det siste - uavhengig av hvilke arbeidsoppgaver man har.

Lenke til kommentar

Man kan krangle opp, ned og i mente om politifolk "fortjener" høyere lønn eller ikke men det er egentlig litt irrellevant for den problemstillingen vi har i Norge i dag. Vi trenger i dag en mye, mye større politistyrke over hele landet, og om det å øke lønnen til politiet er en måte å trekke til seg fler politi så er det supert og burde absolutt brukes som et virkemiddel. Mangel på bemanning er et av de største og mest umiddelbare problemene Norge som en helhet har for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...