Gå til innhold

Tips til kjøp av digitalt Speilrefleks.


Anbefalte innlegg

D80 er et godt kamera, ingen tvil om det.

Det kan være en fordel å kjøpe en 50mm 1.8 (cropfaktor 1.5 på nikon så det blir samme som 75mm på din P80), uansett bruk.

Allsidig og herlig lysstyrke til knappe tusenlappen.

For å gjøre deg enda mer forvirret har Olympus E-520 bildestabilisering i huset, og er hakket mindre hvis størrelse er viktig.

3.5 bilder i sekundet burde også friste, se http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-m-14-42mm-kit/.

Olymus har cropfaktor på 2, så det tilsvarer 28-84 på P80.

Lykke til i valg av kamera, det blir uansett prisklasse en stor oppgradering, øving gjør etterhvert mester :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OG, sjekket noe i dag. Gamle kameraet hadde faktisk F/2.8 men allikevel tar det dårlige bilder i en svømmehall. Tror det er jeg som må lære meg noen triks her og der, så noen forslag?
Det er ikke bare blendertallet som gjelder, men også hvor stort område kameraet har til å samle inn lys med. Med andre ord størrelsen på sensoren.

 

For det første: F-tallet angir størrelsen på blenderåpningen som en brøkdel av brennvidden. Med andre ord, så vil du med 28mm brennvidde og f/2,8 ha en fysisk blenderåpning på 10 mm.

 

For det andre, så vil bildeutsnittet du får være avhengig av brennvidden og størrelsen på sensoren. Et lite kompaktkamera vil kanskje gi samme bildeutsnitt på 10mm brennvidde som et vanlig digitalt speilreflekskamera gir på 30mm. De to systemene "ser" det samme utsnittet av verden rundt seg, men speilreflekskameraet samler inn mye mer lys fra det samme motivet.

 

Hva det betyr er at med f/2,8 på et speilreflekskamera, så har du mer lys å jobbe med enn med f/2,8 på samme motiv med et kompaktkamera. Med samme ISO og eksponering vil speilreflekskameraet få mye mer lys og dermed et sterkere signal å jobbe med. Det nyttige signalet vil være mye sterkere i forhold til støyen enn det du får med kompaktkamerasensoren, og du får mye mindre synlig støy.

Lenke til kommentar

Oj!

Det var veeeldig oppklarende faktisk. For jeg begynte å lure på om det var jeg som ikke fikk til det der med blenderåpning og slikt:)

Angående Olympus E-520 har jeg kikket mye på det også, men en venn av meg sa at jeg burde satse på Canon eller Nikon fordi de har mye bedre opptikk osv. Men, tror dere det har noe å si for meg? jeg har ikke planer om å utdanne meg som fotograf akkrat så tror ikke dere opptikken som går til Olympus er nok for meg?

Lenke til kommentar

Nikon og Canon har noe større utvalg av optikk enn Olympus, men kvaliteten er rimelig jevnbyrdig. Jeg vil si du får tilsvarende kvalitet til en rimeligere pris hos Olympus enn hos Canon og Nikon.

 

Olympus har noe mindre sensor enn Canon, Nikon og Pentax, noe som teoretisk gir noe lavere lysfølsomhet gitt samme antall piksler. Men samtidig så gjør det at Olympus kan levere rimeligere, lettere og mer kompakt kvalitetsoptikk.

 

Og det området hvor Nikon og Canon har merkbart større utvalg enn konkurrentene er skikkelig luksusoptikk som de færreste har råd til. Du må fort opp i titusenkronersklassen for lyssterk originaloptikk fra de to. I det segmentet som folk flest har råd til så har alle produsentene et godt utvalg, pluss at du har tredjepartsprodusenter som Tamron og Sigma som leverer optikk til de fleste systemer.

Lenke til kommentar

hmm, da er jo Olympus E-520 et veeeldig aktuelt alternativ. Men jeg leste en test på Dinside.no der de kom fram til at E-520 overekspanderte (hvis det er det det heter. (( altså når lyse steder på bilde blir helt hvitt.))

Det er et ganske stort minus når jeg tar mye bilder i snøen osv.

Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
leste en test på Dinside.no der de kom fram til at E-520 overekspanderte (hvis det er det det heter

Det heter overeksponert, at det slippes inn for mye lys når bildet eksponeres (på bildebrikken/filmen).

 

Uansett hvilket kamera du velger så må du bli kjent med det. Det innebærer blant annet å kjenne igjen situasjoner der automatikken ikke gjør de beste valgene på egenhånd. Enten du bestemmer alt selv eller lar kameraet stå på auto, så sjekker du resultatet innimellom og ser om bildet blir ok, for lyst eller for mørkt. Dersom det er nødvendig så justerer du parameterene, f.eks. eksponeringskompensasjon dersom du kjører på auto/program/blenderprioritet eller reduserer/øker lukkertid, blender eller iso. Etter hvert vet du det mens du løfter kameraet til øyet, og justerer underveis.

 

Det er ikke noe å legge vekt på i valg av kamera.

Lenke til kommentar
Bare for å understreke hva Sutekh skriver, så er det lysfølsomme arealet på et speilrefleks minst 10 ganger større enn på en kompakt - det tilsvarer mange blendersteg!

 

Et bilde sier mer enn 1000-ord heter det så fint. Kompaktkameraene er representert i den nederste raden, mens Nikon, Canon et al. dSLR bruker APS-C eller deromkring.

431px-SensorSizes.png

Lenke til kommentar

Flott, så da trenger jeg ikke bekymre meg for at alle bildene blir overeksponert, det er bare til å lære seg hvilke innstilllinger jeg må bruke for å unngå det?

Da tror jeg nesten jeg går for Olympus E-520. Skal gå til butikken å kjenne litt og slikt selvfølgelig:)

 

Men, når det er sagt. Hvilke innstillinger hjelper mot overeksponering? hjelper det å stille inn eksponeringen til -1 eller noe slik at det blir mørkere? Noen som har erfaringer med ting som kan hjelpe?

 

Og, er 14-42 kitet som kommer med Olympus bra nok for mitt bruk? lyssterkt?

Lenke til kommentar

De fleste E-520-brukere anbefaler en undereksponering på 1/3EV (-0.3). En av grunnene til at nyere Olympuskameraer overeksponerer skal være at ISO100 på de nye sensorene i realiteten er ISO125, og siden lysmåleren tenker på ISO100, får du en tredjedels overeksponering. Men vi snakker bare om teorier her.

 

Men 1/3EV undereksponering skal fungere meget bra. :)

Lenke til kommentar
tok ikke helt den med minnekortet.

Men du syns altså at det kanskje ikke er verdt investeringen?

 

 

Olympus brukere pleier og være mystifistiske :tease:

 

Det han mener er at du kan putte kortet inn der som objektivet et montert på kamera,en form for spøk.

 

Når det gjelder innstillinger og kreativitet så kan du klare det meste med begge kameraene.

 

Hvis du mener at kompaktkameraet ditt hemmer deg i kreativiteten og setter begrensinger,er bytte til speilrefleks fornuftig,men det er begrunnet i at du har brukt og forstår kompaktkameraet ditt fult ut og ikke bare har brukt det på autoinnstillinger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, bruker for det meste egne innstillinger. Så jeg tror det forsvarer kjøpet ganske bra.

 

NÅ er det lenge siden på denne tråden, mest fordi at jeg har vært ute og tatt en del bilder og sjekket om jeg virkelig trenger nytt kamera. Og, ja det tror jeg at jeg gjør.

 

Kvaliteten på bildene er ikke god nok. Seriebildene blir skikkelig dårlig kvalitet. Og, det tar flere sekunder fra 1 bilde til neste bilde kan tas.

I tillegg til alle funksjonene, og mulighetene til å skifte objektiver.

 

Har begynt å sikle på D90. Fordi, jeg har funnet ut at når jeg først skal ha et "stort" kamera, hva er da den store forskjellen på D90 størrelse og Eos 450D eller D60?

Stort er det uansett og ingen av delene går i lommen:P og når jeg har penger til det, hvorfor ikke??

 

Noen meninger, eller tips, ?

Og bør jeg kjøpe før jul, eller tror dere det blir tilbud etter jul også:D??

Lenke til kommentar

D90 huset er en del større enn D60 (og EOS 450D), men ikke så stort som D300 (og EOS 40D/50D). Jeg synes det har en fint kompromiss mellom vekt og størrelse.

 

Tror du kan kjøpe det med en gang. tror ikke prisen blir veldig mye lavere etter jul, og det kan like gjerne skje at prisene stiger litt utpå nyåret.

 

Tom

Lenke til kommentar
Oki, takk for hjelpen:D

Så, Olympus E-520 er mer enn et nybegynnerkamera, det er et kamera som jeg kan vokse med og det er definitivt en oppgradering fra Nikon P80?

Og, er det en oppgradering som dere ser som nødvendig? eller syns dere jeg burde vente litt og holde meg til P80?

E-520 er et voksent kamera. Det er ingen proffmodell, men heller ikke langt fra entusiastmodellene. Den har alle muligheter de aller fleste trenger. Etter nærmere 30 år bak søkeren så ville jeg ha klart meg fint med E-520, hvis jeg ikke allerede var inne i et system som jeg liker godt.

Lenke til kommentar
Men D90 er vel et soleklart bedre kamera enn det E-520 er?

Det er nok bedre, men det er også 4.000 kroner dyrere.

 

HEhe, grunnen for at jeg maser så veldig er at dette er et kamera jeg kommer til å ha i maaaaange år.

Om to år kan jeg kjøpe et kamera som er "soleklart bedre" enn D90, for mindre enn du bruker ekstra på D90 nå i forhold til E520. Så det interessante er ikke hvor lenge du skal ha kameraet, men hvor lett tusenlappene kommer til deg.

 

Og, hvis jeg går for D90, noe jeg heller veldig mye mot i dag.

Hvilket kit; 18-105 VR eller 16-85 VR??

Venter du litt kommer snart 14-420 med VR, det blir strålende.

Lenke til kommentar
Og, hvis jeg går for D90, noe jeg heller veldig mye mot i dag.

Hvilket kit; 18-105 VR eller 16-85 VR??

Venter du litt kommer snart 14-420 med VR, det blir strålende.

Jeg går ut i fra at det siste der var en spøk.

Skulle jeg valgt ett av disse til D90, ville jeg tatt 16-85 VR siden det er et bedre objektiv. Men det er dyrere og har mindre tele, så du må nesten veie parametrene opp mot hverandre selv.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...