Gå til innhold

Tips til kjøp av digitalt Speilrefleks.


Anbefalte innlegg

Heisann:)

Jeg er en jente i alderen 15, som etter min mening er ganske interessert i foto. Kjøpte meg et Nikon P80 for vel 9 måneder siden. Det er blitt brukt titt og ofte, men føler det er noe som mangler. Det er for tregt til å ta bilder, seriebildene blir for dårlig kvalitet til å vise på PC, og det tar lang tid å starte det opp. I tillegg er generell bildekvalitet litt dårligere enn jeg trodde.

Jeg ønsker dermed å se etter et speilrefleks som kan passe disse kriteriene:

- GODE seriebilder

- Kjapt

- Ikke for stort! (viktig, derfor jeg kjøpte P80)

- må bruke SD minnekort ( har fra P80)

- Gjerne tåle litt i, står mye på ski, svømmer osv.

 

Hvis det er noen der ute som har noen gode tips så er det bare til å skrike ut. Og prisen er omtrent 4000 maks, kan strekke meg hvis det er et soleklart valg.

Jeg vet selvfølgelig at det er utrolig masse å velge mellom, akkurat derfor spør jeg dere, for jeg trenger erfaringer osv, ting som ikke kan leses til:D

 

Takk på forhånd!

EDIT: endret emnetittel:)

Endret av cookie007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ting som ikke kan leses til

 

Heh, det er nettopp det du kan! Om du ser litt rundt på forumet, dvs. under Speilrefleks - Digitalt, vil du finne mange tråder som er laget av personer i samme situasjon som deg, og hvor vedkommende har fått svar. Du vil nok uansett få svar her, men sjekk ut konsument-SLR-ene til produsentene Canon, Nikon, Olympus, Pentax og Sony, henholdsvis 450D/1000D, D40/D60/D80, E-300, K10D/K200D, Sony's A300 og nylanserte A350.

 

(Med forbehold om feil, da jeg ikke er helt oppdatert)

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Emnetittelen er noe svak. Prøv for eksempel kort å oppsumere probemstillingen (hva du trenger hjelp til). Et eksempel på en god emnetittel du kan bruke er, "Trenger tips og råd til valg av speilrefleks".

 

Automelding:

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Garanti sier mye klokt, men som husekspert på Olympus vil jeg påpeke at E-300 er et tre år gammelt kamera som ikke egner seg spesielt godt for andre enn spesielt interesserte. :)

 

Fra Olympus er det E-420, E-520 og E-510 som er verdt å se på i en rimelig prisklasse.

 

Men det er helt umulig for oss å gi deg råd uten å vite noe om hvor mye du vil bruke! :)

 

Generelt sett kan vi jo si at så godt som alle kameraer i begynnersegmentet vil tilfredstille deg godt. Anbefaler å labbe innom en velassortert fotobutikk og prøve å holde de kameraene du har råd til. :)

 

Det som passer nevene dine best, det er det beste kameraet for deg.

 

For å ta punktene dine punkt for punkt:

 

- GODE seriebilder

Hva mener du med 'gode'? Du får begynnerkameraer som tar alt fra 2.5 til 3.5 bilder i sekundet, Nikon D90 tar vel 4.9 bilder i sekundet. Men det er også noe større.

 

- Kjapt

Det ligger svært mye i dette punktet. At det reagerer raskt? Rask autofokus? Rask overføring av bilder til minnekortet?

 

Alle moderne speilreflekskamera vil i alle tilfeller yte langt bedre enn kompaktkameraet ditt på alle disse punktene. :)

 

- Ikke for stort! (viktig, derfor jeg kjøpte P80)

Størrelse kommer du ikke utenom. Dersom du kan leve uten zoom og bildestabilisator er det nok Olympus E-420 med et 25mm f/2.8 'pancake'-objektiv som best passer denne spesifikasjonen. Men du venner deg litt til et speilrefleks. De fleste jenter har minst to par med skikkelig upraktiske sko. Vel, det blir litt det samme med et speilrefleks. :)

 

- må bruke SD minnekort ( har fra P80)

Fair enough. Men husk at et minnekort i bunn og grunn er en svært liten investering, du når langt for to halvlitere på byen.

 

- Gjerne tåle litt i, står mye på ski, svømmer osv.

Vel, ski er ikke noe problem. Skal du ha med deg kameraet i vannet bør du satse på et kompaktkamera av den typen som tåler mye vann (Olympus har et par som tåler dykking, for å nevne noe). Et speilrefleks må ha et undervannshus for å være vanntett, og da snakker vi ganske store pengesummer.

 

:)

Lenke til kommentar

Hei:)

Jeg har skrevet omtrent 4000kr, men kan strekke meg lenger. hehe, men men;)

 

Gode seriebilder:

Vil gjerne ha bilder når folk f.eks stuper fra et stupebrett. Da tenker jeg 3.5 b/s eller noe. men det som er viktig er at det blir god kvalitet på bildene. For kameraet jeg hadde tidligere gikk ned i megapixler, og det likte jeg dårlig.

 

Kjapt:

Var vel egentlig bare fordi jeg ikke liker at det tar lang tid på mitt Nikon P80 når jeg har tatt et bilde til jeg kan ta et nytt.

Har hørt at det finnes DSLR der det går an å ta ganske kjapt etter hverandre. Det var noe slikt jeg tenkte på.

 

Størrelse:

Tror størrelsen jeg tenkter på er slik normal DSLR. Rundt størrelsen på D80 går bra f.eks. Ikke sånn størrelse som er sånn "proff"kamera.

 

Minnekort:

Greit, jeg gir meg. Hehe, tenkte at mamsen og papsen kunne få P80'en hvis jeg skulle kjøpe DSLR. Da kan jo de få minnekortene også. Men, det er et pluss.

 

Tåle litt:

Tenkte ikke på at jeg skulle nedi vannet med det, men mer at jeg er i et fuktig klima osv. Med ski mener jeg at jeg kan tryne litt og slikt. At jeg kan ta det med på turer i fjellet uten å stresse med at det blit ødelagt.

 

Angående å lese seg til fakta:

Det er veldig vanskelig å forså all faktaen skjønner du. Hehe, men ikke misforså, jeg har lest meg grønn i trynet!

 

Og, jeg tenker på hvilke zoom jeg må ha. Tenker at i svømmehallen og slikt kan det være greit med litt zoom. Kanskje 18-200? er det nok tror dere? jeg er jo så klart vant til P80 sin superzoom, men det er ikke så veldig nødvendig.

Lenke til kommentar

Budsjettet: Nikons 18-200 koster ca 5000 aleine.. Hvis du starter med D80 og 18-105-zoomen, kan du fotografere masse sport, men til fotball o.l blir det som regel for kort. Der trengs helst 300-400mm, til nød kan 200 gå.

 

Seriebilder med D80 er akkurat likt enkeltbilder, men fokuseringa kan bli litt variabel. Akkurat det kan være veldig vanskelig å unngå under serieopptak.

 

De andre ønskene dine tror jeg greit dekkes med D80, kanskje ikke D60 - den kan vel bli i seineste laget. Med D80 og 18-105-zoom vil "plastikk-objektivet" være det svakeste leddet, på mange måter. Men skikkelig solide saker koster som regel så mye..

Lenke til kommentar
Gode seriebilder:

Vil gjerne ha bilder når folk f.eks stuper fra et stupebrett. Da tenker jeg 3.5 b/s eller noe. men det som er viktig er at det blir god kvalitet på bildene. For kameraet jeg hadde tidligere gikk ned i megapixler, og det likte jeg dårlig.

Tror ikke du kommer over 3 bps med noen av de aktuelle alternativene. Men det er heller ikke så stor forskjell, de fleste husene i 4000-kronersklassen ligger på 2,5-3 bps.

 

Kjapt:

Var vel egentlig bare fordi jeg ikke liker at det tar lang tid på mitt Nikon P80 når jeg har tatt et bilde til jeg kan ta et nytt.

Har hørt at det finnes DSLR der det går an å ta ganske kjapt etter hverandre. Det var noe slikt jeg tenkte på.

Igjen noe av et ikke-problem. Alle aktuelle speilreflekskameraer starter opp mye raskere enn de fleste kompaktkameraer, jeg kommer ikke på noen hus som har mer enn ett sekund oppstartstid (i hvert fall hvis du slår av sensorrens, noen hus bruker litt tid på å riste sensoren ved hver oppstart), og de fleste er under et halvt sekund.

 

Forsinkelsen mellom at du trykker på utløseren og bildet blir tatt er også veldig kort, størrelsesorden et titalls millisekunder uansett hva du velger. Og så lenge bufferen ikke er fyllt opp så er forsinkelsen mellom to bilder også mye kortere enn de aller fleste kompaktkameraer.

 

Størrelse:

Tror størrelsen jeg tenkter på er slik normal DSLR. Rundt størrelsen på D80 går bra f.eks. Ikke sånn størrelse som er sånn "proff"kamera.

D80 er større enn de fleste husene som er nevnt i tråden her. Så du behøver nok ikke å bekymre deg for at noen av dem blir for store i hvert fall. Men det kan uansett være greit å sjekke størrelsen og om du er komfortabel med grepet.

 

Generelt, hvis D80 passer deg og du er villig til å overskride 4000-kronersgrensen så kan det jo være et bra alternativ. Det er ganske rimelig nå om dagen, og fremdeles et bra hus.

 

K200D som har blitt nevnt tidligere er også et kjøp som jeg tror vil passe til dine krav, spesielt mtp robusthet (men D80 overlever en skitur det også).

 

Og, jeg tenker på hvilke zoom jeg må ha. Tenker at i svømmehallen og slikt kan det være greit med litt zoom. Kanskje 18-200? er det nok tror dere? jeg er jo så klart vant til P80 sin superzoom, men det er ikke så veldig nødvendig.
Hm. Problemet med allround-zoomer som 18-105 og 18-200 er at lysstyrken ikke er så veldig mye å skryte av. Stort sett har de fleste slike zoomer f/3,5-f/4 i vidvinkelenden og f/5,6-f/6,3 i teleenden som største blender. Det blir ofte i minste laget til innendørsfotografering, spesielt hvis du trenger korte lukkertider (som er nødvendig når du fotograferer ting som stup). Bildestabilisering hjelper ikke mye når det er motivet som beveger seg.

 

Vanskelig å si noe om hvilke brennvidder du trenger, siden det spørs på hva slags utsnitt du ønsker og avstanden til motivet. Men en grei, lyssterk og ikke alt for dyr telezoom som mange her i hvert fall har anbefalt til innendørs sportsbruk er Sigma 50-150 f/2,8.

Lenke til kommentar

SÅ, alt i alt så kan jeg velge:

Olympus E-420

Nikon D80/kanskje D60

Pentax K200D

Pentax K-m??

 

 

Uten at det er så alt for store forskjeller? Hva med Pentax K-m, jeg har fått høre at det er lurt å velge canon eller nikon fordi de har bedre utvalg når det gjelder opptikk.

Tror bildestabilisator er greit å ha, er det slik at E-420 ikke har det?

 

 

Tror lysstyrke er ganske viktig for meg, så kanskje det heller blir litt mindre zoom og bedre lysstyrke. Kan heller oppgradere zoomen når jeg får behov, det er så greit med speilrefleks:)

Tror kanskje D80 blir litt i det dyreste laget, har ikke jobb eller noe så det blir resten av sparepengene mine dette her:P

Lenke til kommentar
SÅ, alt i alt så kan jeg velge:

Olympus E-420

Nikon D80/kanskje D60

Pentax K200D

Pentax K-m??

 

 

Uten at det er så alt for store forskjeller? Hva med Pentax K-m, jeg har fått høre at det er lurt å velge canon eller nikon fordi de har bedre utvalg når det gjelder opptikk.

Tror bildestabilisator er greit å ha, er det slik at E-420 ikke har det?

 

 

Tror lysstyrke er ganske viktig for meg, så kanskje det heller blir litt mindre zoom og bedre lysstyrke. Kan heller oppgradere zoomen når jeg får behov, det er så greit med speilrefleks:)

Tror kanskje D80 blir litt i det dyreste laget, har ikke jobb eller noe så det blir resten av sparepengene mine dette her:P

Ja, alle disse er bra valg, sånn generelt.

Du har et lite problem med at du ønsker deg utstyr med funksjonalitet som veldig lett overskrider budsjettet ditt. Hvis lysstyrke er viktig, så kan en Tamron 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8 være noe å tenke på. Men de koster litt - andre alternativer kan være enda dyrere. En annen utvei, er å kjøpe hus med billig kitobjektiv, og f.eks Tamron 90mm/2.8 macro - Da har du dekka både macro, portrett og litt sport med det.

For min del, så synes jeg Sigmas 50-150/2.8, som er nevnt her, er bedre til portrett enn til sport, men til innendørs sport kan den vel funke greit. Den kan være svært god på mellomlangt hold, ikke altfor nært og ikke altfor fjernt. Men den koster....

Lenke til kommentar

Hmmm, visste virkelig ikke at objektiv var så kostbart altså. Da tror jeg nesten jeg får satse på å finne et som er helt ok. Det trenger ikke ha noen "ekstreme" egenskaper, men jeg er vel litt slik at jeg gjerne vil ha litt av alt i en:) hehe.

Men, tror jeg har funnet ut at den zoomen kan jeg nok vente litt med. Kan nøye meg med noe litt mindre zoom til fordel for at lysforholdene funker. For, jeg la merke til med mitt gamle kamera, at når jeg skulle ta bilder i en svømmehall av noen som svømte så måtte jeg ha så lang lukkertid at det ikke frosset bilde. Poenget med å fotografere i en svømmehall for min del er å frosse en svømmer i aksjon. skjønner?

Lenke til kommentar
Hmmm, visste virkelig ikke at objektiv var så kostbart altså. Da tror jeg nesten jeg får satse på å finne et som er helt ok. Det trenger ikke ha noen "ekstreme" egenskaper, men jeg er vel litt slik at jeg gjerne vil ha litt av alt i en:) hehe.

Men, tror jeg har funnet ut at den zoomen kan jeg nok vente litt med. Kan nøye meg med noe litt mindre zoom til fordel for at lysforholdene funker. For, jeg la merke til med mitt gamle kamera, at når jeg skulle ta bilder i en svømmehall av noen som svømte så måtte jeg ha så lang lukkertid at det ikke frosset bilde. Poenget med å fotografere i en svømmehall for min del er å frosse en svømmer i aksjon. skjønner?

Optikken blir fort mye dyrere enn kamerahuset hvis du krever en viss ytelse (men så kan god optikk også vare i flere tiår).

 

Skal du fryse en svømmer eller stuper, så er det lysstyrke som gjelder. Du kan også korte ned lukkertiden ved å øke ISO-verdien, men da taper du en del bildekvalitet (men det vil fremdeles være bedre enn tilsvarende på et kompaktkamera). Det kan godt være du både må bruke moderat til høy ISO og ha lyssterk optikk for å få virkelig korte lukkertider i en svømmehall, men det kommer veldig an på lysforholdene.

 

En lyssterk zoom på f/2,8 gjør stort sett jobben til innendørsfotografering i idrettshaller og lignende, i hvert fall hvis du er villig til å gå opp til kanskje 800 ISO. Tamron 17-50 f/2,8 og Sigma 18-50 f/2,8 er greie, lyssterke normalzoomer som ikke koster skjorta, men 50mm kan være litt kort som lengste brennvidde for sport. Problemet er at skal du ha noe lengre med samme lysstyrke så må du fort opp over 5000 for objektivet.

 

Et alternativ er fastoptikk som har enda bedre lysstyrke, men da må du klare deg uten zoom, og hvis du skal opp over 100mm brennvidde så kan det fort bli dyre saker.

Lenke til kommentar
SÅ, alt i alt så kan jeg velge:

Olympus E-420

Nikon D80/kanskje D60

Pentax K200D

Pentax K-m??

 

Drister meg til å foreslå Canon EOS1000D og ev. EOS450D som tillegg på listen din. Begge disse har LiveView, slik at du kan bruke skjerm og ev. en PC som søker. Laveste pris jeg har sett er 2999 for EOS1000D med den nye 18-55 med bildestabilisering. 450D er noe dyrere.

Lenke til kommentar

På begrenset budsjett kan Sony A200 (har bildestabilisator(også autofokusmotor) i huset som du etterlyser) og være noe å vurdere, det ligger på topp på årets ønskeliste for entrylevel-kameraer hos det engelske magasinet Practical Photography

 

Her er en pakke som kan være noe å vurdere da: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...7&id=100129

 

Eller kjøpe bare kamerahuset til A200 eller A300, og kjøpe en lyssterk sigma 18-70 til bare 2390,- på Japan photo

Da får du en veldig bra nybegynnerpakke

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Hmmm, visste virkelig ikke at objektiv var så kostbart altså. Da tror jeg nesten jeg får satse på å finne et som er helt ok. Det trenger ikke ha noen "ekstreme" egenskaper, men jeg er vel litt slik at jeg gjerne vil ha litt av alt i en:) hehe.

Men, tror jeg har funnet ut at den zoomen kan jeg nok vente litt med. Kan nøye meg med noe litt mindre zoom til fordel for at lysforholdene funker. For, jeg la merke til med mitt gamle kamera, at når jeg skulle ta bilder i en svømmehall av noen som svømte så måtte jeg ha så lang lukkertid at det ikke frosset bilde. Poenget med å fotografere i en svømmehall for min del er å frosse en svømmer i aksjon. skjønner?

Hvis 85mm er nok tele for situasjonen, tror jeg den enkleste sikre utveien for deg i forhold til svømmehaller og sånt, er å kjøpe kamera m/billig kit-zoom, og en brukt 85mm/1.8, som du kan få til ca 2000 kr, i tillegg. Da har du mer enn ett ekstra blendersteg i forhold til f/2.8-objektiver, og 2-3 i forhold til kit-zoomene. 3 blendersteg er jo 8 ganger raskere lukkertid - f.eks 1/250 sek i mot 1/30. I mange situasjoner er f/2.8 nok, og da har du mye mer optikk å velge i - så dette må du finne ut. Hva slags kombinasjon av ISO, lukkertid og blender bruker ditt gamle kamera i sånne situasjoner? Hvis du kan si det, veit vi omtrent lysmengden som er tilgjengelig.

 

De aller fleste zoomer har større største blenderåpning i vidvinkel- enn i teleenden. Og det er teleenden du ofte bruker til sport. Hvis objektivet bare greier f/5.6 der og du trenger så sterk tele, hjelper det deg lite om det er f/3.5 i vidvinkel-enden.

Lenke til kommentar

Tror det er 4.2 eller 4.5 som er den største blenderåpningen! Så jeg er helt enig i at 2.8 er mer enn nok:)

 

Kan tenke meg at jeg tar et objektiv med 2.8 eller 3.5 og omtrent 70 som største tele hvis det er noen som har dette. Tror ikke jeg trenger alt for lang tele fordi da kan jeg heller kjøpe et senere når jeg har behov.

 

Angående fotografering jeg skal gjøre:

Svømmebilder; svømmere i aksjon som beveger seg, trenger lysstyrke samtidig litt som slik at jeg kommer nærmt nok utøveren.

Skibilder; Tenker vel at jeg kan bruke de fleste her, fordi det ofte er masse lys osv.

Landskap; Funker fett med et som har 17/18mm som vidvinker, er jo vant til 28mm:)

Portrett; liker å kunne zoome meg innpå folk, istedet for å flytte meg bort, men det kan jeg jo gjøre noe med, slik at jeg ikke trenger kjøpe et dyrt objektiv.

 

Tusen takk for hjelpen alle sammen:)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg har nå fått tillatelse fra muttern og fatteren. Det vil si at jeg kan strekke meg til en pris litt over 4 lapper. Tenker kanskje D80 her da eller?

OG, sjekket noe i dag. Gamle kameraet hadde faktisk F/2.8 men allikevel tar det dårlige bilder i en svømmehall. Tror det er jeg som må lære meg noen triks her og der, så noen forslag?

Og, tenker D80 med kit, et bra kit kanskje japan photo. Kan se meg om etter noe anne senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...