Gå til innhold

Tips til kjøp av digitalt Speilrefleks.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker som om du har god peiling allerede før du har satt hendene dine i et speilrefleks, og det er jo meget positivt!

 

Har lest igjennom hele tråden, og for meg virker det som om de billigste inngangsmodellene kommer til å holde deg tilbake når du etter hvert begynner å bli fortrolig med ditt kamera. På Nikon's side mangler du ganske mange nyttige funksjoner i D40/D60 som du får i D80/90. D90 har 5 bps kontra 3 hos D80, noe du nevnte som en viktig egenskap.

 

Brukbare bilder på høy ISO er også noe du kan få godt bruk for i og med at du kommer til å ta bilder innendørs i en svømmehall. Her kan det også være lurt å gåt til anskaffelse av en lyssterk zoom- eller fastobjektiv når økonomien tillater det, om dette viser seg å være et sted du tilbringer mye tid og tar mange bilder.

 

Trådløs blitsstyring er også noe man kun får på D80 og oppover. Med dette kan du plassere en SB-600 like ved stupebrettet og fryse stupene ganske godt. Ulempen er at du ikke får tatt seriebilder da blitsen bruker tid på å 'recycle'. Men her fungerer i alle fall kitobjektivet godt nok til bruk innendørs, om du har blits altså.

 

D90 koster som nevnt ganske mye mer enn de andre modellene du har tittet på, men så gir det også mye mer kreativt spillerom, og er et kamera du kommer til å elske i lang tid fremover :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, alle:D

Jeg er egentlig ganske enig i det mange sier. Men særlig Mr.Lid, som sier at nybegynner kamera kan bli litt for enkelt etter hvert. Er jo egentlig hovedgrunnen for at jeg skal kjøpe nytt da, at det gamle ble for enkelt..:p

Så det frister egentlig veldig med D90, men det er jo veeeldig dyrt, og pengene kommer absolutt ikke lett til meg. Samtidig så kjøper mamma og pappa det gamle, så da får jeg +/- 4000 kr å kjøpe nytt med. Så kanskje er det nettopp D90 jeg skal gå for? men, da er det lite penger igjen for nytt objektiv med det første, samtidig som jeg har et meget godt kamera da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...