Gå til innhold

Å bli kalt en "Gamer".


Anbefalte innlegg

Folka der jeg bor har ikke mye peiling på spill, så jeg får mest høre ta jeg er en "nerd". Jeg har ikke noe imot å være en nerd, men synes det er trist at folk bruker det som noe negativt. Men da jeg en sjelden gang får høre "...du som er en gamer og alt..." eller "...gamere som deg...", da varmer det skikkelig i hjerterota. Noen vil kanskje si at det er ekstremt nerdete, eller teit, av meg å si noe sånt, men jeg får høre det så sjeldent at det er det peneste du kan kalle meg. Jeg er stolt av å være en gamer, og jeg respekterer fullt ut andre gamere! (inntil vidre >.>)

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg søkte på jobb skrev jeg gamer på cv'en min.

 

Alle vet at det er den store hobbyen min, og nå som det også har blitt stuereint med spill for hele familien ser jeg ikke noe problem med "gamer"-titelen jeg er gitt/har tatt.

De som kjenner meg vet uansett at jeg har høy nerdefaktor, de som ikke kjenner meg finner det ut.

 

Aldri så liten Edit: Synes forsåvidt at poenget med å si at en som går til jobb er en walker er et fattig et, er man glad i å gå turer er vel walker på sin måte riktig, men å gå til jobb er vel neppe en hobby mer enn en måte å trimme på, spare penger på eller siste utvei når man slapp å rekke bussen.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar
Av nyskjerrighet lurer jeg på hva folk her på forumet synes om å defineres som "Gamere", evt. "Dataspillere". Er dere komfortabel med denne overomfattende klassifikasjonen på begrunnelse av deres hobby?

 

Selv har jeg lenge erget meg grovt over økenavnet "Gamer", og sett på det som en nedverdigende og særdeles flau assossiasjon, men det var ikke før jeg hørte et program av radioresepsjonen på P3 at det slo meg akkurat hvorfor dette ordet sitter så dårlig med meg.

Om en som aktivt spiller dataspill omtales du som en "Gamer", og selv noen som bare spiller det en gang hvert skuddår gjerne kan kalles en "Casual gamer". Hvorfor trenger vi slike økenavn?

 

En person som går til jobben hver dag kaller vi ikke en "Walker", ei heller kaller vi en aktiv tv-titter en "Watcher." eller en "Listener", for noen som hører mye på radio (Eller podcasts, for dere overmoderne techfags).

Problemet her er ikke hvor tilbakestående det høres ut å bruke et engelsk ord i slik sammenheng, problemet er heller at den eneste andre "folkegruppen" man bruker denne type fellesnavn for er narkomane og alkoholikere.

 

 

Noen meninger om dette? Skulle gjerne likt å høre hvorfor noen velger å kalle seg selv en gamer.

 

Gamer er nok en litt mer fellesbetegnelse på en hobby enn "walker", "listener" eller "watcher".

 

Frimerkesamlere har sin betegnelse for de intereserte for frimerker, hvorfor skal ikke vi som driver med spill som hobby og få ha vårt navn?

 

Jeg bærer "Gamer" med hevet hodet og stolthet, det er min hobby, ikke noe å skamme seg over det. Vi har alle våre interesser.

Lenke til kommentar
Varmer egentlig når noen kaller meg en ekte Gamer, ser ikke noe negativt med det. Bedre enn å bli kalt Nerd, am i right ?

Nei, det synest eg absolutt ikkje. Folk som bruker "nerd" nedsettande, er latterlege, latterlege individ. Eg er stolt av å vere nerd. Kva er gale med det?

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
Nerd kan vel brukes på negativ måte. Det synes jeg ikke gamer kan.

Delvis enig. I utgangspunktet glorifiserer det subkulturen vår, men alt kan brukes negativt med riktig tonefall.

 

Anyway, husker for fire år siden i Hønefoss at et kvinnfolk i kassa på Spaceworld anbefallte ei musematte til meg og sa den var veldig bra for gamere. Fikk følelsen av at det mente "om du har peiling nok til å ikke kjøpe ei dritt matte". Det var første gangen jeg hørte det brukt utenom i ren tekst :p

Lenke til kommentar
Forøvrig likar eg dårleg ukritisk blanding av engelsk og norsk, som til dømes i setningane "Jeg er en gamer!" og "Hva gamer du nå?" (eller endå meir tidsriktig: "Hvem data spill liker du og game får tiden?").

 

Nå kan ikke jeg ny-norsk, men "hvem data spill" er ikke korrekt skrivemåte i min verden.

 

Jeg er en gamer.

Lenke til kommentar
Nå kan ikke jeg ny-norsk, men "hvem data spill" er ikke korrekt skrivemåte i min verden.

Niks, og det heiter heller ikkje "og game" eller "får tiden", det var det som var poenget. Eg berre sutra over kor dårleg mange folk skriv i dag. Det blir ikkje betre av å sette inn ei masse engelske ord.

 

Der er forresten 5 skrivefeil i setninga eg skreiv:

"Hvem" - feil pronomen

"data spill" - orddeling

"og" - feil ord

"game" - feil språk

"får" - feil ord

 

Og det heiter "nynorsk", ikkje "ny-norsk".

 

Beklagar, eg har vore temmeleg sutrete i dag. Eg var ikkje på nokon måte klar for at det skulle bli slutt på helga. :p

 

Kay

Lenke til kommentar
Nerd kan vel brukes på negativ måte. Det synes jeg ikke gamer kan.

Ja, men berre av dumme folk.

 

Lurer bare på hva om er kriteriene for å være akkurat en nerd, er det frimerkesamling eller f.eks en dvd kolleksjon ?

Akkurat det veit eg ikkje heilt...sjølv baserar klassifikasjonen av meg sjølv som nerd på ting som at eg lærte meg å programmere når eg var 10, at eg har sett alle episodane av seriar som "Star Trek:TNG" og "Buffy the vampire slayer", at eg kjenner fire forskjellige namn på trollmannen Gandalf (Gandalf, Mithrandir, Olorin og Incanus), at eg utelukkande brukte Amiga-maskiner lenge, lenge etter at Windows vart fullstendig dominerande, osb.

 

Generelt trur eg ein nerd er ein person som ikkje følgjer straumen, og har litt sære interesser, fortrinnsvis med kunnskap utover det folk flest vil skaffe seg.

 

Kay

Lenke til kommentar
Jeg ville foretrukket å ikke bli kalt noen av de. Jeg er en som til tider spiller dataspill, kanskje mer enn gjennomsnittsbefolkningen, men jeg bruker minst like mye tid på lesing, men blir ikke kalt en "Reader" av den grunn!

 

 

Kanskje fordi folket ser deg game oftere enn hva de ser deg lese? For lesing er noe man som regel gjør for seg selv? Bare en tanke. Gaming er som regel litt mer sosialt, enten man prater over internett eller er på lan, ved lesing så vil man som regel ha ro, og er derfor alene.

 

Uansett, ser ikke på ordene nerd, gamer osv... som nedverdigende for min del, er bare kos det.

Lenke til kommentar
Jeg ville foretrukket å ikke bli kalt noen av de. Jeg er en som til tider spiller dataspill, kanskje mer enn gjennomsnittsbefolkningen, men jeg bruker minst like mye tid på lesing, men blir ikke kalt en "Reader" av den grunn!

*host*

Lesehest

*host*

 

Spørs om dem ikke sier det bak ryggen din da veit du ;)

Lenke til kommentar

Det gjelder å være trygg på seg selv. Du må være den du er, og gjøre det du vil, uten å bry deg om hva folk sier.

 

Du har dine verdier og meninger, og de må du stå for fullt ut.

 

Jeg driter i hva folk sier til meg, og jeg driter i at folk prøver å irettesette meg.

 

At folk kaller deg gamer tror jeg bare du skal drite i.

 

Gjør det du synes er gøy og bruk fritiden din til det du vil, ikke føl deg dårlig fordi idioten 2 klasser over deg kommenterte det :) He doesn't know jack-shit!

 

Jeg er voksen nå, og jeg ser at alle de "kule gutta" som gikk rundt og eide på ungdomskolen er komplette tapere nå, dårlige jobber eller arbeidsledige og flere av de narkovrak... Ting forandrer seg med årene... Man ligger slik man reder.

Lenke til kommentar

Det er mulig å unngå å bli klassifisert som Gamer selv om man veldig ofte spiller.

 

Her jeg bor blir man ikke plassert i bås for slikt. WoW blir sett på som main stream, og om du spiller det er du bare en av mange. Derfor blir også annen online spilling sett på med et vennligere lys. Jeg blir ikke kalt noe spesielt, men blir omtalt som Ghetto Frodo av "gangsterne". Synes det er helt greit, og klinger ganske bra.

 

Det handler bare om å være vennlig ovenfor andre, og prate med folk selv om de ikke spiller. Selv om jeg tilbringer størstedelen av fritiden min med PC spilling eller lesing er jeg valgt som elevrådsrepresentant og har mange venner som ikke nødvendigvis spiller, og de vet jeg gjør det. Det gjelder bare å ha et åpent sinn.

Endret av Wartom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...