Gå til innhold

Å bli kalt en "Gamer".


Anbefalte innlegg

Av nyskjerrighet lurer jeg på hva folk her på forumet synes om å defineres som "Gamere", evt. "Dataspillere". Er dere komfortabel med denne overomfattende klassifikasjonen på begrunnelse av deres hobby?

 

Selv har jeg lenge erget meg grovt over økenavnet "Gamer", og sett på det som en nedverdigende og særdeles flau assossiasjon, men det var ikke før jeg hørte et program av radioresepsjonen på P3 at det slo meg akkurat hvorfor dette ordet sitter så dårlig med meg.

Om en som aktivt spiller dataspill omtales du som en "Gamer", og selv noen som bare spiller det en gang hvert skuddår gjerne kan kalles en "Casual gamer". Hvorfor trenger vi slike økenavn?

 

En person som går til jobben hver dag kaller vi ikke en "Walker", ei heller kaller vi en aktiv tv-titter en "Watcher." eller en "Listener", for noen som hører mye på radio (Eller podcasts, for dere overmoderne techfags).

Problemet her er ikke hvor tilbakestående det høres ut å bruke et engelsk ord i slik sammenheng, problemet er heller at den eneste andre "folkegruppen" man bruker denne type fellesnavn for er narkomane og alkoholikere.

 

 

Noen meninger om dette? Skulle gjerne likt å høre hvorfor noen velger å kalle seg selv en gamer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe problemer med uttrykket gamer.

 

Egentlig synes jeg det er veldig etterlangta for det skiller oss fra folk som bare er interessert i PC. Er det noe jeg hater så er det å bli tatt for å være datakyndig bare fordi jeg spiller spill. Jeg kan ikke en dritt om PC, eller elektronikk for den saks skyld. Gamer gir deg liksom litt pusterom fra det.

Lenke til kommentar

Eg er verken stolt eller flau over å vere ein "spelar". Det er ei interesse eg har som eg føler er rimeleg nøytral på den måten. Om eg dreiv med veldedigheitsarbeid, ville eg sikkert vore litt stolt, om eg dreiv med helgefyll ville eg nok vore flau. Men å spele dataspel, føler eg verken det står spesiell respekt av, eller er noko å skamme seg over. Eg er imidlertid litt nøgd med å av og til bli klassifisert som nerdete, då begrepet "nerd" gjerne blir assosierte med intelligente personar som ikkje følgjer straumen.

 

Forøvrig likar eg dårleg ukritisk blanding av engelsk og norsk, som til dømes i setningane "Jeg er en gamer!" og "Hva gamer du nå?" (eller endå meir tidsriktig: "Hvem data spill liker du og game får tiden?").

 

 

EDIT: Dersom det er snakk om å ha "spelar" som hovudklassifikasjon, ville det ha vore temmeleg deprimerande. Dette er vel det som er realiteten for "narkomane" og "alkoholikarar". Om du seier at nokon er narkoman, blir det på ein måte ei oppsummering av heile personen. Å vere ein spelar derimot, er vel ikkje so veldig forskjellig frå å vere ein "golfar", "musikkelskar" eller ein "ivrig turgåar". Det er berre ei fritidsinteresse, det treng ikkje å bety at det er det mest sentrale i livet ditt.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Skjemmes ikke over å ha spill som en av mine hobbier, men at jeg på tross av andre interesser fortsatt skal kalles en gamer er litt ergelig. Skjønt forstår jeg fortsatt ikke hvorfor akkurat denne definasjonen er nødvendig. Det er greit å bli kalt en gitarist fordi man spiller gitar, men det er gjerne fordi det er noe som skiller deg ut fra andre, ettersom ikke alle kan spille gitar, men alle kan spille dataspill. Forsåvidt slipper gitarister også å bli spurt om hva de "Gitarerer" for tiden. :|

Lenke til kommentar

Morsomt spørsmål du stiller her. Umiddelbart kan man kanskje bli forledet til å tro at det skyldes at spilling ikke er helt stuerent riktig ennå. Aksepten for spilling har økt, bevares, men dette gjelder nok (og skyldes nok) først og fremst Singstar-generasjonen. På en annen side: Hvem er det som har innført begrepet gamer? Er ikke det spillerne selv? Utenforstående, altså folk som ikke spiller, bruker nok heller det mer stigmatiserende begrepet datanerd.

Lenke til kommentar
jeg har et spørsmål, hva er egentlig forsjellen mellom en "hardcore gamer og en casual gamer"?

 

En hardcore gamer er vel en som gjerne spiller kompetativt og faktisk prøver bli god eller hevde seg i et eller flere spill, mens en casual gamer spiller først og fremst for underholdningsverdien i spillet selv.

 

Mange vil nok skille både ved spilletid og hvilke spill man spiller, men jeg mener både CS, Battlefield og WoW har spillere fra begge kategoriene.

 

Personlig har jeg nok gått fra å være en mer harcore gamer til å bli mer casual gamer.

Lenke til kommentar
jeg har et spørsmål, hva er egentlig forsjellen mellom en "hardcore gamer og en casual gamer"?

 

En hardcore gamer er vel en som gjerne spiller kompetativt og faktisk prøver bli god eller hevde seg i et eller flere spill, mens en casual gamer spiller først og fremst for underholdningsverdien i spillet selv.

 

Mange vil nok skille både ved spilletid og hvilke spill man spiller, men jeg mener både CS, Battlefield og WoW har spillere fra begge kategoriene.

 

Personlig har jeg nok gått fra å være en mer harcore gamer til å bli mer casual gamer.

 

er det nå du går over til "Noob" ?:p

Lenke til kommentar

hmm... Jeg tror at grunnen til at man har slike betegnelser på folk, som driver med et eller annet, er fordi deres syssel er med på å forme dem til en særegen kultur, som igjen skiller dem ut fra resten av allmenheten i større grad enn andre aktiviteter.

 

En TV-titter blir ikke en Watcher fordi ALLE ser på TV... Det er vanlig, rett og slett... Man er en skater... kulturavstand til allmenheten...

 

Man omtaler sjeldent seg selv i dagligtale som en Fotballspiller fordi om man spiller fotball. Fotball er vanlig; fører til liten grad av kultursprang til allmenheten.

 

osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...