Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tar kroppen skade av for varmt vann?


Optique

Anbefalte innlegg

Hei, bare lurte på noe snodig. Tar kroppen skade av å dusje lenge i veldig varmt vann ? Nå tenker jeg på andre ting enn at det kanskje blir uttørket. Jeg pleier å dusje ca 30 min i vann som jeg synes er på nippet til å være altfor varmt. Det er vertfall ikke kaldt for å si det sånn :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_lars_*

Siden det er klor i vannet, som er en veldig sterk gift, utgjør jo det en trussel for deg som dusjer i varmt vann. Problemet er vel det at det varme vannet åpner porene i huden din og gir kloret "fri tilgang" til kroppen din. Hvorfor staten ikke kan gi vannverk i kommuner muligheten til å montere filtre i alle norske husstander forstår jeg ikke... "Verdens rikeste land". Fluor og klor er sterke gifter.

Lenke til kommentar

Det var da et voldsomt scenario gjesten Lars beskriver og tviler sterkt på det der.

 

Bruk sparedusj og nyt en halvtime av og til du er mitt råd, men spar heller på såpebruken. Overdrives som oftest.

Hvor varmt man kan ha det er vanskelig å si, men hvis det er på grensen til å være vondt og du blir veldig rød sier det seg selv, men man kan nok tillate seg mere varme ved dusjing/rennende vann enn i badekar.

Lenke til kommentar
Men altså den dar liksom ikke noe sånn "skade" altså :)

 

Kommer altså an på hvor ekstremt, men mye sundt/velvære med dette også da.

 

Det kan tørre ut huden litt, men ikke så mye som selve såpebruken (finnes mildere typer). Derfor anbefaler jeg helst å ta noen "snille dusjer" imellom for å la kroppen opparbeide det beskyttende fettlaget. Finnes oljer, men ingenting slår kroppens egenproduksjon vettu. ;)

Liv Arnesen (første kvinnelige polfarer) fortalte at i løpet av de 40 (?) dagene hun gikk på Sydpolen ble huden myk som en barnehud.

 

Men for å gjøre det klart - jeg er ingen hudekspert.

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar
Siden det er klor i vannet, som er en veldig sterk gift, utgjør jo det en trussel for deg som dusjer i varmt vann. Problemet er vel det at det varme vannet åpner porene i huden din og gir kloret "fri tilgang" til kroppen din. Hvorfor staten ikke kan gi vannverk i kommuner muligheten til å montere filtre i alle norske husstander forstår jeg ikke... "Verdens rikeste land". Fluor og klor er sterke gifter.

 

Tror vi kan ta det "lars" sier med ei klype salt. Husk at det er det samme vannet man DRIKKER. Da får det mye bedre tilgang til kroppen enn når man spruter vann på seg selv. Jeg kan ingen ting om akkurat dette, men at det er kloren som er farlig, har jeg liten tro på...

Lenke til kommentar

Man skal aldri drikke varmt vann fra springen pga. salter og kalkansamlinger som røret fører med seg. Men å få det på kroppen, og vaske seg med det, er noe annet. Likevel: Man blir ikke nødvendigvis renere av glovarmt vann. Jeg er fæl til å nærmest brenne hendene mine hver gang jeg vasker dem, men da kommer min mor med pekefingeren og holder tale. Hun er sykepleier, og vet hva hun snakker om. Varmt vann gjør ikke alltid ting renere. Det får skitt til å løsne om du er full av jord og dritt, men om du bare føler at du trenger å dusje, uten å egentlig være noe annet enn svett, holder det at vannet er lunkent.

Endret av Shipwreck
Lenke til kommentar
I gamle hus bør man ikke drikke varmtvann rett fra springen, fordi det kan ha ganske høyt innhold av kobber, som ikke er helt ideelt å innta. I nyere hus og hus med nye rør, er dette ikke lenger et problem. :)

 

Jeg bor i et gammelt hus, så derfor må jeg tenke på det. Vil det si at man kan drikke varmt vann fra springen hvis man bor i et nytt hus?

Lenke til kommentar
Rørleggere har heldigvis godt over til å bruke plastrør på drikkevannsrør nå for tiden. Kobber ble som sagt brukt før, og det er sykt pga at det er jo veldig giftig.

 

De bruker vel neppe plastrør før det når frem til alle husene i nabolaget?

 

post-35043-1228269411.jpg

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...